V Jinonicích vyroste nová záchranná stanice pro volně žijící zvířata za 50 milionů korun

ZprávyPražskýDEN.cz29. ledna 20182 minuty čtení
Osiřelá kachňata.

Osiřelá kachňata.

Foto: Lesy hl. m. Prahy

Změnu územního plánu, která umožní stavbu nové Záchranné stanice pro handicapované volně žijící živočichy Jinonice, schválilo na čtvrtečním zasedání Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Stav současné záchranná stanice, jejímž provozovatelem jsou Lesy hlavního města Prahy, neodpovídá potřebám zvířat ani personálu.

„Praha potřebuje moderní zařízení na záchranu opuštěných a nemocných zvířat. Současný provoz nemá dostatečnou kapacitu a provozní podmínky, přitom jen za loňský rok ošetřila přes čtyři tisíce zvířat. Zhruba za dva roky bychom se mohli dočkat nové záchranné stanice, kterou budou provozovat Lesy hl. m. Prahy. V jejím areálu by měla být také část otevřená široké veřejnosti a plánované je i zázemí pro ekologickou výchovu. Předpokládané náklady představují 50 milionů korun,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

„Schválení změny Z 3016/00 Územního plánu sídelního útvaru hl. m. Prahy bylo podmínkou, aby se co nejdříve mohlo začít s přípravou stavby a začít stavět ještě v letošním roce,“ doplnila Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy pro územní rozvoj.

Realizaci projektu komplikuje neoprávněné užívání pozemků ze strany Věry Aladzasové Přibylové, která zde provozovala záchrannou stanici Českého svazu ochránců přírody.

[related-post id=“4826″]

Záchranná stanice pro handicapované volně žijící živočichy Lesů hl. m. Prahy ošetřila v loňském roce rekordní počet živočichů – 4 134. Oproti roku 2016, během nějž stanice přijala 3 707 živočichů, je to nárůst o více než 10 %. Podmínky pro činnost jsou ve stanici již řadu let „provizorní“, nejsou tu žádné budovy, jen stavební buňky. Nová výstavba pomůže jak personálu, tak zvířatům. Stanici provozují Lesy hl. m. Prahy od roku 2012.

Nepřehlédněte

Nový letový řád začíná platit už v neděli. Z Prahy se bude přímo létat do 157 destinací • Na Letišti Václava Havla Praha začne v neděli 25. března platit nový letní letový řád. V nadcházející sezóně, která potrvá do 27. října 2018, své služby v rámci pravidelné přepravy nabídne 67 dopravců, jejichž letadla budou směřovat do 157 míst po celém světě. Na pražské letiště budou létat tři noví dopravci a celkem bude Praha spojena se šesti novými destinacemi. Zároveň dochází u 17 stávajících tratí k navýšení počtu spojů. „Daří se nám úspěšně naplňovat strategii a rozšiřovat počty spojení jak do klíčových destinací v Americe a Asii, tak do evropských metropolí. Díky široké nabídce leteckých společností letos cestujícím umožníme přímé spojení do celkem 157 destinací v 51 zemích světa. Zároveň s novou linkou do Philadelphie získáme již 13. dálkovou destinaci. To dokazuje zájem leteckých dopravců o rozvoj leteckých spojení s Prahou, ke kterému se je snažíme motivovat. V tomto úsilí nám má do budoucna pomoci i užší spolupráce se strategickými partnery jako je CzechTourism, Prague City Tourism či Středočeský kraj v rámci iniciativy TouchPoint,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř, a dodal: „Na základě dosavadních výsledků a dat od dopravců očekáváme, že bychom v letošním roce mohli dosáhnout 10% meziročního růstu počtu cestujících a přiblížit se tak k další pomyslné hranici 17 mil. odbavení za rok. Významně k tomu přispěje i navyšování počtu spojení do oblíbených destinací jako jsou Moskva nebo Barcelona.“ Největší novinkou nadcházející sezóny budou denní přímé lety do Filadelfie provozované od května společností American Airlines. Letadla v barvách této největší světové letecké společnosti se objeví na pravidelné lince v Praze vůbec poprvé v historii. [related-post id="6718"] [related-post id="4485"] [related-post id="6679"] [related-post id="3694"] Další novou destinací v letovém řádu bude od 19. května gruzínské Kutaisi, které nabídne nízkonákladová společnost Wizz Air. Oproti loňskému létu se v nabídce dopravců objeví také destinace, do kterých se začalo létat již během zimy. Jedná se o čínský Si-an od společnosti China Eastern, polský Krakov nízkonákladového dopravce Ryanair nebo o přímé spojení s centrem Londýna na letiště London City, které zajišťuje BA CityFlyer, dceřiná společnost British Airways.

Jedny z největších hodin v Praze zdobí novou budovu modřanské radnice • V pražských Modřanech finišuje stavba budovy nové radnice, kam byly právě umístěny nové hodiny. S průměrem ciferníku přesahujícím 4 metry budou patřit mezi největší v Praze.

V Praze se objevily podivné oranžové židle. Varují před závažnou nemocí • Na různých místech metropole se v těchto dnech objevily oranžové židle upozorňující na závažné onemocnění srdce. Veřejnost seznamují s chronickým srdečním selháním, kterým trpí 26 milionů lidí na celém světě. Dle prognóz bude toto číslo v roce 2030 o 25 % vyšší. Největším rizikem nemoci je její nenápadný rozvoj. Proto atypické oranžové židle, které poukazují na příznaky, jež by si laik s diagnózou srdečního selhání běžně nespojil. Hlavní funkcí srdce je udržovat krevní oběh a zásobovat tak všechny naše orgány kyslíkem a živinami. Při srdečním selhání nezvládá srdce svou úlohu plnit a orgány nejsou dostatečně prokrvené. To se projevuje řadou specifických příznaků, s nimiž už se setkalo více než 200 tisíc Čechů, kteří tímto onemocněním trpí. Podle statistik se chronické srdeční selhání rozvine u každého pátého nad 40 let. Čím dříve si změny ve svém životě uvědomí a navštíví svého lékaře, tím lépe. Chronické srdeční selhání má sice horší prognózu než některé běžné druhy rakoviny, je ale možné jej díky moderním způsobům léčby kontrolovat a nemocný může i přes svou diagnózu vést kvalitní život. [related-post id="11046"] Oteklé kotníky jako varovný signál Oranžové židle, které upozorňují na specifické příznaky chronického srdečního selhání, potkají lidé tento měsíc na různých místech Prahy. Zejména tam, kde je potřeba vyvinout větší fyzickou námahu, například výšlapem do schodů. Právě díky nim mohou lidé zjistit, že se jejich zdravotní stav změnil. Srdeční selhání se totiž mimo jiné vyznačuje nadměrnou únavou, nejprve při zátěži, později i v klidu. Pokud vám schody ve vašem okolí nikdy problém nedělaly a v krátkém čase se stanou naprosto unavující záležitostí, může to poukazovat na problém. Dalším z příznaků jsou oteklé kotníky a dolní končetiny. I na ně specifickým designem židle upozorňují. Nehledejte proto za příčinou otoků jen teplé počasí, dlouhé sezení v kanceláři či cestování. Pro umístění židlí byla vybrána taková místa, kde se zadýchá i zdravý člověk. Cílem je připomenout další z příznaků srdečního onemocnění, nadměrnou dušnost. [related-post id="10935"] 15 židlí po celé Praze Celkem 15 židlí se během června objevilo na 14 místech po celé Praze. Do osvětového projektu se zapojilo sedm městských částí (Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 7, Praha 11, Praha 13 a Praha 15). Například v Praze 13 se oranžová židle objevila před budovou radnice na Slunečním náměstí. Záštitu nad projektem převzal Magistrát hlavního města Prahy, udělil ji radní pro zdravotnictví Ing. Radek Lacko. „Jsme velice rádi, že můžeme tento osvětový projekt podpořit. Věříme, že tak naši občané budou zajímavou cestou informováni o příznacích tohoto závažného onemocnění,“ okomentoval akci starosta městské části Praha 13 David Vodrážka. Oranžové židle můžete potkat také v Riegrových sadech, na Parukářce nebo u stanic metra Budějovická a Vltavská. [related-post id="10989"] Vše začíná nenápadně Srdce máme jen jedno, je proto důležité mu pozorně naslouchat a vnímat jeho na první pohled nepodstatné signály včas. Řadí se mezi ně dušnost, otoky nohou a kotníků, nárůst váhy, únava, nechuť k jídlu, nadměrné bušení srdce a vyšší frekvence močení. Jsou-li lidé již diagnostikováni, měli by se o svou léčbu zajímat a se svým lékařem otevřeně mluvit. Více informací o srdečním selhání včetně tipů, jak na život s tímto onemocněním, najdete na www.rukunasrdce.cz.

Rekonstrukce ulic Novodvorská a Jungmannova je u konce • Dělníci dokončili rekonstrukci Jungmannovy ulice v centru Prahy. Stavbu si v pondělí převzala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). V pátek se po čtyřech měsících vrátí provoz i na ulici Novodvorská.

Provoz na Pražském okruhu zkomplikovaly hned čtyři nehody za jedno odpoledne • Během necelých tří hodin došlo včera na šesti kilometrech Pražského okruhu D0 hned ke čtyřem dopravním nehodám. Deset minut po patnácté hodině na kilometru 6,5 ve směru na D1 se střetl nákladní vůz s osobním. Nákladní auto zůstalo převrácené na bok ve škarpě. „Vlivem této dopravní nehody jsme museli, s ohledem na tvořící se kolony, přistoupit k blokovému odbavování aut v Lochkovském a Cholupickém tunelu,“ uvedl mluvčí policistů Tomáš Hulan. Při nehodě utrpělo několik osob zranění, pro která byly převezeny z preventivních důvodů do nemocnice. K dalším dvěma dopravním nehodám došlo na okruhu ve směru k D5 v jednu a tu samou chvíli, krátce před 4 hodinou. Obě události se odehrály mezi 4,8 až 6 kilometrem. V jednom případě do sebe narazily dva nákladní vozy. Tato událost se naštěstí obešla bez zranění, vznikla jen větší hmotná škoda na obou vozidlech. O poznání horší byla srážka hned čtyř osobních aut, po které několik osob skončilo v péči přivolaných záchranářů. „Byť u těchto obou dopravních nehod vždy zůstal průjezdný alespoň jeden jízdní pruh, i tak došlo ke znatelnému zpomalení plynulosti silniční dopravy,“ poznamenává mluvčí policistů Hulan. Ke čtvrté, nejzásadnější dopravní nehodě došlo na kilometru 0,5 ve směru k D5 přibližně deset minut před osmnáctou hodinou, kdy se srazily dva kaminony.  Situace byla o to složitější, že jeden z nákladních vozů převážel osm nových osobních aut, která po střetu spadla z korby a byla doslova rozházená jak na pozemní komunikaci, tak i mimo ni. Tato dopravní nehoda úplně zablokovala provoz ve směru k D5 a odstraňování následků zabralo několik hodin. Policisté odkláněli dopravu sjezdem na Jesenici. Na místo dorazil také pracovník odboru životního prostředí. Značná část pohonných hmot z nabouraných vozidel totiž vytekla do kanalizace.

KOMENTÁŘ: Stavebnictví má za sebou špatný rok, produkce klesla o 7,7 % • Loňský koronavirem poznamenaný rok výrazně ovlivnil i české stavebnictví, jehož produkce podle dat Českého statistického úřadu meziročně poklesla o 7,7 procenta. Útlum zaznamenala všechna odvětví stavebnictví, nedařilo se ani bytové výstavbě. Počet zahájených bytů v celém Česku loni ve srovnání s předchozím rokem klesl o 8,9 procenta. V bytových domech firmy začaly stavět dokonce o čtvrtinu bytů méně než v roce 2019. Také dokončených bytů ubylo.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Patálie racka bělohlavého na Janáčkově nábřeží. Nohy si omylem namočil do montážní pěny • Na návštěvu České republiky zřejmě jen tak nezapomene racek bělohlavý, kterého přijali do péče pracovníci Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy. Ke zvířeti v nesnázích na Janáčkově nábřeží je přivolali pracovníci Povodí Vltavy. Návštěvník z pobřeží Černého moře si totiž namočil nohy do montážní pěny, která zaschla a bránila mu v pohybu.

Letošní 100. pacient Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy.

Praha poskytne dotaci městským částem na rekonstrukci bytů • Pražští zastupitelé schválili poskytnutí dotace z Fondu rozvoje dostupného bydlení ve výši téměř 11 milionů pro dvě městské části. Praha 3 obdrží bezmála 5,6 milionu korun na opravu tří bytů a Praha 10 více než 5,2 milionu korun na opravu sedmi bytů.

Nové pražské nákupní Centrum Stromovka přivítalo první zákazníky • Ve čtvrtek dopoledne poprvé otevřelo své brány nové nákupní, volnočasové a administrativní Centrum Stromovka. První zákazníci prošli dveřmi v 11 hodin po slavnostním přestřižení pásky a ihned zamířili do některého z více než 90 obchodů a podniků, které komplex nabízí.

Koronavirus dal šanci bezdomovcům. Praha prodlouží jejich ubytování • I po konci nouzového stavu se Praha stará o část z 300 občanů bez domova, kteří jsou nyní v ubytovacích objektech rezervovaných městem. Vedení magistrátu k tomuto kroku přistoupilo krátce po vypuknutí pandemie, aby bezdomovce ochránilo před nákazou. Smlouvy s objekty jsou zatím uzavřeny do konce června. Plán, který v pondělí pražští radní schválili, počítá s tím, že si je město pronajme i do budoucna. Ukázalo se totiž, že se to vyplácí.

Za středu přibylo dalších 8 a půl tisíce nakažených • Během středy bylo v Česku zaznamenáno 8 452 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 28 993 provedených PCR testů, z nichž 29 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 22 864.

Oslavy 17. listopadu v Praze. Slavnostní nasvícení rozhledny i vlajky v ulicích • V rámci oslav 32. výročí sametové revoluce vyvěsí městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) v historickém centru města státní vlajky a Petřínská rozhledna se rozsvítí do barev národní trikolory.

28. 1. 1889: Nezdařený útěk z věznice a matka, která nechala zemřít své dítě • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Běžně nepřístupné prostory Staroměstské radnice se na týden otevřou pro veřejnost • Ve dnech 10.–18. září se otevřou brány Staroměstské radnice dokořán. Návštěvníci si budou moci prohlédnout reprezentační sály, ale i běžně nepřístupné prostory. Těšit se mohou také na netradiční prohlídky a přednášky, ale i divadelní představení či koncerty. Akce připomíná výročí Staroměstské radnice, která byla založena 18. září 1338.

Praha už ví, jak vybere provozovatele oblouků Negrelliho viaduktu • Pod nově opraveným Negrelliho viaduktem v Karlíně vznikne v budoucnu odpočinková zóna. Ve zhruba čtyřech desítkách oblouků se usadí komerční i kulturně-kreativní subjekty, které v menší míře doplní začínající podniky. Jednotlivé nájemce vybere speciální komise, kterou sestavuje pražský magistrát.

Chcete živého plyšáka? Pořiďte si britskou krátkosrstou aristokratku • Britské krátkosrsté kočky patří v současnosti mezi nejpopulárnější kočičí plemena. Přízeň si získaly díky dobromyslné povaze, dokonale robustní stavbě těla a nádherně heboučké srsti. Pokud plánujete pořízení domácího mazlíčka, přesvědčíme vás, že tohle je ideální adept.

Britské krátkosrsté kočky jsou jedním z nejpočetnějších plemen u nás.

Těhotenský test starověkých Egypťanů prý spolehlivě funguje dodnes • Zjistit, zda je žena těhotná, lze dnes díky moderním těhotenským testům v pohodlí domova za pár minut. Může se to zdát neuvěřitelné, ale starověcí Egypťané měli již před 3,5 tisíci lety svoji spolehlivou metodu.

Chcete selfíčko s Mirkem Dušínem? Výstava Rychlých šípů v Lucerně začíná! • Unikátní výstava s názvem Pocta Rychlým šípům se bude konat v Galerii LUCERNA (palác Lucerna, naproti kinu a kavárně) od 22. května do 28. června 2018. Otevřeno bude od pondělí do pátku vždy od 16 do 21 hodin a vstup je zdarma. K vidění bude kolekce zbrusu nových příběhů Rychlých šípů z knihy Rychlé šípy a jejich úžasná nová dobrodružství. Padesát skvělých ilustrátorů a scénáristů z Česka i Slovenska v knize nabízí prostřednictvím svých komiksů různorodý pohled na Rychlé šípy a jejich odkaz v dnešní společnosti. S Rychlými šípy se podíváte do minulosti, ale i budoucnosti, a dozvíte se, jaký osobní vztah k Mirkovi Dušínovi a jeho hochům autoři mají. Na výstavě kromě panelů s novodobými komiksy najdete i několik reprodukcí originálních příběhů poskytnutých Památníkem národního písemnictví a další materiály o slavném klubu a jeho historii. Součástí výstavy bude i Šípomat, kde si budete moci koupit placky s legendárními hláškami z původních Foglarových příběhů. A kdo by chtěl selfíčko s Mirkem Dušínem, ve fotokoutku budemít možnost vyfotit se klidně s celou pětkou. [related-post id="9079"] Z výstavy rozhodně neodejdete s prázdnou. Na baru u obsluhy bude příležitost zakoupit si zmíněnou knihu s novými příběhy, luxusní mapu Stínadel a originální ručně vázaný zápisník z papírů, které se zachovaly u Jestřába v bytě. Nákupem všech těchto předmětů přispějete Skautské nadaci Jaroslava Foglara. Jejím prostřednictvím poputují peníze na aktivity související s Rokem Rychlých šípů, nebo aktivním skautům na údržbu a rozvoj skautských kluboven. S realizací výstavy pomohla společnost Svět knihy, s.r.o. V rámci její kampaně na podporu četby knih Rosteme s knihou bude výstava v následných měsících putovat po knihovnách a dalších místech v celé České republice. [related-post id="10410"] Rok Rychlých šípů První díl komiksu Rychlé šípy byl otištěn 17. prosince 1938 v časopisu Mladý hlasatel. Autorem příběhů byl spisovatel Jaroslav Foglar, ilustrátorem Jan Fischer. Skautská nadace Jaroslava Foglara připravuje k tomuto výročí od jara 2018 do jara 2019 množství dalších akcí, které spojila pod názvem Rok Rychlých šípů.

Zůstaňte v kondici. Stačí pár minut denně a vůbec to nebolí • Jak se v době pandemie udržet v dobré fyzické i psychické kondici? Odborníci znají recept. Stačí každý den pravidelně a správně chodit.