Parčík v Rybalkově ulici dostává novou podobu. Podívejte se, jak bude vypadat

ZprávyPražskýDEN.cz1. března 20211 minuta čtení

Po zimní pauze pokračuje revitalizace parčíku.

Foto: MČ Praha 10

Po zimní přestávce pokračuje revitalizace parčíku v Rybalkově ulici. Vznikne zde nová parková cesta a obmění se mobiliář. Navíc přibude nová zeleň a terénní jezdecké schody vložené do plochy trávníku.

Novinkou parčíku bude pítko s vodním prvkem, který bude mít na dně vytlačený motiv kolejí. „Ty připomenou v těchto místech žijícího podnikatele Moritze Gröbeho, jehož firma se zabývala stavbou železničních tratí, a který si nechal vybudovat sousední zahradní areál, nynější Havlíčkovy sady,“ vysvětluje Jana Komrsková, místostarostka MČ Praha 10 pro oblast životního prostředí.

Vizualizace parčíku po revitalizaci. Foto: MČ Praha 10
Vizualizace parčíku po revitalizaci. Foto: MČ Praha 10

O celém konceptu nového parčíku radnice diskutovala se zástupci místní komunity. „Domluvili jsme se na spolupráci, například při výběru vhodných textů do připravovaného poeziomatu, který bude rovněž součástí prostoru. Zároveň jsme zohlednili připomínky občanů a v některých bodech upravili projekt tak, aby odpovídal i představám místních,“ dodává Jana Komrsková.

Městská část obyvatele rovněž s předstihem upozornila na plánované kácení dvou akátů. Ty jsou ve špatném stavu a pro okolí mohou být nebezpečné. V Březnu budou proto pokáceny a nahradí je čtyři jerlíny japonské.

Práce na revitalizaci potrvají do začátku lentích prázdnin. Celkové náklady jsou vyčísleny na 7 miliómů korun.

Nepřehlédněte

Nová mlžítka v centru Prahy osvěžují kolemjdoucí a snižují teplotu v okolí • Pražané i návštěvníci metropole se mohou v parných dnech ochladit u nových mlžítek, které se nacházejí v centru města. V rámci pilotního projektu je tam naistalovaly Pražské vodovody a kanalizace ve spolupráci s Pražskou vodohospodářskou společností.

VIDEO: Požár v Hostivaři hasiči likvidovali celou noc. Škody půjdou do desítek milionů • Rozsáhlý úterní požár haly v pražské Hostivaři spojený s explozemi tlakových lahví si vyžádal náročný zásah pražských hasičů a dalších jednotek integrovaného záchranného systému. Ti jej zdolávali ještě během noci a středečního rána. Ulice U továren, kde je místo požáru, zůstává pro dopravu uzavřena. Při zásahu se vystřídalo celkem 39 jednotek pražských profesionálních a dobrovolných hasičů a chemická služba a také 5 jednotek a chemici ze Středočeského kraje. Na pomoc jim byl vyslán vrtulník, který oheň hasil pomocí speciálního vaku na vodu - tzv. bambi vaku. K ochraně sousedního objektu hasiči použili systém Cobra, zařízení založené na technologii vodního paprsku, které rozprašuje vodu a vytváří vodní mlhu pro ochlazování vysokých teplot. [gallery size="full" columns="1" ids="10169"] Pražská záchranka poslala k požáru speciální vozidlo Atego a posádku rychlé zdravotnické pomoci. Obyvatelé Hostivaře a přilehlých částí byli prostřednictvím tzv. mluvících sirén o situaci informováni a z preventivních důvodů vyzváni, aby neotevírali okna a nevycházeli. Večer se na místo požáru dostavil ředitel pražských hasičů Roman Hlinovský. [gallery size="full" columns="1" ids="10170"] „Pražským hasičům nelze než vyseknout velkou poklonu. Zasloužili se nejenom o zdolání požáru, ale v první řadě učinili vše proto, aby nedošlo k ohrožení obyvatel této městské části. Přitom se vlastními silami museli vypořádat s nedostatkem vody v okolí, když zkolabovala hydrantová síť, a ochránit další přilehlé rizikové objekty jakými byla třeba truhlářská dílna. Velmi si cením organizace i dalších jednotek integrovaného záchranného systému, za to jak podporovaly nasazení hasičů včetně ochrany jejich zdraví. A svůj úkol velmi dobře splnili i příslušníci pořádkových složek, kteří pro změnu dbali na bezpečnost přihlížejících, co si ale bohužel tuto živelnou pohromu zřejmě spletli s nějakou atrakcí, aniž by si uvědomili, jak velkému riziku jsou záchranáři vystaveni,“ uvedl Libor Hadrava, pražský radní pro oblast bezpečnosti a prevence kriminality. [gallery size="full" columns="1" ids="10171"] Škody se odhadují na desítky milionů V souvislosti se včerejším požárem už policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z přečinu obecné ohrožení z nedbalosti. Jakmile to situace dovolí a hasiči předají požářiště policii, vyrazí na místo vyšetřovatelé, kteří budou v součinnosti s hasiči, kolegy z Kriminalistického ústavu Praha a dalšími odborníky provádět ohledání místa požáru a odborná znalecká zkoumání. Ta jsou zcela zásadní pro stanovení jednotlivých vyšetřovacích verzí a objasnění příčiny požáru. Vyšetřovatelé předběžně způsobenou škodu vyčíslili na 45 milionů korun. [related-post id="10083"]

Průmyslový palác se po letech dočká obnovy. Praha už hledá stavební firmu • Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na stavební firmu, která zrekonstruuje a dostaví Průmyslový palác. Památkově chráněná budova v areálu Výstaviště Praha se dočká celkové rekonstrukce pravého křídla a střední haly. Levé křídlo, které před dvanácti lety kompletně zničil požár, bude obnoveno v původní podobě.

Praha 10 investuje do nápadů občanů na zlepšení veřejného prostoru • Radnice MČ Praha 10 odstartovala další ročník projektu Moje stopa. V rámci něj mohou občané přicházet s nápady na oživení veřejného prostoru, o nichž na podzim proběhne veřejné hlasování. Vítězné návrhy budou realizovány z participativního rozpočtu městské části. Náklady na každý z nich by se měly pohybovat v rozmezí 350 tisíc až dva miliony korun. Celkově je na projekt vyčleněno 5 milionů.

Jedním z již realizovaných projektů je bosonohá stezka ve veřejně přístupném vnitrobloku mezi ulicemi Na Stezce, Na Hroudě a Kubánským náměstím.

Nákladové nádraží Žižkov poskytne domov pro 23 tisíc lidí. Budoucnost čtvrti ukazuje výstava • Návštěvníci výstavy Žižkovské nádraží: druhý život? mají příležitost nahlédnout do budoucnosti i bohaté minulosti 60 hektarového území. Výstava představuje aktuální informace o území bývalého nákladového nádraží na Žižkově a přilehlého okolí, kde se v současnosti plánuje nebo už probíhá realizace velkých veřejných i soukromých investic.

Náměstí Jiřího z Lobkovic se promění. Praha 3 vypsala soutěž • Vedení Prahy 3 vyhlásilo soutěž na návrh revitalizace náměstí Jiřího z Lobkovic. Cílem je najít tým s nejvhodnějším přístupem k jeho obnově ve všech architektonických, krajinářských, dopravních a technických souvislostech a zároveň navrhnout takové řešení, které umožní jeho každodenní praktické užívání obyvateli ze širšího okolí.

Nová výstava v CAMPu se zabývá překážkami ve veřejném prostoru • Parkovací automat, lavička, zábradlí, odpadkový koš, oplocení, rampa. Podobně, jako je současný virtuální veřejný prostor plný informací, je městský veřejný prostor plný věcí. Výstava CITYBLOK v Centru architektury a městského plánování (CAMP) dokumentuje 17 objektů, které výrazně ovlivňují charakter města a které si lidé zvykli nevnímat.

Největší české náměstí dostane novou podobu. Podívejte se, jak bude v budoucnu vypadat • Karlovo náměstí v Praze se po mnoha letech nezdařilých pokusů konečně dočká nové podoby. Vítězný návrh, který vzešel z tzv. soutěžního dialogu, dnes schválili pražští radní. Citlivá obnova parku v centru města bude doplněna o promenádu, kavárnu, hřiště a trhy. Revitalizace má z parku vytvořit místo, kde lidé chtějí trávit čas. Autorem vítězného návrhu je německé krajinářské studio Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip.

Staroměstská tržnice na svou rekonstrukci stále čeká • Projektu rekonstrukce pražské Staroměstské tržnice jako by nebylo přáno. Konečné rozhodnutí o vítězi tendru na stavební práce bylo 5. října radou města opět odloženo na neurčito. Radním se mimo jiné nelíbilo, že celková cena projektu vystoupala oproti původně avizované částce o dalších téměř 70 milionů na konečných 429 milionů. Magistrát má v záloze připravený koncepční dokument, který stanoví, jak by zrekonstruovaná památka měla vypadat, i podrobná pravidla pro využití jejích prostor. Ty přijdou na přetřes v navazujícím výběru provozovatele. Jaké plány magistrát s tržnicí má? 

Občané Prahy 10 si mohou na radnici vyzvednout respirátory zdarma • MČ Praha 10 reaguje na páteční rozhodnutí Vlády ČR. Svým občanům, kteří jsou ve finanční tísni, nebo nedokážou ochranné prosředky sehnat v obchodech blízko svého bydliště, bude od příštího týdne rozdávat zdarma respirátory.

Sousedské slavnosti Zažít město jinak letos s rekordní účastí • Přesně 163 ulic, náměstí, proluk a dalších veřejných prostranství po celé republice hostilo v sobotu 18. září sousedské slavnosti Zažít město jinak. Jde tak zatím o největší ročník akce v celé šestnáctileté historii – ať už počtem míst, tak plochou záborů veřejných prostranství. Ta letos dosahovala téměř 100 tisíc m².

Palmovecký kopec se promění. Praha 8 už má konkrétní návrhy • Praha 8 plánuje proměnu lokality palmoveckého kopce, známé také jako U Libeňského plynojemu. Oblast by se v budoucnu měla stát plnohodnotnou součástí Libně.

Možná budoucí podoba palmoveckého kopce.

Každá lampa v Praze bude mít svůj vlastní QR kód • Na stožárech veřejného osvětlení v Praze budou kromě identifikačního čísla i takzvané QR kódy. Ty umožní jednoduše ohlásit poruchu nebo černou reklamu. Novinku dnes představila městská společnost Technologie hl. m. Prahy (THMP). Služba by do budoucna mohla pomoci i turistům a složkám Integrovaného záchranného systému.

Praha 10 zavede modré zóny. Rozšíření chystají i další městské části • Pražští radní odsouhlasili rozšíření zón placeného parkování, které navrhovaly některé městské části. Ke zvětšení parkovacích ploch pro rezidenty tak nyní dojde například na Praze 5, 6, 9, 18 a 21. Kromě toho mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Oprava kolotoče na Letné pokračuje. Víme, kdy se znovu rozjede • Záchrana Letenského kolotoče se blíží k úspěšnému konci. Začíná rekonstrukce interiéru a figur koní, na kterou byla realizována veřejná sbírka. Tato unikátní chráněná technická památka by měla být znovu zprovozněna na podzim příštího roku.

Letenský kolotoč dlouhé roky čekal na opravu.

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem • Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Olšanská ulice se promění. Některé budovy v okolí čeká demolice • Pražská Olšanská ulice je důležitou městskou třídou, která se pyšní dobrým dopravním napojením, dostupností parků i dostatkem občanské vybavenosti. Přestože se nachází v širším centru hlavního města, neodpovídá kvalitou veřejných prostranství svému potenciálu. V oblasti je také diskutováno hned několik stavebních projektů, které nejsou vzájemně koordinovány. Rada hlavního města proto zadala Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR), aby zpracoval zadání pro vytvoření studie na rozvoj Olšanské ulice a jejího okolí.