Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice

ZprávyPražskýDEN.cz16. května 20183 minuty čtení

Foto: Pražské služby

Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat.

Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru.

„Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman.

[related-post id=“10439″]

Baterie vydrží celou směnu

Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací.

Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks.

[related-post id=“10379″]

Nižší provozní náklady

Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana.

Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole.

„Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková.

Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Nepřehlédněte

Pražané třídí čím dál víc. Zároveň ale přibývá i odpadu • Pražské svozové společnosti v loňském roce svezly více než 266 tisíc tun směsného komunálního odpadu. Pražané do kontejnerů na tříděný odpad vyhodili přes 60 tisíc tun skla, plastových obalů, papíru a dalších recyklovatelných komodit. Od letošního ledna mohou navíc separovat i bioodpad.

Množství vyprodukovaného odpadu v Praze každým rokem roste.

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

Češi třídí odpad svědomitě, ale občas se dopouštějí chyb • Češi jsou dlouhodobě považováni za premianty v třídění odpadu. V loňském roce bylo do barevných kontejnerů odevzdáno rekordních 49 kilogramů papíru, plastů, skla a nápojových kartonů na jednoho obyvatele. K pravidelnému třídění se podle průzkumu hlásí 73 % populace, což nás řadí na špičku evropského žebříčku. I přesto je ale stále prostor na zlepšení, a to nejen co do množství, ale i kvality. Některé druhy odpadu totiž část lidí stále netřídí správně.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Kam vyhodit obal od zubní pasty? Nová kampaň testuje známé tváře • Svozová společnost Pražské služby se během letních prázdnin zaměří na téma správného třídění odpadu a předcházení jeho vzniku. V rámci online kampaně pětice známých osobností podstoupí tzv „Třídicí kvíz“. Jako první si ho vyzkoušel herec, scenárista a bojovník v MMA Jakub Štáfek.

Použité roušky v ulicích jsou problém. Hlídejte si je, vyzývají Pražské služby • Pražské služby se v nové kampani obrací na Pražany a žádají je, aby si důsledně hlídali své roušky. Ty totiž stále častěji končí vytracené či pohozené v ulicích Prahy. Jediný aktuálně správný způsob likvidace použité roušky je její vyhození do koše či popelnice.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Krabice od pizzy do papíru nepatří. Umíte správně třídit odpad? Tohle jsou nejčastější chyby • V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i to, co do nich nepatří. K nejčastějším omylům při recyklaci patří třídění plat od vajec, krabic od pizzy nebo papírových kapesníčků. Pražanům dokážou pořádně zamotat hlavu i produkty ze specifických materiálů, mezi které se řadí polystyren, tlakové obaly od sprejů, zrcadla nebo vysloužilé pneumatiky. Následující manuál napoví, jak se vyvarovat nejčastějších přehmatů.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje • Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Pražané loni vytřídili rekordní množství kovových obalů • Šedě zbarvené kontejnery se v ulicích Prahy objevily poprvé v roce 2013. Zhruba rok trvající pilotní projekt byl tehdy zaměřen pouze na sběr nápojových plechovek. Projekt recyklace kovových obalů pak naplno odstartoval v polovině roku 2016. Za tu dobu se jich sesbíralo přes 427 tun.

Jak správně naložit s vysloužilým vánočním stromkem • Odstrojili jste vánoční stromek a přemýšlíme, kam teď s ním? Správný postup likvidace se liší podle přístupnosti popelnic na směsný odpad. Pražské služby očekávají, že během ledna a února jich svezou přes 300 tisíc.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp. 

Pražané se naučili třídit kovové obaly. Ve Vysočanech funguje nová třídící linka • V areálu Pražských služeb ve Vysočanech byla zprovozněna moderní linka na třídění kovových obalů. Poloautomatická linka je vybavena technologií, která odděluje železné a neželezné kovy. Mezi ty například patří hliník, měď nebo zinek. Do zařízení putují kovové obaly z šedých kontejnerů umístěných po celé Praze a od všech svozových společností zajišťujících svoz komunálního odpadu na území metropole. Třídění kovových obalů si Pražané oblíbili. Zatímco v roce 2017 obyvatelé metropole vytřídili 144 tun kovových obalů, loni to bylo bezmála 262 tun.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Na množství odpadu v Praze se epidemie nejspíš nepodepsala • Pražané v loňském roce vyprodukovali rekordních 257 754 tun směsného odpadu a vytřídili 59 592 tun papíru, skla, plastů, kovových a nápojových obalů. Nárůst je srovnatelný s předchozími roky. Údaje zveřejnila největší pražská svozová společnost Pražské služby.

Pražané poctivě třídí, odpadu ale produkují čím dál víc • V barevných kontejnerech na tříděný odpad skončilo v loňském roce bezmála 57 tisíc tun odpadu. Nejvíce se třídil papír a sklo. Narostlo i množství komunálního odpadu. Toho pražské svozové společnosti svezly přes 264 tisíc tun.

Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří • V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Nový vůz pražských popelářů popelnici vysype i umyje • Pražské služby hlásí další novinku ve vozovém parku. Speciální kuka vůz nejenže sveze odpad, ale zároveň vyčistí popelnici či kontejner. Vozidlo je vedle klasického vyklápěče odpadových nádob vybaveno mycím zařízením s tryskami. Pražské služby tak mohou celý proces realizovat mnohem efektivněji. Mytí odpadových nádob patří mezi méně známé činnosti svozových firem. Pražské služby doposud prováděly mytí odpadových nádob pomocí dvou speciálních vozidel. Vyčištění ale předcházel výsyp popelnice pomocí běžného popelářského auta. „Obě vozidla se vždy potkala na svozové trase a společně se podílela na celém postupu. Nyní můžeme celý proces realizovat mnohem efektivněji, a navíc není nutné vypravovat kuka vůz a myčku společně. Původní dvě specializované myčky odpadových nádob zůstávají součástí našeho vozového parku i nadále,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Čisté do několika vteřin Nové třínápravové vozidlo značky Mercedes-Benz je na první pohled k nerozeznání od běžného popelářského auta. Výsyp a vyčištění popelnice nebo kontejneru trvá asi deset vteřin. K čištění se používá horká voda s desinfekčním prostředkem. „Nejprve je proveden výsyp odpadu a následuje čištění. Špinavá voda se zachytává do tzv. sběrné vany a následně odtéká do samostatné nádrže, která je součástí vozu. Po vykonané práci je pak znečištěná voda odvezena do deponie v areálu Pražských služeb“, doplňuje mluvčí Radim Mana. Nejen pro bioodpad jako stvořené V testovacím režimu byl nový kuka vůz vyzkoušen při svozu bioodpadu, kde se osvědčil. „Máme ověřeno, že naše novinka vyčistí i několik let používanou a nemytou nádobu. Právě u bioodpadu se občas setkáváme se značným množstvím usazeného zbytkového materiálu. S tím je spojen i nelibý zápach, a to zejména v letních měsících,“ konstatuje Radim Mana. V příštích týdnech bude novinka nasazena mezi ostatní popelářská auta při běžném provozu v rámci komerčního svozu bioodpadu. Naplánováno je i mytí při svozu směsného odpadu v metropoli. Špína zevnitř i zvenčí Aktuálně jsou Pražské služby vybaveny třemi vozidly, které čistí odpadní nádoby, a to od malé popelnice o objemu 70 l až po velké 1100l kontejnery. Dvě starší myčky navíc dovedou nádoby umýt i zvenčí. Celý kontejner či popelnice jsou spolknuty zadní mechanickou částí vozu a vodní trysky se postarají o kompletní vyčištění. „Nové popelářské auto sice umývá jen vnitřek nádob, ale v zimě, kdy není čištění obvyklé, lze odmontovat mycí hlavici s tryskami a vůz může svážet odpad. Starší mycí speciály jsou obvykle uloženy k zimnímu spánku,“ vysvětluje mluvčí Mana. Pro externí čistění nádob Pražské služby ještě disponují menším vozidlem s nádrží a ruční tlakovou myčkou wap. Tato technika je využívaná v hůře dostupných lokalitách a pro čištění nádob se spodním výsypem. Službu mytí si často objednávají hotelová zařízení, a to u všech typů odpadových nádob pro různé komodity. Čistění popelnic na směs je v oblibě u správců či majitelů objektů. Ve výjimečných situacích se přistupuje i k výměně nádob za nové. Pražské služby se v metropoli starají asi o 140 tisíc popelnic a kontejnerů. Vozidlo s mycím zařízením zvládne stovky kusů v rámci jedné směny.

Roušky a respirátory je nutné zlikvidovat bezpečným způsobem • Pražské služby vydaly pro občany doporučení správného postupu při likvidaci masek, respirátorů, roušek a dalších ochranných a hygienických pomůcek.