elektromobilita

KOMENTÁŘ: Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží byty a zhorší jejich dostupnost • Zbytečný návrh, který jen dále zvýší už tak velmi vysoké ceny bytů. Tak hodnotím nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, které chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice.

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp. 

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Nepřehlédněte

Praha patří mezi nejoblíbenější destinace pro pořádání kongresů • Podle žebříčku, který každoročně sestavuje nejvýznamnější Mezinárodní kongresová asociace ICCA, je Praha 8. nejoblíbenějším městem pro pořádání kongresů. V roce 2017 se jich zde uskutečnilo celkem 151 a Praha v TOP10 předstihla portugalský Lisabon a jihokorejský Soul. První v žebříčku se umístila španělská Barcelona se 195 kongresy. „Dlouhodobá podpora a grantová politika hlavního města Prahy v posledních letech přináší své výsledky. Přispěla k tomu bezpochyby i spolupráce města s podnikateli, kteří se na tvorbě systémové podpory v oblasti kongresů výrazně podíleli. Již řadu let se pohybujeme kolem elitní desítky, přičemž pro Prahu hovoří především pozitivní bezpečnostní situace, dostatečné ubytovací kapacity na příslušné úrovni a také dopravní infrastruktura, která, jak se ukazuje, patří mezi nejkvalitnější na světě. Praha se stala skokanem roku, když si v první desítce v minulém roce polepšila o tři příčky. Je to hmatatelný důkaz, že systematická podpora je v této oblasti klíčovým nástrojem. Pro nás je to signál, že jdeme tím správným směrem,“ uvedl radní hl. m. Prahy Jan Wolf. Mezinárodní kongresová asociace ICCA (International Congress and Convention Association) každoročně sestavuje žebříček nejpopulárnějších kongresových destinací světa. V loňském roce se nejvíce kongresů konalo ve španělské Barceloně (celkem 195), druhou a třetí příčku obsadily se 190 kongresy Paříž a Vídeň. Praha se svými 151 kongresy se dostala na 8. příčku (v roce 2016 se v Praze konalo 126 kongresů) a předstihla tak nejen zmíněná města Lisabon a Soul, ale také nizozemský Amsterdam. O úspěšnosti Prahy svědčí i to, že ICCA svůj vlastní kongres uspořádala v loňském roce v Praze. „V současné době bychom měli bez nadsázky hovořit o kongresovém průmyslu vzhledem k vysoké přidané hodnotě tohoto odvětví a faktu, že účastníci kongresů jsou primárně na pracovní cestě, nikoliv osobní návštěvě, kterou reflektují statistiky cestovního ruchu. V našem případě jde zejména o kongresy v oblasti medicíny, průmyslu a obchodu. Kromě prvotního finančního příjmu pro město, kongresy přinášejí nové poznatky a špičky ve svém oboru se podělí o své znalosti. Aby se Praha a Česká republika držely na světové úrovni, musíme v podpoře kongresového průmyslu pokračovat,“ dodává radní Wolf.

Poloviční vstupné do pražských muzeí a galerií pro držitele Lítačky • Praha chce podpořit kulturní instituce a přilákat do nich nové návštěvníky. Držitelé karty Lítačka tak mohou v červenci a srpnu navštívit vybraná pražská muzea a galerie s 50% slevou na vstupném.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Krize ukázala, že solidní dlouhodobý nájemník se vyplatí více než ukřičení turisté • Vidina vysokých výdělků přiměla v minulosti spoustu majitelů bytů hlavně v historických částech měst k tomu, aby nabídli své nemovitosti ke krátkodobému ubytování pro turisty. Ti byli ochotní platit za pár nocí tolik, co jiní nájemníci za celý měsíc. Kromě jednotlivců, kteří si tímto způsobem přivydělávali a vylepšovali rodinný rozpočet, se na vysoké výnosy z krátkodobých pronájmů vrhla i spousta firem. Využívali obrovské poptávky po tomto typu ubytování. Ta však nyní ze dne na den náhle skončila a zlatonosná řeka vyschla.

Praha 6 nabízí studentům bydlení v domech s pečovatelskou službou • MČ Praha 6 nabízí studentům vyšších odborných či vysokých škol nájem bytů v domech s pečovatelskou službou. Studenti by v těchto zařízeních měli zároveň plnit roli dobrovolníků a trávit tak čas se seniory.

KOMENTÁŘ: Hypotéky v lednu zlevňovaly. Poskytnutých úvěrů na bydlení ubylo • Pro zájemce o bydlení s nedostatkem vlastních peněz začal letošní rok pozitivně. Průměrná úroková sazba poklesla i v lednu a klesá tak už deset měsíců v řadě. Podle aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex klesla průměrná úroková sazby hypoték o dva bazické body na 1,94 procenta.

V Česku loni přibylo 30 tisíc nových bytů. Většina z nich v rodinných domech • V roce 2018 se v České republice postavilo 18 666 nových bytových budov a v nich 29 657 bytů. Počet dokončených bytů ve srovnání s minulým rokem vzrostl, a to jak v rodinných, tak i v bytových domech. Prostřednictvím nástaveb nebo úprav nebytových prostor v již stojících budovách vzniklo 3 535 bytů. Nejnovější data zveřejnil Český statistický úřad.

Záchranný program COVID PRAHA byl vyčerpán za několik minut • Pražští podnikatelé vyčerpali záruční program COVID PRAHA krátce po jeho spuštění. Přijato bylo v řádu minut 378 řádně podaných žádostí o záruky za úvěry v celkové hodnotě 1,5 miliardy Kč. Žádosti budou vyhodnoceny v horizontu několika následujících týdnů. Program připravilo hlavní město Praha ve spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (ČMZRB).

Komentář: Stal se zázrak? Našlo se 8,6 miliard korun, o nichž nikdo neměl ani tušení • Andrej Babiš oznámil v pondělí ohromující zprávu. Ve státní kase se zničehonic našlo 8,6 miliardy korun. Zatím není jasné, kde byla tato horentní suma celou dobu schovaná. Premiér se ale pět dní před volbami do europarlamentu rozhodl, že peníze použije na navýšení rodičovského příspěvku.

KOMENTÁŘ: Hypotéky loni pokořily rekord. Letos to bude mít trh těžší • Jednoznačným vítězem loňského roku je bezpochyby hypoteční trh, který vloni dosáhl na nevídaný rekord. Banky poskytly hypotéky v celkovém objemu 254,023 miliardy korun, čímž o 28 miliard korun překonaly dosud rekordní roky 2016 a 2017. Zároveň to představuje meziroční nárůst o 40 procent, vyplývá z dat ukazatele Fincentrum Hypoindex. Banky loni uzavřely celkem 92 226 hypotečních úvěrů, což bylo o 21 838 více než v roce 2019. Koronavirová krize, která už mnoho měsíců drví většinu ostatních segmentů ekonomiky, jakoby se hypotékám vyhýbala.

Růst cen nových bytů v Praze mírně zpomalil • Růst cen nových bytů v Praze neskončil, pouze mírně zpomalil. Průměrná cena za jeden metr čtvereční nového bytu v nabídkách developerů na konci prvního pololetí vzrostla na 97 838 korun, což představuje meziroční nárůst o 5,3 procenta. V porovnání se začátkem roku došlo pouze k nepatrnému nárůstu cen o 0,6 procenta. Za průměrný 55metrový byt zájemce nyní zaplatí 5,38 milionu korun, tedy o 270 tisíc korun více než před rokem. Průměrná cena prodaného bytu letos v prvním pololetí činila 94 275 korun. To jen potvrzuje, že z nabídky vždy jako první zmizí nejlevnější byty. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje už dvanáct let.

KOMENTÁŘ: Na hypotéku se prodá každý druhý nový byt • Enormně vysoký zájem o hypotéky neutlumila ani probíhající koronavirová krize, což dokládá i rekordní objem hypoték poskytnutý v loňském roce komerčními bankami. Ani loňský rok nic nezměnil na dlouhodobém trendu, že si nový byt na hypotéku pořizuje polovina z kupujících. U některých projektů však podíl klientů s hypotékou dosahuje až 60 procent.

Evžen Korec: Zájem o hypotéky klesá už čtvrt roku v řadě • Nízký zájem o hypotéky po mizerném loňském roce pokračuje i letos. V lednu opět došlo ke snížení počtu uzavřených hypoték, jde tak o třetí meziměsíční pokles v řadě. V prvním měsíci letošního roku banky uzavřely celkem 6491 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 16,88 miliardy korun. Oproti prosinci loňského roku klesl počet smluv o 583 a objem poskytnutých hypoték o více než 1,1 miliardy korun. Vyplývá to z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex.

Smíchov, Letňany, Vysočany. Tady Pražané nejvíce kupují nové byty • Zájemci o nové bydlení v hlavním městě stále preferují dvě městské části – Prahu 9 a 5. Právě zde se dlouhodobě prodává nejvíce nových bytů a nejinak tomu je i letos. Třetí místo s odstupem drží Praha 10. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje. Z pražských lokalit jsou nejvyhledávanější Smíchov, Letňany či Vysočany. V Praze se během prvního čtvrtletí letošního roku prodalo celkem 1160 nových bytů. „Z toho se 301 bytů nacházelo na území Prahy 9 a 257 bytů bylo v Praze 5. Tyto dvě městské části tak obhájily své pozice s minulého čtvrtletí. Na třetím místě s odstupem zůstala Praha 10 se 186 prodanými byty. Největší zájem je letos o stále atraktivnější Smíchov, kde si zájemci během prvních třech měsíců letošního roku pořídili 138 nových bytů,“ přibližuje prodejní statistiky analytik společnosti EKOSPOL Matyáš Hančl. Mimo hlavní zájem kupujících zůstávají centrální části Praha 1 a 2, kde se celkem prodalo 30 nových bytů. Jde o úplně stejné číslo, jako v posledním čtvrtletí loňského roku. „Statistiky prodaných bytů nejlépe ukazují, o jaké lokality je mezi kupujícími největší zájem. Lidé dlouhodobě upřednostňují místa s dostatkem zeleně, plnou občanskou vybaveností a skvělou dopravní dostupností. To všechno jim mohou nabídnout pouze projekty v širším centru a okrajovějších částech Prahy. Naopak nejužší centrum některé z těchto benefitů většinou nenabízí. Pokud k tomu přidáme výrazně vyšší cenu bytů v centru, je důvod nezájmu o tyto lokality jasný,“ podotýká Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva dlouhodobého lídra developerské výstavby v ČR EKOSPOLU. [related-post id="5620"] Podle něj by proto měl z reálné poptávky po nových bytech vycházet také připravovaný Metropolitní plán, který v představené podobě jde spíše opačným směrem. „Rekultivace opuštěných a zanedbaných brownfieldů je správným krokem, horší už je to s deklarovaným zahušťováním už tak přetíženého centra města. Prodejní statistiky jasně dokazují, že lidé centrum nevyhledávají a raději bydlí o něco dále, avšak uprostřed či blízko zeleně. Metropolitní plán by to měl vzít v potaz a připravit dostatek vhodných pozemků v lokalitách, kde lidé opravdu chtějí bydlet,“ apeluje Korec. Data dostupných bytů doplňují prodejní statistiky, které EKOSPOL zveřejnil v minulých týdnech. Podle nich se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo v hlavním městě celkem 1160 nových bytů, což bylo meziročně o čtvrtinu méně. Šlo o druhé nejhorší čtvrtletí za posledních pět let. Počet dostupných bytů se už šesté čtvrtletí v řadě pohyboval kolem kritické třítisícové hranice. [related-post id="9027"]

Evžen Korec: Hypoteční trh se pomalu zotavuje z tvrdého knockoutu od ČNB, stále však zůstává dole • Český hypoteční trh letos připomíná boxera, který se po tvrdém háku na bradu potácí po ringu a marně hledá dřívější stabilitu. Tím protivníkem, který hypotékám zasadil drtivý úder, je Česká národní banka (ČNB), která výrazně zpřísnila poskytování hypoték.

Povolování staveb v Česku vázne čím dál víc. Jsme mezi Kamerunem a Hondurasem • Česká republika se v letošním hodnocení Světové banky opět propadla v žebříčku délky povolování nových staveb. Zatímco loni se umístila na nelichotivé 156. pozici, letos klesla o další stupínek na 157. místo ze 190 zemí celého světa. Ještě v roce 2015 přitom byla naše země na 127. pozici žebříčku Doing Business, který každoročně Světová banka vydává. Potvrzuje se tím, že konkurenceschopnost země výrazně ztrácí právě z pohledu povolování nové výstavby, jejímž následkem je mimo jiné i stále se prohlubující krize v dostupnosti bydlení.

Turismus v Praze chytá nový dech. Návštěvníků mírně přibylo • Praha za druhý kvartál tohoto roku, tedy období od dubna do června, pocítila v rámci příjezdového cestovního ruchu mírné zlepšení. Praha, stejně jako loňský rok ve druhém kvartálu, přivítala zejména domácí turisty a návštěvníky z okolních zemí. Do Prahy dorazilo podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) 252 427 hostů.

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp. 

Cestovní ruch v Česku vydělal 295 miliard korun • Česká ekonomika profituje z pozitivního vývoje cestovního ruchu. V roce 2018 v tomto oboru pracovalo 240,6 tisíce osob a tvořil 2,9 % HDP. Finanční přínos z turismu na našem území se zvyšuje nepřetržitě od roku 2011. Vyplývá to z dat, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Praha investuje miliardu korun do školek a škol. Vzniknout má až 140 nových tříd • Hlavní město Praha se chystá rozdělit jednu miliardu korun na investice do mateřských a základních škol. O tomto kroku jednala na svém včerejším zasedání Rada hlavního města Prahy.

Komentář: Praha není připravena na nové obyvatele • České hlavní město potvrdilo svou pozici nejlepšího města světa. V prestižním žebříčku renomovaného magazínu Time Out hodnotícího nejlepší města světa obsadila Praha dobrou sedmou příčku. Magazín na českém hlavním městě oceňuje hlavně množství zeleně a výbornou pěší dostupnost.