Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce

14. ledna 2021 ∙ 16:46
PražskýDEN.cz
Foto: tiskové materiály Dopravní podnik hl. m. Prahy

Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Stávající lanovka na Petřín je třetí generací jedné z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších atrakcí v Česku. Ročně přepraví více než 2 miliony cestujících. Postavena byla v 80. letech minulého století poté, co původní trať zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967. Podvozkové rámy vozů jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze a zrepasovány rovněž v první polovině 80. let.

Na hranici životnosti

I přesto, že technici od zprovoznění této generace lanovky v červnu 1985 nepřetržitě monitorují stav svahu a každoročně provádí údržbu veškeré infrastruktury, technický stav tratě i vozů odpovídá svému stáří a blíží se konci své životnosti.

Nové vozy lanovky by měly v budoucnu přepravit více cestujících. Zároveň budou bezpečnější díky modernějšímu řešení systému nouzového brždění. Délka rekonstrukce se odhaduje na 6 až 8 měsíců. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt na konci roku 2023. Na novou podobu vozů chce Praha vypsat designovou soutěž.

„Nechceme a nemůžeme ovlivňovat základní technické parametry vozů, ale potencionální výrobci nabízí možnost individuálního designu čelních partií, interiéru nebo oken a samozřejmě barevnosti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátor a předseda dozorčí rady DPP.

Historie lanovky

První generace lanové dráhy Újezd – Petřín začala veřejnosti sloužit 25. července 1891. Její provoz ovšem přerušila 1. světová válka. Dráha byla poté obnovena v roce 1932 z důvodu nutnosti dopravní obslužnosti při tehdejším Všesokolském sletu. V 60. letech došlo na Petřínském svahu vlivem počasí k sesuvu půdy, což znamenalo další přerušení provozu. Hlavním impulzem pro opětovné zprovoznění lanovky bylo pořádání spartakiády v roce 1985.

X Zavřít