Velikonoční pondělí v Zoo Praha. Zvířata dostanou dárky, návštěvníci se dozví spoustu zajímavostí

Kam vyrazit v PrazePetra Domašínská27. března 20181 minuta čtení
Lemur kata s pomlázkou.

Lemur kata s pomlázkou.

Foto: Petr Hamerník, Zoo Praha

Na Velikonoční pondělí 2. dubna dostanou zvířata v pražské zoo velikonoční dárky – vajíčka, pomlázky a další předměty z proutí.

Při předání dárků se návštěvníci zároveň mohou dozvědět mnoho zajímavostí ze života těchto zvířat.

Pondělní program

  • 10:30 — Loriové (průchozí voliéra loriů)
  • 11:00 — Sloni (Údolí slonů)
  • 11:15 — Tapíři jihoameričtí (Expozice tapírů jihoamerických)
  • 11:30 — Amfiteátr Bororo
  • 12:30 — Kočkovité šelmy (Pavilon šelem a plazů)
  • 13:00 — Žirafy (Africký dům)
  • 13:30 — Lachtani (Expozice lachtanů)
  • 14:30 — Amfiteátr Bororo
  • 14:30 — Lemuři (Ostrov lemurů)
  • 15:30 — Gorily (Pavilon goril)

[related-post id=“8168″]

Nepřehlédněte

Pražští strážníci na nákupech. Pořídili si desítky nových motorek • Městská policie hlavního města Prahy získala pro své motorizované hlídky nové motorky. Stroje, které jsou speciálně upravené pro policejní službu, byly ve středu strážníkům předány za účasti Libora Hadravy, radního pro bezpečnost a prevenci kriminality. „Důvodem pro tento krok není jen nezbytná modernizace vozového parku Městské policie. Jeho obnovou totiž dochází také k výraznému snížení nákladů na údržbu a opravy motorek. Naší snahou bylo rovněž tak sjednotit značky a typy motocyklů, které strážníci k výkonu služby používají. Jsem za to pochopitelně rád, protože ve všech těchto případech pokračujeme v nastaveném trendu, jak co nejlépe hospodařit se svěřenými prostředky města,“ uvedl Libor Hadrava. V současné době vozový park pražských strážníků čítá celkem 95 motocyklů. Nově pořízených 44 motorek nahradí 51 starších, které byly nakoupeny v letech 2000 až 2010. Jedná se o stroje HONDA CB500x a skútry HONDA PCX125. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7844"] Dodavatelem motorek i skútrů je společnost MCH, s.r.o., od které pražská městská policie na základě veřejné zakázky nakoupila celkem 26 motocyklů a 18 skútrů za celkovou cenu cca 7,8 mil. korun bez DPH. Je novinkou, že poprvé v historii městské policie byly nakoupeny motocykly jako policejní speciály, tedy jako celek včetně majáků, sirén a reflexních polepů.

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.

Kapavka, HIV, syfilis? Co všechno reálně můžete a nemůžete chytit na veřejných toaletách • Návštěva veřejných záchodů většinou není zrovna nejpříjemnějším zážitkem, který bychom s radostí vyhledávali. Občas ale příroda v nevhodný moment začne „volat“ tak naléhavě, že zkrátka nemáme žádnou jinou možnost. A i když jsou v dnešní době tato místa většinou pravidelně několikrát denně čištěna, řada lidí se přesto obává nákazy nejrůznějšími chorobami. Je ale tento strach oprávněný? Co nám na toaletách skutečně hrozí?

Je nutné se bát na veřejných toaletách?

Životního partnera poznáte podle chování. Na některé lidi si dávejte pozor • Jak poznat životního partnera, se kterým zestárnete? Kdyby na to existoval jednoznačný návod – to by bylo na světě dobře! Ale bohužel nic takového nemáme, a tak nezbývá, než se spolehnout na vlastní instinkt a také na generacemi prověřené zkušenosti.

6. 6. 1890: Hromadná sebevražda ve Vršovicích. Na život si sáhli tři mladíci • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Lanovka na Petřín už zase nejezdí. Kdy se ji podaří opravit? • Ve středu odpoledne se opět zastavil provoz lanové dráhy na Petřín. Letos je to už potřetí. Dopravní podnik uvedl, že došlo k závadě na ložisku u kola jednoho z vozů. Předpokládá se, že odstranění závady potrvá až do soboty. Letos to přitom není poprvé, co musí lidé na kvůli výluce vyšlapat na Petřín pěšky. V dubnu byla lanovka mimo provoz více než dva týdny kvůli poruše brzd. V březnu přitom nejezdila z důvodu pravidelné technické revize. Nynější porucha byla podle mluvčí DPP Anety Řehkové odhalena při běžné kontrole. „Nebylo to v provozu s cestujícími,“ řekla. Mechanici zjistili nedostačující pohyblivost kola u jednoho vozu lanovky, závada je údajně v ložisku. „Vzhledem k prostorovému uložení není možné tuto závadu odhalit běžnou vizuální kontrolou,“ uvedla Řehková. Oprava se protáhne tím, že z vozu bude nutné vyjmout nápravu a odvézt ji do servisní firmy, kde se budou měnit všechna ložiska. Náprava také dostane nová kola. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Jeden typ krevní skupiny možná snižuje pravděpodobnost Alzheimerovy choroby • Víte, kterou krevní skupinu máte? Podle vědeckých výzkumů to vypadá, že právě typ krve má možná vliv na kondici mozku v pozdějším věku. Nositelé určité krevní skupiny také mají údajně více šedé mozkové hmoty a těší se delšímu duševnímu zdraví.

Lítačku do telefonu si stáhlo přes půl milionu lidí • Aplikaci Pražské integrované dopravy PID Lítačka si do svých mobilních telefonů stáhlo již 519 tisíc lidí a pravidelně ji využívá zhruba 300 tisíc lidí. V posledních dvou týdnech přibývá každým dnem 300 nových uživatelů. Aplikace PID Lítačka zůstává, i přes postupné uvolňování opatření v pražské i středočeské hromadné dopravě, bezkontaktním a tedy nejbezpečnějším způsobem nákupu jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Roztomilý tapír ze zoo se stěhuje do světa. Přijďte se s ním rozloučit • Pražskou zoo – a s ní samozřejmě i její návštěvníky - čeká nelehké loučení. Již brzy ji opustí dvouletý samec tapíra čabrakového Budak Puntja, zvaný jednoduše Punťa. Někdejší hvězdné mládě, a vůbec první odchované mládě tohoto ohroženého druhu v Zoo Praha, se koncem února odloučí od své matky Indah a poputuje do vyhlášené Zoo Taipei na Tchaj-wanu. Přijďte se na něj ještě podívat.

Tapír Budak Puntja se v Zoo Praha narodil 15. října 2015 a okamžitě se stal hvězdným mládětem.

Tak náročného Silvestra jsme už dlouho neměli, říkají pražští policisté • Tak náročnou silvestrovskou službu pražští policisté už léta nepamatují. Řešit museli potyčky agresivních opilců, dopravní nehody i zranění způsobená zábavní pyrotechnikou.

4. 3. 1890: Klub českých turistů, lanová dráha na Letnou a řádění zlodějů na Karlově náměstí • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Opravené mosty v Kunratickém lese vydrží dalších sto let • Původně plánovaná dílčí oprava mostů v Kunratickém lese se nakonec změnila v jejich kompletní rekonstrukci. Poškozené zábradlí totiž odhalilo podemletí základů a narušené zdivo. Oprava mostů je součástí dlouhodobé revitalizace Kunratického potoka.

Novoroční předsevzetí si dávají hlavně mladší lidé. Výzkum zjistil, v čem se chtějí změnit • S příchodem nového roku si někteří lidé dávají novoroční předsevzetí. Jaká jsou nejčastější? Kolik z nás novoroční předsevzetí letos plánuje, a kolik z nás na ně už spíše rezignovalo?

Co nás čeká v roce 2019?

Fyzické tresty domácích koček? Tady jsou jasné důvody, proč to nikdy nedělat • Jsou fyzické tresty koček účinnou metodou nápravy jejich nežádoucího chování? Majitelé domácích mazlíčků se s touto otázkou potýkali po staletí a vždy oscilovali mezi tvrdou disciplínou a mírností. S hlubším zkoumáním kočičího chování ale dojdeme k jasnému závěru, že fyzické tresty rozhodně nejsou správnou cestou.

Dvojčata se rodí nejvíce v historii. Vědci znají důvod • Každý rok se na světě narodí 1,6 milionu párů dvojčat, což je nejvíce ve známé historii. Každé čtyřicáté druhé narozené dítě je tak dvojčetem. Vědci nyní přišli s vysvětlením, proč k tomuto jevu dochází.

Češi vezou na EXPO mimořádné dílo Laterny magiky. Chce varovat i uchvátit pokročilými efekty • Už za pár dní uvidí návštěvníci světové výstavy EXPO v Dubaji unikátní představení pražské Laterny magiky. Inscenaci s názvem Robot Radius tvůrci připravili speciálně pro tuto příležitost. Jejich zadání znělo jasně – vytvořit současné a technologicky vizionářské dílo.

Kontrola prodlužovaček nedopadla špatně. Odhaleny byly jen menší nedostatky • Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla kontrolní akci zaměřenou na bezpečnost elektrických prodlužovacích přívodů, které jsou v domácnostech často používány. Kontrolováno bylo celkem 13 typů výrobků. Nedostatky inspekce zjistila u dvou typů.

Mohou mít dospělí lidé plyšáka? • Pokud dospělí lidé mají plyšáka, je to naprosto v pořádku a normální. Mnoho dospělých osob si uchovává plyšáky z dětství jako vzpomínku, nebo je získává v dospělosti jako dekorační prvky, dárky či prostě jen pro pohodlí a útěchu.

Další útok na sochu maršála Koněva. Někdo ji polil růžovou barvou. Rusové budou zuřit • Na sochu sovětského maršála Ivana Stěpanoviče Koněva v Bubenči po pěti měsících znovu zaútočili vandalové. V noci na sváteční úterý 8. května ji polili růžovou barvou a na podstavec připsali letopočty 1956, 1968 a větu „Ten, který nikdy nevystřelil“. Kontroverzní socha na náměstí Interbrigády v Praze 6 se nestala terčem útoku poprvé. Maršálovi už v listopadu 2014 někdo nabarvil na růžovo kalhoty od pasu dolů. Před třemi lety se na podstavci objevil nápis „Heil Putin?“ a v listopadu loňského roku pro změnu letopočty 1956, 1961, 1968 a 2017. „Maršál Koněv už je zase růžovej. Za radnici konstatuju, že ho zase vyčistíme a dáme k němu během letošního června tři bronzové desky s českým, ruským a anglickým textem, jak to bylo doopravdy, aby to na něj stále dokola nesprejovali,“ napsal na Facebook místostarosta Prahy 6 Jan Lacina. K činu se na Twitteru přihlásila skupina, která si říká Čeští vlastenci. Reálnou identitu pachatelů však zatím policisté neznají. Případ bude s největší pravděpodobností klasifikován jako přečin poškození cizí věci. Přihlašujeme se tímto k dnešní noční akci u sochy maršála Koněva na náměstí Interbrigády v Praze a k jejímu obarvení symbolickou růžovou barvou. pic.twitter.com/ikGajNySGH

26. 7. 1890: Nález podzemní chodby a pokus zoufalé ženy o sebevraždu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.