Letadlo pomalejší než vlak. Vzdušný goliáš přepravoval Čechoslováky až do začátku 30. let

31. října 2019, 09:23 Kristián Vích
Zdroj: Wikipedia.org

Těsně před koncem 1. světové války začala francouzská společnost Avions Henri et Maurice Farman pracovat na vývoji bombardéru, který by unesl 1 tunu bomb. Letoun s označením FF.60 konstruktéři úspěšně dokončili na konci roku 1918, jenomže to už byla válka dávno minulostí. Stroj proto v následujících letech sloužil pro civilní dopravu a dlouho s ním létali i cestující Československých státních aerolinií.

Celodřevěný dvouplošník s pevným záďovým podvozkem poháněly dva hvězdicové, vzduchem chlazené devítiválcové motory Salmson Z-9 o výkonu po 169 kW. Prototyp pojmenovaný Goliath poprvé letěl 8. února 1919 z Toussus-le-Noble u Paříže do Kenley u Londýna. Řídil ho poručík Lucien Bossoutrot a na palubě bylo dalších jedenáct armádních důstojníků. Tak velkou kapacitou se mohl na začátku 20. let pochlubit jen málokterý letoun.

Farman F.60 Goliath se následně do dějin zapsal hned několika rekordy. Například 1. dubna 1919 vzlétl se čtyřmi cestujícími na palubě do úctyhodné výšky 6 300 metrů. V srpnu téhož roku se uskutečnil let bez mezipřistání z Paříže do marocké Casablancy. Trať dlouhou 2 050 km urazil za 18 hodin a 23 minut.

Průměrná rychlost 112 kilometrů za hodinu se může zdát z dnešního pohledu směšná, ale na tehdejší dobu to byl hodně slušný výkon. Goliáš byl následně nasazen na pravidelné lety z Paříže do Londýna. Létal ale i do Bruselu, Amsterodamu nebo Berlína.

Goliáš v Československu

Na III. mezinárodní letecké výstavě v Praze v roce 1924 zakoupilo československé Ministerstvo veřejných prací jeden letoun Farman F.62 Goliath, který byl následně předán do užívání ČSA.

Československo poté zakoupilo licenci na výrobu dalších osmi kusů, které byly součástí civilní vzdušné flotily až do roku 1932. V té době se již jednalo o technologicky zastaralé stroje – rychlost 120km/h nebyla zrovna oslnivá. Ovšem z hlediska pohodlí cestujících se jim ještě dlouho nemohlo nic vyrovnat.

Farman Goliath společnosti Air Union: Foto: Wikipedia.org

Technické údaje letounu (základní typ)

  • Osádka: 2
  • Kapacita: 12-14 osob
  • Délka: 14,33 m
  • Rozpětí: 26,50 m
  • Výška: 5,00 m
  • Plocha křídel: 161 m²
  • Vlastní hmotnost: 2 500 kg
  • Vzletová hmotnost: 4 770 kg
  • Užitečné zatížení: 3 000 kg
  • Pohonné jednotky: 2 × vodou chlazený motor Salmson
  • Maximální rychlost: 140 km/h
  • Cestovní rychlost: 120 km/h
  • Dolet: 400 km
  • Dostup: 4 000 m

Spící prorok Edgar Cayce. V tranzu léčil lidi a odhaloval tajemství reinkarnace

Patří mezi nejslavnější léčitele a senzibily všech dob a jeho zázračné schopnosti si dodnes nedokážeme úplně vysvětlit. Řeč je o muži jménem Edgar Cayce. Za svůj život předal lidem téměř 14 tisíc nejrůznějších poselství. Většinou se jednalo o přesné určení příčin zdravotních problémů jeho pacientů a doporučení léčebného postupu. Občas ale nabízel i pohled za oponu našeho světa. Edgar Cayce přichází na svět roku 1877 v americkém městečku Hopkinsville ve […]

vydáno před 5 dny

Netradiční bramborové recepty z časů našich prababiček

Brambory jsou dnes poměrně opomíjenou potravinou. Tím, že jsou nenáročné na pěstování, jich naši předci měli dostatek i v dobách neúrody a hladomorů. Dokázaly přitom nejen zasytit, ale i dodat řadu potřebných látek a minerálů. Není proto divu, že ve starých kuchařkách najdeme stovky a tisíce nejrůznějších receptů na jejich zpracování. Přečtěte si výběr receptů z počátku 20. století, které otiskl časopis Česká hospodyně. Bramborový závin ½ kg bramborů se […]

vydáno před 1 týdnem

Bude to druhé Národní, pronesl ředitel Vinohradského divadla při slavnostním otevření

Nádherná secesní budova Vinohradského divadla stojí na svém místě už více než 112 let. Na její kráse se sice trochu podepsal zub času (zejména v interiéru), ale to by měla v příštích letech vyřešit kompletní rekonstrukce. Poté snad bude tato stavba stejně krásná, jako při slavnostním otevření dne 24. listopadu 1907. Jak se můžeme dočíst v dobovém tisku, tehdejší společnost neskrývala nadšení z nového kulturního svatostánku Městské divadlo Královských Vinohradů […]

vydáno před 2 týdny

Národní muzeum připomene 51 let od smrti Jana Palacha

Národní muzeum připomene v sobotu 18. ledna 51. výročí sebeupálení Jana Palacha pietním aktem v Památníku Jana Palacha ve Všetatech. Začátek pietního aktu je v 13:00, po jeho skončení bude následovat setkání v sále bývalého kina ve Všetatech, které pořádá Společnost Jana Palacha. Vstup do celého objektu je zdarma. Národní muzeum otevřelo Památník Jana Palacha ve Všetatech 10. října loňského roku. Bznikl na místě původního domu rodiny Palachových, vedle kterého byla vybudována nová […]

vydáno před 16 hodinami

Předávkování vitamínem A může mít fatální následky. V ohrožení jsou hlavně kosti

V oblasti zdravého stravování platí víc než kdekoli jinde, že všeho moc škodí. Příkladem může být nadměrná konzumace vitamínu A. Ten je sice nezbytný pro správné fungování našeho těla, ale podle vědců může ve velkém množství hodně uškodit. Je obecně známo, že vitamín A chrání zrak a posiluje imunitu. Zároveň prospívá pokožce, snižuje sklony k zánětům, podporuje činnost rozmnožovacího ústrojí, podílí se na procesu specializace buněk v organismu a udržuje […]

vydáno před 1 dnem

Pražské letiště na hranici provozní kapacity. Cestující se musí připravit na dočasné snížení komfortu

Letiště Václava Havla loni odbavilo nejvíce cestujících v historii. Celkem jím prošlo 17 804 900 osob, což je asi o jeden milion více než v roce 2018. Vzrůstající trend počtu cestujících pokračuje již několikátý rok v řadě. Pro letiště to ale znamená, že se letos nejspíš dostane za hranici provozní kapacity. Během celého roku létalo z Prahy pravidelně 71 leteckých společností do celkem 165 míst po celém světě, z toho […]

vydáno před 1 dnem
Pražské letiště trhá rekordy v počtu odbavených cestujících pravidelně každý rok.
X Zavřít