Václavské náměstí se zásadně promění. Praha představila novou podobu návrhu

Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz22. října 20193 minuty čtení

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Praha už zná definitivní podobu proměny Václavského náměstí. Pražští radní včera odsouhlasili aktualizaci návrhu rekonstrukce. Nový návrh umožní vést tramvajovou trať horní částí náměstí a ve středu vytvořit promenádu pro pěší. Stále se počítá i s rozšířením chodníků, novým stromořadím, samostatným pruhem pro cyklisty a se snížením počtu parkovacích míst.

Návrh na proměnu celého Václavského náměstí existuje již od roku 2005. Tehdy vzešel z urbanisticko-architektonické soutěže a vznikl ve spolupráci ateliéru Cigler Marani Architects (dnes Jakub Cigler Architekti) a Atelieru DUA. Na aktualizaci návrhu, která která řeší hlavně horní část náměstí, se podílel Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

„Vrátíme Václavské náměstí lidem, tak jak tomu bylo ve 20. století, než museli lidé ustoupit stanovištím taxikářů, stánkům s klobásami a naháněčům do nočních klubů. Posunutím tramvajové trati se nám navíc podaří vytvořit krásnou promenádu pro pěší uprostřed náměstí. To se také konečně stane dostupné pro běžné Pražany. Samotná nová tramvajová trať znamená velký krok pro stabilizaci pražské tramvajové sítě, alternativní tratě v centru umožní rozvoj dalších tramvajových tratí na okrajích Prahy,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Návrat tramvají

V původním návrhu z roku 2005 byla tramvajová trať vedená středem náměstí. Nyní je trať navrhovaná ve třetinách šířky náměstí, kde v dnešní době jezdí auta. Bude vedená dvěma jednosměrnými tratěmi, díky čemuž se minimalizují zábory pro dopravu a zůstane víc místa pro pěší.

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

K dalším výrazným úpravám nedošlo a prostorové uspořádání náměstí vychází z původního soutěžního návrhu. I nadále se počítá se snížením počtu parkovacích míst, což umožní výrazné rozšíření chodníků. Nové stromořadí, již zmiňovaná promenáda a nový pruh pro cyklisty v každém směru patří mezi další plánované úpravy horní části Václavského náměstí. Navrhované cyklistické úpravy navazují na již existující cyklistické úpravy mezi Historickou a Novou budovou Národního muzea.

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

„Je pro nás prioritou, aby úprava Václavského náměstí přestala být pouze projektem na papíře. Dolní část náměstí se začne měnit již na jaře příštího roku. Dali jsme si za cíl proměnit k lepšímu významná pražská náměstí. Po Malostranském, Karlově, Vítězném a Mariánském přichází konečně na řadu i Václavské,“ říká 1. náměstek primátora Petr Hlaváček.

„Václavské náměstí bylo léta zablokované komplikovanými vztahy a projekty, které se vrstvily přes sebe. Minulé vedení Prahy 1 proměnu Václavského náměstí blokovalo, my jsme se od počátku chtěli s hlavním městem dohodnout. To se teď podařilo a já jsem opravdu rád – všem Pražanům už proměnu náměstí opravdu dlužíme,“ shrnuje starosta Prahy 1 Pavel Čižinský.

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

Stavět se začne do tří let

Dopravní podnik hl. m. Prahy již vybral generálního projektanta dokumentace pro stavbu tramvajové trati. Projektant bude všechny kroky koordinovat s autory aktualizovaného návrhu náměstí. Dalším krokem bude zajistit hlavního inženýra projektu, který bude mít na starosti technickou koordinaci s jednotlivými investory a jejich projektanty. Na celkovou kvalitu revitalizaci veřejného prostoru a řešení tramvajové trati bude z pohledu města dohlížet IPR Praha. Předpokládá se, že s revitalizací by se mohlo začít v roce 2022.

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

„Jsem rád, že po zdařilé úpravě okolí Národního muzea se nyní soustředíme na úpravu horní části Václavského náměstí. Věřím, že plánované úpravy ocení všichni návštěvníci i obyvatelé tohoto významného místa,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Nepřehlédněte

Proměna zastávek MHD začíná. Hotovo má být do dvou let • Nové přístřešky, lavičky, koše nebo informační tabule. Praha oficiálně začala s postupnou proměnou zastávek MHD. Zbrusu novou podobu jich dostane do dvou let téměř sedm stovek. První už mohou cestující využívat v Praze 13 na zastávkách Píškova a Velká Ohrada.

Veřejný prostor v Praze v létě zaplní sochy renomovaných autorů • Sochařský festival Sculpture Line již počtvrté obsadí pražská veřejná prostranství a originálně doplní a oživí rušná místa v centru i prostory mimo hlavní tepny města. Od poloviny června až do konce září budou obyvatelé i turisté na svých cestách potkávat instalace renomovaných domácích i zahraničních autorů. K vidění bude například obří Hlava Kurta Gebauera na Novoměstské radnici, majestátní Trůn Antonína Kašpara na Vyšehradě, provokativní kostlivcův Like od Kryštofa Hoška na Jungmannově náměstí, Bronzoví hráči Michala Gabriela u Bastionu, železný Keř Jakuba Flejšara ve Františkánské zahradě, křiklavý Nenažranec Andreje Margoče u Tančícího domu, Kapsule Tomáše Medka před Černou labutí či industriální Dynamicon Štefana Milkova na náměstí Václava Havla. Před budovou ČEZ „vyroste“ téměř třímetrový ocelový Strom od Ivy Mrázkové a její Feminité ozdobí Ministerstvo kultury. V ulici Na Příkopě najde svůj nový domov socha Rememberence of a Desire od německého sochaře Jörga Plickata, jeho další instalace s názvem Valse bude k vidění na náměstí Republiky. Původem estonská sochařka Inga Aru vytvořila dvojici soch s názvem Muse of Industry, které budou vítat kolemjdoucí před obchodním domem Kotva. [related-post id="10732"] Letos poprvé nemíří Sculpture Line pouze do ulic, festival doprovodí interiérová výstava v pražském Mánesu. Ta od 15. do 29. června nabídne přehlídku menších plastik a interiérových soch. Poté se výstava vydá do dalších českých a moravských měst, kde Sculpture Line rovněž probíhá (Pardubice, Plzeň, Broumov, Liberec, Jablonec, Ostrava, Trutnov, Brno, Vratislavice).

Budova Burzy v Holešovicích dostane původní historickou podobu • Reprezentativní budovu někdejší jateční burzy v areálu Pražské tržnice čeká rekonstrukce. Záměr odsouhlasili pražští radní. Památkově chráněný objekt je kvůli havarijnímu stavu momentálně bez využití. Celková rekonstrukce za přibližně 200 milionů korun uvede Burzu do původního historického stavu. Lidem bude následně sloužit jako restaurace.

Rohanský ostrov projde revitalizací. Mezi Libní a Karlínem vznikne nový přírodní park • Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) představil plány s Rohanským ostrovem. Celé řešené území o rozloze 56 ha se rozkládá od Karlína po Libeň a vznikne na něm i nový přírodní park. V meandru Vltavy plánuje Praha částečně zachovat tamní městskou divočinu a většinu oblasti postupně upravit pro volnočasové aktivity. Území také bude plnit funkci protipovodňové ochrany Prahy.

Sochy chrlící vodu a šlehající plameny. Čechův most ožije podle původních představ autorů • Jediný ocelový obloukový most v Praze z počátku 20. století projde v následujících několika letech částečnou obnovou architektonické výzdoby, která jej přiblíží k původnímu návrhu a dodá slavnostnější ráz. Rekonstrukce osvětlovacích a efektových systémů, kterou je pověřena městská společnost Technologie hl. města Prahy (THMP), přinese na jedné straně modernizaci, na druhé zajímavou podívanou pro kolemjdoucí – chrlící vodu ze soch hyder a šlehající plameny z pochodní světlonošů.

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp. 

Palmovecký kopec se promění. Praha 8 už má konkrétní návrhy • Praha 8 plánuje proměnu lokality palmoveckého kopce, známé také jako U Libeňského plynojemu. Oblast by se v budoucnu měla stát plnohodnotnou součástí Libně.

Možná budoucí podoba palmoveckého kopce.

První socha skateboardisty na světě se vrátí na Folimanku zřejmě příští rok • Radní Prahy 2 odsouhlasili záměr vrátit do parku Folimanka opravenou sochu Skateboardisty již loni v červnu. Realizovat se měl u příležitosti letních olympijských her v Tokiu. Pandemie ale plány posunula.

Terminál na Zličíně čeká tříměsíční rekonstrukce. Autobusy pojedou odjinud • Od příštího pondělí se začne opravovat povrch autobusového terminálu Zličín. DPP na základě poptávkového řízení uzavřel smlouvu s firmou Hochtief. Oprava vyjde na 22 milionů korun. Informuje o tom server tram-bus.cz.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Digitální orloj zmizel ze Staroměstské radnice. Oprava původního se blíží do finále • Stovky tisíc lidí měly v minulých měsících možnost vidět na Staroměstském náměstí digitální orloj, který suploval původní historický hodinový stroj. Ten v současné době prochází náročnou rekonstrukcí. Digitální orloj byl instalován letos v březnu. Demontován musel být minulý týdenkvůli pokračujícím opravám věže. Fakticky šlo o velkou LED obrazovku o rozměrech 5,56 x 3,84 metru o váze zhruba jedné tuny, která byla na historické budově nainstalována. Pomocí speciálně vyvinutého softwaru nabídla unikátní pohled na kopii kompletního orloje. „Virtuální orloj prostřednictvím obrazovky věrně reprodukoval veškeré funkce původního stroje – podívanou na pohyb jednotlivých prvků na astronomickém ciferníku, střídání apoštolů v oknech a doprovodné zvukové efekty, jakými jsou kokrhání kohouta či zvonění smrtky,“ shrnul radní hl. m. Prahy pro oblast kultury Jan Wolf. Zároveň měl dočasný orloj automatickou úpravu jasu podle světelných okolností, přihlížející tak mohli sledovat orloj za jakýchkoli podmínek. „S nabídkou na zajištění náhradního orloje pro magistrát přišla firma BigMedia. Jsem rád, že se nám celý projekt podařilo tak skvěle realizovat. Celkové náklady spojené se zajištěním tohoto unikátního projektu se pro naši společnost vyšplhaly na 1,5 milionu korun. Plně to ale vyvážily kladné ohlasy zejména od turistů, kteří byli vděční za to, že ani v době rekonstrukce orloje nepřišli o zážitek z jedné z nejkrásnějších památek v Praze,“ řekl Marek Pavlas, jednatel společnosti BigMedia. Obrazovku společnost umístila na Staroměstskou radnici na své náklady. [related-post id="7713"] Oprava orloje finišuje Orloj se zastavil letos 8. ledna a poprvé od poválečných let byl kompletně demontován. Po součástkách byl převezen do několika dílen, kde na něm pracovali hodináři i restaurátoři. Oprava orloje je součástí rekonstrukce věže Staroměstské radnice, která začala loni v dubnu. Vše by mělo být hotové do podzimu, nejpozději do výročí 100 let vzniku Československa. Za kompletní rekonstrukci zaplatí pražský magistrát přibližně 55 milionů korun bez DPH.

Virtuální orloj na věži Staroměstské radnice.

Svatováclavské oslavy nabízí pivo, víno i dobré jídlo • Na Václavském náměstí a na náměstí Republiky dnes odstartovaly Svatováclavské oslavy. Pražané tak mohou navštívit dvě tržiště, zasazená do časné podzimní atmosféry.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Praha 10 investuje do nápadů občanů na zlepšení veřejného prostoru • Radnice MČ Praha 10 odstartovala další ročník projektu Moje stopa. V rámci něj mohou občané přicházet s nápady na oživení veřejného prostoru, o nichž na podzim proběhne veřejné hlasování. Vítězné návrhy budou realizovány z participativního rozpočtu městské části. Náklady na každý z nich by se měly pohybovat v rozmezí 350 tisíc až dva miliony korun. Celkově je na projekt vyčleněno 5 milionů.

Jedním z již realizovaných projektů je bosonohá stezka ve veřejně přístupném vnitrobloku mezi ulicemi Na Stezce, Na Hroudě a Kubánským náměstím.

Praha začala s rekonstrukcí rybníku Šeberák v Kunraticích • Práce na rekonstrukci kunratického rybníku Šeberák odstartovaly. Akce je součástí dlouhodobého projektu obnovy a revitalizace pražských nádrží. Počítá se s odbahněním rybníka a opravou hráze, výpustného zařízení a bezpečnostního přelivu.

Kam se Slovanskou epopejí? V úvahu připadá sedm lokalit • Praha představila místa, kde by mohla být v budoucnu trvale umístěna plátna Slovanské epopeje. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vybral sedm míst, která doporučuje dále prověřit. Mezi tři nejperspektivnější patří Pankrácké náměstí, Savarin a Ledárny Braník.

Husitský triptych Kouzlo slova z cyklu Slovanská epopej od Alfonse Muchy vystavené ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze v roce 2012.

Tramvajová trať v ulicích Na Veselí a Soudní projde rekonstrukcí • V sobotu 19. září 2020 odstartuje dvouměsíční rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu – konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní.

Olšanská ulice se má radikálně proměnit. Chystá se nová studie • Pražští radní zadali vypracování studie revitalizace Olšanské ulice a jejího okolí. Na úkolu nyní pracuje Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Dokument má určit budoucí urbanistickou podobu území. Řešit bude ale také veřejné prostranství, dopravu nebo snížení ekologické stopy.

Nejošklivější pražské nádraží čeká radikální proměna. Takhle bude vypadat nový Smíchovský terminál • Návrh nového dopravního terminálu na Smíchově má detailní podobu. Terminál lépe propojí železniční a autobusovou dopravu a zkrátí tak přestupní vazby pro cestující. V plánu je také vznik P+R parkoviště, rozšíření nástupní haly a úprava přednádražního prostoru. Nyní hlavní město vypsalo výběrové řízení na nového projektanta. Výstavba by mohla začít v roce 2021.

Slezská ulice trpí hlukem i nedostatkem zeleně. Radnice chystá revitalizaci • Radnice Prahy 3 plánuje revitalizaci Slezské ulice. Vyhlásila veřejnou zakázku na koncepční studii. Vítězný architektonický tým by měl připravit komplexní řešení dopravy i celého uličního prostoru.