Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě

ZprávyPražskýDEN.cz13. prosince 20212 minuty čtení

Foto: Kristián Vích, PražskýDEN

Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

Hlavní novinkou, kterou nová kolektivní smlouva přináší všem zaměstnancům DPP, je navýšení mzdových tarifů k 1. lednu 2022 o 1 % nad průměrnou roční míru inflace za rok 2021. Většina zaměstnaneckých benefitů zůstává beze změny ve stávajícím rozsahu.

„Jsem rád, že jsme se po téměř dvouletém intenzivním jednání domluvili s našimi sociálními partnery na znění nové kolektivní smlouvy, která bude platit následujících 5 let s výjimkou mzdových tarifů a benefitů, jejichž platnost jsme uzavřeli na jeden kalendářní rok. Podstatnou informací pro naše zaměstnance je, že jejich průměrná mzda v příštím roce nepoklesne pod úroveň dosaženou letos,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP

Dopravní podnik pro zaměstnance zavádí čtvrtletní kolektivní výkonnostní odměny a stravenkový paušál. Dojde také k mírnému vylepšení dvou benefitů: příspěvku zaměstnavatele na doplňkové penzijní spoření nebo penzijní připojištění a na dětskou rekreaci.

„Se sociálními partnery jsme se dohodli, že u kapitoly 5, jejímž obsahem je sociální oblast – benefity a u přílohy kolektivní smlouvy – Mzdový předpis budeme dodatek uzavírat každý rok. U těchto částí kolektivní smlouvy je nyní uzavřena platnost do 31. prosince 2022. Povinností představenstva DPP je jednat s péčí řádného hospodáře. Velmi složitě by se nyní představenstvo DPP mohlo v kolektivní smlouvě v oblasti mezd a benefitů k něčemu zavazovat na dobu delší než jeden rok, když není zřejmé, jak se bude v dalších letech vyvíjet ekonomická situace,“ doplnil Jiří Špička, člen představenstva a personální ředitel DPP.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy

Nepřehlédněte

Designová tramvaj T3 Coupé získala další mezinárodní cenu • Tramvaj T3 Coupé Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a studia Anna Marešová designers získala další mezinárodní ocenění.

Pražští taxikáři si musí do konce roku obstarat samolepku • Na základě novely zákona o silniční dopravě byla zavedena povinnost provozovatelů vozidel taxislužby mít vozidlo označené evidenční nálepkou. Magistrát hl. m. Prahy upozorňuje, že lhůta pro splnění této povinnosti končí 31. prosince 2020. Podle evidence vozidel taxislužby ji dosud několik tisíc provozovatelů nesplnilo.

Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů • Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

Praha očekává více turistů z Asie. Korean Air obnoví přímou linku do Soulu • Navštívit hlavní město Jižní Koreje bude pro Pražany již brzy výrazně pohodlnější. Po třech letech dojde k obnovení pravidelné přímé letecké linky z Letiště Václava Havla do Soulu od společnosti Korean Air.

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc • Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Blanka je po čtyřech letech konečně zkolaudovaná • Tunelový komplex Blanka (TKB) se po více než čtyřech letech zkušebního provozu dočkal kolaudace. Pro řidiče se sice tímto krokem nic nezmění, úlevu však pocítí hlavně magistrátní úředníci. Ti se nyní budou moci plně soustředit na výstavbu navazujícího vnitřního okruhu. Správu TKB a běžnou údržbu bude mít nově na starost Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s., která má zkušenosti s provozem dalších pražských tunelů.

V pražských tramvajích probíhá plošná dezinfekce ozónem • Kvůli probíhající chřipkové epidemii zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dezinfekci interiérů všech tramvajových vozů ozónem. Tato metoda účinně odstraňuje viry, bakterie, houby i nejrůznější původce zápachu – je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které DPP při úklidech tramvají denně používá.

Tramvaj v Praze.

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry • Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn.

Praha 1 chce vyhnat cyklisty z centra metropole, už od dubna • Celkem 23 ulic, průjezdů a náměstí Prahy 1 v délce 3 300 metrů se nejpozději do konce března každý den od 10 do 17 h uzavře pro všechny cyklisty. Kontroverzní návrh Prahy 1 může veřejnost připomínkovat do 27. ledna. Spolek Auto*Mat sbírá podpisy pod další petici proti omezení a podruhé se obrátí na Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Budou-li připomínky dostatečně závažné, může Praha 1 od celého stanovení upustit.

Cyklistům vjezd do centra zakázán!

Z Prahy do Šanghaje pětkrát týdně. China Eastern přidá pondělní lety • Letecká společnost China Eastern Airlines oznámola, že navýší počet letů na lince z Prahy do Šanghaje. Od 6. května bude létat z Letiště Václava Havla Praha již pětkrát týdně, nově také v pondělí.

V centru Prahy se srazily tramvaje, na místě je 20 zraněných • V pátek po poledni došlo v centru Prahy ke srážce dvou tramvají. Podle prvních informací je na místě zhruba 20 lehce zraněných lidí. Tramvaje se srazily ve frekventované Ječné ulici na zastávce Štěpánská, kde do sebe zezadu nabouraly dvě soupravy. „Při srážce dvou tramvají na zastávce Štěpánská utrpělo zranění přibližně 20 osob, jedná se o lehká poranění. Na místě zasahuje 5 posádek RZP, 1 lékařská posádka, inspektor a speciální vůz Atego,“ uvedli pražští záchranáři na Twitteru. Pražští policisté v současné chvíli zasahují v ulici Ječná, kde došlo k nehodě dvou tramvají. Jedna z tramvají narazila zezadu do druhé. Na místě je několik zraněných. Provoz tram omezen. Vozidla jezdí jedním jízdním pruhem. pic.twitter.com/rCi1IAHO6L

Ilustrační foto.

Letiště Praha testuje digitální navigační systém pro cestující • Korejština, čínština, arabština, ruština a samozřejmě také čeština s angličtinou. Celkem šest jazykových mutací nabízí digitální navigace, která je nově cestujícím k dispozici na Letišti Praha, konkrétně při vstupu do prstu B na Terminálu 1. Navigace nabízí informace, které se na digitálních obrazovkách v průběhu dne automaticky přizpůsobují aktuálnímu provozu a toku cestujících. Nová technologie je zatím v procesu testování. Jestliže se osvědčí, plánuje letiště její rozšíření v rámci běžného provozu také na další místa.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Do ulic vyjela speciální žlutá tramvaj. Pražany varuje před smrtelným nebezpečím • V hlavním městě dramaticky přibývá počet případů srážek tramvají s chodci. Jen v loňském roce kvůli tomu přišlo o život celkem osm lidí. Dopravní podnik proto rozjíždí osvětovou kampaň, která si klade za cíl tento smutný trend zastavit.

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné platit kartou. DPP začal s instalací terminálů • Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné zakoupit jednorázovou jízdenku za pomoci bezkontaktní platební karty. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech do souprav instaluje platební terminály. Všechny tramvaje jimi mají být osazeny nejpozději do konce dubna.

Končící platnost Lítačky řešit nemusíte. Bude automaticky prodloužena • Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2018, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, bude postupně končit platnost. Provozovatel karty Lítačka, Operátor ICT, ovšem společně s Magistrátem hlavního města Prahy rozhodl o automatickém prodloužení. Celkem se jedná asi o 168 tisíc karet.

Bubenečským tunelem několik nocí neprojedete • Z důvodu mytí a pravidelné údržby bude po čtyři červnové noci probíhat úplná noční uzavírka Bubenečského tunelu.