Jak se řídí traktor? Vyzkoušejte si to na trenažeru v Národním zemědělském muzeu

Kam vyrazit v PrazePetra Domašínská30. ledna 20182 minuty čtení

Foto: Národní zemědělské muzeum Praha

V pražské budově Národního zemědělského muzeu se můžete nově svézt na trenažéru Zetor Tractors. Nový simulátor jízdy traktorem byl vyvinutý přímo pro expozici Jede traktor a jedná se o jediný prototyp v Česku. Vyzkoušet si lze jízdu po městě i orbu na poli.

Vyhoupnout se do kabiny traktoru a vyzkoušet si, „jaké to je“, bylo vždycky snem řady kluků, holek, často i jejich tatínků nebo dědečků. Národní zemědělské muzeum jim nyní takovou zábavu umožní. Díky firmě Zetor Tractors, která darovala komponenty Zetoru Major 80 a podělila se také o zkušenosti s propojením ovládacích prvků reálného traktoru s řídicím systémem simulátoru, má nyní Národní zemědělské muzeum první prototyp traktorového simulátoru v České republice.

Kabina traktoru je vybavena reálnými ovládacími prvky, vyzkoušet si lze orbu na poli i jízdu po městě. Samostatně smí na simulátor osoby od 150 cm výšky, užívání je bez věkového omezení, pro malé děti však pouze v doprovodu rodičů. Simulátor vychází z reálné předlohy, a tak mladší děti nedosáhnou na ovládací prvky. Proto jsou pro ně v expozici nachystány také odrážedla a šlapací traktůrky, počítačová hra Farming Simulator 2015 nebo rovněž nově instalovaný dětský bagr.

Pořiďte si fotku s traktorem

Samotná expozice Jede traktor představuje více než dvacet typů traktorů od tuzemských i zahraničních výrobců vyrobených v letech 1917 až 1953. Jde o výběr z rozsáhlých sbírek muzea, které se zabývá mapováním továrních řad výrobců, jako je Svoboda, Zetor, Wikov či John Deer. Vystavené traktory upoutají svou různorodostí, na některých se návštěvníci mohou i vyfotit.

Nepřehlédněte

Průvodce nákupem spacáku. Na co je potřeba myslet • Při každém outdoorovém dobrodružství, od kempování v přírodě po vícedenní trek, je správný spacák klíčovou součástí vašeho vybavení. Nákup spacího pytle však není jen otázkou výběru toho nejlevnějšího nebo nejdražšího modelu. Existuje několik důležitých faktorů, na které byste měli myslet, abyste si vybrali spacák, který splní vaše potřeby a poskytne vám pohodlný spánek i v nejnáročnějších podmínkách.

Praha si nechala spočítat skutečný počet obyvatel. Od oficiálních údajů se liší • V hlavním městě žije dlouhodobě o čtvrt milionu lidí více, než jich je trvale přihlášeno. Vyplývá to z průběžné analýzy, kterou pro vedení města vypracovává odborná firma.

Jak se stát skvělou matkou? Tajemství máme přímo před očima • Role matky v lidské společnosti se vyvíjí v průběhu věků, ale ve své podstatě zůstává nadčasová. Cesta k tomu stát se skvělou matkou není o dokonalosti. Hlavní roli má hrát spíše láska, porozumění, růst a umění pečovat. Tento článek se zabývá hlubokou a obohacující cestou mateřství a nabízí poznatky a návody pro ty, které usilují o to, aby tuto roli přijaly s grácií a moudrostí.

Vyhlídka v Letenských sadech prošla celkovou revitalizací • Jedno z nejoblíbenějších vyhlídkových míst na Letné prošlo celkovou úpravou. Hlavní město za práce zaplatilo necelý milion korun.

Smrtelně nebezpečná nabíječka baterií musí být stažena z trhu • Na českém trhu se objevilo elektrické zařízení, které pro spotřebitele představuje vážné bezpečnostní riziko. Varuje před tím Česká obchodní inspekce (ČOI).

7. 10. 1889: Na smrt vylekaná matka a cestující apoštolé spiritismu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Kouření je v současnosti mnohem víc škodlivé než kdysi • Přestože lékaři kdysi kouření doporučovali, v současné době o škodlivosti tabákových výrobků již nikdo nepochybuje. Až v roce 1964 vydal hlavní hygienik USA dokument, který vůbec poprvé oficiálně varoval před brutálními následky vdechování cigaretového kouře. Začala tak dlouhá a vleklá válka proti kouření.

Kouření zabíjí.

Komplikace v dopravě chce TSK zmírnit urychlením oprav • Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s. (TSK, a. s.), v reakci na pondělní dopravní problémy v hlavním městě okamžitě ve spolupráci se svými dodavateli zahájila kroky ke zkrácení dopravních omezení na nejzatíženějších opravovaných komunikacích. „Samozřejmě vnímáme celkovou situaci v dopravě. Při každé stavbě, a především při jejím zahájení monitorujeme její vliv na dopravu. Ukázalo se, že nutné opravy ulic Dobříšské, Wilsonovy a Jiráskova mostu způsobily Pražanům nemalé problémy. Proto jsme okamžitě zareagovali, abychom tyto opravy urychlili,“ uvedl generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka. Opravy důležitých dopravních tahů v Praze plánuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., záměrně na letní měsíce, kdy je provoz v metropoli nižší. Většina prací bude dokončena během letních prázdnin, aby bylo vše připraveno na zářijový návrat školáků i jejich rodičů. „S komplikacemi v dopravě jsme počítali, protože se jedná o významné komunikace, a upozorňovali jsme řidiče, aby si svou cestu naplánovali s dostatečnou časovou rezervou,“ vysvětluje tisková mluvčí TSK a. s. Barbora Lišková. Dopravní problémy Velké dopravní komplikace v průběhu prvního dne po prodlouženém víkendu, kdy se řada Pražanů vracela do hlavního města, způsobila také řada dopravních nehod, například v ulicích Legerova, Vodičkova, Radlická nebo na Karlově náměstí, Rašínově nábřeží či mostě Legií. „Často za dopravním kolapsem stojí také neukázněnost některých řidičů, kteří vjíždějí do některých křižovatek i ve chvíli, kdy je nemohou bezpečně projet a pokračovat v jízdě. Tím zablokují průjezd ostatním řidičům a vzniká tak zcela zbytečná kolona ve všech směrech,“ upozorňuje na nešvar řidičů Barbora Lišková. V případě Dobříšské ulice se podařilo díky příznivým klimatickým podmínkám opravu komunikace ve směru do centra urychlit o zhruba šest dní. „V případě, že nezasáhne nepříznivé počasí, bude směr do centra hotový ve středu. Doufáme, že jej zprovozníme v plném rozsahu ještě před odpolední špičkou,“ uvedl Petr Smolka. Navazovat bude oprava Dobříšské směrem z centra, která by opět v případě příznivých podmínek neměla přesáhnout tři až pět dní. To znamená celkové zkrácení oprav této komunikace, která je plánována až do 29. července, o přibližně 14 dní. Upraven byl rovněž dopravní režim v opravovaném úseku Wilsonovy ulice, kde řidiči aktuálně mohou jezdit dvěma jízdními pruhy. „Řidiči přejíždí po vyfrézovaném úseku, projíždí tedy stavbou, proto je žádáme o zvýšenou opatrnost. V rámci zvýšení průjezdnosti jsme se ale rozhodli jim umožnit průjezd s omezením rychlosti,“ vysvětluje Petr Smolka. I další práce budou probíhat tak, aby byl provoz sváděn do jednoho pruhu pouze na nezbytně nutnou dobu s důrazem na práce o víkendech, kdy je provoz slabší. Uzavírání jízdních pruhů je nutné nejen z důvodu opravy povrchu při jeho odstraňování a pokládání nového, ale také při kontrole a opravách dilatačních spár na přemostěních. Jiráskův most Nutná oprava Jiráskova mostu měla být provedena už v roce 2017, nyní byla naplánována na období prázdnin z důvodu nižšího provozu. Při opravě budou realizovány i drobné opravy izolačního souvrství, aby se zamezilo možnému budoucímu zatékání do konstrukce mostu a prodloužila se tak jeho životnost. „V tuto chvíli jednáme s dodavatelem, kterým je společnost Strabag, aby jeho lidé pracovali ve dvousměnném provozu. Povedlo se zatím ve spolupráci zajistit, že bychom plně zprovoznili křižovatku Preslova – V Botanice, která je bezprostředně za Jiráskovým mostem na Smíchově. Pokud nám počasí dovolí, chceme ji otevřít už v pátek 13. července, aby byla průjezdná už při odjezdu Pražanů na víkend,“ dodává generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka.

Nuselský most.

Sedmý ročník Festivalu íránských filmů přivítá hvězdnou sestavu hostů • Sedmý ročník Festivalu íránských filmů ÍRÁN:CI, který se koná v Praze od 9. do 14. ledna, je nejen jedinečnou přehlídkou skvělé íránské kinematografie, ale také mimořádnou příležitostí pro setkávání íránských umělců s českým publikem. V rámci projekcí, seminářů a doprovodného programu se představí přes dvacet filmařů, spisovatelů, kameramanů, producentů a herců.

Pražská část festivalu potrvá do 14. ledna.

Pražská záchranka letos nakoupí 30 nových sanitek za desítky milionů korun • Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy letos nakoupí 30 nových sanitek. Všechny vozy typu Mercedes Sprinter s tzv. skříňovou nástavbou obdrží pražská záchranka od dodavatele do konce roku. Vybavení sanitek připomíná mobilní jednotku intenzivní péče. Na požadavcích uvedených v zadávací dokumentaci se podílely přímo i záchranářské posádky. Vozidla zásadním způsobem přispějí k udržení vysokého standardu poskytované péče pacientům a k obnově vytíženého vozového parku. Nové sanitky nahradí vozidla z let 2007–2009. „Sanitky tzv. skříňového typu se v Praze, ale i v dalších metropolích, osvědčily svou konstrukcí a nesporným přínosem v péči o pacienta, odolností při jízdě po nerovnostech i při nehodách. I proto dosud v Praze při haváriích nedošlo k žádným závažným zraněním transportovaných pacientů ani personálu,“ říká Ján Doubrava, náměstek sekce technicko-provozní ZZS HMP. Prostor vozu umožňuje zdravotníkům mimo jiné přístup k pacientovi z obou stran. Při mimořádných událostech, jako jsou hromadná neštěstí s vysokým počtem zraněných, je možné transportovat více pacientů najednou. „Pražská záchranka je vytíženou záchrannou službou a tomu odpovídá také používané vybavení v sanitních vozech. To musí zajistit i péči o pacienty s nejzávažnějšími zdravotními obtížemi, kteří směřují do specializovaných center v pražských nemocnicích,“ říká Ján Doubrava s tím, že na stanovení požadavků v zadávací dokumentaci se podíleli přímo i záchranáři a řidiči. Důraz byl kladen především na bezpečnost, komfort a kvalitní přístrojové vybavení jak zdravotnickou technikou, tak moderními komunikačními a informačními systémy. [gallery size="full" columns="1" link="none" ids="6061"] Sanitky typu Mercedes Sprinter odpovídají technickým požadavkům, které vyplývají z certifikace jakosti ISO pro oblast výkonu přednemocniční neodkladné péče. Jsou vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou a motory o výkonu 140 kW, odpovídajícím nejpřísnější emisní normě Euro 6. Vzhledem k množství přístrojů a dalších pomůcek a pro případy, kdy by sanitka transportovala více pacientů najednou, je nutné, aby podvozek uvezl přibližně o půl tuny těžší náklad, než je u vozidel tohoto typu běžné. [related-post id="6003"] Všechny vozy mají ve výbavě vedle monitoru životních funkcí, plicního ventilátoru či kyslíkové terapie také polohovatelný hydraulický stůl, který zajišťuje pacientovi bezpečný a pohodlný transport včetně odpružení pro eliminaci otřesů při přepravě. Nově je pro snazší manipulaci s nosítky při jejich nakládání a vykládání zdravotníkům k dispozici samonakládací systém. Součástí výbavy je také systém výkonné klimatizace, který i za extrémních teplot udržuje optimální podmínky pro uchovávání léčiv i převoz osob. K vybavení patří rovněž tzv. „schodolezy“ – tedy skládací přepravní křeslo vybavené transportními pásy, které usnadňuje transport pacienta, obzvlášť v několikapatrových domech bez výtahů. [related-post id="5916"] Vozový park se rozrůstá Deset nových sanitek, rovněž typu Mercedes Sprinter se skříňovou nástavbou, převzala pražská záchranka naposledy v roce 2016. Pro udržení provozuschopnosti sanitních vozidel při efektivních nákladech na jejich údržbu je potřeba udržovat stáří sanitek zhruba do šesti let při maximálně 250 tisících najetých kilometrů. „V návaznosti na dlouhodobý strategický plán chceme dosáhnout toho, že v roce 2021 bude pražská záchranka vybavena 80 moderními sanitními vozy, jejichž stáří nepřesáhne šest let. Věříme, že nové sanitky přispějí v Praze k zachování excelentních dojezdových časů zdravotnické záchranné služby k pacientům,“ říká radní pro oblast zdravotnictví a bydlení Radek Lacko. [related-post id="5633"] Dodavatelem třiceti kusů sanitek se na základně veřejné zakázky stala společnost BAUS-AT CZECH s.r.o. Hodnota zakázky dosahuje 122 milionů korun, cena pořizovaných vozů RZP je konečná a zahrnuje i jejich kompletní přístrojové vybavení, komunikační a dohledové systémy včetně přístrojového vybavení (tiskárna, přenosný počítač) pro systém elektronické zdravotnické dokumentace, který ZZS HMP zavedla do rutinního provozu od letošního ledna. Vozový park ZZS HMP čítal na konci loňského roku 142 vozidel, která ujela v roce 2017 2,5 milionu kilometrů. Sanitní vozy typu Mercedes Sprinter využívají výjezdové skupiny RZP (rychlá zdravotnická pomoc), které jsou páteří celého systému záchranné  služby u nás i ve světě. U případů první naléhavosti je dojezdový čas záchranářských vozů v Praze do osmi minut od přijetí tísňové výzvy. Posádku vozu tvoří zdravotnický záchranář a řidič nebo dva zdravotničtí záchranáři, kteří si v případě potřeby přivolají lékaře. V Praze vyjíždí denně z 20 základen až 35 vozů RZP.

Předávání nových sanitek v roce 2016.

200 let Národního muzea připomíná unikátní poštovní známka a stříbrná pamětní mince • Národní muzeum letos slaví 200 let od založení. Kulaté jubileum je doprovázeno řadou výjimečných událostí a jednou z nich je vydání pamětní stříbrné mince a příležitostné poštovní známky. „Tento rok je pro Národní muzeum přelomovým. Slaví přesně dvě století své existence, navíc bude po dlouhé rekonstrukci 28. října částečně otevřena Historická budova. Jsem rád, že ve spolupráci s Českou národní bankou, Českou mincovnou a Českou poštou vydáním mince a známky připomeneme význam Národního muzea, které již 200 let sbírá, uchovává, vystavuje a vzdělává,“ řekl generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš. Pamětní mince s plejtvákem i denárem Pamětní stříbrná mince, vydaná Českou národní bankou a ražená Českou mincovnou, má nominální hodnotu 200 korun a jejím autorem je medailér Petr Horák. Na lícní straně mince jsou vyobrazeny dvě vitríny, v nichž se nachází několik předmětů příznačných pro Národní muzeum. Je mezi nimi zkamenělina trilobita, opuková hlava Kelta ze Mšeckých Žehrovic, denár knížete Boleslava II., kostra plejtváka myšoka a dva vyhynulí živočichové – vakovlk a ještěr velescink kapverdský. Rubová strana zachycuje Historickou budovu a Novou budovu Národního muzea s letopočty 1818 a 2018. „Je symbolické, že Národní muzeum vzniklo téměř přesně 100 let před tím, než byla založena Československá republika, jejíž 100. narozeniny oslavíme na konci tohoto měsíce. Tím však významná výročí nekončí – příští rok bude ve znamení oslav 100 let od vzniku samostatné československé koruny, které zaštítí Česká národní banka,“ uvedl ředitel sekce peněžní a platebního styku ČNB Josef Ducháček. „Veřejnost se tak může těšit na mnoho zvláštních emisí, včetně historicky první pamětní bankovky nebo oběžné dvacetikoruny s portréty tvůrců státu a měny,“ dodal. Mince s motivem Národního muzea je v pořadí jedenáctou pamětní stříbrnou dvousetkorunou v rámci současného emisního plánu České národní banky na léta 2016–2020. „Za prvotní myšlenku zřízení Národního muzea vděčíme české šlechtě, která také přispěla velkou měrou soukromými sbírkami. Tato nejvýznamnější česká muzejní instituce nashromáždila milióny artefaktů po dobu své existence z rozmanitého spektra oborů, včetně numismatiky, proto si zaslouží speciální emisi ve zlatě a stříbře,“ vysvětlil Jaroslav Černý z České mincovny. Pamětní mince ražená letošního roku není prvním upomínkovým předmětem, který vznikl k oslavě významných výročí Národního muzea. V letošním roce byla vyražena i zlatá medaile s vyobrazenou Historickou budovou. Již před padesáti lety vznikly dvě pamětní medaile k 150. jubileu vybrané na základě umělecké soutěže. První medaile, jejímž autorem byl Milan Knobloch, byla ražena v bronzu i stříbře a jejímu líci vévodí celkový pohled z výšky na Historickou budovu Národního muzea. Návrh na druhou medaili vytvořil zasloužilý umělec Bedřich Stefan, který na lícní straně zobrazil pouze kopuli Historické budovy s vavřínovými ratolestmi. Pamětní medaile byla vydána také v roce 1991 ke stému výročí otevření Historické budovy. Jejím autorem je medailér Michal Vitanovský, který je například také autorem současné podoby nejvyššího státního vyznamenání Bílého lva. [gallery size="full" columns="1" link="none" ids="13677"] Známka nese číslo 1000 Pro příležitostnou poštovní známku, která vychází 10. října, se stala námětem taktéž Historická budova Národního muzea, před kterou je umístěna socha Čechie z fontány před budovou muzea. Autorem výtvarného návrhu známky je Jan Kavan, o rytinu se postaral Martin Srb. Známka vydaná speciálně ke 200. výročí založení Národního muzea o rozměrech 23 x 40 mm byla vydána v nákladu 750 tisíc kusů a má katalogové číslo 1000, je tedy 1000. známkou vydanou po rozdělení Československa. Byla tisknuta plnobarevným ofsetem s liniovou kresbou a její nominální hodnota činí 19 korun, což odpovídá hodnotě běžné listovní zásilky do 50 g v rámci České republiky. „Známka vydaná ke 200. výročí Národního muzea je zároveň tisící známkou vydanou v historii České pošty. V tomto roce si však připomeneme ještě jedno významné výročí – letos 18. prosince uplyne sto let od vydání první československé poštovní známky s motivem Hradčan od Alfonse Muchy. Nejen filatelisté, ale všichni bez výjimky mohou být hrdí na to, že po celé staletí si Československé a posléze České známky udržely status těch nejkrásnějších a v mezinárodních soutěžích se pravidelně umisťují na předních příčkách,“ uvedl Ondřej Veselský, ředitel sekce mezinárodní a vnitrostátní vztahy České pošty. Letošní vydání pamětní mince a poštovní známky je jednou z událostí oslav 200. výročí založení Národního muzea, které završí částečné otevření Historické budovy. Ta je pro veřejnost uzavřena od roku 2011. V neděli 28. října bude Historická budova částečně zpřístupněna svým návštěvníkům prostřednictvím dvou výstav. První z nich bude Česko-slovenská / Slovensko-česká výstava, otevřená k 100. výročí Československa a přibližující dějiny společného státu Čechů a Slováků. Druhou výstavou je 2 × 100, jež představí 200 nejvýznamnějších a nejzajímavějších z více než 20 milionů sbírkových předmětů Národního muzea.

Nejlepší halloweenské kostýmy, díky kterým na večírku zazáříte • Anglosaský lidový svátek Halloween se každoročně slaví 31. října, tedy den před křesťanským svátkem Všech svatých. Děti v USA, Kanadě, Velké Británii, Irsku nebo Austrálii se oblékají do strašidelných kostýmů a chodí od domu k domu s tradiční koledou „Trick or treat“, což v překladu znamená „Koledu, nebo vám něco provedu“.

19. 10. 1889: Smrt 113leté ženy z Austrálie a stíhaný cikán na útěku • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Pijete kávu s mlékem? Riskujete obrovské problémy se zdravím • Život bez kávy si mnoho lidí nedokáže představit. Spousta z nás si tento nápoj dochucuje mlékem či smetanou. Podle názoru některých odborníků se tím ale vystavujeme velkému nebezpečí!

Pití kávy s mlékem může být pro zdraví vysoce nebezpečné.

Aeroflot bude létat z Prahy do Moskvy šestkrát denně • Ruská letecká společnost Aeroflot navýší v průběhu letní sezony počet svých letů mezi Prahou a moskevským letištěm Šeremetěvo. Od 1. července přidá ke svým dosavadním pěti letům denně šestý spoj (linka SU2018/2019), který bude operován v odpoledních hodinách letadly Suchoj Superjet 100 s kapacitou 87 míst.

Tramvaje tři týdny nepojedou přes Bílou labuť, deset linek pojede jinudy • Od této soboty do pondělí 23. září bude uzavřena tramvajová trať v ulici Na Poříčí (mezi křižovatkami s ulicemi Těšnov a Havlíčkova). Tramvajové linky pojedou jinudy a autobusové linky budou vedeny přes Masarykovo nádraží. Náhradní doprava není zavedena, DPP radí využít metro B nebo linku 207.

Nadace plní přání vážně nemocným dětem. Zakladatelé provoz financují z vlastní kapsy • Soukromá pražská charitativní organizace Zlatá rybka se již od roku 2015 soustřeďuje na plnění přání dětem se život ohrožujícím onemocněním. Za dobu svého působení splnila přání již více než 300 takovým dětem. Na české poměry je poněkud překvapivé, že financovaní nadace zajišťují z vlastní kapsy výhradně její zakladatelé, manželé Katarína a Ondřej Vlčkovi.

Starou křivdu urovnalo neskutečně náhodné setkání • Cesty osudu jsou nevyzpytatelné. Občas se dokonce stane něco, nad čím zůstává rouzum stát. Přečtěte si příběh z dobových novin, který popisuje neuvěřitelně náhodné setkání. Citlivějším povahám možná ukápne slza.

V Praze se objevily podivné oranžové židle. Varují před závažnou nemocí • Na různých místech metropole se v těchto dnech objevily oranžové židle upozorňující na závažné onemocnění srdce. Veřejnost seznamují s chronickým srdečním selháním, kterým trpí 26 milionů lidí na celém světě. Dle prognóz bude toto číslo v roce 2030 o 25 % vyšší. Největším rizikem nemoci je její nenápadný rozvoj. Proto atypické oranžové židle, které poukazují na příznaky, jež by si laik s diagnózou srdečního selhání běžně nespojil. Hlavní funkcí srdce je udržovat krevní oběh a zásobovat tak všechny naše orgány kyslíkem a živinami. Při srdečním selhání nezvládá srdce svou úlohu plnit a orgány nejsou dostatečně prokrvené. To se projevuje řadou specifických příznaků, s nimiž už se setkalo více než 200 tisíc Čechů, kteří tímto onemocněním trpí. Podle statistik se chronické srdeční selhání rozvine u každého pátého nad 40 let. Čím dříve si změny ve svém životě uvědomí a navštíví svého lékaře, tím lépe. Chronické srdeční selhání má sice horší prognózu než některé běžné druhy rakoviny, je ale možné jej díky moderním způsobům léčby kontrolovat a nemocný může i přes svou diagnózu vést kvalitní život. [related-post id="11046"] Oteklé kotníky jako varovný signál Oranžové židle, které upozorňují na specifické příznaky chronického srdečního selhání, potkají lidé tento měsíc na různých místech Prahy. Zejména tam, kde je potřeba vyvinout větší fyzickou námahu, například výšlapem do schodů. Právě díky nim mohou lidé zjistit, že se jejich zdravotní stav změnil. Srdeční selhání se totiž mimo jiné vyznačuje nadměrnou únavou, nejprve při zátěži, později i v klidu. Pokud vám schody ve vašem okolí nikdy problém nedělaly a v krátkém čase se stanou naprosto unavující záležitostí, může to poukazovat na problém. Dalším z příznaků jsou oteklé kotníky a dolní končetiny. I na ně specifickým designem židle upozorňují. Nehledejte proto za příčinou otoků jen teplé počasí, dlouhé sezení v kanceláři či cestování. Pro umístění židlí byla vybrána taková místa, kde se zadýchá i zdravý člověk. Cílem je připomenout další z příznaků srdečního onemocnění, nadměrnou dušnost. [related-post id="10935"] 15 židlí po celé Praze Celkem 15 židlí se během června objevilo na 14 místech po celé Praze. Do osvětového projektu se zapojilo sedm městských částí (Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 7, Praha 11, Praha 13 a Praha 15). Například v Praze 13 se oranžová židle objevila před budovou radnice na Slunečním náměstí. Záštitu nad projektem převzal Magistrát hlavního města Prahy, udělil ji radní pro zdravotnictví Ing. Radek Lacko. „Jsme velice rádi, že můžeme tento osvětový projekt podpořit. Věříme, že tak naši občané budou zajímavou cestou informováni o příznacích tohoto závažného onemocnění,“ okomentoval akci starosta městské části Praha 13 David Vodrážka. Oranžové židle můžete potkat také v Riegrových sadech, na Parukářce nebo u stanic metra Budějovická a Vltavská. [related-post id="10989"] Vše začíná nenápadně Srdce máme jen jedno, je proto důležité mu pozorně naslouchat a vnímat jeho na první pohled nepodstatné signály včas. Řadí se mezi ně dušnost, otoky nohou a kotníků, nárůst váhy, únava, nechuť k jídlu, nadměrné bušení srdce a vyšší frekvence močení. Jsou-li lidé již diagnostikováni, měli by se o svou léčbu zajímat a se svým lékařem otevřeně mluvit. Více informací o srdečním selhání včetně tipů, jak na život s tímto onemocněním, najdete na www.rukunasrdce.cz.

I. P. Pavlova: Tramvaj srazila dva chodce, oba jsou mrtví • Na křižovatce ulic Ječná a Sokolská došlo v úterý dopoledne kolem desáté hodiny ke střetu tramvaje a dvou chodců. Událost má tragické následky. Dva přibližně šedesátiletí muži srážku s tramvají nepřežili. K nehodě vyjely všechny složky integrovaného záchranného systému, jeden z mužů totiž zůstal zaklíněn pod tramvají. Záchranáři dorazili na místo za 3 minuty po ohlášení. Oba muže se pokoušeli asi 45 minut resuscitovat. U obou zajistili dýchací cesty, napojili je na monitor a provedli veškeré život zachraňující úkony. Přes jejich snahu se ale bohužel ani jednoho z mužů zachránit nepodařilo. Doprava v místě neštěstí musela být částečně omezena, do normálu se vrátila přibližně po dvou hodinách. [gallery size="full" columns="1" ids="10470,10471,10472"]