Letišti Václava Havla se nadále daří. Kam se loni z Prahy létalo nejčastěji?

ZprávyKristián Vích21. ledna 20192 minuty čtení

Foto: Letiště Praha

Letiště Václava Havla Praha od roku 2013 setrvale roste. Podle nejnovějších provozních výsledků odbavilo v loňském roce přesně 16 797 006 cestujících, což znamená 9% meziroční nárůst. Nejvytíženější byly v loňském roce linky do Velké Británie. Z destinací nejvíce cestujících směřovalo již tradičně do Londýna. Nejvyšší meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenala Barcelona. Výrazně posílily také dálkové linky, které vloni využilo o téměř čtvrt milionu cestujících více než v roce předchozím.

V loňském roce prošlo Letištěm Václava Havla Praha téměř 16,8 milionů odbavených cestujících a uskutečnilo se zde celkem 155 530 vzletů a přistání. Pokračoval tak pozitivní trend, kdy počet odbavených cestujících rostl o 9 %, zatímco počet leteckých pohybů pomaleji, konkrétně o necelých 5 %.

„Rok 2018 byl na Letišti Praha ve znamení dalšího nárůstu počtu cestujících i počtu pravidelných linek. Své lety z Prahy zahájily tři nové letecké společnosti a létat se začalo do celkem sedmi nových míst. Výrazně se nám dařilo posilovat spojení do dálkových destinací, a to v navyšování počtu frekvencí, kapacit i otevírání zcela nových linek. Díky tomu využilo dálková spojení s Prahou vloni o 250 tisíc cestujících více, což představuje 24% nárůst,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Nejrušnějším měsícem roku 2018 byl červenec s 1 877 369 odbavenými cestujícími. Denně prošlo pražským letištěm vloni v průměru přibližně 46 tisíc cestujících. Celkem operovalo své lety z Prahy 69 dopravců, a to do celkem 171 destinací. Mezi nimi se nově objevila Filadelfie, Kutaisi, Belfast, Ammán, Marrákeš, Šardžá a Jerevan.

[related-post id=“15232″]

Nejvíce cestujících využilo pravidelné linky do Velké Británie, Itálie, Ruska, Španělska a Německa. Z destinací byl v roce 2018 nejvytíženější Londýn, následovala Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt. Skokanem v počtu odbavených cestujících se stala v meziročním srovnání Barcelona. Dále pak Budapešť, Londýn/Stansted, Madrid a Antalya. Z čistě dovolenkových destinací využilo nejvíc cestujících linky do Antalye, Heraklionu, Hurghady, Burgasu a Marsa Alam.

TOP 5 zemí v roce 2018

  1. Velká Británie – 2 061 865 cestujících (+13, 1 % oproti 2017)
  2. Itálie – 1 343 164 cestujících (- 0,8 % oproti 2017 oproti 2017)
  3. Rusko – 1 198 445 cestujících (- 0,1 % oproti 2017)
  4. Španělsko – 1 190 571 cestujících (+ 23,3% oproti 2017)
  5. Německo – 1 156 998 cestujících (- 7,7% oproti 2017)

TOP 5 destinací v roce 2018

  1. Londýn – 1 357 406 cestujících (+8,8 % oproti 2017)
  2. Paříž – 828 622 cestujících (-2,2 % oproti 2017)
  3. Moskva – 823 394 cestujících (- 0,1 % oproti 2017)
  4. Amsterdam – 690 855 cestujících (+ 4,9 % oproti 2017)
  5. Frankfurt – 524 458 cestujících (+ 0,7 % oproti 2017)

Nepřehlédněte

Komplikace v dopravě chce TSK zmírnit urychlením oprav • Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s. (TSK, a. s.), v reakci na pondělní dopravní problémy v hlavním městě okamžitě ve spolupráci se svými dodavateli zahájila kroky ke zkrácení dopravních omezení na nejzatíženějších opravovaných komunikacích. „Samozřejmě vnímáme celkovou situaci v dopravě. Při každé stavbě, a především při jejím zahájení monitorujeme její vliv na dopravu. Ukázalo se, že nutné opravy ulic Dobříšské, Wilsonovy a Jiráskova mostu způsobily Pražanům nemalé problémy. Proto jsme okamžitě zareagovali, abychom tyto opravy urychlili,“ uvedl generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka. Opravy důležitých dopravních tahů v Praze plánuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., záměrně na letní měsíce, kdy je provoz v metropoli nižší. Většina prací bude dokončena během letních prázdnin, aby bylo vše připraveno na zářijový návrat školáků i jejich rodičů. „S komplikacemi v dopravě jsme počítali, protože se jedná o významné komunikace, a upozorňovali jsme řidiče, aby si svou cestu naplánovali s dostatečnou časovou rezervou,“ vysvětluje tisková mluvčí TSK a. s. Barbora Lišková. Dopravní problémy Velké dopravní komplikace v průběhu prvního dne po prodlouženém víkendu, kdy se řada Pražanů vracela do hlavního města, způsobila také řada dopravních nehod, například v ulicích Legerova, Vodičkova, Radlická nebo na Karlově náměstí, Rašínově nábřeží či mostě Legií. „Často za dopravním kolapsem stojí také neukázněnost některých řidičů, kteří vjíždějí do některých křižovatek i ve chvíli, kdy je nemohou bezpečně projet a pokračovat v jízdě. Tím zablokují průjezd ostatním řidičům a vzniká tak zcela zbytečná kolona ve všech směrech,“ upozorňuje na nešvar řidičů Barbora Lišková. V případě Dobříšské ulice se podařilo díky příznivým klimatickým podmínkám opravu komunikace ve směru do centra urychlit o zhruba šest dní. „V případě, že nezasáhne nepříznivé počasí, bude směr do centra hotový ve středu. Doufáme, že jej zprovozníme v plném rozsahu ještě před odpolední špičkou,“ uvedl Petr Smolka. Navazovat bude oprava Dobříšské směrem z centra, která by opět v případě příznivých podmínek neměla přesáhnout tři až pět dní. To znamená celkové zkrácení oprav této komunikace, která je plánována až do 29. července, o přibližně 14 dní. Upraven byl rovněž dopravní režim v opravovaném úseku Wilsonovy ulice, kde řidiči aktuálně mohou jezdit dvěma jízdními pruhy. „Řidiči přejíždí po vyfrézovaném úseku, projíždí tedy stavbou, proto je žádáme o zvýšenou opatrnost. V rámci zvýšení průjezdnosti jsme se ale rozhodli jim umožnit průjezd s omezením rychlosti,“ vysvětluje Petr Smolka. I další práce budou probíhat tak, aby byl provoz sváděn do jednoho pruhu pouze na nezbytně nutnou dobu s důrazem na práce o víkendech, kdy je provoz slabší. Uzavírání jízdních pruhů je nutné nejen z důvodu opravy povrchu při jeho odstraňování a pokládání nového, ale také při kontrole a opravách dilatačních spár na přemostěních. Jiráskův most Nutná oprava Jiráskova mostu měla být provedena už v roce 2017, nyní byla naplánována na období prázdnin z důvodu nižšího provozu. Při opravě budou realizovány i drobné opravy izolačního souvrství, aby se zamezilo možnému budoucímu zatékání do konstrukce mostu a prodloužila se tak jeho životnost. „V tuto chvíli jednáme s dodavatelem, kterým je společnost Strabag, aby jeho lidé pracovali ve dvousměnném provozu. Povedlo se zatím ve spolupráci zajistit, že bychom plně zprovoznili křižovatku Preslova – V Botanice, která je bezprostředně za Jiráskovým mostem na Smíchově. Pokud nám počasí dovolí, chceme ji otevřít už v pátek 13. července, aby byla průjezdná už při odjezdu Pražanů na víkend,“ dodává generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka.

Nuselský most.

Strakonickou ulici čeká uzavírka kvůli stavbě nového mostu • Od soboty 19. září 2020 od 19:00 hodin do neděle 20. září 2020 přibližně do 13:00 hodin bude uzavřena ulice Strakonická, a to v obou směrech mezi mimoúrovňovou křižovatkou 2 (MÚK 2 Lipence) a mimoúrovňovou křižovatkou 5 (MÚK 5 Lipence, Zbraslav – Baně). Zároveň bude uzavřen nájezd do jízdního pásu ve směru Praha od prodejny Lidl. Důvodem je montáž nosníků mostu přes silnici I/4 (Strakonická).

Osudy našich válečných letců přibližuje nová výstava na ruzyňském letišti • Letiště Praha a Národní technické muzeum ve spolupráci s Aviatickým sdružením Bohemia oficiálně představily panelovou výstavu fotografií u příležitosti 75. výročí návratu československých letců sloužících v britském Královském letectvu. Výstavu, která dostala název „Konečně doma! Finally home!“, bude moci veřejnost navštívit od začátku září do konce listopadu 2020. Veřejnosti i cestujícím je volně přístupná ve veřejné části Letiště Václava Havla Praha ve spojovací chodbě mezi terminály.

Mimořádné jízdy historickou tramvají. Projeďte se po nové trati! • Rekonstrukce tramvajové trati mezi Pankrácí a Nuslemi pokračuje dle harmonogramu a v pátek 4. června plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovit tramvajový provoz v úseku Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Současně s tím se do pražských ulic od soboty 5. června po 9 letech opět vrátí tramvajová linka č. 19, která bude jezdit až ke stanici metra Pankrác po nedávno postavené nové trati.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Lékárnička na dovolenou. Co všechno by měla obsahovat? • Pokud se chystáte na letní dovolenou, neměli byste rozhodně zapomenout přibalit do kufru lékárničku na cesty. Chybět by v ní samozřejmě neměly léky, které všichni účastníci zájezdu pravidelně a dlouhodobě užívají. Co dalšího vzít s sebou na dovolenou, abyste nebyli zaskočeni nenadálou situací?

Bubenečským tunelem několik nocí neprojedete • Z důvodu mytí a pravidelné údržby bude po čtyři červnové noci probíhat úplná noční uzavírka Bubenečského tunelu.

Praha představila novou podobu Smetanova nábřeží • Pražští radní schválili návrh nové podoby Smetanova nábřeží. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Změny se mají týkat zastávek tramvají, stromořadí, chodníků nebo laviček.

Stavba metra D slavnostně zahájena. Na Pankráci startuje geologický průzkum • Po mnoha letech vyjednávání a plánování začala výstavba čtvrté trasy pražského metra. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního metru pro budoucí tunely linky metra D vedoucí ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice. Práce by měly být dokončeny asi za osm let a stát budou přibližně 70 miliard korun.

Nová aplikace varuje nepozorné na blížící se tramvaj • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) testuje novou bezpečnostní aplikaci s názvem Pozor tramvaj! Určena je především chodcům v pražských ulicích, kteří kvůli nepozornosti mohou přehlédnout blížící se tramvaj. Cílem projektu je snížit počet srážek s tramvajemi a zvýšit bezpečnost veřejné dopravy.

Mezi Prahou a Larnakou létá nová linka společnosti Cyprus Airways • Letecká společnost Cyprus Airways spustila na konci minulého týdne pravidelnou linkou mezi Prahou a Larnakou na jihovýchodním pobřeží Kypru. Novou linku bude dopravce provozovat během letní letové sezóny od 1. června 2018 do 28. října, další frekvenci pak aerolinka přidá o měsíc později od 2. července. Oba lety bude operovat letounem typu Airbus A319 s kapacitou pro 144 cestujících. Dvě spojení týdně, vždy v pondělí a v pátek, tak bude Cyprus Airways nabízet v období od 2. července do konce letního letového řádu. Očekává se, že novou linku využije přibližně 9 tisíc cestujících v obou směrech. Spoj z Larnaky odletěl poprvé v pátek 1. června po 11. hodině dopoledne místního času a na Letišti Václava Havla Praha dosedl přibližně ve 13:40 hodin, kde ho přivítala slavnostní vodní brána od letištních hasičů. Letiště Praha zároveň uvítalo první cestující v gatu, kde proběhlo slavnostní přestřižení pásky.

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác • Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci.

Do Muzea MHD vás o víkendu doveze unikátní tramvaj T3SU • V rámci slavnostního otevření Muzea MHD pro návštěvníky i v zimní sezoně byla první lednový víkend vypravena historická tramvaj typu T1 na lince č. 2. Mimořádný zájem o tuto speciální tramvajovou linku přiměl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdobnou akci zopakovat.

Tramvaj T3SU.

V Praze se zítra mimořádně rozezní sirény na počest padlých vojáků • Ve středu 8. srpna 2018 v pravé poledne se na území Prahy i celé České republiky rozezní po dobu 140 sekund sirény na počest tří padlých českých vojáků v Afghánistánu. Rotný Martin Marcin (rok narození 1982), desátník Kamil Beneš (rok narození 1990) a desátník Patrik Štěpánek (rok narození 1993) sloužili při misi NATO v Afghánistánu. Zahynuli v neděli 5. srpna při útoku sebevražedného atentátníka. K činu se přihlásilo hnutí Taliban. Muži byli součástí jednotky, která převzala ochranu spojenecké základny Bagrám letos v dubnu. Zpět do České republiky se měli po půlročním působení vrátit v říjnu. „Je mi moc líto úmrtí našich tří vojáků v Afghánistánu. Hrdinů, kteří bojovali proti teroristům tak daleko od vlasti a které zavraždil sebevražedný útočník. Vážím si toho, co udělali pro naši zemi. Vyslovuji svou nejhlubší soustrast jejich rodinám a pozůstalým,“ uvedl v reakci na tragédii premiér Andrej Babiš. Ostatky vojáků zpět do vlasti přiveze na ruzyňské letiště vojenský speciál ve středu v 16:15. Za normálních okolností vojenské airbusy přistávají v pražských Kbelích. Tam ale v současné době probíhá rekonstrukce vzletové a přistávací dráhy.

Padlí hrdinové z Afghánistánu.

Končící platnost Lítačky řešit nemusíte. Bude automaticky prodloužena • Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2018, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, bude postupně končit platnost. Provozovatel karty Lítačka, Operátor ICT, ovšem společně s Magistrátem hlavního města Prahy rozhodl o automatickém prodloužení. Celkem se jedná asi o 168 tisíc karet.

Ryanair spouští nové letecké spojení z Prahy do Řecka • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair ohlásila spuštění dvou přímých pravidelných linek mezi Prahou a Řeckem. Během příštího letního letového řádu bude létat z Letiště Václava Havla Praha do Soluně a na řecký ostrov Rhodos.

Dětský výletní vlak Cyklohráček vyjel s novým vagónem • Již po šesté vyjel na koleje výletní vlak Cyklohráček. Novinkou je letos nový vůz, který nahradil motorový vůz Esmeralda. Příští rok projde modernizací čtvrtý, nízkopodlažní vůz.

Nad Českem letí vzducholoď Zeppelin NT. Spatřit ji mohou i Pražané • Do České republiky zavítal vzdušný obr Zeppelin NT, v současnosti největší vzducholoď světa. Spatřit ho již ve čtvrtek mohli i Pražané. Odpoledne provedl přelet nad hlavním městem a krátce po 16. hodině přistál na letišti v Letňanech.

Vzducholoď Zeppekin NT

Milovníkům letadel se otevřel nový vyhlídkový val na pražském letišti • Nový val určený pro pozorování letadel na Letišti Praha u Kněževsi byl dokončen. Ten původní musel být v květnu loňského roku zrušen, jelikož bránil stavbě produktovodu leteckých pohonných hmot a plánovanému rozšíření perimetru letiště. Nový val je vyšší o téměř dva metry a oproti původnímu byl posunut o 51 metrů dále od přistávací dráhy.