Jak mít více času? Pečlivě si naplánujete svůj den
Jak správně naložit s časem?
„Nesnídám, nesvačím, nestihnu to nestačím,” zpívá brouk Kvapík ve známém Večerníčku o včelích medvídcích. Dnešní uspěchaná doba udělala takového Kvapíka z každého z nás. Jen si přiznejte, kolikrát během měsíce vynecháte oběd nebo odpolední kávu jen proto, že prostě nestíháte? Jak mít tedy více času na všechno, co chcete?
Jak to zařídit, abychom měli čas nejen na věci, které dělat musíme, ale i na ty, které dělat chceme? Skvělým pomocníkem je time management. Jedná se o sadu postupů, doporučení a nástrojů pro plánování času, obvykle za účelem jeho efektivnějšího využití. V současnosti zahrnuje celou škálu aktivit mezi něž patří plánování, přidělování, stanovení cílů, monitorování a stanovení priorit. Time management potřebuje čas na rozvoj a pro každého je jiný. Musíte najít a vyzkoušet to, co vyhovuje vám a vašim pracovním návykům. Vybrat si můžete hned z několika našich tipů.
Naplánujte si úkoly
Každý z nás měl určitě někdy sepsaný svůj TO-DO list, tedy seznam věcí, které chce v daný den/týden/měsíc stihnout. Takovýhle seznam je prvním krokem ke zkrocení vašeho diáře. Před začátkem každého dne si vytvořte seznam úkolů, které chcete v daném dni splnit. A chcete-li opravdu lépe spravovat své dovednosti v oblasti řízení času, seznam s úkoly si rozdělte na tři části: práce; domácnost a osobní úkoly. Důležité také je, si sepsat úkoly, u kterých je reálná splnitelnost. Uvidíte, jaká radost vás zaplaví, až postupně jednotlivé úkoly odškrtáte a seznam budete moci vyhodit do koše.
Nastavte si termíny
Pokud vás čeká nějaký rozsáhlejší úkol, nastavte si termín jeho splnění a držte se ho. Stejně jako u TO-DO listů je ovšem důležité být k sobě kritický a nastavit si takový termín, který jsme skutečně schopni splnit. Mnohým z nás se nejlépe pracuje ve stresu, pár hodin před deadline. Proto odborníci doporučují nastavit si tzv. “falešný deadline”, tedy termín pár dní před deadlinem skutečným, aby byl dostatek času na řešení případných problémů a komplikací.
Začněte co nejdříve
Většina úspěšných lidí má jednu společnou věc – svůj den začínají poměrně brzy. Mají tedy ráno dostatek času na rozjímání a plánování nadcházejícího dne, aniž by jim to ubralo čas na práci. Vyzkoušejte to také! Když vstanete brzy, budete klidnější, kreativnější a vaše mysl bude bystřejší. Ovšem jen za předpokladu, že půjdete spát dříve než po půlnoci.
Vyvarujte se odkládání
Známe to všichni. Pokud před námi leží úkol, do kterého se nám nechce, najednou máme na práci mnohem “důležitější” věci (úklid pracovní plochy, třídění e-mailů, zalévání květin v kanceláři). Zvláště v posledních letech se prokrastinace, tedy chorobné odkládání úkolů a povinností, stala fenoménem. Pokud možno, pokuste se jí, následující pracovní den , vyvarovat. Je to totiž jedna z věcí, které mají negativní vliv na produktivitu, což může mít za následek ztrátu nezbytného času a především energie nutné k dokončení ostatních úkolů.
Vyhněte se multitaskingu
Většina z nás má dojem, že multitasking je účinný způsob, jak zvládnout víc věcí. Opak je ale pravdou. Více se nám totiž daří, pokud se plně soustředíme pouze na jednu jedinou věc. Využijte tedy vytvořených TO-DO listů k tomu, aby vám pomohli se soustředit na to, co je opravdu důležité. Uvidíte, že když budete plnit úkoly postupně, půjde vám to lépe od ruky.
Dobrá organizace času vyžaduje každodenní praxi. Díky těmto tipům však můžete přijít na to, jak svůj pracovní a volný čas lépe uchopit.
Armagedon v České televizi. Rušení kanálů, televizáci bez práce a konec oblíbených pořadů. Všechno mají v rukou politici