Opencard

Praha zařízne Opencard. Už nepůjde normálně používat • Na cestující v pražské a středočeské veřejné hromadné dopravě čekají od léta novinky, které zvýší jejich pohodlí při platbě za jízdné. Lítačka nabídne nové možnosti nákupu jízdného a rozšíří se nabídka nosičů, na kterých jízdní kupon bude nahrán. S modernizací celého systému virtuální Lítačky dojde zároveň k útlumu karty Opencard. „Od letošního prvního října již nepůjde nahrát nové časové kupony na kartu Opencard. Cestující, kteří si před tímto datem zakoupili časový kupon, samozřejmě mohou s Opencard dál jezdit, dokud jim kupon nevyprší. Nový si ale již nenahrají. Je to logický krok. Vyvíjíme systém Lítačky, který se nám velmi osvědčil, a chceme proto již přistoupit k definitivnímu ukončení provozu Opencard,“ komentovala rozhodnutí Rady hlavního města Prahy primátorka Adriana Krnáčová. V současné chvíli je v oběhu přes 240 tisíc karet Opencard z toho pouze 104 tisíc je aktivních. Kartu Lítačku využívá zhruba 620 tisíc Pražanů. Od léta přibydou nové možnosti, jak se při kontrole v pražské MHD a ve Středočeském kraji prokázat zaplaceným kuponem. Nově půjde dlouhodobé časové kupony nahrát také na platební karty Visa či Mastercard a na In Kartu Českých drah. Cestujícím se tak podstatně rozšíří škála nosičů, na kterých budou moci mít kupony nahrané. [related-post id="9373"] „Karta Lítačka zůstává samozřejmě dále v platnosti. Pokud ji budou chtít její stávající držitelé používat i dále, nic se pro ně nemění. Cestující, kteří používají nyní Opencard, si budou muset vybrat jeden z nabízených nosičů. Pokud si vyberou Lítačku, výměnu karty poskytne město bezplatně, a to až do 30. září 2019,“ uvedl Michal Fišer, generální ředitel Operátora ICT, městské firmy, která systém Lítačky spravuje a vyvíjí. Pro veřejnost bude přes léto připravena komunikační kampaň, která bude cestující informovat o bezplatné výměně Opencard za další nosiče kuponů. [related-post id="10983"] Lítačka zavede několik novinek Nový regionální dopravní systém, který bude spuštěn v létě tohoto roku, zahrne nejen hlavní město, ale také Středočeský kraj. Pro dojíždějící z tohoto regionu bude hlavním přínosem to, že budou moci pohodlně nakoupit jízdné na jednom místě a mít ho nahrané na jednom nosiči dle svého výběru, ať už se bude jednat o Lítačku, platební kartu nebo In Kartu Českých drah. Cestující budou mít možnost kupovat dlouhodobé časové kupony na měsíc až rok buď v novém e-shopu Lítačky, nebo osobně na přepážce. Díky nové technologii ukládání údajů o jízdném v online systému již nebude nutné chodit kupon aktivovat k validátorům v metru. Kupony se aktivují automaticky po jejich zakoupení na webu. [related-post id="10830"] Pasažérům, kteří preferují jednotlivé jízdenky před časovými kupony, ulehčí cestování nová mobilní aplikace PID Lítačka. V mobilu si budou moci vyhledat aktuální dopravní spojení a ihned zakoupit doporučenou jízdenku. Také bude možné si přes mobil zakoupit více jízdenek a aktivovat je při nástupu do vozu.

Nepřehlédněte

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.

Startuje rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje nutnou rekonstrukci tramvajové trati v ulici Vinohradská v celkové délce cca 2,6 km. V první etapě proběhne modernizace úseku Hradecká – Želivského letos o letních prázdninách, úsek Škrétova – Sudoměřická bude zmodernizován mezi březnem a červencem příštího roku. Při vyloučení tramvajového provozu DPP zajistí náhradní autobusovou dopravu. „Zastaralé koleje musíme neodkladně opravit, letní prázdniny jsou k tomu ideální příležitostí. Klíčová dopravní tepna ve Vinohradské ulici si zkrátka zaslouží moderní tramvajovou trať. Na tuto investiční akci předpokládáme stavební náklady ve výši zhruba 250 mil. Kč,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. „Počítáme zde s dvoufázovou rekonstrukcí tramvajové trati. Letos o letních prázdninách opravíme 0,7 kilometru v úseku Hradecká – Želivského, v roce 2019 od března do ervence zrekonstruujeme 1,9 kilometru mezi Škrétovou a Sudoměřickou ulicí,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že na trati nově přibyde i zatravněný tramvajový svršek v celkové délce cca 258 m dvoukolejně včetně automatického zavlažování svršku. V rekonstruovaných úsecích se nachází celkem šest tramvajových zastávek – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad, Radhošťská, Olšanské hřbitovy a Želivského (u Strojimportu). Zastávka Italská směrem do centra a zastávky Olšanské hřbitovy a Želivského v obou směrech zůstanou nástupními ostrůvky, budou zvýšeny a nově budou opatřeny zábradlím s vodící funkcí pro nevidomé a slabozraké. Zastávky Italská ve směru z centra a Vinohradská tržnice v obou směrech budou postaveny jako provizorní mysy v místě budoucích definitivních mysů. Zastávky Jiřího z Poděbrad a Radhošťská, obě v obou směrech, budou provizorně ponechány ve stávajících místech. Jedná se o nástupní ostrůvky. Dále dojde k obnově připojení osvětlených zastávkových označníků u definitivních zastávek a k realizaci připravenosti na budoucí informační systém. „Rozhodně nezapomínáme ani na handicapované, provedeme bezbariérové úpravy přechodů pro chodce a jejich vybavení signálními a varovnými pásy. Součástí prací budou v nutném rozsahu i pravy chodníků,“ dodává Tomáš Kaas.

Krnáčová odchází z politiky, chce se prý věnovat rodině • Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v podzimních komunálních volbách nebude obhajovat svůj post. V rozhovoru pro deník MF Dnes uvedla, že je unavená a ráda by se věnovala rodině. Krnáčová dlouhodobě čelí kritice opozice i části Pražanů. V poslední době s ní nebyl spokojený ani předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Podporu údajně ztratila výrokem o zpovykaných Pražanech. Spekuluje se proto, že ohlášený odchod z politiky je spíš vynucený. Krnáčová totiž ještě v březnu tvrdila, že ji práce pro Prahu „strašně baví“. „Strašně mě baví pracovat pro Prahu. Je to velmi náročná práce, ale extrémně mě naplňuje," prohlásila Krnáčová v březnu v Hospodářských novinách. O měsíc později je ale všechno jinak: „Rozhodla jsem se, že dál už pokračovat nebudu,“ řekla v nejnovějším rozhovoru pro MF Dnes a dodala, že je unavená a ráda by se věnovala rodině. Své působení v čele Prahy Krnáčová hodnotí pozitivně. „Primátor se může svým mandátem prospat nebo chtít něco dokázat, a já jsem chtěla něco dokázat. Slíbila jsem, že vyřeším největší problémy, a to jsem dokázala,“ řekla v rozhovoru dále Krnáčová. Jako příklad uvedla nahrazení Opencard Lítačkou, pronájem Škodova paláce nebo schválení pražských stavebních předpisů. [related-post id="9195"] Adriana Krnáčová (57) Historicky první pražská primátorka pochází z Bratislavy, v Česku žije od poloviny 90. let. Vystudovaná kunsthistorička se v minulosti věnovala výtvarnému umění, v letech 2001 až 2007 vedla českou pobočku organizace Transparency International. V politice se angažuje od roku 2014, kdy se stala náměstkyní ministra vnitra pro veřejnou správu a legislativu a později primátorkou.

Prodeje jízdenek na MHD přes mobil lámou rekordy • Prodeje krátkodobých jízdenek i dlouhodobých časových kupónů se vracejí na úroveň před březnovým vypuknutím epidemie covid-19. V červnu 2020 dokonce bylo prodáno prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka historicky nejvíce lístku za jeden den, a to celkem 10 102 krátkodobých jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Prázdninový provoz MHD: Některé tramvajové linky vůbec nepojedou • Každý rok cestuje o letních prázdninách pražskou hromadnou dopravou méně cestujících. Řada Pražanů je na dovolených, žáci a studenti na prázdninách a tento počet cestujících zdaleka nedorovná rostoucí počet turistů, kteří do hlavního města přijíždějí. Téměř jedinou možnost, jak si vzít volno, má i skupina několika tisíc řidičů metra, tramvají i autobusů. Právě z těchto důvodů jsou prázdniny obdobím, kdy dochází k mírnému prodloužení intervalů na většině linek PID a současně probíhá větší množství rekonstrukcí komunikační i kolejové sítě. Díky letnímu omezení bude možné naopak posílit dopravu například v předvánočním období, kdy je naopak poptávka po cestování z celého roku nejvyšší. Úpravy v jízdních řádech o letošních prázdninách jsou takřka shodné s těmi, které proběhly v loňském roce. K prodloužení intervalů dochází zejména v období přepravních špiček pracovních dnů, kdy je patrný největší pokles poptávky. Metro Na všech linkách dojde v pracovní dny k prodloužení intervalů o 1–2 minuty. Počátkem července (od 5. 7. do 8. 7.) bude uzavřen na lince C úsek mezi stanicemi Kačerov a Pražského povstání. Bude zavedena náhradní autobusová doprava XC a posíleny budou autobusové linky 135 (interval) a 196 (kloubové vozy). O víkendu 21. 7. – 22. 7. bude na lince A uzavřena obousměrně stanice Muzeum. Tramvaje Po dobu prázdnin nebudou vůbec v provozu doplňkové linky 4, 13 a 21. Na páteřních linkách 9, 16, 17 a 22 bude ve špičkách pracovních dnů prodloužen interval ze 4 na 5 minut, kolem poledne pak z 5 na 6 minut. U ostatních linek dojde k úpravě intervalů ve špičkách pracovních dnů z 8 na 10 minut a kolem poledne z 10 na 12 minut. Provoz tramvají ovlivní v létě také několik výluk, které chystá Dopravní podnik hl. m. Prahy: Palmovka – Kobylisy (2. 1. – listopad 2018), Vinohradská ulice: Želivského – Muzeum – I. P. Pavlova (1. 7. – podzim 2018, dle jednotlivých etap). Autobusy K úpravě jízdních řádů na prázdninový provoz dojde na většině městských autobusových linek . U páteřních linek se v ranní špičce pracovních dnů prodlouží interval z 6 na 7,5 minuty, odpoledne ze 7,5 na 10 minut. Na lince 236 bude na letní prázdniny posílen provoz v pracovní dny odpoledne mezi Bohnicemi a Zoologickou zahradou sezónními vloženými spoji. Na lince 168 bude v úseku Nové Butovice – Nemocnice na Homolce prodloužen interval v přepravních špičkách pracovního dne z 15 minut na 30 minut. O letních prázdninách nebudou v provozu školní spoje ani autobusové linky 343, 451 a 465 (školní linka 305 bude trvale zrušena od 30. 6. 2018). Školní linky vyjedou opět až 3. září. I autobusů se bude týkat zvýšený počet uzavírek a výluk, jak na území Prahy tak Středočeského kraje. Nejzásadnější letní omezení bude v Praze v ulici Českobrodská mezi Újezdem nad Lesy a Běchovicemi. Vlaky Vlakové linky v rámci PID pojedou o letních prázdninách podle platných jízdních řádů, prázdninová omezení se jich netýkají (jen v ojedinělých případech je zrušen školní spoj).

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Pražský novoroční ohňostroj připomene 100 let Československa • První den roku 2018 rozzáří Prahu ohňostroj v národních barvách, který zakončí tóny české hymny. Z Letné bude odpálen přesně v 18 hodin.

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne • Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné.

Korunovační klenoty jsou po dvou letech vystaveny pro veřejnost • Sedm klíčníků včera odemklo Korunní archiv ve Svatováclavské kapli, aby vyzvedli české korunovační klenoty. Ty jsou ode dneška až do 23. ledna vystaveny ve Vladislavském sále. Vstupné je zdarma.

Svatováclavská koruna, Královské žezlo a Královské jablko.

Revitalizace náplavek začíná. Omezení pro návštěvníky prý budou minimální • Revitalizace pražských náplavek, kterou městská rada schválila v únoru loňského roku, bude letos zahrnovat několik stavebních akcí na náplavkách na Rašínově, Hořejším a Dvořákově nábřeží. Práce jsou naplánované tak, aby co nejméně omezily život a provoz na náplavkách. Cílem revitalizace je vytvořit pro Pražany i návštěvníky metropole lepší místo pro trávení volného času. Samotná revitalizace náplavek začne na podzim po skončení sezóny. Tento měsíc odstartuje pouze rekonstrukce kobek, která pro návštěvníky náplavek nebude znamenat výrazné omezení. „Náplavky se za poslední roky staly vyhledávaným místem stále většího počtu návštěvníků. Již před více než rokem jsme proto dali jejich revitalizaci zelenou. Na rekonstrukci bylo vyčleněno 225 miliónů korun, půjde tak o největší úpravy náplavek v novodobé historii. Jednotlivé etapy jsme naplánovali tak, aby návštěvníky omezovaly co nejméně. Života na náplavkách se opravy téměř nedotknou,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. „Revitalizace bude probíhat až do roku 2020. Výsledkem budou náplavky 21. století, které si jejich návštěvníci zaslouží. Vedle výrazného zlepšení technického a sociálního zázemí náplavek, budeme například instalovat terminál lodní dopravy, plovoucí lázně, plovoucí toalety nebo nástupní můstky,“ dodává. Rašínovo nábřeží Úpravy na náplavce v úseku Rašínova nábřeží vycházejí ze schválené aktualizované studie architekta Petra Jandy a budou se týkat kobek v nábřežní zdi, sociálního zázemí, mobiliáře a také inženýrských sítí. Stavební práce na prvních vybraných kobkách začnou v polovině dubna (plánovaný termín 16. 4., předpoklad dokončení 15. 6.). Další budou následovat a úpravy by měly být hotové do konce září. Pokud jde o sociální zázemí, práce budou probíhat po etapách s přepokládaným termínem dokončení na konci listopadu. Stejný termín je plánován pro úpravu a doplnění mobiliáře – lavic a košů. [related-post id="9265"] Hořejší nábřeží Revitalizace náplavky Hořejší nábřeží, která začala už v únoru, a to pracemi na zajištění zasíťování, zahrnuje rovněž úpravy nábřežních kobek (s dokončením v září). A i tady bude upravován a doplněn mobiliář, práce budou probíhat po etapách do konce listopadu. Navíc je zde třeba po projednání s dotčenými orgány doplnit kotevní prvky. [related-post id="9216"] Dvořákovo nábřeží Na náplavce u Dvořákova nábřeží se stavební práce budou týkat vybraných nábřežních kobek a začnou v druhé polovině května s předpokladem dokončení na konci srpna. Navazovat bude úprava a doplnění zasíťování. Rovněž zdejší mobiliář čekají úpravy, budou prováděny po etapách, část ještě letos do konce listopadu, další pak v příštím roce. Provoz na náplavkách bude omezen jen minimálně. Nedojde tedy k uzavření celé náplavky, jak se někteří provozovatelé snaží prezentovat. Veškeré sociální zázemí a možnosti, které náplavky návštěvníkům nabízejí, ať již pořádání různých akcí (Primátorky, Farmářské trhy apod.), nebo akcí plavidel na břehové straně, zůstanou zachovány.

Pražská zoo slavnostně zahájila novou sezónu • V pražské zoologické zahradě zahájili novou hlavní sezonu. Vedle slavnostního otevření přestavěné restaurace Gaston došlo i na „křtiny“ mimořádně vzácných leguánů chutných. Ti dostali velmi neobvyklá jména: Palačinka, Čokoláda a Bramborák. Zahajovací slavnosti se zúčastnili primátorka hl. města Prahy Adriana Krnáčová a její náměstci Eva Kislingerová s Petrem Dolínkem. Stovky přihlížejících návštěvníků během zahájení ocenily netradiční vystoupení lachtaní rodiny. Hlavní sezónu symbolicky odstartoval lachtaní samec Meloun, syn a pokračovatel slavného lachtana Gastona, který zahynul při povodni 2002. „V první řadě děkuji panu řediteli a všem ošetřovatelům, kteří se starají o zvířata. Děkuji jim za to, že přispívají k chodu celé zoo,“ prohlásila primátorka. [related-post id="7825"] Náměstek Petr Dolínek, do jehož gesce zoo spadá, uvedl: „Často sem chodím s dětmi a vidím velké proměny zoo, a to nejen pokud jde o pavilony a expozice, ale také zdánlivé drobnosti jako jsou lavičky, prvky pro děti, zpevněné cestičky a podobně.“ Dalším bodem programu byly křtiny tří leguánů chutných, kteří jsou podle Červené knihy IUCN vedeni jako ohrožený druh a Zoo Praha na ně čekala řadu let. Dnes byli slavnostně pojmenováni Palačinka, Čokoláda a Bramborák, a to na základě návrhu jejich chovatelky, paní Nataši Velenské. Slavnostní program zakončil koncert skupiny Slza.

87. hlavní sezónu Zoo Praha symbolicky zahajoval také lachtan Meloun, syn Gastona, který zahynul během povodní 2002.

Rozhodnuto. Praha už ví, kdy se tramvaje vrátí na Václavské náměstí • Pražští radní dnes zadali ke zpracování projekt návratu tramvají do horní části Václavského náměstí. Zároveň pověřili Dopravní podnik výběrem projektanta stavby.

Historická pohlednice z roku 1929.

Kvůli vyřízení Lítačky už lidé nemusí stát frontu • Od začátku srpna si mohou všichni klienti Zákaznického centra Lítačka ve Škodově paláci zarezervovat termín návštěvy na konkrétní datum a čas. Stačí vyplnit jednoduchý formulář na webových stránkách e-shopu PID Lítačky a dostavit se na libovolnou přepážku.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Pražský dopravní podnik testuje hybridní autobus Solaris • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. 

Autobus SAutobus Solaris Urbino 12 Hybrid.olaris Urbino 12 Hybrid

Změny v MHD v září: Nové zastávky, ale i škrtání spojů • Od 1. září čekají Prahu drobné změny ve vedení autobusových linek. Někde dojde k posílení provozu, u jiných linek naopak k rušení spojů. Jsou zřízeny další zastávky a některé současné se nově objeví v režimu na znamení.

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

Mobilní signál v celém metru bude až za čtyři roky • Dozorčí rada Dopravního podniku hl. m. Prahy odsouhlasila smlouvu s konsorciem mobilních operátorů na pokrytí pražského metra mobilním signálem. Smlouva je na 20 let a operátoři Praze zaplatí částku 120 milionů korun bez DPH. Jako první bude signálem pokryta část trasy metra C v úseku Roztyly - Muzeum do konce října tohoto roku, přičemž pilotní projekt, který bude hotov do 15. září letošního roku, bude obsahovat celkem tři stanice a tři tunelové úseky. Celková síť pražského metra bude pokryta do roku 2022. „Jsem ráda, že to co se slibuje Pražanům už mnoho let, se konečně stane realitou a dohodu na pokrytí metra mobilním signálem se nám s konsorciem mobilních operátorů podařilo dojednat. Do konce října tohoto roku bude mobilním signálem pokrytý úsek linky C Muzeum – Roztyly, takže celkem se jedná o 8 stanic. Celé metro bude pokryto nejpozději do roku 2022," uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. „Podařilo se dotáhnout složitá jednání s operátory a konečně můžeme splnit sen Pražanů o signálu v metru. Výsledek jednání považuji za velký úspěch, protože ještě před několika lety požadovali operátoři za instalaci signálu v metru nemalé peníze. Díky vyjednávání jsme vše dotáhli do stavu, že cestující budou moci v metru telefonovat a využívat datové služby a Praha navíc získá významné finanční prostředky,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek. „Operátoři budou moci instalovat vyzařovací kabely a další technologie vždy pouze tři a půl hodiny denně, a to v noci, aby nebyl narušen provoz metra. Proto si pokrytí celé sítě vyžádá delší časový úsek,“ uvedl předseda dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy a pražský zastupitel Lukáš Kaucký.

Autobusový den PID v Letňanech nabídne nostalgické jízdy a ukáže vozy budoucnosti • V sobotu 13. dubna 2019 se v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční již třetí ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů.

Adriana Krnáčová chystá knižní thriller ze zákulisí pražské politiky • Bývalá pražská primátorka Adriana Krnáčová se pouští na spisovatelskou dráhu. Už letos v dubnu by měl vyjít její knižní thriller ze zákulisí pražské politiky s názvem Hydra.

FOTOREPORT: Konec ostudy! Okolí Národního muzea se začíná měnit. Hotovo bude už letos • Rada hl. m. Prahy dnes schválila kroky vedoucí ke zpříjemnění okolí Národního muzea. Hlavní úpravy čekají prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea. Dále se plánuje nové napojení na tramvajovou trať ve Vinohradské a Škrétově ulici. Změny proběhnou ještě letos. Podklad pro celkovou vizi okolí Národního muzea vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Konec jedné velké pražské ostudy.