Evžen Korec: Občanskou vybavenost má financovat stát, na nových bytech jen v Praze loni vydělal 6 mld. Kč

15. února 2020, 12:50 Evžen Korec
Foto: Archiv

Nepsanou povinností pro všechny developery se v Praze poslední dobou stalo, že přispívají městským částem, kde plánují své rezidenční projekty, na dopravní infrastrukturu, občanskou vybavenost či jiné veřejné stavby. Objevují se dokonce hlasy, že tyto „dobrovolné“ příspěvky by se měly formalizovat a vytvořit závazné pravidlo. Mluví se o tom, že by měl každý investor do veřejného rozpočtu odvádět stovky korun za metr čtvereční postaveného bytu. Tento nápad je nutné odmítnout hned v počátku, protože by šlo fakticky o sektorovou daň trestající úspěšné firmy, které se dokázaly prokousat neuvěřitelným byrokratickým martyriem povolovacího procesu. Navíc by to dopadlo hlavně na zájemce o nové byty, protože vyšší náklady by investor zcela logicky promítl do vyšší ceny bytu.

Hned z počátku je nutné jasně říci, že za nedostatečnou dopravní infrastrukturu či občanskou vybavenost může stát, nikoliv soukromé firmy. Ty svůj záměr realizují vždy v souladu s platným územním plánem, který s využitím konkrétní lokality pro bytovou výstavbu počítá. Těžko tak vinit developera, jehož obživou je stavba a prodej bytů, z toho, že v městské části se nedostává míst v mateřské či základní škole. Už jen proto, že soukromá firma se úzce zaměřuje na svůj malý stavební prostor a těžko tak může vytvářet školní, zdravotní či jinou koncepci pro široké okolí. To musí jednoznačně zůstat v režii státu a samosprávy. Už jen proto, že od toho si stát platíme.

Málokdo ví, že největším příjemcem peněz z nového bytu není developer či jiný investor, ale stát. Průměrná rentabilita výnosů developera se pohybuje kolem deseti procent, což je výrazně méně, než získá z nového bytu státní pokladna. Erár totiž inkasuje jednak 15 procentní DPH z každého malého bytu (u větších bytů a ateliérů je to dokonce 21 procent). Za 55metrový byt s průměrnou cenou 103 413 korun za metr čtvereční tak stát získá přes 850 tisíc korun. Firmu pak zkasíruje také o 19procentní daň z příjmu, což při průměrné desetiprocentní rentabilitě výnosů na byt dělá dalších 100 tisíc korun. Na bytovém projektu se stovkou bytů tak státní rozpočet jen od developerské firmy zinkasuje takřka 100 milionů korun, aniž by pro to musel cokoliv udělat. Podle ČSÚ se loni jen v Praze dokončilo 6002 nových bytů, což pro stát představovalo příjem minimálně šest miliard korun. A to nepočítáme daň z příjmu, kterou stát inkasuje od všech dalších firem podílejících se na stavbě.

Obce a městské části by tak měly více tlačit na správce státní kasy, aby tyto peníze využíval právě na vylepšení či doplnění dopravní infrastruktury a občanské vybavenosti v místě daného rezidenčního projektu. Chtít další peníze po developerovi znamená de facto zavedení sektorové daně a zavedení principu dokonce trojnásobného zdanění jedné věci.

I v tomto případě by institucionalizování povinnosti přispívat na veřejné stavby navíc odnesl úplně někdo jiný. Developer by totiž tyto vícenáklady musel promítnout do ceny bytu, takže by nové dětské hřiště, chodník či osvětlení v konečném důsledku zaplatili noví majitelé. Šlo by tak o zásadní diskriminaci, protože z jejich peněz vybudované veřejné stavby by samozřejmě využívali i ti, kteří v dané lokalitě bydlí už déle. Zavedení speciálního poplatku pouze pro developery by jen zhoršilo už tak katastrofální dostupnost vlastního bydlení.

Pokud to stát s podporou bydlení myslí opravdu vážně, měl by udělat pravý opak. Snížit současnou 15procentní DPH u bytů na 10 procent. Pro státní kasu by to sice znamenalo určitý výpadek, který by ale vzhledem k celkovým číslům státního rozpočtu nebyl tak tragický. Vždyť jen loni pomohli developeři a stavební firmy díky rezidenční výstavbě vylepšit státní rozpočet o více než 36 miliard korun (jde o kvalifikovaný odhad: DPH + daň z příjmu za 36 422 dokončených bytů v celé ČR).

Naopak zájemce o nové bydlení by díky tomu mohl ušetřit až stovky tisíc korun, což by pro napjaté rodinné rozpočty znamenalo výraznou úlevu a umožnilo by získání bytu i mladým lidem.

Autor je generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL, a. s.

Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí

Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby. Přestavba jednoho z nejatraktivnějších pražských brownfieldů, území kolem nádraží na Smíchově, se má stát symbolem proměny Prahy ve 21. století. Vznikne zde téměř 400 000 m² bytových, administrativních, obchodních či veřejných ploch, včetně kilometrového pěšího bulváru, který bude těžištěm celého projektu. Chybět nebude ani škola nebo rozsáhlé plochy zeleně. Předpokládá se, […]

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti

Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu. Autobusový terminál Černý Most a jeho okolí vyžaduje již řadu let celkovou revitalizaci. Mezi hlavní problémy frekventovaného přestupního místa patří správa a údržba terminálu a nekvalitní veřejná prostranství v jeho okolí. Nejen na to […]

Smíchovskou náplavku zdobí pět plechových záchranných člunů

Sochařský festival Sculpture Line se v samém závěru letošního ročníku rozrostl o dílo Lifeboats (Záchranné čluny) německého umělce Johannese Pfeiffera, které vytvořil přímo pro Prahu. Ve středu zakotvilo na Smíchovské náplavce mezi kobkami 16 a 17. Lifeboats je soubor 5 lodí, vytvořených z perforovaného plechu. Symbolizovat má obtížné období, které zastihlo celé lidstvo nepřipravené, v němž se jakýkoli záchranný člun nejeví jako dostatečně pevný pro záchranu všech. Díky své fluorescenční barvě budou lodě vidět i z velké dálky a promění […]

V Čakovicích mají nově opravený park. Vypráví příběh mistra Jana Husa

Městská část Praha-Čakovice otevřela kompletně zrekonstruovaný Husův park. Jeho součástí jsou netradiční záhony, autorský vodní prvek s kolísající hladinou, zeď s chytrým nanonátěrem, která sama rozkládá emise a sad okrasných jabloní odkazující k památce mistra Jana Husa.  Uprostřed parku se začíná vyprávět příběh mistra Jana Husa. Připomíná jeho upálení na hranici dne 6. 7. 1415. Přesně 6 krát 7 řad okrasných jabloní je totiž vysázeno za zády Husovy sochy, která stojí uprostřed parku. Námět zvolili architekti ze […]

Výstava ukazuje, jakým směrem by se Praha mohla v budoucnu vyvíjet

V neděli 20. září odstartoval na Smetanově nábřeží v Praze rozsáhlý výstavní projekt „Praha – město pro lidi“. Organizátoři nabízejí otázky i odpovědi, jakým směrem by se měla ubírat diskuze v české metropoli nad tématy jako dopravní infrastruktura, regulace automobilového provozu spojeného s parkováním, dostupnost bydlení a regulace investičního developmentu, zkvalitnění veřejného prostoru a městského parteru a nabízejí příklady řešení, která využívají ostatní evropská hlavní města. „Jako většina světových metropolí i Praha podřídila svůj rozvoj hlavně hospodářskému růstu a nekontrolovaný byznys negativně změnil charakter Prahy. Centrum města se proměnilo v turistický […]

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší

Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP). Doposud přechody přisvětlovala pouze Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK), které nadále zůstane přisvětlování v rámci větších stavebních úprav. Požadavky čistě na osvětlení bude nově vyřizovat THMP. Z deseti až dvaceti ročně se nově osvětlí až 40 přechodů. Čekací doba by se tím měla […]

Lidé mohou hlasovat o budoucí podobě zdi u stanice metra Opatov

Modernizace stanice metra Opatov a jejího východního vestibulu vstupuje v těchto dnech do finální fáze. Kromě opravené izolace stropní desky stanice, nových podhledů, osvětlení, vzduchotechniky, desítek kilometrů rozvodů či dvojice výtahů dostane stanice i nový velkoformátový mural art. O finální podobě díla rozhodne veřejnost v internetové anketě. Hlasovat pro jeden ze čtyř návrhů, které se dostaly do finále vyzvané výtvarné soutěže, lze do 30. září 2020 na webu www.praha11.cz. Vítězný návrh budou jeho autoři na Opatově realizovat v průběhu letošního podzimu. Další obdobná velkoplošná […]

Vánoční strom pro Prahu připraven. Osud letošních trhů ale nejistý

Staroměstské náměstí v Praze by letos o Vánocích mohl ozdobit strom ze středních Čech. Smrk ztepilý, který vyrostl nedaleko Jílového u Prahy na soukromém pozemku, vzešel z tipů od veřejnosti. Stále však není jisté, jestli se letošní vánoční trhy vůbec uskuteční. „Smrk ztepilý, který jsme letos vybrali je krásně rostlý a dobře přístupný pro těžkou techniku. Výhodou je také, že neroste daleko od Prahy. Má zhruba devatenáct metrů, což je o něco méně než obvykle, ale věřím, […]

Mobilní signál pokrývá již polovinu pražského metra

Vysokorychlostní sítí LTE jsou nově pokryty stanice metra Chodov a Háje, jakož i přilehlé tunely. Cestující díky tomu mohou využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě již ve 33 z 61 stanic pražské podzemní dráhy. Do konce listopadu přibyde LTE signál také na Opatově, kde v současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje stavební práce na modernizaci a bezbariérovém zpřístupnění stanice. Po rozšíření signálu LTE na Opatově bude tato vysokorychlostní síť dostupná cestujících v celém úseku trasy C od Nádraží Holešovice po konečnou […]

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje

Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad. „Ideálně by v nádobě měly končit zabalené do mikrotenového sáčku. Odtud putují přímo do kotlů malešického zařízení na energetické využití odpadu – ZEVO. […]

Vybrané pražské autobusy budou jezdit jen do 22 hodin

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od této soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončí provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00. Vytíženost všech linek pražské MHD od září kontinuálně klesá s tím, jak se v ČR zhoršuje epidemiologická situace a postupně jsou zaváděna nová omezení, která mají zabránit šíření covid-19. V metru na základě sčítačů v jednotlivých vestibulech počet cestujících od prvního týdne v září po první týden v říjnu klesl o více než 15 %. Na začátku října pak metro využívalo o 43 % cestujících méně než ve stejném […]

Metro B bude prodlouženo. Vznikne nová konečná stanice

Praha plánuje prodloužení linky metra B. Stavba nové konečné stanice Depo Zličín by měla začít už za dva roky. Současně s ní budou vystavěny také dvě nové haly depa a přebudováno kolejiště. V těsném sousedství stanice vznikne i záchytné parkoviště P+R s kapacitou až 600 automobilů. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech vypsal veřejnou zakázku na výběr projektanta investiční akce za 1,4 miliardy Kč. Výstavba samotné stanice spojená s novým kolejovým rozvětvením a modernizací zabezpečovacího zařízení […]

Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí

Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby. Přestavba jednoho z nejatraktivnějších pražských brownfieldů, území kolem nádraží na Smíchově, se má stát symbolem proměny Prahy ve 21. století. Vznikne zde téměř 400 000 m² bytových, administrativních, obchodních či veřejných ploch, včetně kilometrového pěšího bulváru, který bude těžištěm celého projektu. Chybět nebude ani škola nebo rozsáhlé plochy zeleně. Předpokládá se, […]

Blbá nálada jako předzvěst obrovských společenských změn

Stav nouze, epidemie, ekonomická krize, nákaza, promoření, peníze, opatření, roušky, změna klimatu a zase peníze. Žijeme v podivné době. Ze všech stran na nás útočí negativní zprávy, řada lidí začíná na vlastní kůži pociťovat těžký ekonomický propad. Panuje všeobecně špatná nálada, kolabují rodinné i pracovní vztahy, ztrácí se důvěra v politiku. Jak tohle všechno může dopadnout? Není pochyb o tom, že společnost se ve svém vývoji dostala do zlomového bodu. Něco se děje, ale nikdo neví, co přesně to […]

Idiopatická plicní fibróza se zpočátku hlásí nenápadně. Důležitá je včasná diagnóza

Pražané si mohou nechat zkontrolovat plíce. Pneumologové jim otevřou dveře svých ordinací ve středu 30. září. Zájemce vyšetří i bez předchozího objednání a doporučení praktického lékaře. Preventivní akcí chtějí lékaři včas odhalit smrtelnou nemoc – idiopatickou plicní fibrózu (IPF). Letos se do dne otevřených dveří v kraji zapojí jedenáct ambulancí. Zájemci o vyšetření by si ale vzhledem ke koronavirové pandemii měli telefonicky ověřit, jestli se provoz ordinace nezměnil. V loňském roce lékaři potvrdili IPF dvěma pacientům. U jedenácti dalších objevili jiné […]

Praha v číslech. Město spustilo nový webový portál Pragozor

Na novém webu www.pragozor.cz mohou nyní Pražané objevovat zajímavá čísla o hlavním městě. Portál nabízí ověřené a ozdrojované informace o metropoli. Ilustrovaný golem Pragozor návštěvníky webu provede různými oblastmi městského života – od dopravy, životního prostředí, bydlení, turismu nebo bezpečnosti až po zdraví, včetně údajů o současné situaci s koronavirem. „Chytré město je řízené na základě dat. Mám radost, že teď můžeme tato užitečná data nabídnout na jednom místě také všem Pražanům. Žijeme v době častého šíření dezinformací a fake news, […]

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let

Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu. Výsledky podrobných statických a dynamických zatěžovacích zkoušek ukázaly, že je most rekonstruovatelný. Veřejnou zakázku vypíše Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) v říjnu tohoto roku, a to formou Design & Build. K takovému postupu se přistupuje u složitých a komplexních zakázek. K soutěži se už pro firmy uskutečnily tržní konzultace, aby se předešlo průtahům. Přesná cena zakázky bude známa po vysoutěžení […]

X Zavřít