Hlávkův most prochází diagnostickou zatěžovací zkouškou

ZprávyKristián Vích30. ledna 20192 minuty čtení
Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.

Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.

Foto: TSK Praha

Hlávkův most, spojující Karlín a Holešovice, prochází v těchto dnech další etapou průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstal nepřerušen, pouze chodci musí v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

Dynamické zatěžovací zkoušky obloukových částí Hlávkova mostu jsou dalším bodem procesu komplexní diagnostiky, na jejímž základě vzniknou návrhy rozsahu rekonstrukce. Práce začaly toto pondělí a ukončeny budou v pátek.

„Automobilový ani tramvajový provoz nebude během těchto zkoušek omezen. Abychom nenarušili plynulost provozu, budeme práce provádět v noci od 20:00 do 6:00 hodin. V tomto čase bude uzavřen pouze pravý chodník (při pohledu z centra, pozn.), pěší budou moci využít chodníku levého,“ říká Petr Smolka, generální ředitel TSK, a. s.

Hlávkův most pod drobnohledem

„V minulosti se na důkladné diagnostiky pražských mostů nedostávalo financí, mimo Libeňského mostu. Pro nás jsou ale momentálně jednou z priorit v oblasti dopravy. V tomto volebním období bychom navíc rádi zahájili projektovou přípravu Rohanského mostu. Ten by měl v budoucnu ulevit dopravní situaci, kterou opravy Hlávkova mostu způsobí a kterou už nyní komplikuje omezení na Libeňském mostě,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Na železobetonovém mostě již v loňském roce TSK provedla spolu s Kloknerovým ústavem několik diagnostických prací.

[related-post id=“14639″]

„V září 2018 jsme na Hlávkův most instalovali čidla, která měří pohyby kloubů oblouků při změnách teploty. Odebrali jsme velké množství vzorků materiálů, zejména betonu, na kterých probíhají laboratorní zkoušky. Stále také provádíme podrobné prohlídky konstrukcí se záznamem jejich poškození a poruch a hodnotíme přechodové desky z hlediska koroze a statické únosnosti. Probíhá i podrobný stavebně-historický průzkum. Nyní zahajujeme dynamické zkoušky a čekají nás ještě zkoušky statické a řada dalších prohlídek, odběrů, testů a teoretických analýz statické spolehlivosti konstrukcí. Všechny diagnostické práce bychom měli dokončit nejpozději v letních měsících,“ říká Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.

Celá stavba Hlávkova soumostí je unikátní nejen svou výzdobou, ale také konstrukcí složenou ze tří různých částí (most přes plavební kanál, most přes ostrov Štvanice a most přes Vltavu). Připravované opravy navíc musí schválit i památkáři, most je totiž od roku 1958 je památkově chráněný. Výsledky diagnostiky by měly být zpracované v červnu letošního roku.

Nepřehlédněte

Nová Trojská lávka bude dokončena příští rok. Praha už vybrala zhotovitele • Nejpozději na konci příštího roku by měla být otevřena nová lávka mezi Císařským ostrovem a Trojou. Pražští radní dnes vybrali zhotovitele stavby. Zakázku za 128 milionů korun získala společnost SMP CZ. Původní lávka z roku 1984 se zřítila 2. prosince 2017 kvůli špatnému technickému stavu.

Nejbezpečnější místa v letadle. Kde máte větší šanci na přežití při havárii? • Otázka, která nedá spát nikomu, kdo alespoň jednou v životě letěl letadlem. Které sedadlo v letounu je nejbezpečnější v případě, že dojde k havárii?

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Dětský výletní vlak Cyklohráček vyjel s novým vagónem • Již po šesté vyjel na koleje výletní vlak Cyklohráček. Novinkou je letos nový vůz, který nahradil motorový vůz Esmeralda. Příští rok projde modernizací čtvrtý, nízkopodlažní vůz.

Ledolamy chránící Karlův most čeká kompletní výměna • Na počátku června odstartovaly přípravné práce výměny dřevěných ledolamů na Karlově mostě, které chrání všech sedm mostních pilířů. Samotná instalace nových ledolamů z pevného, tentokrát českého dubu (dub evropský) začne v polovině června a potrvá až do konce letošního roku. Jedná se o akci velké běžné údržby. Plánuje se také pokračování velké „dvacetileté“ opravy, zahájené v roce 2007 a přerušené v roce 2010.

Staré ledolamy již dosloužily.

Začala další fáze oprav Koněvovy ulice. Auta i MHD musejí objíždět • V sobotu začala další fáze rekonstrukce Koněvovy ulice. Až do 23. srpna budou dělníci pracovat v úseku Rokycanova – Ostromečská.

Hybridní autobus Volvo vyjíždí do pražských ulic. Zatím jen zkušebně • Od 6. února bude v pražských ulicích možné vídat kloubový autobus značky Volvo s označením 7900 LAH. Vůz švédského výrobce si Dopravní podnik hl. m. Prahy vypůjčil, aby mohl ověřit jízdní vlastnosti a míru úspory pohonných hmot.

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH.

Dopravní podnik prodává respirátory ve vybraných stanicích metra • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začal od úterý na 40 místech prodávat respirátory. Cestující si je mohou zakoupit pro osobní potřebu za jednotnou cenu 10 Kč za kus. Prodejní místa jsou označena speciální samolepkou.

Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.

Část metra B nově pokrývá mobilní signál. Do léta přibude dalších 11 stanic • Praha postupně pokračuje v pokrývání metra mobilním signálem. Operátoři v těchto dnech spustili testovací provoz na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna, a pokračují ve výstavbě sítě na dalších úsecích na trasách A a B.

Siluety na kolejích varují Pražany před nebezpečím fatální srážky s tramvají • Dbejte své bezpečnosti a myslete na fakt, že tramvaj má přednost nejen na přechodu! Přesně to má Pražanům připomenout kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která nyní kromě výstražné tramvaje upozorňuje na nebezpečí střetu nástřikem lidských siluet na tramvajových svršcích. Nástřik obrysů těl byl proveden na místech v Praze s astým rizikem střetu tramvaje s chodcem. Tento počin Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) opět vznikl v rámci uvedené kampaně ve spolupráci s BESIP, Policií ČR a ROPID. 

V areálu hloubětínské vozovny začala stavba energocentra • V Hloubětíně začala první etapa stavby nové tramvajové vozovny. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zde buduje samostatně stojící energocentrum a měnírnu, které budou areál vozovny a přilehlou tramvajovou trať zásobovat teplem a elektrickou energií, a nahradí stávající dosluhující zařízení. Poté dojde i na samotnou deponovací halu.

Stavba nové Trojské lávky začala. Hotovo by mělo být už příští rok • Už v příštím roce se budou moci Pražané dostat ze Stromovky k zoologické zahradě přes novou lávku. Zhotovitel stavby na začátku týdne zahájil přípravu staveniště a budování zázemí. Jako první přijde na řadu práce pilířích a jejich hlubinném založení. Původní lávka z roku 1984 se zřítila 2. prosince 2017 kvůli špatnému technickému stavu.

Lítačku do telefonu si stáhlo přes půl milionu lidí • Aplikaci Pražské integrované dopravy PID Lítačka si do svých mobilních telefonů stáhlo již 519 tisíc lidí a pravidelně ji využívá zhruba 300 tisíc lidí. V posledních dvou týdnech přibývá každým dnem 300 nových uživatelů. Aplikace PID Lítačka zůstává, i přes postupné uvolňování opatření v pražské i středočeské hromadné dopravě, bezkontaktním a tedy nejbezpečnějším způsobem nákupu jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Pokuta za polovinu prodloužena na dobu neurčitou. Černých pasažérů v MHD dál ubývá • Pokuta za půlku pokračuje, pražští radní dnes tuto kampaň prodloužili na dobu neurčitou. Počet černých pasažérů v Praze klesl meziročně skoro o 15 %.

Pražský Semmering vstal z popela. Díky rekonstrukci se od soboty zvýší počet spojů • Na železniční trati Pražského Semmeringu z Hostivice na Hlavní nádraží přes Zličín, Jinonice a Smíchov se v sobotu 2. února 2019 změní jízdní řád. Ve všední dny přibude ve špičce nový ranní vlak a zlepší se návaznosti některých spojů. Úpravu jízdních řádů umožnila velká podzimní rekonstrukce tratě, která vyšla na 63 milionů korun.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Bob a Bobek budou vychovávat neukázněné cestující v MHD • Dopravní podnik představil novou výchovnou kampaň s názvem „Slušnost a bezpečnost“. Jejími hlavními hrdiny jsou oblíbené postavičky od výtvarníka Vladimíra Jiránka, tj. Bob a Bobek. Králíci z klobouku poučí cestující o slušném a bezpečném chování v pražské MHD. Kampaň bude trvat tři roky.

Oblíbení králíci z klobouku jsou tvářemi nové kampaně Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně začne nejspíš na podzim • Dopravní podnik vypsal tendr na zhotovitele nové deponovací a opravárenské haly hloubětínské tramvajové vozovny. Stavba za 1,6 miliardy korun by měla začít ještě letos.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.