Nepřehlédněte

Praha chce koupit dům, kde zemřel Jan Palach a farář Josef Toufar • Vedení pražského magistrátu oznámilo, že chce začít jednat o odkupu bývalého Borůvkova sanatoria v Legerově ulici. Komplex dvou budov by se měl v budoucnu proměnit na důstojné místo, které by připomínalo historické milníky Česka v průběhu dvacátého století.

Borůvkovo sanatorium v Legerově ulici již delší dobu chátrá. Jana Palacha a Josefa Toufara připomíná kresba designéra Otakara Duška.

Praha chce přilákat tuzemské turisty. Chystá kampaň i výhodnější vstupné • Na letošní sezónu chystá hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism kampaň lákající do Prahy tuzemské návštěvníky, kterým chce také Praha nabídnout benefity na vstupném. Čeští návštěvníci mohou alespoň částečně zmírnit výrazný výpadek příjmů ze zahraničního turismu. Současná situace je zároveň podle radní Hany Třeštíková příležitostí, jak do budoucna přenastavit vnímání Prahy v očích zahraničních turistů a zbavit se levného alkoturismu.

Svezte se historickou soupravou metra! Připomene 40. výročí provozu linky A • Dopravní podnik hlavního města Prahy v neděli 12. srpna 2018 stylově oslaví 40. výročí zahájení provozu na lince metra A. Při této příležitosti vypraví do provozu původní historickou soupravu 81-71, dobově upravenou do tehdejší čtyřvozové podoby. První jízda soupravy proběhne v 11:45 hodin ze stanice Dejvická (tehdejší stanice Leninova) do stanice Náměstí Míru. Tato trasa připomene první úsek I.A, který je v provozu právě od 12. srpna 1978. Poslední výjezd soupravy je naplánován na 15.10 hodin ze stanice Dejvická směr Náměstí Míru. Již tradičně budou všechny jízdy soupravy doprovázeny hlášením staničního rozhlasu a vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových uniformách, spadajících do období let zahájení provozu. Pro cestu tímto metrem postačí běžné jízdenky či časové kupony. [gallery size="full" columns="1" ids="11499"] Legendární soupravy 81-71 Sovětské soupravy metra 81-71 představují, nejen svým vzhledem, nejtypičtějšího zástupce v provozu pražského metra. Technické specifikace a požadavky, které soupravy splňovaly, umožnily jejich provoz na všech třech trasách pražského metra (na rozdíl od předchůdce – soupravy Ečs, které byly provozovány pouze na trase C). Celkově bylo do Prahy dodáno 201 čelních a 299 vložených vozů. A ve spojení s architektonicky velice líbivého úseku I.A se na dlouhá léta staly doslova ikonou hlavního města (jejich vyobrazení můžeme najít na nespočetně pohlednicích, prospektech a dalších upomínkových předmětech). [gallery size="full" columns="1" ids="11496"]

OBRAZEM: Metro A slaví výročí. Pražanům slouží přesně 40 let. V mnoha ohledech je unikátní • Přesně před 40 lety začala Pražanům sloužit nová linka metra A. Stavba začala v roce 1973 a slavnostní otevření prvního úseku mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru proběhlo 12. srpna 1978. Byla to tehdy velká sláva. Výstavba metra měla velkou politickou i společenskou prioritu, slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil sám prezident ČSSR Gustáv Husák. A dělníci už v té době pracovali na stavbě dalších částí. [gallery size="full" columns="1" ids="11874"] Rozšiřování V den uvedení do provozu byla linka metra A dlouhá 4,7 km a měla 7 stanic. V roce 1980 přibyly stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. V červenci 1987 byl otevřen třetí úsek do stanice Strašnická a v roce 1990 přibyla stanice Skalka. [gallery size="full" columns="1" ids="11879"] Další prodloužení na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa proběhlo v roce 2006. Nejnovější úsek z Dejvické do Motola byl otevřen v dubnu 2015. V současné době má linka A 17 stanic, celková délka je 17,13 km a vlaková souprava ji projede přibližně za půl hodiny. Hlasatelkou linky je už od jejího zprovoznění Světlana Lavičková. [gallery size="full" columns="1" ids="11878"] Na trase A metro poprvé překonalo vodní překážku v podobě Vltavy. První podchod pražského metra pod Vltavou se nachází v hloubce 14 metrů pod dnem řeky. Na trase je také téměř 190metrový úsek s největším povoleným sklonem 40 promile, a to mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum. [gallery size="full" columns="1" ids="11877"] Stanice prvního úseku jsou unikátní Nejstarší stanice metra A mají většinou jen jediný výstup, ačkoliv byly navrženy tak, aby bylo možné v případě potřeby druhý dobudovat. Původní plány počítaly s dostavbou v 90. letech, ale nakonec se od nich ustoupilo. Například nejhlouběji položená stanice v celé síti pražského metra – Náměstí Míru (53 m pod povrchem) – by teoreticky mohla mít výstup na Vinohradské třídě. [related-post id="11776"] Interiéry stanic působí tak trochu exkluzivně a tajemně. Podíl na tom má důmyslně navržený způsob zacházení se světelnými zdroji a vhodný výběr použitých materiálů na obklady stěn spolu s celkovým barevným laděním. Cestování linkou I. A mělo mj. symbolizovat, že se cestující pohybuje pod historickým centrem města. Ikonické hliníkové obložení stanic metra A navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Střídání dutých a vypouklých desek mělo za cíl tříštit zvukové vlny od podvozků projíždějících souprav. Základní barva celé linky je zlatavá champagne. Barevné ztvárnění navrhl grafik Jiří Rathouský. [gallery size="full" columns="1" ids="11880"] Na výzdobě se nešetřilo Pokud cestující projede všechny stanice, může se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků. Z metra se stala galerie tehdejšího umění. Může za to obrovský společenský význam stavby za předchozího režimu a dobový stavební zákon, který u veřejných staveb nařizoval vynaložit až čtyři procenta z rozpočtu na výzdobu. [related-post id="11202"] Jezdily jen čtyři vagóny V době, kdy začalo metro na trase A pravidelně jezdit, nebyl nápor na dopravu v metropoli tak velký jako dnes. Proto stačilo, že soupravy měly jen čtyři vagony. Před čtyřiceti lety to vypadalo jinak i v kabině strojvedoucího. Nikdy nejezdil sám, ale s pomocníkem. Ten hlídal, jestli jsou zavřeny všechny dveře, a také další zdánlivé "drobnosti", které už má v dnešní době na starosti počítač. Nástupiště stanic se podobala spíš železničním zastávkám. Každé měli na starosti dozorčí v hnědé uniformě s plácačkou, kteří vlaky odbavovali. Ve špičce, kdy soupravy jezdily každé tři čtyři minuty, proto měli poměrně dost náročnou službu. [gallery columns="1" size="full" ids="11875"] Metro jako válečný úkryt Trasa A byla na rozdíl od nejstaršího "céčka" zahrnuta do plánu ochranného systému metra. V případě válečného ohrožení měly stanice sloužit jako kryt, každá se dala neprodyšně uzavřít lidé by v ní v bezpečí vydrželi nejméně 72 hodin. [gallery columns="1" size="full" ids="11876"] Kam dál? V současné době je veškerá pozornost směřována na projekt výstavby linky D. Dalšího rozšíření se proto linka A jen tak nedočká. Zamýšlené prodloužení na ruzyňské letiště, či případná odbočka na Zahradní Město, je hudbou daleké budoucnosti.

VIDEO: Labuť uvízlá v železničním mostě na Výtoni zpomalila vlaky • Hasiči z centrální stanice zasahovali v pondělí v podvečer na Vyšehradském železničním mostě. V mostní konstrukci uvízla labuť. Provoz na trati byl zhruba půl hodiny omezen. Hasičům se podařilo labuť zachránit pomocí lezecké techniky. Zvíře bylo následně předáno odchytové službě Městské policie. [gallery size="full" columns="1" ids="9656,9658,9659"]

29. 7. 1890: Zkrácení pracovní doby ve Francii a světová výstava v Chicagu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Lví král po 25 letech, Star Wars a Toy Story 4 aneb Nejočekávanější filmové trháky tohoto roku • Filmové nadšence v letošním roce potěší hned několik pokračování slavných snímků, které v minulosti zaznamenaly mimořádný ohlas a komerční úspěch. Podívejte se na přehled nejočekávanějších premiér tohoto roku.

Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

Duchennovu svalovou dystrofii je důležité podchytit včas. Lékařskou péči pomáhají zlepšit databáze pacientů • Postupné ochabování svalů, upoutání na vozík a problémy s dýcháním, které nakonec vedou k úmrtí. Takové jsou projevy spinální svalové atrofie, o které se řada lidí poprvé doslechla v souvislosti se sbírkami pro Olivera, Maxe a Adama. Existují ovšem i další neméně závažná neuromuskulární onemocnění, jako jsou například Duchennova či Beckerova svalová dystrofie. Zkvalitnit, ale i posunout kupředu léčbu podobně nemocných pacientů mají pomoci neuromuskulární registry. Díky nim získají nemocnice podněty pro zkvalitnění péče.

Počet nakažených za středu opět přes 15 tisíc. Zemřelo 187 lidí • V pondělí bylo v Česku zaznamenáno 15 088 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 30 172 provedených PCR testů, z nichž 50 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 56 325.

Sochy chrlící vodu a šlehající plameny. Čechův most ožije podle původních představ autorů • Jediný ocelový obloukový most v Praze z počátku 20. století projde v následujících několika letech částečnou obnovou architektonické výzdoby, která jej přiblíží k původnímu návrhu a dodá slavnostnější ráz. Rekonstrukce osvětlovacích a efektových systémů, kterou je pověřena městská společnost Technologie hl. města Prahy (THMP), přinese na jedné straně modernizaci, na druhé zajímavou podívanou pro kolemjdoucí – chrlící vodu ze soch hyder a šlehající plameny z pochodní světlonošů.

4. 4. 1889: Spor o ústřední umrlčí komoru na Olšanech a hrůzná smrt v mlýnském kole • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Trojská lávka je téměř dokončena. Brzy se otevře pro veřejnost • Dělníci dokončili stavbu nové Trojské lávky. Před uvedením do provozu je ale ještě potřeba provést zatěžkávací zkoušky. Statická část proběhla již v úterý. V následujících třech dnech bude mostní konstrukce podrobena dynamické části testu. Pro veřejnost by se lávka měla otevřít v říjnu tohoto roku.

Horoskop na sobotu 6. března. Tohle vám dnes radí hvězdy • Začal nám víkend. Na co si dát během dnešního dne největší pozor? A jaké aktivity nám hvězdy doporučují? Přečtěte si svůj horoskop!

12. 6. 1890: Záhadné úmrtí, ztracený zlatý náramek a přejeté dítě • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Kevin ze Sám doma se ztratil v Praze. Zachraňuje ho Jaromír Jágr i Trump • Kevin McCallister z kultovních vánočních filmů Sám doma se zase ztratil! Tentokrát omylem doletěl do zasněžené stověžaté Prahy.

Kevin McCallister prožívá vánoční dobrodružství v České republice.

Prahu mohou zasáhnout silné bouřky, varují meteorologové • Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) dnes vydal výstrahu před silnými bouřkami, které mohou zasáhnout území celé republiky. Výstraha platí od sobotního poledne do 21 hodin. Bouřky budou doprovázeny i přívalovými srážkami. „Nad střední Evropou se bude rozpadat zvlněná studená fronta. V sobotu v odpoledních hodinách se budou vytvářet bouřky bez výraznějšího postupu. Ojediněle může v bouřkách napršet kolem 30 mm, riziko výskytu velkých krup nebo silnějších nárazů větru je jen malé. Na východě Moravskoslezského kraje a na západě Čech je pravděpodobnost výskytu silných bouřek nižší,” uvedli meteorologové. Později odpoledne a večer bude bouřková činnost od východu ustávat. [related-post id="10318"] [related-post id="10299"]

V kterém věku lidé nejčastěji podvádějí své protějšky • Manželská nevěra je často skloňované téma. Důvodů, proč se jí lidé dopouštějí, může být hned několik – například nedostatek vzrušení, vzájemná odcizenost, odlišné zájmy, problémy s financemi nebo nuda a rodinný stereotyp. V kterém životním období mají lidé největší tendenci podvádět?

Jak nenápadně zjistit skutečný věk ženy? Zkuste rady našich předků • Tázat se dámy na její skutečný věk je i v dnešní době považováno za poněkud nezdvořilé. A nejinak tomu bylo už v dobách našich předků. Národní listy otiskly v dubnu roku 1901 článek, který zvědavým mužům nabízí řešení. Zároveň ale jeho autor dodává, že ne vždy to bude fungovat.

Visegrádský Pakt svobodných měst se rozšířil o velké světové metropole • Iniciativa hlavních měst Visegrádské čtyřky, Pakt svobodných měst, získala dalších dvacet signatářů. K Praze, Budapešti, Bratislavě a Varšavě se vedle evropských metropolí včetně Vídně přidalo i Los Angeles a Tchaj-pej.