Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce

ZprávyKristián Vích7. března 20193 minuty čtení

Foto: IPR Praha

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

„Tato tramvajová trať je velmi stará a zanedbaná. Je z velké většiny z roku 1980 bez dalších oprav. To si logicky vybírá svou daň na opotřebení kolejí. Plánovaná druhá etapa modernizace klíčového tramvajového úseku je proto skutečně neodkladná,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že předpokládané celkové náklady na modernizaci jsou cca 190 mil. Kč.

„Během čtyřměsíční rekonstrukce, která potrvá do první poloviny července, nebudou v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora jezdit tramvaje. Snažili jsme se, aby doba realizace byla pokud možno co nejkratší – aby pražské cestující neomezovala déle, než je nezbytně nutné,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel a člen představenstva DPP.

Nové zastávky budou jen provizorní

V úseku mezi Škrétovou a Sudoměřskou ulicí, který měří 1,9 km, jsou celkem 4 tramvajové zastávky – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad a Radhošťská. Jako definitivní bude realizována pouze zastávka Italská ve směru do centra, která bude tvořit nástupní ostrůvek. Tento ostrůvek bude vybaven zábradlím s vodící funkcí pro nevidomé a slabozraké. Všechny ostatní zastávky budou provizorní. Definitivní zastávky budou realizovány v budoucnu v rámci poslední fáze celkové rekonstrukce ulice. Ta probíhá pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

Budoucí nová podoba Vinohradské ulice. Foto: IPR Praha
Budoucí nová podoba Vinohradské ulice. Foto: IPR Praha

Zastávky Italská ve směru z centra a Vinohradská tržnice v obou směrech budou postaveny jako provizorní mysy přibližně v místě budoucích definitivních mysů, resp. dnešní zastávky. Zastávky Jiřího z Poděbrad a Radhošťská, obě v obou směrech, budou provizorně ponechány ve stávajících místech. Provizorní zastávky nebudou bezbariérové, avšak definitivní zastávky pamatují i na handicapované a budou v bezbariérových úpravách. Kromě toho budou vybaveny také signálními a varovnými pásy.

Dojde také k obnově připojení osvětlených zastávkových označníků u definitivních zastávek a k přípravám na budoucí instalaci informačního systému. V definitivní trati budou použity antivibrační rohože, v celém rozsahu budou žlábkové kolejnice NT1 s tlumícími a izolačními prvky (pryžové bokovnice).

Stavba bude realizována ze stanovených záborů přilehlých jízdních pruhů. Při vyloučení tramvajového provozu bude zavedena náhradní autobusová doprava. Po celou dobu výstavby bude zachován jízdní směr Španělská – nám. Jiřího z Poděbrad z centra. Individuální doprava z oblasti nám. Jiřího z Poděbrad bude až po ulici Legerovu svedena do ulice Mánesova.

Změny tras tramvajových linek

Linka č. 11 bude v úseku I. P. Pavlova – Flora obousměrně odkloněna přes zastávky Náměstí Míru, Šumavská, Vinohradská vodárna a Orionka. Linka č. 13 se ruší. Linka č. 23 bude ve směru od Královky ze zastávky I. P. Pavlova odkloněna přes zastávky Náměstí Míru a Ruská na Čechovo náměstí, kde bude ukončena (výstup v Moskevské ulici, nástup v Minské). Pro denní linky se zřizují zastávky I. P. Pavlova (oba směry) na Tylově náměstí, u křižovatky s ulicí Jugoslávskou.

Náhradní autobusová doprava

Z důvodu reálných možností průjezdu oblastí stavby bude náhradní autobusová doprava X11 (v denním provozu) zavedena v trase Náměstí Míru – Vinohradská tržnice – Jiřího z Poděbrad – Vinohradská vodárna – Jiřího z Poděbrad – Vinohradská tržnice – Náměstí Míru.

Nepřehlédněte

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem • Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850.

Bezpečnost na Karlově náměstí se zhoršila. Policisté posílili hlídky • V posledních týdnech se razantně zhoršila bezpečnostní situace na Karlově náměstí. Do parku se totiž začaly hromadně přesouvat osoby bez přístřeší a narkomani. Zvýšil se nepořádek, povalovaly se zde použité injekční stříkačky i lahve od alkoholu. Radnice Prahy 2 se proto rozhodla situaci vyřešit ve spolupráci s městskou i státní policií.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let • Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu.

O víkendu se opět otevře unikátní protiatomový bunkr Folimanka • Pražanům se v sobotu 12. října 2019 opět otevřou brány jedenoho z největších krytů civilní ochrany na území hlavního města. Unikátní prostory z časů studené války si můžete prohlédnout od 9 do 15 hodin.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

Vánoční tramvaje v Praze budou jezdit až do Tří králů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal do ulic flotilu svátečně nazdobených vozidel. Je mezi nimi tramvaj Škoda 15T ForCity č. 9401, tramvaj T3 č. 6921, oblíbená Mazačka nebo retrobus Irisbus Citelis.

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

Řidič autobusu hledá dítě, které zapomnělo plyšovou kočičku • Neznámé dítě zapomnělo den před Štědrým dnem v autobusu pražské MHD na lince 125 plyšovou kočičku.

Václavské náměstí se zásadně promění. Praha představila novou podobu návrhu • Praha už zná definitivní podobu proměny Václavského náměstí. Pražští radní včera odsouhlasili aktualizaci návrhu rekonstrukce. Nový návrh umožní vést tramvajovou trať horní částí náměstí a ve středu vytvořit promenádu pro pěší. Stále se počítá i s rozšířením chodníků, novým stromořadím, samostatným pruhem pro cyklisty a se snížením počtu parkovacích míst.

Praha 10 zavede modré zóny. Rozšíření chystají i další městské části • Pražští radní odsouhlasili rozšíření zón placeného parkování, které navrhovaly některé městské části. Ke zvětšení parkovacích ploch pro rezidenty tak nyní dojde například na Praze 5, 6, 9, 18 a 21. Kromě toho mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Cestující na nádražích dostanou zdarma lahodnou snídani • V rámci Evropského týdne mobility se bude ve čtvrtek 20. září 2018 konat již tradiční akce s názvem „Snídaně na peróně“. Během ranní špičky mezi 6:30–8:30 dostanou cestující na vlakových nádražích v Čakovicích, Kbelích a Satalicích zdarma sladké občerstvení, aby se jim lépe cestovalo do práce či do školy. Akce s heslem „Lepší káva ve vlaku, než štrúdl na silnici!“ má motivovat lidi, aby pro cestu do zaměstnání využívali místo automobilů pohodlnější a často i rychlejší vlak. Například z Čakovic na Masarykovo nádraží trvá cesta vlakem v ranní špičce zhruba o čtvrt hodiny méně než autem. „Snídaně na peróně“ má proto přesvědčit, aby si Pražané dopřáli pohodlnější způsob cestování a starosti o řízení přenechali strojvedoucímu.

Kryt Folimanka se otevře pro zájemce již tuto sobotu • Zájemcům o historii se v sobotu 18. srpna 2018 opět otevře jeden z největších krytů civilní ochrany na území hlavního města. Unikátní prostory si můžete prohlédnout od 9 do 15 hodin. Kryt Folimanka je v současné době největší podzemní stavbou na území městské části Praha 2. Prostor o rozloze 1332 m² může v případě potřeby pojmout až 1300 osob. Kryt je udržovaný, osvětlený, vytápěný a v případě potřeby plně funkční. Nekomentované veřejné prohlídky probíhají vždy jednu sobotu v měsíci a vstupné je zcela zdarma. Téměř celý kryt je bezbariérový. Vstup je povolen i vychovaným domácím mazlíčkům. Na dotazy ohledně krytu a jeho historie vám na místě rádi odpoví pracovníci městské části, které najdete u hlavního vchodu, nebo dobrovolníci rozmístění přímo v krytu (česky, anglicky a rusky). Chcete-li si kryt v klidu prohlédnout, je vhodné přijít alespoň hodinu před zavírací dobou (kryt se zavírá v 15 hodin). Pokud tentokrát prohlídku krytu Folimanka tentokrát nestihnete, nezoufejte. Další příležitost budete mít v sobotu 15. září 2018.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

Razantní proměna pražského InterContinentalu. Hotel bude luxusnější a úprav se dočká i okolí • Ikonická budova na rohu Pařížské změnila majitele a časem změní i jméno. To bude odkazovat na legendární restauraci. Po rekonstrukci se hotel chce stát symbolem luxusu a přilákat nové zákazníky. Zájem o luxusní ubytování v metropoli přitom roste. Víkend v nejdražším pokoji v Praze vyjde zhruba jako nové auto.

Praha letos investuje stovky milionů korun do oprav škol • V rámci letních prázdnin je v hlavním městě rekonstruováno velké množství škol. Letos do oprav a vybavení investuje pražský magistrát dokonce nejvíce peněz v historii, a to celkem přes 250 milionů korun. Mezi největší akce se řadí například rekonstrukce bazénu na Třebešíně nebo renovace barokního paláce, kde sídlí Pražská konzervatoř. Radní hlavního města Prahy pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková zveřejnila seznam nejvýznamnějších rekonstrukčních prací na školách a školských zařízeních v metropoli, které se s ohledem na provoz škol uskutečňují převážně v letních měsících. Letos investice přesahují čtvrt miliardy korun. Jedná se o největší množství finančních prostředků takto vynaložených od roku 2001, odkdy je hlavní město zřizovatelem příspěvkových organizací školského typu. Mezi nejnákladnější investiční akce patří celková rekonstrukce bazénu na Střední průmyslové škole na Třebešíně. Zde bude namísto nevyhovujícího bazénu ze sedmdesátých let minulého století instalována nerezová nádrž a nové technologie, které vyjdou celkem na 36 milionů korun. Obdobně nákladná je také rekonstrukce fasády a střechy barokního Pálffyho paláce a oprava mramorového schodiště jeho hlavního křídla, kde sídlí Pražská konzervatoř. „Celkově se jedná o desítky různých oprav, menších rekonstrukcí a pořízení nového vybavení například do dílen, školních kuchyní a jídelen. Velké množství oprav se věnuje také kotelnám, podlahám nebo sociálním zařízením. Další miliony korun investujeme do nových serverů, zabezpečení a bezbariérových přístupů do budov,“ vysvětluje radní Ropková. „Cílem rekonstrukčních prací je modernizace podmínek pro vzdělávání žáků a studentů odpovídající jedenadvacátému století,“ dodává radní. Praha zřizuje dohromady 178 příspěvkových organizací, které vyučují ve více než třech stovkách budov.

Devítidenní výluka na lince metra C. Dopravní podnik vymění staré pražce • Část linky pražského metra C bude celkem devět dní mimo provoz. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chce během této výluky vyměnit celkem 588 dřevěných pražců za betonové.

Historická ohradní zeď obory Hvězda je v havarijním stavu. Dočká se rekonstrukce • Pražští radní schválili výběr dodavatele rekonstrukce historické zdi obory Hvězda v úseku Kralupská brána - Jinočanská. Zakázku získala společnost PSP-GDS snabídkovou cenou 13 557 165 Kč bez DPH a termínem zhotovení 90 kalendářních dnů. „Historická obvodová ohradní zeď obory Hvězda je v současné době v havarijním stavu a proti zřícení je dočasně stabilizována kovovou konstrukcí, rekonstrukce je proto zcela nezbytná,“ říká radní Jana Plamínková. Předmětem zakázky je kompletní vybourání stávajícího rozpadlého zdiva a starého torkretu (vrstva stříkané malty) a nové vyzdění z opukových kamenů v kombinaci s emplektonem (druh zdiva, tvořený dvěma lícovými stěnami, a výplní mezi nimi z lité malty prokládané lomovým kamenem). Na místě, kde zeď chybí zcela, bude na stávajících základech vybudována nová. Obora Hvězda Oboru založil roku 1534 císař Ferdinand I., sloužila zejména jako královská honitba. Letohrádek ve tvaru šesticípé hvězdy nechal postavit v roce 1555 syn zakladatele. Do historie obory významně zasáhla třicetiletá válka s bitvou na Bílé hoře, vpád Švédů v 17. století a v 18. století francouzská a pruská vojska, která zde vykácela většinu stromů. Po 2. světové válce se vlastníkem obory stalo hlavní město Praha. V roce 1988 byla obora Hvězda vyhlášena přírodní památkou. Oborní zeď, jejíž nejstarší část pochází z poloviny 16. století, byla postavena z opuky z lomu přímo v oboře. Od roku 1995 se postupně opravuje. Nyní se jedná o část přibližně 300 m dlouhou.

Letohrádek Hvězda.

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících • Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

Praha 2 poskytne slevu na nájmu desítkám obchodníků • Radní MČ Praha 2 dnes schválili další podporu podnikatelům a živnostníkům, na které dopadají krizová opatření vlády v souvislosti s nařízeným nouzovým stavem. Konkrétně se jedná o slevu z nájmu nebytových prostor svěřených do správy městské části.

Betlémské světlo rozveze po Praze historická tramvaj • Sváteční pohoda v mnoha českých rodinách by se neobešla bez plamínku z Betléma. Přijít si pro něj můžete hned na několik míst v Praze. V sobotu 18. prosince ho také budou rozvážet dvě historické tramvaje Dopravního podniku.

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů • Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky.

Souprava pražského metra