První semafor v Praze začal fungovat před 90 lety. Lidem hodně vadil

22. ledna 2020, 16:38 PražskýDEN.cz
Foto: TSK Praha

V roce 1930 byla v Praze nainstalována první automatická světelná signalizace, a to ve středu Václavského náměstí, kam ústí ulice Vodičkova a Jindřišská. Do té doby byla doprava na křižovatkách řízena pouze pokyny strážníka a od roku 1927 také ručně přepínanými semafory.

Takové stály například na křižovatce ulic Hybernská, Dlážděná a Havlíčkova, tedy v místě dnešního Masarykova nádraží.

První automatický semafor, vyrobený společností ČKD Praha, zahájil provoz 21. ledna 1930 a poměrně rychle se stal terčem kritiky novinářů i tehdejší motoristické veřejnosti. Jednalo se o čtyřboký semafor, který byl zavěšený uprostřed nad křižovatkou a řídili se jím jak chodci, tak vozidla. Vytýkalo se mu, že dopravu spíše zpomaluje, než aby byla plynulejšíUsnadnit provoz měl ale především tramvajím.

Pozdější varianta automatického semaforu na Václavském náměstí. Foto: TSK

Dnes už by to bez nich nešlo

Bez spolehlivé světelné signalizace by naše metropole nemohla fungovat ani dnes, jednotlivé systémy tak stále prochází modernizací

 „V Praze stálo v roce 2018 celkem 665 světelných signalizačních zařízení. Každoročně přibývají řádově jednotky nových semaforů, ale obnovíme jich zhruba 30 až 50. Od devadesátých let je u semaforů zaváděn systém upřednostňování veřejné hromadné dopravy, který dnes ale funguje v dynamickém režimu,“ vysvětluje Barbora Lišková, tisková mluvčí Technické správy komunikací.

To v praxi znamená, že jsou semafory schopny reagovat na téměř veškeré dění na vozovce, včetně vyhodnocení počtu čekajících vozidel. Semafory podle toho upravují režim křižovatky, aby nebyla zahlcená. Celkem dvě třetiny semaforů mohou navíc ovládat dispečeři i přímo z Hlavní dopravní řídící ústředny.

Bez semaforů už by to dnes v Praze nešlo. Foto: Unsplash

Na většině křižovatek se v současnosti nechává 24hodinový provoz, který je nastaven na různé fáze. Fáze „blikající žlutá“se používá v místech, kde není tak silný provoz a vyřazení semaforu není nebezpečné. Chodcům a nevidomým při ní ale stále zůstává možnost blikající signalizaci na čas spustit do normálního provozu.

„V současné době je takto řízeno více než 50 signalizovaných míst. Na místech, kde by však mohla být ohrožena bezpečnost zejména chodců, se používá klasický systém „červené křižovatky“, který střídá všechny barvy semaforu. Nepřetržitě řízených signalizací je v Praze většina, a to přes 80 procent,“ doplňuje Barbora Lišková.

Nové nahrazuje staré

Tyto moderní systémy jsou ale záležitostí až posledních několika let. Do konce devadesátých let minulého století totiž semafory fungovaly ještě pomocí řadicího válce okovaného plíšky, které předávaly signál k přepnutí semaforu.

„V praxi se používalo pevné nastavení intervalů na 60, 80 a 120 sekund, které se s železnou pravidelností opakovaly. Cyklus byl narušen pouze stiskem tlačítka pro chodce, kdy po doběhnutí zelené pro automobily byla vřazena zelená pro chodce,“ doplňuje Barbora Lišková.

Proč se Praha jmenuje Praha? Vysvětlení je hned několik

Je to tak trochu záhada. Přesný původ slova Praha už se nejspíš nikdy nedozvíme. Přesto ale existuje několik hypotéz, jak naše hlavní město ke svému názvu vlastně přišlo. Jedním z nejčastějších vysvětlení je říční práh – místo v řece, kde voda přetéká přírodní kamennou či skalnatou překážku. Vltava bývala říčními prahy typická. Koryto díky těmto jezům nabíralo vyššího spádu, což umožňovalo využití řeky jako dopravní tepny. Kromě toho se tato místa dala snadno přebrodit, […]

420 let od první veřejné pitvy v Praze. Tělo patřilo oběšenému zločinci

V prostorách dnes již neexistující Rečkovy koleje v dnešní ulici Karolíny Světlé se přesně před 420 lety uskutečnila první veřejná pitva v Praze. Od 8. do 12. června roku 1600 tady Jan Jessenius „za velkého shromáždění slavných a učených mužů, vědychtivých a vzdělaných měšťanů“ prováděl něco, co středověká metropole dosud neznala – pitval mrtvé tělo. Na tehdejší dobu raritní úkon měl přilákat pozornost veřejnosti a napomoci obnově výuky lékařství na pražské univerzitní půdě. Pražská lékařská fakulta byla od dob husitských […]

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem

Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850. „Rekonstrukce historického mostu z poloviny 19. století se řadí mezi unikátní stavební projekty Správy železnic. Šlo o první takto velkou opravu v jeho 170 let dlouhé historii. V tomto případě se dá bez nadsázky říct, že nezůstal kámen na kameni. Výsledek ale stojí za to, což ocení nejen obyvatelé a návštěvníci Prahy, ale […]

Fontána Národního muzea večer opět září barvami

Po několikaměsíční pauze, kdy byla fontána před Historickou budovou Národního muzea uložena k zimnímu spánku, se tento originální vodní prvek na vrcholku Václavského náměstí opět rozzářil, tentokrát barvami národní trikolory. První spuštění proběhlo v pátek 1. května v 8 hodin večer. Jedna z nejhezčích fontán v Praze opět spouští své barevné večerní osvětlení. Letos však nestřídá různobarevné kombinace, ale září v barvách trikolory. Národní muzeum tak chce poukázat na soudržnost našeho národa a připomenout její důležitost v komplikovaných „koronavirových“ časech. Od […]

Podchod propojí Hlavní nádraží se Žižkovem a Vinohrady. Stavba začne za měsíc

Správa železnic vybrala firmu na prodloužení severního podchodu na pražském Hlavním nádraží. Sdružení firem s názvem „MTS+HT CZ – Podchody hl. n.,“ jehož společníky jsou Metrostav a.s. a HOCHTIEF CZ a.s., zrealizuje stavbu za 219,55 milionu korun. Práce začnou letos v květnu a první chodci si díky prodloužení podchodu zkrátí cestu z nádraží do přilehlých městských částí příští rok v srpnu. „Prodloužením severního podchodu za stávajícího 7. nástupiště dojde k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti z Hlavního nádraží na Žižkov a Vinohrady. Vyústění pěší trasy bude […]

Tramvaj v Praze.

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů

Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavba prodloužení se předpokládá do roku 2027, v termínu dokončení prvního úseku trasy metra D. „Díky prodloužení tratě budou moci Pražané přestoupit na metro D, ale také na autobusové […]

Kaplička na Petříně prošla kompletní rekonstrukcí

Hlavní město nechalo opravit kapli sv. Kříže u rozhledny v parku na Petříně. Památka byla dlouhá léta v havarijním stavu. Mimo jiné do ní zatékala voda. Rekonstrukce vyšla celkem na 2,8 milionu korun. V rámci rekonstrukce byly odborně očištěny a ošetřeny erodované části stavby, vyměněny soklové omítky a restaurátoři obnovili kamenické, kovářské a dřevěné prvky včetně střechy. Průčelí kaple zdobí restaurované sgrafito Zmrtvýchvstání Krista od J. Riedla z roku 1934, vytvořené podle kartonu Mikoláše Alše z roku 1898. U vstupu do kaple je umístěna zajímavá […]

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice

V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám. Cyklostezka od délce 1 200 metrů byla vybudována na žádost městské části jako místní priorita bezmotorové dopravy. Realizaci měla na starosti Technická správa komuniakcí hl. m. Prahy (TSK). V současné době jsou dokončeny dvě části cyklostezky, zbylá třetí (prostřední) část čeká na vyřešení majetkoprávního sporu. Celá stezka je […]

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání. Provoz metra bude z tohoto důvodu obousměrně přerušen od soboty 26. září 2020 do pondělí 28. září 2020 v úseku Pražského povstání – Kačerov. V denním provozu DPP zavede náhradní autobusovou dopravu XC s pravidelným intervalem 2 minuty. Práce budou probíhat ve třech úsecích – přímo ve stanici Pankrác na 2. koleji (172 pražců) a v tunelu mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání […]

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti

Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu. Autobusový terminál Černý Most a jeho okolí vyžaduje již řadu let celkovou revitalizaci. Mezi hlavní problémy frekventovaného přestupního místa patří správa a údržba terminálu a nekvalitní veřejná prostranství v jeho okolí. Nejen na to […]

Smíchovskou náplavku zdobí pět plechových záchranných člunů

Sochařský festival Sculpture Line se v samém závěru letošního ročníku rozrostl o dílo Lifeboats (Záchranné čluny) německého umělce Johannese Pfeiffera, které vytvořil přímo pro Prahu. Ve středu zakotvilo na Smíchovské náplavce mezi kobkami 16 a 17. Lifeboats je soubor 5 lodí, vytvořených z perforovaného plechu. Symbolizovat má obtížné období, které zastihlo celé lidstvo nepřipravené, v němž se jakýkoli záchranný člun nejeví jako dostatečně pevný pro záchranu všech. Díky své fluorescenční barvě budou lodě vidět i z velké dálky a promění […]

Nedostatek důležitého vitamínu zvyšuje riziko ADHD u dětí

Zhruba každé desáté dítě v současnosti trpí hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Tato neurovývojová porucha je známá pod anglickou zkratkou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Vědci nyní zjistili, že příčinou jejího vzniku může být nedostatek důležitého vitamínu v těle matky během těhotenství. ADHD se častěji vyskytuje u chlapců. Mezi příznaky patří neudržení pozornosti při nejrůznějších činnostech. Děti s ADHD nemají příliš rády úkoly zaměřené na trpělivost a soustředění. Často ztrácejí věci, jsou neustále v pohybu, stále hovoří a mají celkově problém […]

Trojská lávka je téměř dokončena. Brzy se otevře pro veřejnost

Dělníci dokončili stavbu nové Trojské lávky. Před uvedením do provozu je ale ještě potřeba provést zatěžkávací zkoušky. Statická část proběhla již v úterý. V následujících třech dnech bude mostní konstrukce podrobena dynamické části testu. Pro veřejnost by se lávka měla otevřít v říjnu tohoto roku. Při statické zkoušce je nejprve uskutečněno takzvané nulové měření konstrukce. Po jeho vyhodnocení najedou vozidla se stanovenou hmotností a parametry do předem určených pozic. Následně se měří a vyhodnocuje zatížení konstrukce lávky. Vše […]

Novoroční ohňostroj v Praze opět bude. I přes rozhodnutí magistrátu

Přestože vedení Prahy v srpnu oznámilo, že v příštím roce nebude organizovat žádný oficiální novoroční videomapping ani ohňostroj, milovníci pestrobarevných světélek si opět přijdou na své. Již druhý „neoficiální“ novoroční ohňostroj plánuje opět uspořádat spolek Ohňostroj pro Prahu. Financování pražských ohňostrojů a jejich organizaci zaštiťoval Magistrát hl. m. Prahy řadu let. Nové vedení města se ale loni rozhodlo, že rok 2020 přivítá namísto klasického ohňostroje videomapping na fasádu Národního muzea. V reakci na to vznikl spolek Ohňostroj […]

V Čakovicích mají nově opravený park. Vypráví příběh mistra Jana Husa

Městská část Praha-Čakovice otevřela kompletně zrekonstruovaný Husův park. Jeho součástí jsou netradiční záhony, autorský vodní prvek s kolísající hladinou, zeď s chytrým nanonátěrem, která sama rozkládá emise a sad okrasných jabloní odkazující k památce mistra Jana Husa.  Uprostřed parku se začíná vyprávět příběh mistra Jana Husa. Připomíná jeho upálení na hranici dne 6. 7. 1415. Přesně 6 krát 7 řad okrasných jabloní je totiž vysázeno za zády Husovy sochy, která stojí uprostřed parku. Námět zvolili architekti ze […]

Výstava ukazuje, jakým směrem by se Praha mohla v budoucnu vyvíjet

V neděli 20. září odstartoval na Smetanově nábřeží v Praze rozsáhlý výstavní projekt „Praha – město pro lidi“. Organizátoři nabízejí otázky i odpovědi, jakým směrem by se měla ubírat diskuze v české metropoli nad tématy jako dopravní infrastruktura, regulace automobilového provozu spojeného s parkováním, dostupnost bydlení a regulace investičního developmentu, zkvalitnění veřejného prostoru a městského parteru a nabízejí příklady řešení, která využívají ostatní evropská hlavní města. „Jako většina světových metropolí i Praha podřídila svůj rozvoj hlavně hospodářskému růstu a nekontrolovaný byznys negativně změnil charakter Prahy. Centrum města se proměnilo v turistický […]

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít

Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí. „Naši pracovníci se denně setkávají se starými věcmi, které sice trpí drobnými estetickými a funkčními vadami, nicméně při troše investovaného času a péče, by mohly dalších několik let bezproblémově sloužit. To je ostatně i případ stoličky […]

X Zavřít