Siluety na kolejích varují Pražany před nebezpečím fatální srážky s tramvají

ZajímavostiPražskýDEN.cz22. července 20194 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Dbejte své bezpečnosti a myslete na fakt, že tramvaj má přednost nejen na přechodu! Přesně to má Pražanům připomenout kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která nyní kromě výstražné tramvaje upozorňuje na nebezpečí střetu nástřikem lidských siluet na tramvajových svršcích. Nástřik obrysů těl byl proveden na místech v Praze s astým rizikem střetu tramvaje s chodcem. Tento počin Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) opět vznikl v rámci uvedené kampaně ve spolupráci s BESIP, Policií ČR a ROPID. 

„Neustále se snažíme připomínat, aby se každý chodec před vstupem na koleje rozhlédl a přesvědčil, zda není v ohrožení. K naší preventivní tramvaji, která jezdí po Praze už od března, jsme připojili výrazné nástřiky siluet, které mají připomenout, že se lidé při přecházení kolejí mohou dostat do bezprostředního nebezpečí. Je to další fáze projektu, který rozhodně není u konce, protože se lidé bohužel dopouštějí stále stejných chyb a ty je mohou stát dokonce i život,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.

Loňská statistika počtu úmrtí způsobených střetem tramvaje a chodce v Praze je neúprosná: zbytečně vyhaslo 8 lidských životů. Proto se Dopravní podnik rozhodl letos na jaře v komunikaci přitvrdit. Vyslal do ulic preventivní tramvaj, která cestujícím dennodenně připomíná, že nepozornost v silničním provozu je může stát život. Nástřik obrysů těl zvolil DPP jako další „drsné“ rozšíření kampaně, která na problém upozorňuje. Tradiční způsoby komunikace se totiž dříve ukázaly jako neúčinné. Účastníci silničního provozu si totiž mnohdy stále neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost.

Zvolená místa nejsou náhodná

Místa nástřiku siluet DPP zvolil podle četnosti chodců a vysoké frekvence jejich přebíhání tramvajového svršku. Jsou to tyto lokality: I. P. Pavlova, Karlovo náměstí – jižně od Spálené, Palackého náměstí, Národní třída, Staroměstská, Malostranská, Palmovka – ve směru na Krejcárek, Flora – východně od zastávky, Želivského, Hradčanská – obě strany, Masarykovo nádraží, Dvorce, Anděl – v ulici Nádražní.

Ze strany Dopravního podniku se ale nejedná o plané strašení občanů a návštěvníků hlavního města. „Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok došlo k 104 střetům tramvaje s chodcem, dramatické slogany, polep tramvaje a nyní i nástřik siluet jsou zcela na místě. Počet střetů bohužel neklesá, letos za první pololetí jich DPP zaznamenal 45. I když letos za prvních 6 měsíců zemřel „pouze” jeden chodec, loni za stejnou dobu 6, tj. došlo ke zlepšení o 600 %, ale stále toto číslo není nula. Té se touto kampaní snažíme právě dosáhnout. Ke střetu tramvaje s chodcem totiž pořád dochází poměrně často,“doplňuje Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje.

[related-post id=“18730″]

„Chodci si často neuvědomují, že i jim zákon ukládá povinnosti, které musí jako účastníci silničního provozu dodržovat. Vzhledem k jízdním vlastnostem tramvajové soupravy by si chodci při přecházení tramvajového pásu měli počínat obzvlášť opatrně. Obecně platí, že chodec nesmí vstupovat na přechod nebo vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. To stejné se týká i tramvají. Všude tam, kde nejsou přechody pro chodce řízeny světelnou signalizací, proto pamatujme na základní pravidlo, že chodec nemá přednost před tramvají,“ apeluje na nejzranitelnější účastníky silničního provozu brig. gen. Tomáš Lerch, ředitel pražské policie.

Nepozornost se může stát osudnou

Tramvaje jsou na jednu stranu velmi oblíbeným a zároveň ekologickým dopravním prostředkem. Aby však cestující uvnitř i vně tramvaje byli v bezpečí, je nutné chovat se zodpovědně a nevstupovat do cesty přejíždějící tramvaje. K zabránění srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit.

„Brzdná dráha nezatížené tramvaje z rychlosti 50 kilometrů v hodině činí 42 metrů, zatímco osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na cca 13 metrech. Na rozdíl od řidiče automobilu nebo autobusu, který se kromě snížení rychlosti jízdy může překážce vyhnout, však tramvaj, která jede po kolejích, nemá žádný manévrovací prostor,“ dodává Jiří Polomis, Krajský koordinátor organizace BESIP.

Mezi nejčastější chyby chodců, které často mívají fatální následky, patří například nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce, přecházení těsně před tramvají, nahlížení do protisměru za tramvají nebo vstoupení do cesty rozjíždějící se tramvaji. Samostatnou kapitolou jsou chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas reagovat na nebezpečí. Velkému nebezpečí se vystavují i chodci, kteří i během přecházení kolejí nadále věnují pozornost displeji svého mobilu místo provozu kolem sebe.

Nepřehlédněte

Po Praze jezdí další speciální tramvaj. Tentokrát „kulturní“ • Do pražských ulic dnes vyjela speciální „kulturní tramvaj“. Po celý tento rok v ní cestující najdou tipy na zajímavé kulturní akce. Zároveň kulturu sama do ulice přiveze. Příležitostně totiž poslouží jako pojízdné pódium.

Praha testuje systém pro fungování navigace v tunelech • Tunely sice řidičům zkracují cestu, ale jejich nevýhodou je, že v nich nefunguje navigace. Problém je to hlavně u složitějších tunelových kompelxů, kde bývá orientace složitější a řidiči pak mohou zmatkovat.

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek • Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce.

Metro bude jezdit do půlnoci. Prázdninový řád s několika změnami • Cestující se vrací do pražského metra. Postupně roste poptávka a počet přepravených cestujících po 20. hodině. Od čtvrtka 15. července 2021 proto bude provoz metra končit až o půlnoci. Poslední denní spoje budou z centra Prahy odjíždět v čase 00:02 až 00:08 v závislosti na lince a stanici.

Souprava pražského metra

Z Prahy do Spojených arabských emirátů bude létat pětkrát týdně nová linka • Letecká společnost Air Arabia spustí novou pravidelnou linku mezi Prahou a Šardžá, třetím největším městem ve Spojených arabských emirátech. Nové spojení bude v provozu pětkrát týdně od 11. prosince tohoto roku a dopravce bude do této destinace létat s Airbusem A320 pro 168 cestujících v ekonomické třídě. „Vítáme rozšíření nabídky letů do Spojených arabských emirátů, o které je mezi cestujícími velký zájem. Nová linka do Šardžá umožní cestujícím také přestup v rámci sítě letecké společnosti Air Arabia do dalších destinací v rámci Blízkého východu nebo Afriky. Očekáváme, že novou linku využije přibližně 97 tisíc cestujících za rok v obou směrech,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Šardžá je třetím největším městem Spojených arabských emirátů.

Mobilní signál pokrývá již polovinu pražského metra • Vysokorychlostní sítí LTE jsou nově pokryty stanice metra Chodov a Háje, jakož i přilehlé tunely. Cestující díky tomu mohou využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě již ve 33 z 61 stanic pražské podzemní dráhy. Do konce listopadu přibyde LTE signál také na Opatově, kde v současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje stavební práce na modernizaci a bezbariérovém zpřístupnění stanice.

Praha je bezpečná, myslí si většina obyvatel metropole • Kriminalita v hlavním městě každoročně klesá. V posledních pěti letech se počet trestných činů snížil skoro o 40 %. Dlouhodobý trend oceňují i její obyvatelé. Vyplývá to z „Analýzy pocitu bezpečí“, kterou si nechala Praha vypracovat. Její výsledky ukazují, že 90 % obyvatel se v okolí svého bydliště cítí bezpečně.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Proměna Revoluční ulice s několika změnami. Beton nahradí dlažba • Pražští radní aktualizovali usnesení ohledně plánované rekonstrukce Revoluční ulice. Celkové řešení i samotný proces tak čeká několik změn. Oproti původnímu návrhu bude v ulici snížena rychlost na 30 km/h a povrch vozovky bude vydlážděn. S tím souvisí i zlepšené podmínky pro vsakování vody, které zajistí přirozenou vláhu novému stromořadí. V ulici budou také rozšířeny chodníky, díky kterým vznikne větší prostor pro chodce, stromy i umístění laviček.

Mezi Prahou a Larnakou létá nová linka společnosti Cyprus Airways • Letecká společnost Cyprus Airways spustila na konci minulého týdne pravidelnou linkou mezi Prahou a Larnakou na jihovýchodním pobřeží Kypru. Novou linku bude dopravce provozovat během letní letové sezóny od 1. června 2018 do 28. října, další frekvenci pak aerolinka přidá o měsíc později od 2. července. Oba lety bude operovat letounem typu Airbus A319 s kapacitou pro 144 cestujících. Dvě spojení týdně, vždy v pondělí a v pátek, tak bude Cyprus Airways nabízet v období od 2. července do konce letního letového řádu. Očekává se, že novou linku využije přibližně 9 tisíc cestujících v obou směrech. Spoj z Larnaky odletěl poprvé v pátek 1. června po 11. hodině dopoledne místního času a na Letišti Václava Havla Praha dosedl přibližně ve 13:40 hodin, kde ho přivítala slavnostní vodní brána od letištních hasičů. Letiště Praha zároveň uvítalo první cestující v gatu, kde proběhlo slavnostní přestřižení pásky.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Každý čtvrtý řidič někdy řídil pod vlivem alkoholu nebo drog. Počet nehod kvůli tomu roste • Počet dopravních nehod, při kterých byl řidič pod vlivem alkoholu nebo drog, každoročně stoupá. V loňském roce byly návykové látky příčinou dopravní nehody v 4 900 případech. Z průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala vypracovat Asociace Záchranný kruh, zároveň vyplývá, že v alkoholovém opojení sedlo za volant 25,5 procenta řidičů. 

Alkohol za volant nepatří, ale ne každý se toho drží.

Prodloužení parkovacího oprávnění přes internet bude v Praze jednodušší • Novela zákona o pozemních komunikacích dala obcím možnost přístupu do základních registrů obyvatel pro účely organizování dopravy na svém území. Praha chce tyto údaje využívat pro lepší fungování zón placeného stání (ZPS). Řidiči si tak budou moci vyřídit vydání parkovacího oprávnění nebo jeho prodloužení online bez nutnosti cesty na úřad.

EasyJet bude od příštího roku létat z Prahy na londýnské letiště Southend • Letecká společnost easyJet oznámila novou přímou linku mezi Prahou a Londýnem, kterou spustí během letního letového řádu 2018.

Letecký dopravce easyJet se údajně potýká s finančními problémy.

Stavba metra D slavnostně zahájena. Na Pankráci startuje geologický průzkum • Po mnoha letech vyjednávání a plánování začala výstavba čtvrté trasy pražského metra. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního metru pro budoucí tunely linky metra D vedoucí ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice. Práce by měly být dokončeny asi za osm let a stát budou přibližně 70 miliard korun.

Pražané se konečně dočkali. Ode dneška se dozví skutečný čas odjezdu autobusů MHD • Informace o skutečném čase odjezdu všech autobusů Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) z jednotlivých zastávek jsou ode dneška k dispozici veřejnosti v pilotním provozu na webových stránkách kdymitojede.cz, které spravuje společnost ROPID. V následujících týdnech se tyto údaje postupně objeví ve vyhledávačích spojení a mapových serverech jak na webových stránkách DPP a ROPIDu, tak i v aplikaci PID Lítačka nebo v IDOSu apod. DPP v současnosti pracuje na zpřístupnění stejných informací i u tramvají, které by cestující mohli začít využívat ještě v průběhu letošního roku.

Parkování v celé Praze bude o víkendu zdarma • Na území hlavního města Prahy nebudou v sobotu a neděli fungovat parkovací zóny. Důvodem je technologická odstávka informačních systémů, které zajišťují chod celého systému zón. Parkování v Praze tak bude od půlnoci z pátka na sobotu do půlnoci z neděle na pondělí zcela zdarma. Ve středu o tom informovala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). Kvůli navyšování kapacit celého systému nebude v uvedený čas fungovat ani portál www.parkujvklidu.cz a nepůjde tak například podat žádost o prodloužení parkovacího oprávnění. Pokud si někdo zaplatí parkování na dvě hodiny v pátek ve 23 hodin, zbylá hodina se mu automaticky převede na pondělí. Systém parkovacích zón aktuálně funguje v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7 a v částech Prahy 4, 5, 6, 8, 13, 16 a 22. První zóny vznikly v roce 1996 v Praze 1.

Bubenečský tunel bude v noci na pátek uzavřen • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplná noční uzávěra Bubenečského tunelu.

Pražské letiště na hranici provozní kapacity. Cestující se musí připravit na dočasné snížení komfortu • Letiště Václava Havla loni odbavilo nejvíce cestujících v historii. Celkem jím prošlo 17 804 900 osob, což je asi o jeden milion více než v roce 2018. Vzrůstající trend počtu cestujících pokračuje již několikátý rok v řadě. Pro letiště to ale znamená, že se letos nejspíš dostane za hranici provozní kapacity.

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.