Nová pražská čtvrť Bubny-Zátory nabídne bydlení pro 25 tisíc lidí

11. června 2019 ∙ 15:34
PražskýDEN.cz
Foto: MČ Praha 7

Budoucnost jednoho z největších pražských brownfieldů je předmětem diskusí již desítky let. Nyní má Praha konečně realistický plán, jak toto 110 hektarové území proměnit v plnohodnotnou čtvrť. Kompletní návrh územní studie, který bude zveřejněn v červenci, vykresluje novou podobu území Bubny-Zátory, do kterého by se mohlo vejít až 25 tisíc obyvatel. Po veřejném projednání a schválení bude studie sloužit jako podklad změny územního plánu. Stavět se může začít do pěti let.

Území dnešního brownfieldu Bubny-Zátory je již desítky let předmětem úvah mnoha urbanistů. Už v 80. letech 20. století byly vytvořeny první plány na začlenění tohoto 110 hektarového území do organismu Prahy. Následovalo několik studií a plánů, které ovšem nikdy nedospěly do realizace. Vzniklé plány ovšem pojímaly toto významné území optikou minulé doby. V plánech urbanistů se kladl příliš velký důraz na administrativní funkce, ikonické věžové domy a složitá dopravní řešení. Nad plány nikdy nepanovala shoda a proto Bubny-Zátory i nadále zůstávaly jizvou Prahy.

Od roku 1999 je na celé ploše tohoto území v platném územním plánu stavební uzávěra. To znamená, že dokud tato uzávěra nebude odstraněna, není možné na území stavět. Až v posledních několika letech začaly vznikat úvahy o revitalizaci brownfieldu tak, aby mohlo dojít k vytvoření opravdu plnohodnotné čtvrti, kde se dobře pracuje, odpočívá, pohybuje a zejména bydlí. Hlavní město spolu s Institutem plánování a rozvoje (IPR) proto v únoru 2018 vytvořilo zadání územní studie, které přemýšlí o tomto území jako o příležitosti vytvořit svébytnou novou čtvrť, která přirozeně naváže na své okolí.

„V zadání územní studie je kladen důraz hlavně na kvalitu života Pražanů. V nové čtvrti proto nebudou chybět školy, školky, kultura, kvalitní parky a pohodlné ulice. Těší mě, že se usilovně pracuje na oživení takto důležité části města,“ vysvětluje 1. náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Vizualizace budoucí čtvrti. Foto: MČ Praha 7

Bydlení

Čtvrť by měla nově propojit Letnou a Holešovice a zajistit domov až pro 25 000 obyvatel. To je zhruba 230 obyvatel na hektar, což se blíží hustotě obyvatel na Vinohradech. Hlavní rezidenční částí bude jižní polovina území s výškovou hladinou přibližně 6-8 podlaží. Podobný počet podlaží mají například části Smíchova nebo Vinohrad z počátku 20. století.

„Máme skvělou příležitost vytvořit funkční čtvrť, která reaguje na aktuální potřeby města – zejména nedostatek bydlení. Bydlení by proto mělo tvořit alespoň 60 %, což se nám podařilo propsat do zadání studie,“ dodává Hlaváček a dále upozorňuje, že si na novou čtvrť budeme ještě nějakou dobu muset počkat: „Je potřeba zdůraznit, že máme teprve návrh územní studie, který jde do veřejného projednání. Je to podobné, jako když se zpracovává územní plán. Nejdříve se vytvoří návrh, který se projedná s městskou částí, s veřejností a odborníky, aby se odladily případné chyby a nepřesnosti, nebo aby se vyřešily vztahy mezi vlastníky a městem. Odhaduji, že finální územní studie může být hotová zhruba na konci roku.“

Urbanistická studie Holešovice–Bubny–Zátory. Zdroj: MČ Praha 7

Administrativa

V severní části území vznikne mix administrativních budov a obytného území. Odhaduje se, že severní část pojme přes 10 tisíc pracovníků. Administrativní budovy budou mít dle územní studie základní hladinu podobnou, jako jižní část, tedy 6-8 podlaží. V některých bodech může hladina věží dosáhnout až 18-21 podlaží. Pokud by měla v Praze vzniknout tzv. Vládní čtvrť, bylo by vhodné, aby vznikla právě zde – blízko centru města, na vlaku, metru, tramvaji i blízko městského okruhu. Oproti Letňanům by tak město mohlo využít kupní síly tisíců úředníků, kteří by v Letňanech neměli přes oběd nebo po práci kam zajít. Místo je ale vhodné i pro umístění městské správy stejně jako v blocích na jihu u stanice metra Vltavská a Nádraží Bubny.

Parky a zeleň

Ve středu území vznikne centrální park o rozloze 6 hektarů. Park má být srdcem území a novou tváří Holešovic. Úloha parku by měla být multifunkční a měl by tak nabízet Pražanům možnosti různých sportovních a rekreačních aktivit. Park by také měl poskytnout zelené propojení břehů Vltavy na jihu, nové čtvrti, Výstaviště a Stromovky. Ulice lemované stromořadím, lokální zasakování všude, kde to bude možné a také zelené střechy budov patří mezi další prvky adaptace na klimatickou změnu, se kterými územní studie počítá.

„Bubny jsou nejdůležitější brownfield v metropoli a lidé z Prahy 7, kteří mají na starosti rozvoj, strávili prací na tomto tématu mnoho hodin. Velký a moderní park bude zásadním místem společného setkávání a jsme rádi, že studie v něm počítá s umístěním ploch a aktivit pro všechny generace,“ říká Jan Čižinský, starosta Prahy 7.

Doprava

Nová čtvrť bude skvěle obsloužena různými druhy dopravy. Bubny-Zátory jsou výborně napojeny metrem, vlaky, tramvajemi a do budoucna i páteřními pěšími a cyklistickými osami. Poblíž také vede městský okruh. V přípravě je také první část rychlodráhy na letiště. Územní studie zatím nedefinuje detailní dopravní řešení, které se bude navrhovat s jednotlivými projekty bloků a ulic. Celkové dopravní zatížení odpovídá dopravnímu modelu Metropolitního plánu. Do konce léta by pak měl být hotov detailní dopravní model pro územní studii.

„Na prvním místě jsou chodci, MHD a cyklodoprava. Důležitou složkou dopravy je také vhodný mix bydlení, služeb a práce. To znamená, že pokud budou moci obyvatelé v nové čtvrti nejen bydlet, ale i nakupovat, pracovat a bavit se, sníží se tak počet cest po městě autem a MHD. Takto si představujeme čtvrti budoucnosti – všechno hezky po ruce,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro dopravu hl. m. Prahy. „Nicméně nás ještě čeká spousta práce, abychom dosáhli kýžených výsledků,“ dodává Scheinherr.

V okolí se také plánují nové mosty a pěší lávky, tramvajová trať a revitalizace železniční trati Praha – Kladno, jehož součástí je i zmíněná trať na letiště. Rozvoj nové infrastruktury je koncipován tak, aby měl pozitivní vliv i na existující čtvrti. Nové propojení a služby by naopak měly pomoci odlehčit i přetíženému centru.

Kultura

„V území nemizí ani historická paměť, z nádraží Bubny byly během druhé světové války vypravovány transporty s desetitisíci židovskými obyvateli z Prahy do ghett, koncentračních a vyhlazovacích táborů. Po druhé světové válce odtud při odsunu odjížděli pražští Němci. V  původní nádražní budově tohoto stigmatizovaného místa vzniká nyní za přispění hlavního města Prahy Památník ticha s moderně pojatou expozicí připomínající složité dějiny dvacátého století, ale také prostorem pro diskusi a kritickou reflexi nedávné minulosti,“ zmiňuje Lenka Burgerová, místostarostka Prahy 7.

V nové čtvrti by měl také vzniknout koncertní sál. Návrh územní studie ho vnímá jako samostatný projekt v jižní části území – okolí zastávky metra Vltavská. Na podobu sálu bude vypsána samostatná architektonická soutěž s mezinárodní účastí, pro kterou se již v současnosti připravují podklady. Samotná soutěž by měla být vyhlášena v druhé polovině 2020.  

 „Bubny a Zátory řeší Praha už téměř 30 let. Je to dlouhá doba, ale není neobvyklá. Například londýnské nádraží King’s Cross, celosvětově uznávaný úspěšný příklad revitalizace brownfieldu, se připravoval na transformaci od počátku 90. let a dokončení je plánováno na rok 2020. Přitom King’s Cross má „pouhých“ 27 hektarů, což je 4x menší plocha než naše Bubny,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Kompletní návrh územní studie bude zveřejněn v červenci, po zveřejnění bude následovat veřejné projednání návrhu. Nová čtvrť by měla začít vznikat v roce 2024 a hotovo by mělo být na počátku čtyřicátých let.

Park U Hradeb se promění. Radnice zveřejnila vítězný návrh

MČ Praha 2 zveřejnila výsledky veřejné architektonické soutěže o obnovu parku U Hradeb. V konkurenci osmi soutěžních návrhů zvítězil návrh architektů Miroslava Cikána a Pavly Melkové z ateliéru MCA. Soutěžní porota byla složená ze zástupců MČ Praha 2 a nezávislých odborníků z řad předních českých architektů a krajinářů. Cílem soutěže bylo vybrat návrh, který nabídne nejlepší architektonické i krajinářské řešení revitalizace území kolem Novoměstských hradeb, navazující na okolní parkové lokality. „Anonymní […]

Olšanská ulice se má radikálně proměnit. Chystá se nová studie

Pražští radní zadali vypracování studie revitalizace Olšanské ulice a jejího okolí. Na úkolu nyní pracuje Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Dokument má určit budoucí urbanistickou podobu území. Řešit bude ale také veřejné prostranství, dopravu nebo snížení ekologické stopy. Olšanská ulice patří mezi důležité dopravní tepny a městské třídy. Zároveň prochází středem oblasti, ve které je naplánováno hned několik projektů v různém stádiu přípravy – např. revitalizace ulic […]

Proměna Revoluční ulice s několika změnami. Beton nahradí dlažba

Pražští radní aktualizovali usnesení ohledně plánované rekonstrukce Revoluční ulice. Celkové řešení i samotný proces tak čeká několik změn. Oproti původnímu návrhu bude v ulici snížena rychlost na 30 km/h a povrch vozovky bude vydlážděn. S tím souvisí i zlepšené podmínky pro vsakování vody, které zajistí přirozenou vláhu novému stromořadí. V ulici budou také rozšířeny chodníky, díky kterým vznikne větší prostor pro chodce, stromy i umístění laviček. Revoluční třída je spolu […]

Mlžítka se vrací do pražských ulic. Letos budou na 25 místech

Do ulic hlavního města se po zimě vracejí mlžící zařízení, která v horkých letních dnech ve svém nejbližším okolí dokáží pocitově snížit teplotu vzduchu, zvýšit vlhkost a snížit prašnost. „Od začátku května jsme naistalovali již šest mlžítek, čtyři ve druhé městské části a dvě v Praze 11. Do konce června máme v plánu do ulic rozmístit dalších devatenáct zařízení v různých částech metropole,“ informovala koordinátorka projektu za Pražské vodovody a […]

Seifertova ulice se má proměnit. Hledají se architekti

Praha vypsala výběrové řízení na koncepční studii architektonického, krajinářského a dopravního řešení Seifertovy ulice. Vítězný tým má dodat projekt, který bude klást důraz na opatření spojená s klimatickou změnou. Seifertova ulice je významnou pražskou třídou a důležitou dopravní osou mezi Žižkovem a centrem města. Spodní část ulice v oblasti u železničního podjezdu (křižovatka U Bulhara) je klíčovým dopravním uzlem celého území. Již dlouho však vyžaduje komplexní rekonstrukci a její aktuální […]

X Zavřít