sběrný dvůr

Nepřehlédněte

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Pražané poctivě třídí, odpadu ale produkují čím dál víc • V barevných kontejnerech na tříděný odpad skončilo v loňském roce bezmála 57 tisíc tun odpadu. Nejvíce se třídil papír a sklo. Narostlo i množství komunálního odpadu. Toho pražské svozové společnosti svezly přes 264 tisíc tun.

Češi třídí odpad svědomitě, ale občas se dopouštějí chyb • Češi jsou dlouhodobě považováni za premianty v třídění odpadu. V loňském roce bylo do barevných kontejnerů odevzdáno rekordních 49 kilogramů papíru, plastů, skla a nápojových kartonů na jednoho obyvatele. K pravidelnému třídění se podle průzkumu hlásí 73 % populace, což nás řadí na špičku evropského žebříčku. I přesto je ale stále prostor na zlepšení, a to nejen co do množství, ale i kvality. Některé druhy odpadu totiž část lidí stále netřídí správně.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Jak správně naložit s vysloužilým vánočním stromkem • Odstrojili jste vánoční stromek a přemýšlíme, kam teď s ním? Správný postup likvidace se liší podle přístupnosti popelnic na směsný odpad. Pražské služby očekávají, že během ledna a února jich svezou přes 300 tisíc.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Kdy a jak správně zlikvidovat vánoční stromek v hlavním městě • Vánoce skončily a pražské domácnosti se začnou zbavovat vánočních stromků. Pokud váháte, jak v takovém případě správně postupovat, máme pro vás návod.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Na množství odpadu v Praze se epidemie nejspíš nepodepsala • Pražané v loňském roce vyprodukovali rekordních 257 754 tun směsného odpadu a vytřídili 59 592 tun papíru, skla, plastů, kovových a nápojových obalů. Nárůst je srovnatelný s předchozími roky. Údaje zveřejnila největší pražská svozová společnost Pražské služby.

Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří • V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

Pražané loni vytřídili rekordní množství kovových obalů • Šedě zbarvené kontejnery se v ulicích Prahy objevily poprvé v roce 2013. Zhruba rok trvající pilotní projekt byl tehdy zaměřen pouze na sběr nápojových plechovek. Projekt recyklace kovových obalů pak naplno odstartoval v polovině roku 2016. Za tu dobu se jich sesbíralo přes 427 tun.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Odpadky po letním grilování nebo pikniku. Jak s nimi správně naložit? • Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Jak tyto odpadní komodity správně likvidovat?

Lijete olej do odpadů? Ohrožujete fungování pražské stokové sítě! • Použitý olej či tuk včetně sádla patří do plastových uzavíratelných lahví a následně do speciálních kontejnerů umístěných v ulicích nebo do sběrných dvorů. Nikoliv však do kanalizace, kde způsobuje značné problémy. Proto Pražské vodovody a kanalizace varují, aby lidé tuk po smažení štědrovečerního kapra či řízku do odpadu nevylévali.

Nový vůz pražských popelářů popelnici vysype i umyje • Pražské služby hlásí další novinku ve vozovém parku. Speciální kuka vůz nejenže sveze odpad, ale zároveň vyčistí popelnici či kontejner. Vozidlo je vedle klasického vyklápěče odpadových nádob vybaveno mycím zařízením s tryskami. Pražské služby tak mohou celý proces realizovat mnohem efektivněji. Mytí odpadových nádob patří mezi méně známé činnosti svozových firem. Pražské služby doposud prováděly mytí odpadových nádob pomocí dvou speciálních vozidel. Vyčištění ale předcházel výsyp popelnice pomocí běžného popelářského auta. „Obě vozidla se vždy potkala na svozové trase a společně se podílela na celém postupu. Nyní můžeme celý proces realizovat mnohem efektivněji, a navíc není nutné vypravovat kuka vůz a myčku společně. Původní dvě specializované myčky odpadových nádob zůstávají součástí našeho vozového parku i nadále,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Čisté do několika vteřin Nové třínápravové vozidlo značky Mercedes-Benz je na první pohled k nerozeznání od běžného popelářského auta. Výsyp a vyčištění popelnice nebo kontejneru trvá asi deset vteřin. K čištění se používá horká voda s desinfekčním prostředkem. „Nejprve je proveden výsyp odpadu a následuje čištění. Špinavá voda se zachytává do tzv. sběrné vany a následně odtéká do samostatné nádrže, která je součástí vozu. Po vykonané práci je pak znečištěná voda odvezena do deponie v areálu Pražských služeb“, doplňuje mluvčí Radim Mana. Nejen pro bioodpad jako stvořené V testovacím režimu byl nový kuka vůz vyzkoušen při svozu bioodpadu, kde se osvědčil. „Máme ověřeno, že naše novinka vyčistí i několik let používanou a nemytou nádobu. Právě u bioodpadu se občas setkáváme se značným množstvím usazeného zbytkového materiálu. S tím je spojen i nelibý zápach, a to zejména v letních měsících,“ konstatuje Radim Mana. V příštích týdnech bude novinka nasazena mezi ostatní popelářská auta při běžném provozu v rámci komerčního svozu bioodpadu. Naplánováno je i mytí při svozu směsného odpadu v metropoli. Špína zevnitř i zvenčí Aktuálně jsou Pražské služby vybaveny třemi vozidly, které čistí odpadní nádoby, a to od malé popelnice o objemu 70 l až po velké 1100l kontejnery. Dvě starší myčky navíc dovedou nádoby umýt i zvenčí. Celý kontejner či popelnice jsou spolknuty zadní mechanickou částí vozu a vodní trysky se postarají o kompletní vyčištění. „Nové popelářské auto sice umývá jen vnitřek nádob, ale v zimě, kdy není čištění obvyklé, lze odmontovat mycí hlavici s tryskami a vůz může svážet odpad. Starší mycí speciály jsou obvykle uloženy k zimnímu spánku,“ vysvětluje mluvčí Mana. Pro externí čistění nádob Pražské služby ještě disponují menším vozidlem s nádrží a ruční tlakovou myčkou wap. Tato technika je využívaná v hůře dostupných lokalitách a pro čištění nádob se spodním výsypem. Službu mytí si často objednávají hotelová zařízení, a to u všech typů odpadových nádob pro různé komodity. Čistění popelnic na směs je v oblibě u správců či majitelů objektů. Ve výjimečných situacích se přistupuje i k výměně nádob za nové. Pražské služby se v metropoli starají asi o 140 tisíc popelnic a kontejnerů. Vozidlo s mycím zařízením zvládne stovky kusů v rámci jedné směny.

Krabice od pizzy do papíru nepatří. Umíte správně třídit odpad? Tohle jsou nejčastější chyby • V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i to, co do nich nepatří. K nejčastějším omylům při recyklaci patří třídění plat od vajec, krabic od pizzy nebo papírových kapesníčků. Pražanům dokážou pořádně zamotat hlavu i produkty ze specifických materiálů, mezi které se řadí polystyren, tlakové obaly od sprejů, zrcadla nebo vysloužilé pneumatiky. Následující manuál napoví, jak se vyvarovat nejčastějších přehmatů.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Pražané se naučili třídit kovové obaly. Ve Vysočanech funguje nová třídící linka • V areálu Pražských služeb ve Vysočanech byla zprovozněna moderní linka na třídění kovových obalů. Poloautomatická linka je vybavena technologií, která odděluje železné a neželezné kovy. Mezi ty například patří hliník, měď nebo zinek. Do zařízení putují kovové obaly z šedých kontejnerů umístěných po celé Praze a od všech svozových společností zajišťujících svoz komunálního odpadu na území metropole. Třídění kovových obalů si Pražané oblíbili. Zatímco v roce 2017 obyvatelé metropole vytřídili 144 tun kovových obalů, loni to bylo bezmála 262 tun.

Kam vyhodit obal od zubní pasty? Nová kampaň testuje známé tváře • Svozová společnost Pražské služby se během letních prázdnin zaměří na téma správného třídění odpadu a předcházení jeho vzniku. V rámci online kampaně pětice známých osobností podstoupí tzv „Třídicí kvíz“. Jako první si ho vyzkoušel herec, scenárista a bojovník v MMA Jakub Štáfek.

Praha zlikviduje obrovskou skládku u Velké Chuchle • Desítky let stará skládka, která se nachází v jámových lomech mezi městskými částmi Slivenec a Velká Chuchle, se v sedmdesátých letech minulého století rozrostla i na volný terén a zabírá asi patnáct hektarů pozemků. Celé okolí nyní Praha zrevitalizuje a kopec plný odpadků bude sanován a pokryt jílem, aby tu do budoucna mohlo vzniknout místo pro trávení volného času pro obyvatele Prahy. Skládka nyní vytváří umělý kopec, jehož vrchol dosáhl výšky 345 m n. m. Její prostor zasahuje do ochranné zóny Přírodního parku Radotínsko-Chuchelského háje a Přírodní rezervace Homolka, což je potřeba v co nejbližší době změnit. Praha se tak rozhodla využít možnost čerpání z evropského Fondu soudržnosti a podala žádost o finanční podporu Operačního programu Životní prostředí 2014–2020. „Věřím, že se díky kvalitnímu projektu revitalizace a sanace podaří území ozdravit a lidem zpřístupnit nové území o celkové rozloze 12 hektarů. Přála bych si, aby byl projekt v roce 2022 úspěšně dokončen a mohl sloužit jako další odpočinková a oddychová zóna pro Pražany, s čímž se počítá v územním plánu. Je však ještě třeba vést jednání o výkupy zbývajících cca sedmi procent pozemků, které jsou zatím v soukromém vlastnictví,“ doplnila radní hl. m. Prahy Jana Plamínková. V roce 2015 zahájil magistrát přípravu sanace spojenou s rekultivací dotčeného území. Samotná sanace a revitalizace pak byla rozdělena do tří fází. V první fázi bude upraveno území k zajištění odvodnění silnice, která vede okolo kopce. Částečně bude sanována také kotevní zeď, která zajistí stabilitu bývalé skládky tak, aby se dále neposouvala. V posledních letech se totiž snižovala o dva centimetry za rok. Současně bude také provedena výměna povrchu asfaltové komunikace pod okrajem skládky. První fáze by měla skončit v roce 2020. V druhé fázi bude provedeno jílové zatěsnění a bude dokončen systém odvodnění žulovými žlaby. Současně bude probíhat dosadba stromů i dřevin. Poslední fáze projektu počítá s realizací odpočinkových míst, hracích prvků, altánů, pěších cest a osetím travou. Obě fáze by měly být hotovy do konce roku 2022.

Nevylévejte olej do kanalizace, může to ohrozit stokovou síť • Použitý olej či tuk včetně sádla patří do plastových uzavíratelných lahví a následně do speciálních kontejnerů umístěných v ulicích nebo do sběrných dvorů. Nikoliv však do kanalizace, kde způsobuje značné problémy. Proto Pražské vodovody a kanalizace varují, aby lidé tuk po smažení štědrovečerního kapra či řízku do odpadu nevylévali.

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje • Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad.

Šedých kontejnerů v Praze přibývá. Časem je doplní hnědé • V ulicích hlavního města se aktuálně nachází 1412 šedých kontejnerů na kovové obaly. Za prvních sedm měsíců tohoto roku do nich Pražané vyhodili přes 359 tun odpadu.

Pražané jsou vzorní, loni vytřídili rekordní množství odpadu • Pražané v roce 2017 vytřídili nejvíce odpadu za posledních třináct let. V barevných kontejnerech na separovaný odpad skončilo přes 54 tisíc tun odpadu. Od roku 2005 pak bylo podle údajů Pražských služeb sebráno 635 tisíc tun tříděného odpadu. Svozové společnosti svezly více než 260 tisíc tun směsného odpadu.