Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.
Praha nejspíš zbourá Libeňský most, oprava by se nevyplatila • Vedení Prahy obdrželo expertní zprávu Kloknerova ústavu ČVUT o stavu Libeňského mostu. Výsledky hovoří jasně – stav mostu je havarijní a město se bude muset rozhodnout, jak s ním v budoucnu naloží.
Nová tramvajová trať propojí Kobylisy a Bohnice • Pražská tramvajová síť se rozroste o více než 3 kilometry. Radní schválili záměr výstavby nového úseku Kobylisy – Bohnice, který propojí konečnou stanici připravované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stanicí metra Kobylisy na lince C. Po zprovoznění nabídne obyvatelům Bohnic např. přímé spojení tramvají na Palmovku k Úřadu městské části Praha 8 či do Libně. Novou trať postaví Dopravní podnik hl. m. Prahy (Dopravní podnik hl. m. Prahy). Výběr projektanta proběhne na začátku příštího roku na ni vybere projektanta.
Olgu Hepnarovou museli k popravě dovléct násilím. Před 46 lety zabíjela náklaďákem na tramvajové zastávce • Připadala si jako otloukánek, jemuž okolí nerozumí a páchá na něm příkoří. Přesně před 46 lety, 10. července 1973, si Olga Hepnarová (†23) půjčila nákladní auto a na jedné z pražských ulic najela do davu lidí čekajících na tramvaj. Výsledkem hrůzného činu bylo 8 mrtvých a 12 zraněných. Za masovou vraždu soud Hepnarové uložil nejvyšší trest. V březnu 1975 byla jako poslední žena v Československu popravena.
Masopust na Letné nabídne průvod masek i tradiční zabijačkové hody • Národní zemědělské muzeum na Letné nabídne v sobotu 25. ledna 2020 hned dvě zajímavé akce pro veřejnost. Tradiční Letenské prase oživí letos nově průvod masek Letenského masopustu. Od 10 do 17 hodin se můžete těšit na ukázky bourání prasete, zabijačkové speciality, divadelní představení, lidové tance či kuchařské a výtvarné workshopy.
Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.
Praha 7 spouští antigenní testovaní v mateřských školách • Sedmá městská část v následujícím týdnu zahájí testování v mateřských školách pomocí antigenních testů na covid-19. Využít ho budou moci jak děti a jejich rodiče, tak i zaměstnanci mateřinek. Samotné odběry, rezervace a logistiku zajistí radnice ve spolupráci s testovacím místem v Pražské tržnici. Testování bude dobrovolné a bezplatné.
Trojská kotlina se v příštích pěti letech zásadně promění • Oblast Trojské kotliny patří mezi cenná přírodní území, kde si Pražané mohou odpočinout od rušných ulic a náměstí. Aby tato „oáza klidu“ plnila svůj účel i v budoucnu, chystá hlavní město její postupnou revitalizaci.
Pražská tržnice oslaví 125 let bohatým programem pro celou rodinu • V sobotu 12. září se uskuteční oslavy 125. výročí otevření Pražské tržnice. V areálu bude odhalena naučná stezka se čtrnácti zastaveními, která seznámí návštěvníky s historií bývalých městských jatek. Přes den proběhnou divadelní představení, cirkusová show, sportovní hry, koncerty nebo přehlídka malých pivovarů a pouliční gastronomie. Celodenní program vyvrcholí rozsvícením světelné instalace Michala Škapy.
Nové pražské obchodní centrum za měsíc otevírá. Nabídne desítky obchodů • Nově vzniklé nákupní, volnočasové a kancelářské Centrum Stromovka oznámilo, že svůj provoz zahájí ve čtvrtek 21. listopadu. Na celkové ploše 15 700 m² nabídne více než 90 obchodních jednotek, ale také kancelářské prostory a 500 parkovacích míst.
Z Výstaviště zmizí horská dráha i ruské kolo. Do dnešní doby už se prý nehodí • Po několika desetiletích se z pražského Výstaviště odstěhují legendární atrakce jako horská dráha a ruské kolo. Jejich majitelé dostali od správce Výstaviště výpověď. Čas na odstranění mají do konce června. Horská dráha i ruské kolo stojí v Praze od sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. To nejlepší už tedy mají za sebou. V budoucnu by je měly nahradit modernější atrakce. „Tyto atrakce jsou atrakcemi starého typu a my bychom rádi, aby tam byly atrakce 21. století,“ řekl serveru iDnes.cz pražský radní Jan Wolf. Z Výstaviště se odstěhují i dvě desítky dalších atrakcí, které tam stojí celoročně. S pořádáním tradiční jarní Matějské pouti se ale údajně počítá i v budoucnu. „S matějskou poutí na Výstavišti samozřejmě počítáme i do budoucna, je to tradice,“ uklidňuje radní Wolf s tím, že na novou podobu atrakcí bude vypsána soutěž.
Prostor před Šlechtovou restaurací dostal původní historickou podobu • V rámci rekonstrukce bývalého rybníka ve Stromovce se uskutečnila také oprava parteru s květinovými záhony před Šlechtovou restaurací.
Cyklobus na lince č. 147 bude opět testovat přepravu jízdních kol • Od soboty 24. března mohou cestující v rámci zkušebního provozu na lince číslo 147 znovu vyzkoušet přepravu jízdních kol na speciálním rámu umístěném na zadní části autobusu. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak pokračuje v testování přepravy jízdních kol v provozu pravidelných autobusových linek. V rámci zkušebního provozu bude přeprava kol dostupná pouze ve směru z centra (do kopce směr Výhledy) a z důvodu časové náročnosti jen v omezeném počtu obsluhovaných zastávek. Nakládka jízdního kola tak bude konkrétně možná v zastávkách Dejvická (přestup z metra) a V Podbabě (přestup z přívozu), vyložení pak pouze ve stanicích Internacionální a Výhledy. „Cyklobusy pomáhají cyklistům překonat obtížné stoupání do Suchdola. Věřím, že zájem cyklistů o využití cyklobusů dál poroste, rád zdůrazňuji, že přeprava kol je zdarma,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Jak to funguje? Cyklobusy jsou vybavené nosičem na šest jízdních kol na zadní části vozu. Cestující s kolem dá řidiči znamení zdvihnutím ruky, jízdní kolo si naloží sám (za dohledu řidiče) a oznámí řidiči zastávku výstupu. Řidič následně jízdní kolo uzamkne a předá cestujícímu visačku s číslem držáku. Při výstupu se cestující prokáže visačkou s číslem držáku, řidič kolo odemkne a cestující si ho samostatně vyloží. Cestování s možností přepravy jízdního kola bude možné využít na lince číslo 147 v pracovní dny na každém druhém spoji, a to přibližně do 23:30 hod. O víkendech bude možné využít cestování s jízdním kolem na všech spojích přibližně do 20:30 hod. Zkušební provoz, trvající přibližně do konce října 2018 ověří, zda je možnost přepravy jízdních kol prakticky využitelná i v hustém městském provozu. [related-post id="7860"] Přepravovat lze pouze běžná kola, nikoliv kola s pomocným elektrickým nebo spalovacím pohonem, jednokola (tzv. monokola), dvoukola a koloběžky, které by nebylo možné na nosič bezpečně upevnit. Z jízdních kol musí být před naložením sejmuta všechna doplňková vybavení jako světlomety, brašny, láhve apod.
Ve Vltavě objevili nevybuchlý granát. Nábřeží bylo uzavřeno • Pražští policisté dnes uzavřeli na více než hodinu část Podolského nábřeží. Ve Vltavě nedaleko Vyšehradského tunelu totiž hledač kovů objevil nevybuchlý dělostřelecký granát. „Krátce po 9. hodině přijali operátoři tísňové linky 158 oznámení o nálezu podezřelého předmětu ve Vltavě v oblasti Podolského nábřeží. S ohledem na okolnosti na místo vyrazili policisté pořádkové i dopravní služby, policejní pyrotechnik a rovněž dispečeři dopravního podniku,“ sdělila policejní mluvčí Andrea Zoulová Policejní pyrotechnici na místě zjistili, že dělostřelecký granát je stále aktivní. Materiál byl proto následně odvezen k bezpečné likvidaci. Doprava v nejbližším okolí byla obnovena krátce po půl jedenácté dopoledne. Dnes byl v Praze u Podolského nábřeží hledačem kovů vytažen z řeky dělostřelecký granát. Policejní pyrotechnici místo uzavřeli a zjistili, že se jedná o granát aktivní. Momentálně je munice převezena k bezpečné likvidaci. pic.twitter.com/tiJazgMvFO
Dopravní podnik shání řidiče tramvají. Nabízí poměrně slušné peníze • Dopravní podnik hl. m. Prahy se podobně jako mnoho dalších firem v Praze a celé republice potýká s nedostatkem pracovních sil.
Stavba nové tramvajové tratě ze Sídliště Barrandov do Holyně odstartovala • Praha bude mít další novou tramvajovou trať. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) u smyčky Sídliště Barrandov začal stavět 1 kilometr dlouhý úsek do Holyně. Jedná se o první etapu nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Její výstavba potrvá 10 měsíců a budou na ní dva páry zastávek: Kaskády a Holyně.
O levné roční kupony na MHD je obrovský zájem, prodalo se jich rekordní množství • Cestující pražské MHD si oblíbili roční kupony. Loni si jich poprvé zakoupili přes 300 tisíc, tedy o cca 28 tisíc více než v roce 2016. Přispívá k tomu cena ročního kuponu i kampaň Nejedeš načerno? s opatřením tzv. pokuty za půlku, která motivuje černé pasažéry, aby se z nich stali platící cestující. Loni si roční kupon pro pražskou MHD zakoupilo celkem 311 349 cestujících. Předloni to bylo 283 804 cestujících, v roce 2015 celkem 265 189. „Počty zakoupených ročních kuponů každoročně rostou. Je to důkaz, že cestující dlouhodobě důvěřují našemu přepravnímu servisu, který pro ně připravujeme,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP garantuje každoročně vyšší objem dopravních výkonů. [related-post id="8098"] „Praha se opakovaně umisťuje na špičce žebříčků, které srovnávají kvalitu veřejné dopravy ve světových metropolích. Pražská veřejná doprava patří mezi nejlépe hodnocené a rozhodnutí zlevnit roční kupon na 3 650 korun ročně, tedy na průměrných 10 korun za den, bylo jednoznačně správné. Lidí, kteří dosáhnou na roční předplatné, je mnohem více, a veřejná doprava je dostupnější,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Zlevněné roční kupony za 3 650 korun byly zavedeny od 1. 7. 2015. Loni navíc začala platit kampaň Nejedeš načerno? Z některých černých pasažérů se díky snížené sazbě na pokutě stali roční předplatitelé MHD v Praze. V rámci kampaně Nejedeš načerno? si mohou snížit černí pasažéři pokutu o polovinu, pokud si zároveň do pěti pracovních dnů koupí roční kupon za 3 650 korun. [related-post id="9397"] Nejvíc pasažérů přepraví metro Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Nejvíce lidí jezdilo metrem, ve kterém se svezlo 435 586 tis. cestujících. 373 831 tis. pasažérů přepravily tramvaje a lanová dráha Petřín, 349 095 tis. cestujících využilo autobusy. 6 519 tis. lidí přepravují příměstské linky včetně vnějších pásem.
Odkaz mimořádné osobnosti Olgy Havlové připomene v Praze další strom • U příležitosti nedožitých 85. narozenin Olgy Havlové bude na Ortenově náměstí v Praze 7 slavnostně vysazena pamětní lípa. Akce se uskuteční v pátek 19. října a pořádá ji radnice MČ Praha 7 ve spolupráci s Výborem dobré vůle – Nadace Olgy Havlové. Strom bude připomínat 100. výročí vzniku Československa a zároveň nedožité 85. narozeniny první manželky prezidenta Václava Havla. Pamětní lípa se stane jedním z 85 stromů Olgy Havlové, který letos Výbor dobré vůle ve spolupráci s nejrůznějšími obcemi v celé zemi postupně vysazuje. „Bývá zvykem na velká výročí sázet stromy, které nám připomínají výjimečné události a výjimečné osobnosti. Olga Havlová byla nejen výjimečnou ženou, která se vždy zastávala slabých a potřebných, ale byla také manželkou posledního československého prezidenta. Proto jsme se rozhodli spojit dvě výročí a naše lípa bude připomínat vznik samostatného Československa i jeho poslední první dámu,“ uvedl starosta Prahy 7 Jan Čižinský. „Těmito novými stromy rozesetými po celé naší republice chceme symbolicky vložit odkaz Olgy Havlové do srdcí lidí dobré vůle. Věříme, že v nich bude růst a košatět. Stejně jako tyto stromy,“ říká Monika Granja, ředitelka Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové. „Také strom, který bude zasazen na Ortenově náměstí v Praze 7, bude připomínat mimořádnou osobnost manželky prvního polistopadového prezidenta - zejména její neutuchající úsilí zajistit, pokud možno, svobodný život i lidem se sociálním či tělesným handicapem,“ dodává Monika Granja. Strom Olgy Havlové už byl zasazen například v Praze 2, v Praze 3, v Praze 4, v Praze 5, v Praze 8 nebo v Praze 11. Žižkovská rodačka Olga Havlová se narodila 11. července 1933. Dětství prožila na Žižkově, jako dítě navštěvovala Milíčův dům, jehož zakladatelem byl humanista Přemysl Pitter. Specifické žižkovské prostředí ovlivnilo i pozdější život Olgy Havlové. V roce 1964 se na žižkovské radnici provdala za Václava Havla. Na Vackově, v blízkosti Židovských pecí, se dnes nachází ulice, která nese její jméno. Jako manželka Václava Havla se výrazně angažovala v charitativní činnosti, mj. založila Výbor dobré vůle. V lednu 1996 předčasně zemřela na rakovinu ve věku 62 let.
Moderní budova filharmonie Praze chybí. Vyrůst by mohla do roku 2032 • Stavba moderního koncertního sálu Vltavská filharmonie v pražských Holešovicích začíná po více než deseti letech diskusí dostávat reálné obrysy. Konsorcium firem vedené prestižním dánským studiem Henning Larsen společně s Buro Happold a AEA Consulting zvítězilo ve výběrovém řízení Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na vypracování studie využitelnosti. Podle ní se pak město rozhodne, zda bude v zamýšleném projektu pokračovat.
Dopravní podnik otevřel nové dohledové centrum. Cestující budou ve větším bezpečí • Pražané, kteří využívají MHD, budou ode dneška v mnohem větším bezpečí, slibuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). V depu Hostivař dnes totiž bylo otevřeno nové Dohledové a poplachové přijímací centrum (DPPC). To původní se nacházelo v depu Kačerov.