Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří

ZajímavostiPražskýDEN.cz28. března 20192 minuty čtení

Foto: Archiv

V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

Zpětný odběr znamená, že výrobci, distributoři i pneuservisy mají povinnost odebírat vysloužilé pneumatiky. Jejich odevzdání v místě zpětného odběru tak představuje nejjednodušší způsob ekologické likvidace. Alternativou je odvoz pneumatik do jednoho z pražských sběrných dvorů.

„Prosíme Pražany, aby neházeli nepotřebné pneumatiky do popelnic na směsný nebo do kontejnerů na tříděný odpad,“ apeluje na pražské řidiče tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Odložení jedné pneumatiky z osobního automobilu v jednom ze sedmi sběrných dvorů Pražských služeb přijde na 61 korun. Vlastníci nákladních vozů zaplatí bez jedné koruny dvojnásobek. Ceny ve sběrných dvorech, které neprovozují Pražské služby se mohou lišit. Podle informací pražského magistrátu se částky pohybují v rozmezí 25 až 100 korun za kus.

Pražané loni odevzdali 256 tun pneumatik 

Ve sběrných dvorech provozovaných Pražskými službami skončilo v loňském roce 115 tun starých automobilových pneumatik. Další sběrné dvory hlavního města pak sesbíraly 164 tun tohoto odpadu.

„Největší nápor zažívají naše sběrné dvory vždy na začátku a na konci zimní sezony. V loňském roce jsme sebrali nejvíce starých pneumatik v květnu,“ dodává Mana.

Recyklace a ekologická likvidace pneumatik je úkolem specializované firmy. Pražské služby proto neevidují typy jednotlivých pneumatik. Obecně prý ale převažuje obutí osobních a užitkových aut s maximální hmotností do 3 500 kilogramů.

Vysloužilé pneumatiky se z převážné většiny dále využívají ve stavebnictví, případně také jako technické zabezpečení skládek odpadů.

Nepřehlédněte

Pražané poctivě třídí, odpadu ale produkují čím dál víc • V barevných kontejnerech na tříděný odpad skončilo v loňském roce bezmála 57 tisíc tun odpadu. Nejvíce se třídil papír a sklo. Narostlo i množství komunálního odpadu. Toho pražské svozové společnosti svezly přes 264 tisíc tun.

Praha bude občanům půjčovat kompostéry zdarma. Zaplatí za ně více než 5 milionů korun • Pražští radní odsouhlasili výběr dodavatelů kompostérů pro domácí kompostování. Vítězná společnost HBABio dodá 350 kusů kompostérů o minimálním objemu 2 000 l s za 1 502 900 Kč bez DPH a společnost Meva-Trade dodá 1 400 ks o objemu minimálně 1 000 l s za 3 948 000 Kč bez DPH. Zakoupené kompostéry město zdarma zapůjčí občanům. Kompostéry pořizuje Praha v rámci projektu „Podpora domácího kompostování na území hl. m. Prahy“, jehož cílem je snížení objemu biologicky rozložitelných odpadů, zejména odpadů ze zeleně, na území hlavního města. Kompostéry budou poskytnuty zájemcům (žadatelem musí být fyzická osoba) po stanovenou dobu udržitelnosti projektu na základě darovací smlouvy a po jejím uplynutí jim budou ponechány k dalšímu užívání. Podmínkou projektu je umístění kompostéru na vlastním či pronajatém oploceném pozemku na území hl. m. Prahy. „Domácí kompostování je nejekologičtější způsob kompostování vůbec. Nevznikají zde žádné emise z dopravy, občané si své biodegradabilní odpady zpracují na kompost přímo na své zahrádce,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Za odkládání odpadu u popelnic hrozí vysoká pokuta. Praha chce tento nešvar vymýtit • Pražské služby se pouští do boje proti odkládání odpadu u popelnic a kontejnerových stání. V těchto dnech spouští kampaň, jejímž cílem je eliminovat tento zlozvyk, nabídnout řešení konkrétních situací a zvýšit povědomí Pražanů o správné likvidaci odpadu. 

Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Piráti mají s Prahou velké plány. Chtějí vysázet milion nových stromů • Pražští Piráti chtějí v příštích dvou volebních obdobích zmírnit extrémní teploty, které Pražany trápí v létě. Plánují sázet více stromů, podporovat zelené střechy a fasády a umístit na veřejná prostranství více vodních prvků. Kvůli čím dál extrémnějším teplotám se v létě v Praze nedá moc dobře žít a pracovat. Nejhorší je situace v centru města, kde je velký podíl betonu, který ulice vyhřívá. Vysoké letní teploty jsou ale celopražským problémem, který trápí i sídliště na okraji města. „Strom funguje jako klimatizační jednotka. Proto chceme, aby se Praha připojila k městům jako Los Angeles, New York či Šanghaj v iniciativě Million Tree Initiative. Zasadit milion nových stromů je ambiciózní cíl, ale myslím, že za 8 let se to dá zvládnout,“ říká pirátský kandidát na pražského primátora Zdeněk Hřib. Pro Prahu by to znamenalo zvýšit tempo výsadby nových stromů zhruba o polovinu oproti průměru za poslední čtyři roky. Kromě rozsáhlých ploch by stromy měly být co nejvíce i v ulicích a na náměstích, kde vytvářejí stín a zachytávají polétavý prach. Zásadní pro vyšší výsadbu stromů v ulicích je lepší koordinace městských i soukromých podniků v budování podzemních sítí. [related-post id="11441"] „Snížit teplotu v Praze je reálný cíl, musíme k tomu využít všechny možnosti, které máme. Samozřejmě nejdůležitější je rozšiřovat zelené plochy, sázet stromy a keře. Podle výzkumu prof. Vyskota z Mendelovy univerzity jeden hektar stromů nahradí provoz klimatizačních jednotek za 16 mil. Kč za rok. K ozelenění města však lze využít i střechy a fasády domů. Zelené střechy zadrží dešťovou vodu a vypaří ji a tím nejen zlepší mikroklima, ale ušetří i náklady na čištění dešťové vody, která je svedena do kanalizace,“ říká Eva Tylová, odbornice na životní prostředí a kandidátka Pirátů do Senátu na Praze 12. Piráti chtějí také více vodních prvků Kromě sázení stromů chtějí Piráti zajistit větší množství vodních prvků na veřejných prostranstvích. Kašny a fontány dle jejich úvah zpříjemní klima v blízkém okolí, rozprašovač vody osvěží kolemjdoucí a díky pítku se bude moci každý doplnit tekutiny bez nutnosti kupovat si PET lahve. Podpora zelených střech také pomůže na pražských sídlištích vytvořit polosoukromé prostory k trávení volného času, které tam nyní prakticky neexistují. Došlo by tak k oživení sousedských vztahů, které také pozitivně ovlivňují kvalitu života „Mým cílem je, aby Praha byla čisté a zdravé město. A pokud chceme mít zdravé Pražany, bez příznivého životního prostředí to nepůjde,“ vysvětluje Zdeněk Hřib.

Lidé se zbavují vánočních stromků. Ne každý to ale dělá správně • Na Tři krále bychom měli odstrojit vánoční stromeček. Alespoň tak velí tradice. Víte, jak s vysloužilým stromečkem správně naložit? A jaký osud ho pak čeká?

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Jak správně naložit s vysloužilým vánočním stromkem • Odstrojili jste vánoční stromek a přemýšlíme, kam teď s ním? Správný postup likvidace se liší podle přístupnosti popelnic na směsný odpad. Pražské služby očekávají, že během ledna a února jich svezou přes 300 tisíc.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů • Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu.

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Novoroční úklid Prahy odstartuje tři hodiny po půlnoci. Vyjde na milion korun • Tradičně tři hodiny po půl noci najede strojová čisticí technika na frekventovaná místa centrální části metropole a zahájí úklid po novoročních oslavách. Ruční úklidové práce metařů Pražských služeb začnou v pět hodin ráno. Centrum Prahy by mělo být zase čisté během dopoledne. Práce v bočních ulicích se mohou protáhnout až do páté hodiny odpolední.

Na množství odpadu v Praze se epidemie nejspíš nepodepsala • Pražané v loňském roce vyprodukovali rekordních 257 754 tun směsného odpadu a vytřídili 59 592 tun papíru, skla, plastů, kovových a nápojových obalů. Nárůst je srovnatelný s předchozími roky. Údaje zveřejnila největší pražská svozová společnost Pražské služby.

Hliníkové kapsle je nutné recyklovat. Ne všichni je vyhazují do správného kontejneru • V posledních letech se v českých domácnostech rozšiřují kapslové kávovary. Jejich použití je velmi snadné a pohodlné. Stačí jen vložit kapsli a za pár vteřin stroj připraví skvělou kávu jako z kavárny. Celá věc má ovšem i stinnou stránku. A tou je ekologie.

Desítky slunečních elektráren otevřou své brány veřejnosti • Více než dvě desítky solárních elektráren po celé České republice se v týdnu od 20. září zpřístupní veřejnosti. Dny otevřených dveří slunečních elektráren pořádá Solární asociace již pátým rokem u příležitosti Evropského týdne udržitelného rozvoje. Cílem události je podpořit rozvoj udržitelné ekonomiky, představit fungování solárních elektráren a ukázat široké veřejnosti možnosti využití energie ze slunce. Akce se uskuteční pod záštitou Ministerstva životního prostředí ČR.

Patálie racka bělohlavého na Janáčkově nábřeží. Nohy si omylem namočil do montážní pěny • Na návštěvu České republiky zřejmě jen tak nezapomene racek bělohlavý, kterého přijali do péče pracovníci Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy. Ke zvířeti v nesnázích na Janáčkově nábřeží je přivolali pracovníci Povodí Vltavy. Návštěvník z pobřeží Černého moře si totiž namočil nohy do montážní pěny, která zaschla a bránila mu v pohybu.

Letošní 100. pacient Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy.

Místo techniky živá zvířata. Ovce a kozy spásají pražské louky a stráně • Ve vybraných pražských lokalitách se i tento rok objevila stáda ovcí, koz a skotu. Jejich úkolem se spásání porostů. Vedení města si projekt pochvaluje s tím, že jde o tradiční a zároveň k přírodě šetrný a efektivní způsob obhospodařování pozemků ve zvláště chráněných oblastech.

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Odpadky po letním grilování nebo pikniku. Jak s nimi správně naložit? • Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Jak tyto odpadní komodity správně likvidovat?

Září je měsíc second handů. Iniciativy vyzývají k bojkotu fast fashion • Září je v módním světě měsícem týdnů módy, na kterých návrháři představují své kolekce pro nadcházející jaro. Právě proto mezinárodní charitativní organizace OXFAM vyhlásila září jako měsíc second handů a bojkotu nového oblečení.

Oblast Lítožnice se dál proměňuje. Vzniká tu zcela nový lesík • U Lítožnice mezi Běchovicemi, Dubčí a Kolodějemi se v těchto dnech vysazuje nový les. Na ploše zhruba 5,3 hektaru původně zemědělských pozemků bude vysazeno 53 tisíc nových stromů. Jen pro představu, Václavské náměstí má zhruba 4 hektary.

Praha 2 plánuje vysadit desítky stromů v ulicích i parcích • Městská část Praha 2 chce být o něco zelenější. V polovině května proto chystá dosadbu chybějících stromů v některých ulicích a parcích.