KOMENTÁŘ: Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží byty a zhorší jejich dostupnost

ZprávyEvžen Korec19. dubna 20212 minuty čtení

Foto: Unsplash

Zbytečný návrh, který jen dále zvýší už tak velmi vysoké ceny bytů. Tak hodnotím nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, které chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice.

V návrhu vyhlášky o technických požadavcích na stavby, který prošel připomínkovým řízením, resort prosazuje, aby v nových či rekonstruovaných nebytových prostorech s více než deseti parkovacími stáními byla vybudována alespoň jedna dobíjecí stanice. U každého parkovacího stání pak musí být rozvody, které umožní její pozdější vybudování. Ministerstvo počítá s tím, že by změna mohla platit od poloviny letošního listopadu.

Pokud bude povinnost montovat v garážových stáních určitý počet nabíjecích stanic, zcela určitě to nové byty prodraží. V tuto chvíli nelze říct o kolik, protože nejsou jasné počty, parametry ani cena těchto stanic. Každopádně jejich instalaci zaplatí všichni majitelé nových bytů, protože bude započítaná v jejich vyšší ceně.

Zřízení dobíjecí přípojky nebo rovnou vybudování dobíjecí stanice nabízíme v rámci takzvaných klientských změn, ale z několika tisíc klientů, kteří si u nás v poslední době kupovali byt, tuto možnost nikdo nevyužil. Ani do budoucna proto nepočítáme s tím, že bychom sami od sebe tuto technologii ve svých bytových domech nabízeli.

Kromě zdržení nových bytů jsou totiž ve hře stále velmi silné pochyby, zda není elektromobilita jen slepou vývojovou cestou. Přestože ji nejrůznější ekologičtí aktivisti často velmi agresivně a neústupně prosazují, může se už brzy ukázat, že nevýhody dobíjecích vozů je zcela zdiskreditují jako vhodnou alternativu klasickým pohonům. Elektromobily pak mohou postupně upadnout v zapomnění, z něhož je budou čas od času připomínat pouze nevyužívané dobíjecí stanice v bytových domech stavěných v dobách, kdy se elektromobilita zdála jako takový fajn nápad.

Autor je generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL, a. s.

Nepřehlédněte

Praha zaostává v povolování bytů. Předčil ji Středočeský, Plzeňský i Jihomoravský kraj • Stavební úřady v loňském roce povolily v Praze 5 429 nových bytů v bytových domech. Meziročně tak povolení ke stavbě získalo o 2 742 bytů více a jedná se zároveň o nejlepší výsledek od roku 2008. Přesto celkový počet nových povolení za ideálním stavem zaostává. V Praze je kvůli deficitu z předchozích let potřeba ročně povolit kolem 10 000 jednotek. Při přepočtu na obyvatele zaostala metropole za posledních 5 let za Středočeským, Plzeňským i Jihomoravským krajem. Oproti okolním metropolím EU pak zaostává ještě mnohem výrazněji.

Průměrný počet zahájených nových bytů na 1000 obyvatel v krajích (2015-2019).

Nové byty v Praze dál zdražují. Růst se nezastaví ani letos • Růst cen nových bytů v Praze stále nekončí. Průměrná cena za jeden metr čtvereční nového bytu v nabídkách developerů na konci loňského roku vzrostla na 103 413 korun, což představuje nárůst oproti předchozímu čtvrtletí o dvě procenta. Za celý loňský rok tak nové byty v hlavním městě zdražily o 6,4 procenta. V roce 2018 přitom nové byty zdražovaly o 13,5 procenta. Za průměrný 55metrový byt tak zájemce nyní zaplatí 5,69 milionu korun, zatímco o rok dříve by ho vyšel na 5,35 milionu korun a o dva roky dříve na 4,7 milionu korun. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL.

KOMENTÁŘ: Schválení stavebního zákona je správný krok, nové byty mohou výrazně zlevnit • Stovky tisíc korun mohou v budoucnu ušetřit lidé kupující nový byt díky novému stavebnímu zákonu, který ve středu schválili poslanci. Přesun stavebních úřadů pod stát vyřeší dlouhá léta přehlížený problém takzvané systémové podjatosti a zároveň urychlí zablokované povolování nových staveb. Získat všechna potřebná povolení pro středně velký bytový projekt trvá průměrně pět let. Složitý byrokratický proces a neúměrné průtahy přitom prodražují nové byty o deset procent, což u bytu za šest milionů korun představuje 600 tisíc korun.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Realitní trh zamrzne a zlevní jen předražený „luxus“, myslí si Evžen Korec • Přerušený kontakt klientů s makléři, nemožnost podepisovat osobně rezervační a kupní smlouvy, konec prohlídek bytů. Přísná opatření v souvislosti s celosvětovou pandemií koronaviru zásadně dopadají také na realitní trh. Dá se očekávat, že prodeje nových bytů v nejbližších týdnech zcela zamrznou a je jen otázkou času, jak dlouho bude toto období trvat. Kdo by však čekal, že nemovitosti zlevní, ten bude zklamaný.

KOMENTÁŘ: Hypoteční trh je stále na bodu mrazu. A může být ještě hůř • Únorové mrazivé počasí jakoby se podepsalo také na hypotečním trhu. I ten podle aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex v druhém měsíci letošního roku stagnoval. Hypotéku si sjednalo jen o necelých dvě stě lidí více než v lednu, celkem jich bylo 4961. Průměrná hypoteční sazba nepatrně klesla na 2,99 procenta z předchozích rovných tří procent.

Moderní bydlení se pro mnoho lidí stává nedosažitelným luxusem.

Nové pražské obchodní centrum za měsíc otevírá. Nabídne desítky obchodů • Nově vzniklé nákupní, volnočasové a kancelářské Centrum Stromovka oznámilo, že svůj provoz zahájí ve čtvrtek 21. listopadu. Na celkové ploše 15 700 m² nabídne více než 90 obchodních jednotek, ale také kancelářské prostory a 500 parkovacích míst.

Hypoteční trh v polovině prázdnin nepatrně ožil, objem hypoték byl nejvyšší za rok • Letošní léto je z hlediska hypotečního trhu poměrně netradiční. Zatímco v jiných letech si lidé raději užívají dovolených a hypoteční trh hibernuje, letos to úplně neplatí.

Praha očekává více turistů z Asie. Korean Air obnoví přímou linku do Soulu • Navštívit hlavní město Jižní Koreje bude pro Pražany již brzy výrazně pohodlnější. Po třech letech dojde k obnovení pravidelné přímé letecké linky z Letiště Václava Havla do Soulu od společnosti Korean Air.

Nakupujte jídlo tak, aby to nebolelo peněženku • Supermarkety a obchody s potravinami jsou jedním z mála míst, kde v současné době můžeme utrácet peníze. Řada lidí proto nakupuje jídlo v mnohem větším množství než obvykle. Co tedy dělat, abychom tyto výdaje udrželi v rozumných mezích?

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Evžen Korec: Centrální stavební úřad prospěje městským částem • Jeden úřad místo současných 22. To je plán, o kterém se stále častěji v hlavním městě mluví. Jde o zřízení centralizovaného stavebního úřadu, který by rozhodoval o velkých a složitějších stavbách. Například by pod něj spadaly všechny stavby s více než 60 byty. Zbylé místní stavební úřady by získaly více prostoru řešit menší stavby významné hlavně z lokálního hlediska. Vznik nového úřadu je jedním z nejrychlejších způsobů, jak odblokovat zaseknuté povolování staveb, kvůli kterému mimo jiné výrazně zdražují nové byty.

Hypotéky jsou nejlevnější za čtyři roky. Banky poskytly rekordní objem úvěrů • Letošní únor byl pro zájemce o nemovitost výborným měsícem. Přestože naplno propukla další vlna koronavirové pandemie, hypotečního trhu jako by se vůbec netýkala. Banky poskytly hypotéky za téměř 30 miliard korun, což je nové měsíční maximum v historii ukazatele Fincentrum Hypoindex.

V Česku vyrostlo nejvíce nebytových budov za posledních 15 let • V roce 2020 se meziročně dokončilo o 4,2 % více nových nebytových budov než v roce předchozím. Největší budovy budou sloužit průmyslu a skladování, byly na ně vynaloženy i největší investiční náklady. Nejvíce budov se dokončilo v Jihomoravském kraji, největší budovy jsou v Praze. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

KOMENTÁŘ: Nový stavební zákon může vyřešit krizi ve stavebnictví • Výrazně urychlit proces povolování nových staveb by měl umožnit nový stavební zákon z dílny ministerstva pro místní rozvoj, který bude už v pondělí projednávat vláda. Nová legislativa obsahuje hned několik pozitivních principů, které pomohou českému stavebnictví. Na to drtivě dopadla protikoronavirová opatření, stavební produkce se od letošního jara opět propadá. Cestou, jak z této šlamastiky ven, může být i nový stavební zákon. Tedy v případě, že se ho podaří schválit včas a bez dalších větších změn.

Průmyslová produkce v Česku poklesla. Poprvé po pěti letech • Tuzemská průmyslová produkce za rok 2019 poklesla meziročně o 0,5 % a vývoj v rámci jednotlivých odvětví byl různorodý. V průmyslu došlo k mírnému poklesu zaměstnanosti, avšak průměrná mzda rostla. Hodnota nových zakázek se meziročně zvýšila o 1,2 %. Nejnovější data zveřejnil Český statistický úřad.

Evžen Korec: Růst cen nových bytů v letošním roce zásadně zpomalí • Výrazný růst cen nových bytů z posledních let letos zásadně zpomalí. Letošní rok bude na rezidenčním trhu spíše ve znamení stagnace či jen pomalého růstu maximálně do tří procent. Bytů se sice staví stále málo, ale poptávka klesla kvůli restrikcemi svázanému hypotečnímu trhu. Kvůli nekoncepčním zásahům České národní banky (ČNB) se počet sjednaných hypoték loni propadl o třetinu, což se projevilo i na prodeji nemovitostí.

Ceny nájmů prudce rostou, Praha patří mezi 20 nejdražších měst Evropy • Praha se zařadila mezi dvacítku měst Evropy s nejdražším nájemným. V celoevropském žebříčku poskočilo naše hlavní město meziročně o rekordních 13 příček.

Evžen Korec: Realitní trh se propadl o čtvrtinu. A to ještě není konec • Hypoteční trh v březnu dopadl podle očekávání. Koronavirová pandemie srazila objemy hypoték o čtvrtinu, pokles počtu uzavřených hypotečních úvěrů klesl ve třetím měsíci letošního roku podobně. Průměrná úroková sazba hypoték vzrostla pouze o tři bazické body na 2,45 procenta, vyplývá z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex. Dá se očekávat, že propad bude pokračovat i v následujících měsících, kdy předpokládám ještě hlubší propad.