Letadlo pomalejší než vlak. Vzdušný goliáš přepravoval Čechoslováky až do začátku 30. let

31. října 2019, 09:23 Jakub Mitas
Foto: Wikipedia.org

Těsně před koncem 1. světové války začala francouzská společnost Avions Henri et Maurice Farman pracovat na vývoji bombardéru, který by unesl 1 tunu bomb. Letoun s označením FF.60 konstruktéři úspěšně dokončili na konci roku 1918, jenomže to už byla válka dávno minulostí. Stroj proto v následujících letech sloužil pro civilní dopravu a dlouho s ním létali i cestující Československých státních aerolinií.

Celodřevěný dvouplošník s pevným záďovým podvozkem poháněly dva hvězdicové, vzduchem chlazené devítiválcové motory Salmson Z-9 o výkonu po 169 kW. Prototyp pojmenovaný Goliath poprvé letěl 8. února 1919 z Toussus-le-Noble u Paříže do Kenley u Londýna. Řídil ho poručík Lucien Bossoutrot a na palubě bylo dalších jedenáct armádních důstojníků. Tak velkou kapacitou se mohl na začátku 20. let pochlubit jen málokterý letoun.

Farman F.60 Goliath se následně do dějin zapsal hned několika rekordy. Například 1. dubna 1919 vzlétl se čtyřmi cestujícími na palubě do úctyhodné výšky 6 300 metrů. V srpnu téhož roku se uskutečnil let bez mezipřistání z Paříže do marocké Casablancy. Trať dlouhou 2 050 km urazil za 18 hodin a 23 minut.

Průměrná rychlost 112 kilometrů za hodinu se může zdát z dnešního pohledu směšná, ale na tehdejší dobu to byl hodně slušný výkon. Goliáš byl následně nasazen na pravidelné lety z Paříže do Londýna. Létal ale i do Bruselu, Amsterodamu nebo Berlína.

Goliáš v Československu

Na III. mezinárodní letecké výstavě v Praze v roce 1924 zakoupilo československé Ministerstvo veřejných prací jeden letoun Farman F.62 Goliath, který byl následně předán do užívání ČSA.

Československo poté zakoupilo licenci na výrobu dalších osmi kusů, které byly součástí civilní vzdušné flotily až do roku 1932. V té době se již jednalo o technologicky zastaralé stroje – rychlost 120km/h nebyla zrovna oslnivá. Ovšem z hlediska pohodlí cestujících se jim ještě dlouho nemohlo nic vyrovnat.

Farman Goliath společnosti Air Union: Foto: Wikipedia.org

Technické údaje letounu (základní typ)

  • Osádka: 2
  • Kapacita: 12-14 osob
  • Délka: 14,33 m
  • Rozpětí: 26,50 m
  • Výška: 5,00 m
  • Plocha křídel: 161 m²
  • Vlastní hmotnost: 2 500 kg
  • Vzletová hmotnost: 4 770 kg
  • Užitečné zatížení: 3 000 kg
  • Pohonné jednotky: 2 × vodou chlazený motor Salmson
  • Maximální rychlost: 140 km/h
  • Cestovní rychlost: 120 km/h
  • Dolet: 400 km
  • Dostup: 4 000 m

Praha má plán důstojného umírání. Vznikne lůžkový hospic pro děti

Přestože devět z deseti lidí si podle výzkumů přeje zemřít doma, téměř dvě třetiny Pražanů umírají v nemocnicích. Radní Milena Johnová chce proto změnit podobu péče o lidi na konci života. Společně s odborníky z praxe připravila plán důstojného umírání pro příštích pět let. Hlavní město tak například začne zjišťovat přání umírajících, navýší kapacity služeb, aby se k paliativní péči dostala většina umírajících, podpoří neformální pečující nebo připraví zřízení lůžkového hospice pro děti. „Většina Pražanů dnes […]

Zdraví stojí Čechy stále více. Výdaje za léky stouply meziročně o 8 procent

Výdaje na zdravotní péči v Česku rostou a tento růst už třetí rok v řadě nabírá stále větší obrátky. V roce 2018 dosáhly úrovně 430,9 mld. Kč a meziročně se tak zvýšily o 11 %. Největší podíl na nárůstu mají výdaje zdravotních pojišťoven a výdaje ze státního rozpočtu. Údaje zveřejnil Český statistický úřad. Česko patří mezi státy, kde je zdravotní péče financovaná především prostřednictvím povinného zdravotního pojištění. „V roce 2018 zdravotní pojišťovny financovaly dvě třetiny veškeré zdravotní péče […]

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů

Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu. Zatímco dříve se kontejnery nejvíce plnily během letních měsíců, […]

Stromy v Riegrových sadech napadl kůrovec.

Kůrovec už řádí i v centru Prahy. Stromy v Riegrových sadech byly pokáceny

Městská část Praha 2 nechala pokácet tři smrky v severní části Riegrových sadů. Usychaly od loňského podzimu a v úterý odpoledne se potvrdilo napadení kůrovcem. „Pracovník odboru životního prostředí v úterý 18. února v rámci pravidelné kontroly parků v Riegrových sadech prověřil podezření zahradníků na výskyt kůrovce ve skupině smrků v blízkosti MŠ Vozová 2a. Tři smrky byly zasaženy. Pracovník po odloupnutí kůry zjistil, že se zde nacházejí larvy škůdce a v lýku jsou zřetelně viditelné chodbičky a cestičky,“ informuje tisková mluvčí Prahy […]

Muž ustřihává ženám v tramvajích vlasy (ilustrační foto).

Ženám v tramvajích někdo ustřihává vlasy. Možná si tím přivydělává

Pražští kriminalisté řeší poměrně kuriózní případ. Pátrají po neznámém člověku, který ženám v tramvajích ustřihává vlasy. Zatím už je nahlášeno pět takových incidentů. „Jedna z poškozených cestovala v úterý 10. února ráno tramvají ve směru na Újezd na Praze 1, když cítila, jak jí někdo sahá zezadu na vlasy. Následně zjistila, že jí chybí pramen vlasů a někdo jí ho během cesty tramvají ustřihl,“ popisuje policejní mluví Jan Daněk. V rámci prověřování případu kriminalisté zjistili, že […]

X Zavřít