Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce

ZprávyPražskýDEN.cz14. ledna 20212 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Stávající lanovka na Petřín je třetí generací jedné z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších atrakcí v Česku. Ročně přepraví více než 2 miliony cestujících. Postavena byla v 80. letech minulého století poté, co původní trať zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967. Podvozkové rámy vozů jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze a zrepasovány rovněž v první polovině 80. let.

Na hranici životnosti

I přesto, že technici od zprovoznění této generace lanovky v červnu 1985 nepřetržitě monitorují stav svahu a každoročně provádí údržbu veškeré infrastruktury, technický stav tratě i vozů odpovídá svému stáří a blíží se konci své životnosti.

Nové vozy lanovky by měly v budoucnu přepravit více cestujících. Zároveň budou bezpečnější díky modernějšímu řešení systému nouzového brždění. Délka rekonstrukce se odhaduje na 6 až 8 měsíců. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt na konci roku 2023. Na novou podobu vozů chce Praha vypsat designovou soutěž.

„Nechceme a nemůžeme ovlivňovat základní technické parametry vozů, ale potencionální výrobci nabízí možnost individuálního designu čelních partií, interiéru nebo oken a samozřejmě barevnosti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátor a předseda dozorčí rady DPP.

Historie lanovky

První generace lanové dráhy Újezd – Petřín začala veřejnosti sloužit 25. července 1891. Její provoz ovšem přerušila 1. světová válka. Dráha byla poté obnovena v roce 1932 z důvodu nutnosti dopravní obslužnosti při tehdejším Všesokolském sletu. V 60. letech došlo na Petřínském svahu vlivem počasí k sesuvu půdy, což znamenalo další přerušení provozu. Hlavním impulzem pro opětovné zprovoznění lanovky bylo pořádání spartakiády v roce 1985.

Nepřehlédněte

Metro bude o víkendu jezdit častěji. Pražskou dopravu čekají i další změny • Rada hl. m. Prahy schválila několik změn v provozu Pražské integrované dopravy. Od září se o víkendech zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic. Posílení provozu metra o víkendech V poslední době byl z hlediska hromadné dopravy kladen důraz zejména na posilování provozu v pracovní dny, přičemž víkendová období zůstávala opomíjena. Pražané však cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů. Proto bude od září 2018 posílen víkendový provoz metra, a to s přihlédnutím k nerovnoměrnému vytížení jednotlivých linek během volných dnů. „Jednotný interval 7,5 minuty o víkendu na linkách B a C již po většinu roku nedostačoval poptávce, a to zejména v centrální části města. Na lince C, která obsluhuje kromě Hlavního nádraží i ZOO, obě Výstaviště či velké obchodní centrum na Chodově, bude proto víkendový interval od 1. září 2018 zkrácen na 5 minut. Linka B, která kromě obchodních center vede i na Jihozápadní Město a do významných přestupních bodů Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí či Vysočanská, bude o víkendech jezdit v intervalu 6 minut,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. Na lince A zatím ke zkrácení víkendového intervalu během roku nedojde, nicméně platí, že od cca poloviny listopadu budou o víkendech po pěti minutách již tradičně jezdit vlaky na všech linkách metra v rámci předvánočního posílení. [related-post id="11202"] Zkrácení intervalů v síti PID v neděli dopoledne „V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V minulosti, kdy vlivem nedostatku finančních prostředků došlo k omezování hromadné dopravy, byly v tomto čase prodlouženy intervaly v metru i v povrchové dopravě ze 7,5, resp. 15 minut na 10, resp. 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do cca 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplňuje Petr Tomčík. [related-post id="5977"] Zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany Návrh na zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany, který je dosud aplikován v pracovní dny v období od cca 9:00 do 19:00, byl Radě hl. m. Prahy předložen ke schválení na základě Memoranda, které podepsali zástupci MČ Praha 9, Letňan, Čakovic, Kbel a Vinoře 22. a 23. března 2018. Zrušení pásmového provozu bude realizováno zkušebně od 1. září 2018 a po dobu čtyř měsíců bude jeho dopad podrobně vyhodnocován. V úseku Ládví – Letňany nejde o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť. „Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ doplňuje Petr Dolínek. [related-post id="11271"] Trvalý provoz linky 216 z Bořislavky na Sídliště Baba Rada hl. m. Prahy rovněž schválila trvalý provoz linky 216 v úseku Bořislavka – Sídliště Baba. Zkušební provoz linky 216 v tomto úseku, který byl zahájen 3. dubna 2018, potvrdil, že cestující o toto spojení mají zájem. Před začátkem prázdnin využívalo v půl osmé ráno spoj ze Sídliště Baba ve směru Bořislavka pravidelně více než 20 cestujících. Rovněž ostatní spoje si své cestující našly, takže členové dopravní komise městské části Praha 6 a grémium starosty Prahy 6 požádali Radu hl. m. Prahy o potvrzení převedení provozu linky 216 do trvalého stavu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic. [related-post id="11130"] Změny linkového vedení autobusů v oblasti Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi K termínu zahájení nového školního roku se zároveň připravují úpravy linkového vedení autobusů v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Na základě nespokojenosti městské části Praha 10 s nepravidelným provozem linky 163, která na Sídliště Malešice přijíždí z oblasti Českobrodské ulice, kde se zdržuje v kolonách ostatní dopravy, má dojít ke zkrácení linky 163 pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199. Spojení z Malešic k OC Štěrboholy zůstane zachováno díky prodloužené lince 228, která nově spojí Benice, Uhříněves, Dubeč, Štěrboholy se zastávkou Poliklinika Malešice. Jihovýchod Prahy získá přímé spojení ke svému spádovému zdravotnickému zařízení a Bečovská ulice v Uhříněvsi dlouho požadovanou obsluhu hromadnou dopravou. [related-post id="11325"] Linka 124 nově v pracovní dny s kloubovými autobusy Vzhledem k přetěžování spojů linky 124 zejména v Michli a v oblasti Brumlovky, se od 1. září chystá v souvislosti s úpravami linkového vedení v Malešicích nasazení kloubových autobusů na linku 124 v pracovní dny. Ty bohužel nedokážou projet současnými úseky linky 124 mezi Zeleným pruhem a Dvorci a také obratištěm Habrová, proto bude linka 124 zkrácena do své nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy. Úpravy autobusových linek v oblasti Prahy 3, 4 a 10 bude ještě schvalovat vedení hl. m. Prahy začátkem srpna.

Z Malovanky na Strahov povede nová tramvajová trať • Pražští radní schválili výstavbu nové tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Tramvaj uleví životnímu prostředí a nahradí přetíženou autobusovou linku 143, kterou využívají k dopravě především studenti.

Ilustrační foto.

Metro bude jezdit do půlnoci. Prázdninový řád s několika změnami • Cestující se vrací do pražského metra. Postupně roste poptávka a počet přepravených cestujících po 20. hodině. Od čtvrtka 15. července 2021 proto bude provoz metra končit až o půlnoci. Poslední denní spoje budou z centra Prahy odjíždět v čase 00:02 až 00:08 v závislosti na lince a stanici.

Souprava pražského metra

Rekonstrukce Koněvovy ulice bude po zimní přestávce pokračovat • V pondělí 1. března bude v ulici Koněvova zahájeno pokračování 1. etapy kompletní rekonstrukce, která bude z důvodu zachování maximální možné obslužnosti území rozdělena na dvě části, a to na úsek Rokycanova – Ostromečská (1. 3. – 29. 8. 2021) a úsek Ostromečská – Černínova (30. 8. –30 . 11. 2021).

U Nehvizd vyroste terminál vysokorychlostní železnice • Správa železnic představila vítězný návrh podoby terminálu vysokorychlostní železnice, který by v budoucnu měl vyrůst u Nehvizd za Prahou. Do soutěže se zapojilo 21 českých i zahraničních architektonických kanceláří. Porota nakonec vybrala práci autorské dvojice Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

ČD kupují nové motorové vlaky za 3 miliardy. Nasadí je do regionů • České dráhy podepsaly kontrakt na dodávku 33 nových bezbariérových motorových jednotek se společností PESA Bydgoszcz SA. Nové motoráky jsou typově podobné vlakům stejného dodavatele, které cestující znají pod označením RegioShark.

Zóny placeného parkování v Praze jsou ode dneška opět v platnosti • V hlavním městě je ode dneška znovu obnoven provoz zón placeného stání v plném rozsahu. Přestože Vláda ČR o tomto kroku rozhodla s účinností již od 28. dubna, vedení Prahy odsunulo termín až na dnešek.

Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

Vstup do metra na Karlově náměstí bude na rok uzavřen • Pražané, kteří cestují metrem, by se měli obrnit velkou dávnou trpělivosti. Dopravní podnik kvůli výměně eskalátorů a dalším opravám omezí nejméně na 10 měsíců vstup a výstup ze stanice Karlovo náměstí na lince B ve směru k ulici Resslova.

Poloviční pokuta pro černé pasažéry v MHD se osvědčila. Ročních kuponů se prodalo víc • Přesně 4 539 cestujících, kteří cestovali pražskou MHD bez platné jízdenky, již využilo možnost snížit si pokutu za jízdu načerno o polovinu. Podmínkou je, že si zároveň koupí roční předplatní kupon za 3 650 korun. Pokuta za půlku funguje už rok, poprvé si o ni mohli říct cestující 23. října 2017. Počet černých pasažérů v Praze podle prvních čísel letošního roku výrazně poklesl. Naopak zájem o roční kupony neustále roste.

Roční kupon na MHD znají Pražané už 120 let. Jaké byly jeho začátky? • V lednu si připomínáme jedno zajímavé výročí. Přesně před 120 lety se v Praze úplně poprvé objevily předplatní časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu. Kolik stály, kde se daly pořídit a jak se jejich podoba měnila v průběhu následujících dekád?

Historie městské hromadné dopravy v Praze je bohatá.

Terminál na Zličíně čeká tříměsíční rekonstrukce. Autobusy pojedou odjinud • Od příštího pondělí se začne opravovat povrch autobusového terminálu Zličín. DPP na základě poptávkového řízení uzavřel smlouvu s firmou Hochtief. Oprava vyjde na 22 milionů korun. Informuje o tom server tram-bus.cz.

Osudy našich válečných letců přibližuje nová výstava na ruzyňském letišti • Letiště Praha a Národní technické muzeum ve spolupráci s Aviatickým sdružením Bohemia oficiálně představily panelovou výstavu fotografií u příležitosti 75. výročí návratu československých letců sloužících v britském Královském letectvu. Výstavu, která dostala název „Konečně doma! Finally home!“, bude moci veřejnost navštívit od začátku září do konce listopadu 2020. Veřejnosti i cestujícím je volně přístupná ve veřejné části Letiště Václava Havla Praha ve spojovací chodbě mezi terminály.

Letiště Praha testuje digitální navigační systém pro cestující • Korejština, čínština, arabština, ruština a samozřejmě také čeština s angličtinou. Celkem šest jazykových mutací nabízí digitální navigace, která je nově cestujícím k dispozici na Letišti Praha, konkrétně při vstupu do prstu B na Terminálu 1. Navigace nabízí informace, které se na digitálních obrazovkách v průběhu dne automaticky přizpůsobují aktuálnímu provozu a toku cestujících. Nová technologie je zatím v procesu testování. Jestliže se osvědčí, plánuje letiště její rozšíření v rámci běžného provozu také na další místa.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

Lítačku pro děti je nyní možné vyřídit online z domova • Operátor ICT, městská firma, jež se stará o projekty Smart City, zavádí novinku. Rodiče, kteří budou chtít svým dětem pořídit Lítačku, mohou již nyní vyřídit žádost online. Dříve pro ni museli zajít do Škodova paláce, kde byl ověřován věk a identita dítěte.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Praha testuje systém pro fungování navigace v tunelech • Tunely sice řidičům zkracují cestu, ale jejich nevýhodou je, že v nich nefunguje navigace. Problém je to hlavně u složitějších tunelových kompelxů, kde bývá orientace složitější a řidiči pak mohou zmatkovat.

Stříbrný šíp slaví 80. narozeniny. Dochoval se jediný prototyp, jeho výrobu zastavila válka • V mnoha ohledech jedinečný motorový vlak „Stříbrný šíp“ letos slaví kulaté narozeniny. Výroba prototypu byla dokončena na začátku roku 1939. Dne 17. února 1939 vykonal mezi Prahou a Kolínem technicko-policejní zkoušku, při které dosáhl rychlost 130 km/h a přesně před 80 lety byl oficiálně představen veřejnosti a tisku. Se zástupci sdělovacích prostředků se vydal na zvláštní jízdu 14. března 1939 z Prahy do Pardubic. Trať tehdy urazil za 68 minut. Dnešní expresy tuto trať ujedou za 52 minut.

Část metra B nově pokrývá mobilní signál. Do léta přibude dalších 11 stanic • Praha postupně pokračuje v pokrývání metra mobilním signálem. Operátoři v těchto dnech spustili testovací provoz na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna, a pokračují ve výstavbě sítě na dalších úsecích na trasách A a B.

Hromadná doprava v Praze bude během smogu zdarma • Náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubeček (STAN) dnes oznámil, že v případě vyhlášení smogové situace bude městská hromadná doprava v Praze zdarma.

Smog se v Praze vyskytuje obvykle v únoru a březnu.