Na Homolce vyzkoušeli poprvé na světě unikátní způsob prevence mozkové mrtvice

ZprávyPražskýDEN.cz14. března 20182 minuty čtení

Foto: Archiv

Kardiologové z Nemocnice Na Homolce jako první na světě implantovali pacientům do obou krkavic mikrofiltr, který má zachytit případnou krevní sraženinu. Jedná se o preventivní zákrok, chránící nemocné trpící fibrilací srdečních síní před mozkovou mrtvicí.

„Tato porucha srdečního rytmu může v některých případech vytvořit krevní sraženinu, která pak způsobí cévní mozkovou příhodu. Riziko vzniku cévní mozkové příhody je totiž u pacientů s fibrilací síní až pětinásobně vyšší než u ostatní populace. Trvalý mikrofiltr dokáže krevní sraženinu mechanicky zachytit, ještě než se dostane do mozkových cév, a tedy mrtvici předejít. Jedná o celkem jednoduchý zákrok, na který jsme se usilovně připravovali koncem srpna loňského roku v Izraeli“ říká profesor Petr Neužil, primář kardiologie Nemocnice Na Homolce.

Premiéra zákroku proběhla ve dvou fázích, první fáze v pátek 2. března a druhá fáze o týden později. V tyto dva dny zákrok podstoupili celkem čtyři pacienti, dvě ženy a dva muži (průměrný věk 67 let). U čtyřech z pěti vybraných pacientů zavedli lékaři mikrofiltr do druhé krkavice již po týdnu, pátý pacient bude proveden v odstupu dvou týdnů.

[related-post id=“6003″]

Tito pacienti byli vybráni pro neřešitelnou fibrilaci srdečních síní, vysoký rizikový profil, kontraindikace k antikoagulační (ředicí) léčbě nebo velmi nestabilní efekt. Tři z nich již prodělali mozkovou příhodu, z toho jeden celkem šestkrát. V první fázi lékaři implantovali pacientům mikrofiltr do pravé krkavice, ve druhé fázi pak do levé. Rozdělení výkonu do dvou dnů s týdenním nebo dvoutýdenním rozestupem bylo zvoleno z bezpečnostních důvodů podle protokolu klinické studie a se svolením etické komise NNH.

Aplikace trvalého mikrofiltru do krkavic (tepen, které přivádějí krev do mozku) probíhá pouze pod kontrolou ultrazvuku (tedy zcela bez zátěže radiačním zářením) a při místním znecitlivění. Operatér zavede filtr do nitra tepny ultratenkou jehličkou přes kůži krku. Filtr se po zapnutí spouštěče operatérem roboticky vysune z pouzdra injektomatu a rozvine se volně v dutině příslušné tepny.

[related-post id=“6807″]

Zákrok je rychlý

Vlastní umístění filtru do nitra krkavice netrvá déle než 30 sekund. Výhodou je také možnost okamžitého vytažení filtru, pokud není dosaženo optimální polohy. Filtr se dá vyjmout i 24 hodin po výkonu. Po kontrolním vyšetření následující den je pacient z nemocničního ošetření propuštěn.

Všichni nemocní, kteří zákrok podstoupili, jsou bez větších komplikací. Implantace jednoho mikrofiltru trvala v průměru pouhých 15 minut a pacienti při tom necítili žádnou bolest.

Nepřehlédněte

Studenti se nastěhují k seniorům. Praha 3 chce propojit lidi dvou generací • Radnice Prahy 3 přišla s nápadem, jak dát studentům šanci dostupného bydlení a seniorům odpomoci od izolace, do níž se často v pozdějším věku dostávají. Projekt dvougeneračního soužití se již osvědčil v zahraničí. Zájemci ale musí splňovat několik podmínek.

Když manželství, tak pro všechny. Primátor Hřib podpořil iniciativu Jsme fér • Pražský primátor Zdeněk Hřib se stal prvním primátorem/starostou v České republice, který podpořil iniciativu „Jsme fér“. Ta bojuje za právo gay a lesbických párů vstupovat do manželství. Zástupci iniciativy primátorovi při této příležitosti ve středu udělili „Certifikát férovosti“.

Most přes kanál La Manche. Nerealizovaný plán z 19. století • V roce 2018 přišel Boris Johnson, tehdy ještě jako britský ministr zahraničí, s myšlenkou na stavbu mostu přes kanál La Manche. Spojení Francie a Velké Británie železničním tunelem podle něj nestačí. Podobné plány se přitom objevovaly již na konci předminulého století. Přečtěte si, jak o něm psaly dobové Národní listy v dubnu 1891.

Úřad MČ Praha 2 bude mít v pátek omezený provoz • Z provozních důvodů budou v pátek 23. 3. 2018 všechna pracoviště Úřadu městské části Praha 2 Náměstí Míru 20 otevřena od 7:30 do 10:00 hodin. Vchod do Úřadu městské části Praha 2 z Náměstí Míru bude uzavřen. Použijte, prosím, vchod z Jugoslávské ulice. Podatelna a informační kancelář budou od 7:30 do 10:00 hodin umístěny v hale osobních dokladů přepážky č. 7 a 8 (vchod z Jugoslávské ulice). Podatelna bude od 10:00 do 13:30 hodin umístěna v budově Náměstí Míru 14 (roh Náměstí Míru a Americké ulice). Informační kancelář Jaromírova 23 zůstává v provozu od 7:30 do 13:30 hod.

Praha reviduje dohodu o spolupráci s čínským Pekingem. Chce vypustit větu o politice jedné Číny • Nově vládnoucí pražská koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu dál otáčím politickým kormidlem. Její představitelé chtějí upravit smlouvu o spolupráci mezi českou metropolí a Pekingem, kterou schválilo bývalé vedení města. Konkrétně chce koalice opravit článek 3, který deklarujíce, že Praha v souladu s českou vládou nadále uznává politiku jedné Číny, stejně jako uznává Tchaj-wan nedílnou součástí čínského území.

Národní divadlo poprvé uvede legendární balet Marná opatrnost. Vypadá jako kreslený film • Balet Národního divadla uvede poprvé v historii premiéru slavného baletu Marná opatrnost Sira Fredericka Ashtona. Mistrovské dílo anglického tvůrce, v němž vystoupili nejlepší tanečníci světa, doposud uvedlo více než 35 divadel, včetně pařížské Opery, Velkého divadla v Moskvě, Amerického baletu, Bostonského baletu a Kanadského národního baletu.

Balet Marná opatrnost uvede Národní divadlo letos v dubnu.

Některé firmy začínají nabízet sdílené pracovní pozice. Přináší to výhody i nevýhody • Trend sdílení pracovních míst je na vzestupu. Zaměstnancům přináší možnost lépe sladit práci s volným časem a rodinou, zaměstnavatelům pomáhá udržet si talentované pracovníky. Jaké výhody a nevýhody pro obě strany se s ním pojí?

Policie zahájila trestní stíhání třiceti politiků z bývalého vedení Prahy 1 • Policisté zahájili trestní stíhání proti některým bývalým i současným zastupitelům a pracovníkům Městské části Praha 1 kvůli podezřelému prodeji městských bytů.

15. 11. 1889: Krádež příborů a požár v bytě bankovního úředníka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

6. 4. 1889: Zpackaná sebevražda z nešťastné lásky a velkolepé oslavy v Cařihradu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

18. 9. 1889: Časná zima, placení hudebného a spojení s Vídní • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Sichuan Airlines bude nově létat z Prahy do Curychu • Čínská letecká společnost Sichuan Airlines zahájila prodej letenek na nově spuštěnou linku z Letiště Václava Havla Praha do švýcarského Curychu. Linka bude prodloužením stávajícího spojení z čínského Čcheng-tu do Prahy a bude cestujícím k dispozici každou středu a sobotu od 23. června. Nasazovaným typem bude Airbus A330 pro 300 cestujících.

Praha zřídila v centru odběrové místo na testování covid-19 • Na Václavském náměstí zahájilo v pátek provoz odběrové místo na testování nemoci covid-19. Cílem je, aby testování bylo více dostupné pro jak pro obyvatele Prahy, tak i pro turisty. Současná odběrová místa se nacházejí mimo centrum a turisté do nich často musejí cestovat přes celé město.

Návštěvníci Stromovky se mohou učit poznávat dřeviny • Pražská Stromovka patří mezi druhově nejpestřejší parky v zemi. Nachází se zde celkem 203 druhů a kultivarů listnatých a 44 druhů a kultivarů jehličnatých dřevin. U mnoha stromů ve Stromovce se nyní objevily nové jmenovky v rámci projektu „Stromy, které chcete znát“.

Sedmý ročník Festivalu íránských filmů přivítá hvězdnou sestavu hostů • Sedmý ročník Festivalu íránských filmů ÍRÁN:CI, který se koná v Praze od 9. do 14. ledna, je nejen jedinečnou přehlídkou skvělé íránské kinematografie, ale také mimořádnou příležitostí pro setkávání íránských umělců s českým publikem. V rámci projekcí, seminářů a doprovodného programu se představí přes dvacet filmařů, spisovatelů, kameramanů, producentů a herců.

Pražská část festivalu potrvá do 14. ledna.

Havárií na pražské vodovodní síti bylo letos zatím méně • Pražské vodovody a kanalizace (PVK) řešily za prvních šest měsíců letošního roku 2 320 mimořádných událostí, což je o 230 méně než ve stejném období předchozího roku.

Autem na Petřín se už nedostanete. Praha nainstalovala nové sloupky • S blížícím se jarem lákají pražské parky stále více návštěvníků. Ti jistě velmi ocení nově vybudované mechanické zábrany proti nepovoleným vjezdům automobilů, které v posledních letech znepříjemňovaly pobyt v parku na Petříně.

Pejskař brutálně zmlátil cyklistu v Letňanech. Rozzuřila ho banální maličkost • Policisté z Letňan se od konce dubna zabývají případem napadení cyklisty, které se odehrálo v lesoparku u Toužimské ulice v Praze 9. Celý incident odstartovala banální záležitost, když cyklistovi vběhl pod kolo volně pobíhající labrador. Muž na kole se snažil střetnutí vyhnout, ale i přes usilovné brždění se předním kolem psa dotknul. To rozzuřilo jiného muže, pravděpodobně majitele psa, který na cyklistu zaútočil. Poškozeného začal bít pěstmi do hlavy a kopat kolenem do horní poloviny těla, až skončil na zemi. Útočník pak odešel pryč i se psem. Celému incidentu přihlížel desetiletý syn poškozeného, který si pak všiml, že agresor nastoupil do tmavého vozidla a odjel. Poškozený pětatřicetiletý muž skončil v nemocnici na jednotce intenzivní péče se zlomeninou levé spodní očnice a je dodnes v pracovní neschopnosti. Při prošetřování případu policisté prověřili celé okolí, ptali se pejskařů v Letňanech, prohlédli kamerové záznamy, ale nic z toho zatím nevedlo k dopadení útočníka. [related-post id="10699"] Útočníkovi je přibližně 30 až 35 let, měří 190 cm, má štíhlou a svalnatou postavu, krátké hnědé až zrzavé vlasy a plnovous stejné barvy. Oblečený byl do šedého trika, kraťasů a na nohou měl světlé sportovní boty. Pes, kterého muž venčil, byl černý krátkosrstý labrador. Případ je prošetřovaný pro trestný čin ublížení na zdraví, za což v případě dopadení a odsouzení hrozí trest odnětí svobody až na tři roky. Jestliže muže zachyceného na identikitu poznáváte, ozvěte se policistům na linku 158.

Agresivní pejskař zmlátil cyklistu.