Diskuze: Praha 4 odmítá stavbu výškových budov v lokalitě Nové Dvory

Zpět na článek

Nepřehlédněte

S místostarostou Prahy 4 o připomínkách ke změnám MHD • Systémový inženýr, absolvent Gymnázia Budějovická a ČVUT, jeden ze zakladatelů Občanského fóra a také zakládající člen ODS v Krči. Od roku 1990 působí v komunální politice a nyní je místostarostou Prahy 4 a zodpovídá mimo jiné za dopravu. Zdeňka Kovaříka vyzpovídal Vojtěch Jánský ze serveru tram-bus.cz.

Bob a Bobek budou vychovávat neukázněné cestující v MHD • Dopravní podnik představil novou výchovnou kampaň s názvem „Slušnost a bezpečnost“. Jejími hlavními hrdiny jsou oblíbené postavičky od výtvarníka Vladimíra Jiránka, tj. Bob a Bobek. Králíci z klobouku poučí cestující o slušném a bezpečném chování v pražské MHD. Kampaň bude trvat tři roky.

Oblíbení králíci z klobouku jsou tvářemi nové kampaně Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Zdrogovaná těhotná žena házela z balkonu dlažební kostky • Policisté z cizinecké policie vyjížděli ve čtvrtek před polednem do Bartoškovy ulice na Praze 4. Lidé tam nahlásili ženu, která měla z balkonu údajně házet dlažební kostky.

Praha 4 má nový azylový dům s dvanácti bytovými jednotkami • Nový azylový dům byl otevřen v Horáčkově ulici na Praze 4. Sloužit bude k ubytování sociálně znevýhodněných rodin s dětmi, včetně rodin s jedním rodičem, které nemají trvalé bydlení a jsou v sociální nouzi.

Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu • Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Dopravní podnik hledá stavitele prvního úseku metra D • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal veřejnou zakázku na stavbu první části nové linky D pražského metra v úseku Pankrác – Olbrachtova. První úsek má být nejhlubší a nejkomplikovanější částí nového metra. Stavba na Pankrácké pláni bude probíhat v geologicky nejsložitějších podmínkách, přímo pod stávající tratí metra C.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Nová workoutová hřiště vybuduje do konce roku MČ Praha 4 • Městská část Praha 4 vybuduje ještě v letošním roce pět stanovišť vybavených workoutovými prvky. Budou v areálech již existujících dětských hřišť v ulicích V Pláni, V Štíhlách, Jaurisova, Jílovská a Hvězdova. Rozhodla o tom Rada městské části.

VIDEO: Muzeum pražské MHD slaví jubileum a láká na unikátní exponáty • Muzeum Městské hromadné dopravy v Praze oslaví v pondělí 14. května 2018 již 25 let od slavnostního otevření. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vlastní ojedinělou sbírku historických vozidel, která byla v roce 1998 vyhlášena kulturní památkou.

Tramvaj srazila ženu na Národní třídě. Na místě zasahovali hasiči, policisté i záchranáři • Pražští hasiči ve spolupráci se záchranáři a policisty zasahovali v pondělí odpoledne ve Spálené ulici u střetu osoby s tramvají. Hasiči chodkyni vyprostili pomocí speciálních vaků a předali do péče záchranářům. Tramvajové linky byly několik desítek minuty obousměrně odkloněny. Osoba byla z pod tramvaje @DPPOficialni vyproštěna a předána do péče @zzshmp

Lanovka na Petřín už zase nejezdí. Kdy se ji podaří opravit? • Ve středu odpoledne se opět zastavil provoz lanové dráhy na Petřín. Letos je to už potřetí. Dopravní podnik uvedl, že došlo k závadě na ložisku u kola jednoho z vozů. Předpokládá se, že odstranění závady potrvá až do soboty. Letos to přitom není poprvé, co musí lidé na kvůli výluce vyšlapat na Petřín pěšky. V dubnu byla lanovka mimo provoz více než dva týdny kvůli poruše brzd. V březnu přitom nejezdila z důvodu pravidelné technické revize. Nynější porucha byla podle mluvčí DPP Anety Řehkové odhalena při běžné kontrole. „Nebylo to v provozu s cestujícími,“ řekla. Mechanici zjistili nedostačující pohyblivost kola u jednoho vozu lanovky, závada je údajně v ložisku. „Vzhledem k prostorovému uložení není možné tuto závadu odhalit běžnou vizuální kontrolou,“ uvedla Řehková. Oprava se protáhne tím, že z vozu bude nutné vyjmout nápravu a odvézt ji do servisní firmy, kde se budou měnit všechna ložiska. Náprava také dostane nová kola. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

Část metra C o víkendu nepojede. Bude se měnit zabezpečení • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude o tomto víkendu ve stanici metra Nádraží Holešovice modernizovat stávající elektronické stavědlo a současně vymění dřevěné pražce za betonové. Z tohoto důvodu bude od soboty 13. února do neděle 14. února obousměrně přerušen provoz metra v úseku Florenc – Ládví.

Stavba tramvajové tratě z Modřan do Libuše má zelenou • Tramvajová síť v Praze se v dohledné době prodlouží o další necelé dva kilometry. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž pro tramvajovou trať Modřany – Libuš získal pravomocné stavební povolení.

Praha patří mezi nejoblíbenější destinace pro pořádání kongresů • Podle žebříčku, který každoročně sestavuje nejvýznamnější Mezinárodní kongresová asociace ICCA, je Praha 8. nejoblíbenějším městem pro pořádání kongresů. V roce 2017 se jich zde uskutečnilo celkem 151 a Praha v TOP10 předstihla portugalský Lisabon a jihokorejský Soul. První v žebříčku se umístila španělská Barcelona se 195 kongresy. „Dlouhodobá podpora a grantová politika hlavního města Prahy v posledních letech přináší své výsledky. Přispěla k tomu bezpochyby i spolupráce města s podnikateli, kteří se na tvorbě systémové podpory v oblasti kongresů výrazně podíleli. Již řadu let se pohybujeme kolem elitní desítky, přičemž pro Prahu hovoří především pozitivní bezpečnostní situace, dostatečné ubytovací kapacity na příslušné úrovni a také dopravní infrastruktura, která, jak se ukazuje, patří mezi nejkvalitnější na světě. Praha se stala skokanem roku, když si v první desítce v minulém roce polepšila o tři příčky. Je to hmatatelný důkaz, že systematická podpora je v této oblasti klíčovým nástrojem. Pro nás je to signál, že jdeme tím správným směrem,“ uvedl radní hl. m. Prahy Jan Wolf. Mezinárodní kongresová asociace ICCA (International Congress and Convention Association) každoročně sestavuje žebříček nejpopulárnějších kongresových destinací světa. V loňském roce se nejvíce kongresů konalo ve španělské Barceloně (celkem 195), druhou a třetí příčku obsadily se 190 kongresy Paříž a Vídeň. Praha se svými 151 kongresy se dostala na 8. příčku (v roce 2016 se v Praze konalo 126 kongresů) a předstihla tak nejen zmíněná města Lisabon a Soul, ale také nizozemský Amsterdam. O úspěšnosti Prahy svědčí i to, že ICCA svůj vlastní kongres uspořádala v loňském roce v Praze. „V současné době bychom měli bez nadsázky hovořit o kongresovém průmyslu vzhledem k vysoké přidané hodnotě tohoto odvětví a faktu, že účastníci kongresů jsou primárně na pracovní cestě, nikoliv osobní návštěvě, kterou reflektují statistiky cestovního ruchu. V našem případě jde zejména o kongresy v oblasti medicíny, průmyslu a obchodu. Kromě prvotního finančního příjmu pro město, kongresy přinášejí nové poznatky a špičky ve svém oboru se podělí o své znalosti. Aby se Praha a Česká republika držely na světové úrovni, musíme v podpoře kongresového průmyslu pokračovat,“ dodává radní Wolf.

Metro bude úspornější. Dopravnímu podniku byla schválena stomiliónová dotace • Zastupitelé hlavního města Prahy dali zelenou dalším projektům na podporu energetických úspor v městských objektech. Schválili dotaci na modernizaci vzduchotechniky hlavního větrání ve větracích šachtách tras metra A, B i C a modernizaci pohyblivých schodů ve stanici Palmovka. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak bude moci ze získaných peněz vyměnit zastaralá zařízení za bezpečnější a úspornější . Náklady na modernizaci budou spolufinancovány z Operačního programu Praha – pól růstu České republiky (OP PPR). Dopravní podnik hlavního města Prahy žádá pro oba projekty celkem 109,6 milionů korun. V rámci uvedené výzvy s pořadovým číslem 31 už prošlo více kolovým schvalováním 6 projektů, celkem úspěšných je tak 8. Magistrát hlavního města alokoval podporu ve výši 400 milionů korun, z čehož bylo dosud uvolněno 306,2 milionů. Žadatelem je i v tomto případě Dopravní podnik hlavního města Prahy, který žádal o dotaci na modernizaci vzduchotechnických zařízení a osvětlení ve stanicích metra. [related-post id="5335"] „Usilujeme o zlepšení životního prostředí v Praze. Podporovaná opatření přitom musí jít ruku v ruce se snižováním provozních nákladů. U projektů dopravního podniku jde o velmi vytěžovaná zařízení, kde se modernizace zákonitě výrazně projeví,“ upřesnila radní hlavního města pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková.

Jak vybrat ideální elektrokolo? Zájemcům poradí festival EBIKE FEST • Elektrokola v Česku zažívají obrovský boom. Jen loni se jich prodalo přes padesát tisíc a letošní zájem Čechů bude zřejmě ještě vyšší. Jenže jak vybrat to pravé elektrokolo? Pomoci může první ročník testovacího festivalu elektrokol EBIKE FEST. Koná o víkendu 18. a 19. května v Praze 4-Krči. Vstup na testovací festival je zdarma.

Lanovka na Petřín má poruchu, nepojede několik týdnů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen v dalších dnech odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem je deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Opravy potrvají až do odvolání, a to cca dva týdny. Deformací došlo k vyosení celého soustrojí pohyblivých klínů, čepů a táhel od ideální osy. Tímto vyosením vzniká prostorová vůle klínů, kdy při zapůsobení bezpečnostní brzdy nedojde k přichycení klínů k brzdnému lanu. Zařízení klínové bezpečnostní brzdy je spuštěno v případě odlehčení závěsné páky nebo přetržení tažného lana. „Dbáme na bezpečnost našich cestujících. Musíme tedy opravit závadu na rámu podvozku, který pochází z roku 1931, upraven byl v roce 1992. Provádíme mj. diagnostické měření rámu, vyrovnání nosných profilů rámové konstrukce do příčné osy vozu, opravu zdeformovaných táhlových domků klínové brzdy, výrobu nových táhel, čepů a lícovaných šroubů z důvodu deformace,“ řekl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že oprava je časově náročná. [related-post id="6396"] Závada prý nemá souvislost s provedenou revizí v březnu 2018. DPP při letošní jarní odstávce provedl celkovou kontrolu mechanických i elektrických součástí lanovky či přeměření souososti náprav. Dále byla provedena defektoskopická zkouška nosných částí rámového podvozku s výsledkem, který nevykazoval žádné trhliny v konstrukci. Dále byla provedena revize strojních částí lanové dráhy a provedeny všechny předepsané zkoušky včetně zkoušek brzdných systémů, a to s kladným výsledkem. Po provedených zkouškách a revizích vyhovovaly vozy všem požadavkům na bezpečný provoz. Při pravidelných statických zkouškách brzdného systému prováděných za provozu však došlo po zavěšení vozů na brzdná lana k deformaci nosných konstrukčních částí klínové bezpečnostní brzdy.

Elektrobusy v Praze přibydou. DPP kompletně elektrifikuje linku 140 • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. DPP schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.). Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. „Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ je přesvědčen Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. „První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

O pronájem reklamních ploch v metru je velký zájem • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal na konci března dvoukolové poptávkové řízení na pronájem více než tisíc ploch pro instalaci a provozování city light vitrín v metru. V průběhu prvního kola projevilo zájem devět zájemců. „Vítěz poptávkového řízení se stane naším partnerem na pronájem ploch pro umístění city light vitrín. Velice mne těší, že velký počet přihlášených potvrzuje lukrativnost nabídky,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Při výběru partnera bude jediným hodnoticím kritériem výše nabídkové ceny za pronájem nejméně 1 196 ploch. Minimální cena za pronájem jedné plochy pro umístění jedné city light vitríny je 20 000 Kč ročně. „Předpoklad vysokého zájmu o dané plochy se naplňuje. V rámci prvního kola evidujeme devět přihlášených zájemců, kteří mají možnost své závazné nabídky odevzdat až do 9. května 2018. Z předložených závazných nabídek pak vybereme toho zájemce, který nabídne nejvyšší cenu,“ doplňuje Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. Dopravnímu podniku se za poslední dva roky podařilo vysoutěžit několikanásobně výhodnější podmínky pro pronájem reklamních ploch na některých autobusech a tramvajích DPP. DPP předpokládá, že v nejbližší době vypíše velké výběrové řízení na pronájem reklamních ploch na svém majetku, které v současné době užívá společnost Rencar.