Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz29. května 20203 minuty čtení

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem

Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850.

„Rekonstrukce historického mostu z poloviny 19. století se řadí mezi unikátní stavební projekty Správy železnic. Šlo o první takto velkou opravu v jeho 170 let dlouhé historii. V tomto případě se dá bez nadsázky říct, že nezůstal kámen na kameni. Výsledek ale stojí za to, což ocení nejen obyvatelé a návštěvníci Prahy, ale především cestující ve vlacích,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

ČTĚTE TAKÉ: Národní muzeum představuje osobnost Milana Rastislava Štefánika

https://www.facebook.com/ceskedrahy/videos/296963684664305/

Při rekonstrukci za necelé dvě miliardy korun bylo v maximální možné míře využito původních materiálů i technologií, čímž se podařilo zachovat památkovou hodnotu stavby. Současně ale trať prošla výraznou modernizací, a může se tak stát součástí rychlodráhy na Kladno s odbočkou na pražské letiště.

Generální rekonstrukce

Rekonstrukční práce na viaduktu začaly v dubnu 2017. Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno.

Modernizací prošel železniční spodek i svršek, což se kromě zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 km/h projeví také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Obyvatelé okolních domů ocení použití antivibračních rohoží či modernějších výhybek, které přispějí ke snížení hladiny hluku v nejbližším okolí viaduktu. Výměnou prošly rovněž novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova.

Snímek z podzimu roku 2018 zachycuje snášení ocelového mostu přes ulici Prvního Pluku, který byl nahrazen novou železobetonovou konstrukcí s ocelovými nosníky. Foto: Správa železnic

Náhrada stávajícího zabezpečovacího a sdělovacího zařízení za moderní elektronické znamenala nejen zvýšení bezpečnosti, ale také propustnosti dvoukolejné tratě, na kterou se nyní vejde až 14 párů vlaků za hodinu.

ČTĚTE TAKÉ: Hlava Franze Kafky potřebuje opravit. Na několik měsíců zmizí z centra Prahy

Elektrický provoz zajišťuje moderní trakční vedení. Most je navíc nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. V mostních pilířích na obou březích Vltavy je zabudovaná konstrukce, do které se v případě hrozícího nebezpečí osadí mobilní bariéry.

https://www.facebook.com/Spravazeleznic/videos/555600605343104/

Prvním pravidelným spojem s cestujícími po obnoveném viaduktu bude v pondělí 1. června osobní vlak 9840 Praha hl. n. – Kladno. Z hlavního nádraží odjíždí v 0:20 h, po úvrati ve stanici Praha-Libeň se vrátí do centra a projede přes karlínský spojovací viadukt na Negrelliho viadukt. První vlaky z Masarykova nádraží vyjedou ve 4:42 h ve směru na Kralupy nad Vltavou, resp. v 5:16 h ve směru na Kladno.

ČTĚTE TAKÉ
Negrelliho viadukt bude po rekonstrukci sloužit jako kreativní prostor

Historie viaduktu

Výstavba empírového kamenného viaduktu o délce 1150 metrů, pojmenovaného později po svém tvůrci, začala na jaře 1846. Provoz vlaků byl na něm podle dobových pramenů zahájen 1. června 1850.

Karlínský viadukt v 19. století. Foto: Wikipedia.com, CC0

Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě a jeden z nejdelších na světě. Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní.

Nepřehlédněte