elektromobilita

KOMENTÁŘ: Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží byty a zhorší jejich dostupnost • Zbytečný návrh, který jen dále zvýší už tak velmi vysoké ceny bytů. Tak hodnotím nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, které chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice.

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp. 

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Nepřehlédněte

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Krátkodobý pronájem bytu? Můžete na něm prodělat, varuje odborník • Vyděláte více a rychleji, láká platforma Airbnb majitele nemovitostí na vyšší zhodnocení jejich investic. Stále více lidí na to slyší a svůj byt tak k využití různým turistům nabízí stále více Čechů. Jen v Praze jich je prý už 20 tisíc. Nejen ve světle aktuálního zátahu, který na tyto poskytovatele krátkodobého ubytování udělala česká finanční správa, je nutné podívat se, zda je tento způsob využívání vlastního bytu opravdu tak výhodný. A opravdu se vyplatí každému? V prvé řadě musíme vzít v potaz, jaký typ bytu turisté prostřednictvím Airbnb hledají. Zdaleka nejvíce lidí míří do Prahy, ostatní regiony za ní v návštěvnosti výrazně zaostávají. Pokud už člověk ze zahraničí do českého hlavního města přijede, chce bydlet v centru dění. Určitě nebude za zábavou a poznáváním pražské historie dojíždět z okrajovějších částí Prahy. Z toho jasně plyne, že aby mohl majitel bytu o jeho pronajímání prostřednictvím Airbnb opravdu vážně uvažovat, musí ho mít v některé z turisticky atraktivních lokalit užšího centra. Pokud takový byt nevlastníte, na krátkodobé pronajímání rovnou zapomeňte. Pokud se lokalitou vlastního bytu trefujete do dlouhodobé preference zahraničních klientů, nemáte ani zdaleka vyhráno. Můžete sice vydělat více, než pokud byste měli dlouhodobého nájemníka, ale má to jeden velmi podstatný háček. Museli byste svůj byt pronajímat turistům nejlépe na sto procent, tedy každý den v měsíci. A to je problém. Pokud se podíváme na data ČSÚ, tak zjistíme, že zahraniční turista v Praze stráví průměrně 2,3 noci. To znamená, že pro plný výdělek je nutné ubytovat až 15 návštěv (hostů může být klidně výrazně více) za měsíc. Toto číslo je velmi obtížně dosažitelné i při skvělé lokalitě bytu, konkurenceschopně nastavené ceně i bezvadné propagaci. Nehledě na další vícenáklady, které to s sebou nese. [related-post id="10437"] Stejně jako v hotelu (kde však na to mají speciální personál) se o tyto hosty budete muset starat. Sice jim nebudete připravovat snídani nebo objednávat taxi, ale dalším povinnostem se nevyhnete. Začíná to už předáním klíčů při příjezdu a jejich převzetím při odjezdu. Jakmile jeden host odjede, budete muset vyměnit ložní prádlo či ručníky a také zkontrolovat celý byt. Doplnit základní hygienické prostředky a nejspíš i umýt nádobí a pořádně uklidit všechny místnosti. Při průměrném počtu přenocování toto budete muset dělat zhruba každý druhý den. Opravdu to při současném pracovním vytížení zvládnete? Existují sice služby, které tohle zařídí za vás, ale samozřejmě na úkor vašeho zisku. [related-post id="7751"] Přesné statistiky sice neexistují, ale zcela jistě spousta pronajímatelů také kalkuluje s tím, že z tohoto výdělku nebudou odvádět daně. Tato další (zdánlivá a nedoporučovaná) finanční výhoda nyní padá. Česká finanční správa získala údaje o lidech pronajímajících nemovitost přes Airbnb a bude po nich doplacení daně vymáhat. Na dani z příjmu a DPH to jen za Prahu prý činí přes 460 milionů korun ročně. Tolik podle vládní analýzy lidé vydělávající na krátkodobých pronájmech jen v hlavním městě neodvedou na daních každý rok. A je jen otázkou času, kdy se o svých 50 milionů korun z neodvedených turistických poplatků přihlásí také pražský magistrát. Tučné pokuty a vysoké zpětně vyměřené daně zcela jistě zprotiví tento typ využívání bytu mnohým majitelům. [related-post id="10347"] Kdo by si mohl naopak oddechnout, pokud zájem o Airbnb trochu opadne, jsou stávající vlastníci či nájemníci bytů sousedících s bytem pronajímaným turistům. Těm se totiž výrazně snížil komfort bydlení, protože krátkodobí turisti jsou často hluční i v nočních hodinách a zanechávají po sobě znečištěné společné prostory. Nehledě na stále se vylidňující centrum města, protože majitelé bytů se v minulosti pod vidinou očekávaného vyššího zisku z krátkodobého pronájmu často zbavovali původních dlouholetých nájemců. Ti se tak stěhovali do okrajovějších částí, které turisty příliš nelákají. [related-post id="11336"] Majitelé bytů by si proto měli velmi dobře rozmyslet a spočítat, jak budou svůj byt pronajímat. Zda podstoupí vyšší riziko krátkodobého pronájmu se všemi výše zmíněnými nepříjemnostmi, nebo dají přednost dlouhodobému solidnímu nájemníkovi. Zdánlivé výhody Airbnb totiž může velmi snadno vynahradit bezproblémový a pravidelně platící člověk bydlící v bytě mnoho let. RNDr. Evžen Korec, CSc. Generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL a. s.

Ceny bytů v Praze dál rostou. Od loňska se zvedly skoro o 10 procent • Zdražování na pražském rezidenčním trhu pokračuje, průměrná cena nových bytů v nabídkách developerů od začátku roku vzrostla o osm procent na 92 917 korun za metr čtvereční. Naopak rozloha průměrného nabízeného bytu nepatrně klesla na 69,09 metru čtverečního. Za průměrný byt tak zájemce musí zaplatit 6,4 milionu korun. Ještě před půl rokem by za stejný byt zaplatil o půl milionu korun méně. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje už jedenáct let. „Na konci loňského roku dosahovala průměrná cena nových bytů v nabídkách pražských developerů 85 653 korun za metr čtvereční. O čtvrt roku později průměrná cena vzrostla na 91 897 korun za metr čtvereční. Tempo růstu tak o něco zpomalilo, ale trend zdražování stále neskočil,“ podotýká hlavní analytik developerské společnosti EKOSPOL Matyáš Hančl. Nejvyšší ceny zůstávají tradičně v nejužším centru, kde cena za metr čtvereční významně překračuje stotisícovou hranici. „Konkrétně v Praze 1 se nové byty nabízí za průměrných 166 792 korun za metr čtvereční a Praze 2 za 157 595 korun za metr čtvereční. Vysoké ceny jsou také v Praze 8 (112 695 korun za metr čtvereční) a vůbec poprvé překročily průměrné ceny stotisícovou hranici také v Praze 3 (108 058 korun za metr čtvereční),“ přibližuje nabídkové ceny analytik Hančl. Tyto ceny přitom nezahrnují příplatky za sklep a garážová či parkovací stání, které developeři často kvůli optickému snížení ceny evidují zvlášť. Naopak cenově nejdostupnější byty jsou v okrajovějších částech Praha 9 (82 112 korun za metr čtvereční), Praha 10 (83 011 korun za metr čtvereční) a Praha 4 (86 862 korun za metr čtvereční). I zde však, s výjimkou Prahy 10, ceny v porovnání s předchozím čtvrtletím výrazně vzrostly. [related-post id="10347"] Bude hůř Přestože se růst cen mírně zpomalil, jejich zlevňování nás v nejbližších měsících nečeká. „Růst cen způsobuje extrémní nedostatek nových bytů na trhu, který bude bohužel přetrvávat i v následujícím období. Poptávku po nových bytech navíc v létě krátkodobě zvýší rozhodnutí České národní banky (ČNB) od října ještě více zpřísnit podmínky pro získání hypotéky. Zájemci o vlastní bydlení pořízené na hypotéku tak budou chtít uzavřít smlouvy na poslední chvíli ještě za výhodnějších podmínek, což může tlačit na další růst cen nových bytů,“ tvrdí Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva dlouhodobého lídra developerské výstavby v ČR EKOSPOLU. Podle něj by mohly nové byty v Praze do konce roku zdražit i o více než pět procent. „Sázky na to, že by byty v brzké budoucnosti zlevnily, jsou liché. Naopak otálení s případnou koupí jen zasekne větší sekeru do rodinných financí. Vždyť na začátku roku byla průměrná cena nového bytu o půl milionu korun nižší, než je nyní. A stejné to bude i za půl roku. Za nový byt zájemce na konci letošního roku zaplatí až o stovky tisíc korun více,“ předpovídá Korec. Z nedávno zveřejněné statistiky EKOSPOLU vyplynulo, že se v Praze během prvního pololetí letošního roku prodalo celkem 2452 nových bytů za 16,5 miliardy korun. Z hlediska počtu jde o meziroční pětinový pokles.

Do Prahy jezdí stále více turistů. Růst ale zpomaluje a dobu přenocování se nedaří zvyšovat • V prvních devíti měsících letošního roku přijelo do Prahy téměř 6 milionů návštěvníků, kteří zde strávili celkem 13 800 000 nocí. Nárůst celkového počtu hostů se opět mírně zpomalil, ve sledovaném období činí pouze 1,7 %. Dvouciferné procentní přírůstky jsou zaznamenány u návštěvníků z Ukrajiny (+23 %), Japonska (+19 %), nebo Francie (+10 %). Nejnovější data zveřejnila agentura Prague City Tourism.

Praha patří mezi nejoblíbenější destinace pro pořádání kongresů • Podle žebříčku, který každoročně sestavuje nejvýznamnější Mezinárodní kongresová asociace ICCA, je Praha 8. nejoblíbenějším městem pro pořádání kongresů. V roce 2017 se jich zde uskutečnilo celkem 151 a Praha v TOP10 předstihla portugalský Lisabon a jihokorejský Soul. První v žebříčku se umístila španělská Barcelona se 195 kongresy. „Dlouhodobá podpora a grantová politika hlavního města Prahy v posledních letech přináší své výsledky. Přispěla k tomu bezpochyby i spolupráce města s podnikateli, kteří se na tvorbě systémové podpory v oblasti kongresů výrazně podíleli. Již řadu let se pohybujeme kolem elitní desítky, přičemž pro Prahu hovoří především pozitivní bezpečnostní situace, dostatečné ubytovací kapacity na příslušné úrovni a také dopravní infrastruktura, která, jak se ukazuje, patří mezi nejkvalitnější na světě. Praha se stala skokanem roku, když si v první desítce v minulém roce polepšila o tři příčky. Je to hmatatelný důkaz, že systematická podpora je v této oblasti klíčovým nástrojem. Pro nás je to signál, že jdeme tím správným směrem,“ uvedl radní hl. m. Prahy Jan Wolf. Mezinárodní kongresová asociace ICCA (International Congress and Convention Association) každoročně sestavuje žebříček nejpopulárnějších kongresových destinací světa. V loňském roce se nejvíce kongresů konalo ve španělské Barceloně (celkem 195), druhou a třetí příčku obsadily se 190 kongresy Paříž a Vídeň. Praha se svými 151 kongresy se dostala na 8. příčku (v roce 2016 se v Praze konalo 126 kongresů) a předstihla tak nejen zmíněná města Lisabon a Soul, ale také nizozemský Amsterdam. O úspěšnosti Prahy svědčí i to, že ICCA svůj vlastní kongres uspořádala v loňském roce v Praze. „V současné době bychom měli bez nadsázky hovořit o kongresovém průmyslu vzhledem k vysoké přidané hodnotě tohoto odvětví a faktu, že účastníci kongresů jsou primárně na pracovní cestě, nikoliv osobní návštěvě, kterou reflektují statistiky cestovního ruchu. V našem případě jde zejména o kongresy v oblasti medicíny, průmyslu a obchodu. Kromě prvotního finančního příjmu pro město, kongresy přinášejí nové poznatky a špičky ve svém oboru se podělí o své znalosti. Aby se Praha a Česká republika držely na světové úrovni, musíme v podpoře kongresového průmyslu pokračovat,“ dodává radní Wolf.

Praha drží v rámci bytové výstavby jedno prvenství • Střední Čechy v posledních letech převzaly post lídra bytové výstavby, když předstihly dříve nedosažitelnou Prahu. Hlavní město však trpí extrémně pomalým povolováním nových staveb a kvůli zastaralému územnímu plánu také nedostatkem pozemků vhodných k rezidenční výstavbě. Proto o svou první příčku přišlo. V jednom ohledu však Praha stále dominuje – zdaleka nejvíce nových bytů zde vzniká v rámci větších bytových domů. Naopak v ostatních krajích dominuje výstavba rodinných domů.

Babiš chce stavět levné byty. Odhadovaná cena vyráží dech • Předvolební kampaň se rozjela na plné obrátky. Jednotlivé politické subjekty v těchto dnech postupně představují své volební programy. Velkým tématem podzimních voleb bude tentokrát i bytová krize.

Andrej Babiš

Negativní dopady pandemie pocítila skoro polovina zaměstnanců v Česku • Negativní důsledky opatření proti pandemii nemoci COVID-19 pocítilo od dubna do května u svého zaměstnavatele 1,8 milionu zaměstnanců, což je 45 % všech ekonomicky aktivních lidí v ČR. Nejvýrazněji bylo zasažené odvětví ubytování, stravování a pohostinství, kde podíl překročil 90 %. Na 1,4 milionu zaměstnanců předpokládalo dočasnost těchto dopadů, 314 tisíc se obávalo o své pracovní místo. Data zveřejnil Český statistický úřad.

Praha investuje miliardu korun do školek a škol. Vzniknout má až 140 nových tříd • Hlavní město Praha se chystá rozdělit jednu miliardu korun na investice do mateřských a základních škol. O tomto kroku jednala na svém včerejším zasedání Rada hlavního města Prahy.

Nové byty v Praze kupují převážně Češi. Na cizince připadá desetina prodejů • Byty v pražských novostavbách kupují převážně Češi, tuzemského majitele získá devět z deseti prodaných bytů. Vyplývá to z dlouhodobé zkušenosti developerské společnosti Ekospol, která za 27 let na trhu získala už přes deset tisíc klientů. Tento údaj nyní potvrdila také analýza pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), na kterou upozornil Pražský deník. Podle ní činí podíl cizinců mezi kupujícími nových bytů 11,6 procenta. Nepatrně vyšší (14,1 %) pak je u rekonstruovaných bytů.

KOMENTÁŘ: Daň z nabytí nemovitosti je nemorální a měla by se zrušit • Daň z nabytí nemovitosti je nemorální, tvrdí část senátorů. Senát proto dolní komoře českého parlamentu navrhl, aby tuto daň zcela zrušila. Jsem jednoznačně pro, protože tato zbytečná čtyřprocentní daň zásadním způsobem zvyšuje náklady na pořízení vlastního bydlení. Stejně jako každoročně placená daň z nemovitosti by měla z českého daňového systému zcela zmizet.

Nakup a rychle odejdi. Pro farmářské trhy platí přísná pravidla • Od začátku tohoto týdne umožnila Vláda ČR provoz farmářských trhů. O víkendu se tak otevře řada tržišť i na území celé Prahy. Fungovat však mohou pouze za přísných podmínek, které musí všichni provozovatelé i návštěvníci dodržovat. Dohlížet na to mají policisté i speciální hlídka.

Tomášková: Nový stavební zákon může pomoci zvýšit dostupnost bydlení v hlavním městě • Začarovaný kruh, ve kterém se doposud stavebníci a investoři výstavby pohybovali, by mohl konečně nahradit transparentní a přehledný proces, který je standardem prakticky ve všech vyspělých zemích. Vládou schválený věcný záměr nového stavebního zákona totiž může po 20 letech přinést radikální zkrácení povolovacího procesu, který se dnes například u bytového domu v Praze protáhl na více než 10 let. Pokud Parlament ČR v polovině příštího roku paragrafové znění schválí, měly by se stavby od roku 2021 povolovat mnohem rychleji. Platilo by totiž pravidlo: povolení za 60 dnů a do jednoho roku i s přezkumem. To by snad konečně znamenalo zásadní rozpohybování podřimující bytové výstavby, jejíž deficit z posledních několika let způsobil dnešní omezenou dostupnost bydlení zejména ve velkých městech.

Komentář: Stal se zázrak? Našlo se 8,6 miliard korun, o nichž nikdo neměl ani tušení • Andrej Babiš oznámil v pondělí ohromující zprávu. Ve státní kase se zničehonic našlo 8,6 miliardy korun. Zatím není jasné, kde byla tato horentní suma celou dobu schovaná. Premiér se ale pět dní před volbami do europarlamentu rozhodl, že peníze použije na navýšení rodičovského příspěvku.

Zdražování bytů v Praze pokračuje, průměrná cena vzrostla za rok o 1,5 milionu korun • Cenový růst na pražském realitním trhu nepolevuje, spíše naopak. Průměrná cena prodaného bytu vzrostla na 6,4 milionu korun, což znamená meziroční nárůst o 1,5 milionu korun. Na konci roku 2016 totiž dosahovala průměrná cena prodaného byt 4,9 milionu korun. Oproti předchozímu čtvrtletí došlo v posledním kvartálu loňského roku k růstu ceny o 210 tisíc korun. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje už jedenáct let.

Rostoucí cenu nového bydlení v Praze způsobuje neuvěřitelně dlouhý povolovací proces a také nedostatek pozemků vhodných pro rezidenční výstavbu.

KOMENTÁŘ: Nový stavební zákon je klíčový pro celou českou ekonomiku • Schvalování nejdůležitější legislativy letošního roku – stavebního zákona se rychle blíží. Legislativní proces ještě ani nepřekročil první kolo schvalování a politické strany dnes ve sněmovně představily své zásadní pozměňovací návrhy. Některé však jdou zcela proti smyslu původního záměru ministerstva pro místní rozvoj přenést rozhodování o stavbách z často podjatých stavebních úřadů na nejmenších obcích na úřady spadající přímo pod ministerstvo.

Zvyšování nájemného má svá pravidla. V některých případech o něm rozhoduje soud • Pronajímatel má sice právo na úpravu výše nájmu, ovšem musí dodržet určitá pravidla stanovená nájemní smlouvou nebo zákonem. V jakých případech je navýšení nájemného oprávněné? O kolik je přípustné a za jakých podmínek? Existuje jeho maximální hranice? A jaká pravidla musí obě strany respektovat?

Evžen Korec: Posílené pravomoce centrálních bankéřů naženou desítky tisíc lidí do nájemní pasti • Centrální bankéři mají získat více pravomocí rozhodovat o tom, kdo má právo získat hypotéku a pořídit si tak svůj vysněný byt či dům. Umožňuje to novela zákona o České národní bance (ČNB), kterou tento týden schválila vláda. Ta centrální bance umožňuje nastavovat parametry hypoték, což bylo dosud v režii komerčních bank. Stávající nařízení ČNB mají pouze doporučující charakter, banky se tak jimi řídit nemusí. O možnost získat vlastní nemovitost pro bydlení tak definitivně přijdou desítky tisíc domácností.

Stavebnictví se v říjnu vrátilo k dvojcifernému propadu • Pomyslného Černého Petra si letos zdá se vytáhlo české stavebnictví, které drtivě zasáhla koronavirová krize. Už od jara se nemůže vymanit z problémů, když stavební produkce každý měsíc jen klesá. Aktuální data Českého statistického úřadu (ČSÚ) ukazují, že propad pokračoval i v říjnu, kde se stavební produkce meziročně snížila o 10,5 procenta. A na lepší časy se jen tak neblýská. Stavební úřady totiž v říjnu vydaly o 7,6 procenta stavebních povolení méně a orientační hodnota těchto staveb se propadla dokonce o 35,9 procenta. Otázkou tak zůstává, jak hluboko české stavebnictví ještě klesne.

Praha zaostává v povolování bytů. Předčil ji Středočeský, Plzeňský i Jihomoravský kraj • Stavební úřady v loňském roce povolily v Praze 5 429 nových bytů v bytových domech. Meziročně tak povolení ke stavbě získalo o 2 742 bytů více a jedná se zároveň o nejlepší výsledek od roku 2008. Přesto celkový počet nových povolení za ideálním stavem zaostává. V Praze je kvůli deficitu z předchozích let potřeba ročně povolit kolem 10 000 jednotek. Při přepočtu na obyvatele zaostala metropole za posledních 5 let za Středočeským, Plzeňským i Jihomoravským krajem. Oproti okolním metropolím EU pak zaostává ještě mnohem výrazněji.

Průměrný počet zahájených nových bytů na 1000 obyvatel v krajích (2015-2019).