Každý čtvrtý řidič někdy řídil pod vlivem alkoholu nebo drog. Počet nehod kvůli tomu roste

ZprávyPražskýDEN.cz8. prosince 20193 minuty čtení
Alkohol za volant nepatří, ale ne každý se toho drží.

Alkohol za volant nepatří, ale ne každý se toho drží.

Foto: Archiv

Počet dopravních nehod, při kterých byl řidič pod vlivem alkoholu nebo drog, každoročně stoupá. V loňském roce byly návykové látky příčinou dopravní nehody v 4 900 případech. Z průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala vypracovat Asociace Záchranný kruh, zároveň vyplývá, že v alkoholovém opojení sedlo za volant 25,5 procenta řidičů. 

Alarmující číslo je to zejména u mužské populace. Po požití alkoholu řídilo dokonce 33,8 procenta řidičů — mužů, ženy jsou v tomto ohledu opatrnější — alespoň jednou v životě řídilo pod vlivem 14,9 procenta řidiček. 

„Ačkoliv si řidiči myslí, že například po dvou pivech se jim nemůže nic stát, opak je pravdou. Už malé množství alkoholu v krvi, tedy půl promile, zvyšuje riziko dopravní nehody až třikrát. S každou další skleničkou se riziko násobně zvyšuje. Pokud má řidič v krvi osm desetin promile, pravděpodobnost nehody je až desetinásobná,“ upozorňuje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh. 

[related-post id=“16723″]

Výsledná data u drog jsou o poznání nižší, přesto vzbuzují pozornost. Pod vlivem drog sedlo za volant 2,9 procenta řidičů. „Bohužel z našich statistik vyplývá, že dopravních nehod způsobených řidiči pod vlivem omamných látek neustále přibývá. V roce 2018 jich bylo téměř pět tisíc a zemřelo při nich 76 lidí,“ doplňuje Hutta.

Žádná droga nepůsobí na řidiče pozitivně

Argumenty uživatelů drog, které v mnoha případech stojí na lepším soustředění se na jízdu, zdaleka neobstojí. Alkohol a opiáty pozornost naopak snižují, navíc se po jejich požití výrazně prodlužuje reakční doba, u amfetaminů nebo kokainu je řidič příliš sebevědomý, agresivní a nepřiměřeně riskuje. U ketaminu, případně u LSD může mít řidič halucinace, rozmazané vidění a bude působit zmateně. 

„Žádné drogy za volant nepatří. Samozřejmě platí, že na každého účinkují jinak, záleží na věku, hmotnosti nebo zdravotním stavu. Nikdy ale není jejich vliv pozitivní, a to samé platí i pro alkohol. Úplně nejhorší situace nastává, pokud řidič alkohol a drogy zkombinuje. Zvyšuje tak riziko těžké dopravní nehody až dvěstěkrát,“ říká Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

[related-post id=“14893″]

Pro nulovou toleranci je většina Čechů

Ačkoliv zkušenost s omamnými látkami za volantem má čtvrtina Čechů, celých 63,6 procenta dotázaných je pro nulovou toleranci alkoholu v krvi. Hranici 0,2 promile by povolilo 23,1 procenta respondentů, 13,4 procenta Čechů by tolerovalo půl promile. Podobně jako u zkušeností s omamnými látkami jsou výrazně opatrnější ženy. Pro nulovou toleranci se vyslovilo 73,3 procenta řidiček, u mužů bylo toto číslo podstatně nižší — 56 procent.

Asociace Záchranný kruh si nechala průzkum zpracovat u agentury STEM/MARK jako součást kampaně pod názvem Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod.

„V našem projektu představujeme divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamujeme diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Naším cílem je, aby si divák uvědomil rizika a aby se počet dopravních nehod snížil na minimum,“ uzavírá Veronika Krajsová.

Nepřehlédněte

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.

Dopravní peklo na Žižkově. Tramvaje měly desítky minut zpoždění. Všichni se děsí, co přinese úterý • V pondělí ráno odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Husitské ulici v Praze 3. Její uzavření ovšem na Žižkově způsobilo totální kolaps dopravy. Bylo to nefalšované dopravní peklo. Auta, která by za normálních okolností jela Husits kou ulicí, se přesunula do souběžné Seifertovy ulice. Ta je ale příliš úzká, řidiči zde musí projíždět přes tramvajové koleje, a tak po celý den docházelo k blokování plynulého provozu městské hromadné dopravy. Tramvaje nabíraly zpoždění v řádech desítek minut „Městská část Praha 3 se iniciativně snaží nastalou situaci ve spolupráci s městskou policií i Policí ČR řešit a kontrolovat plynulost dopravy. Na nejexponovanějších místech jsou tak připraveni policisté a strážníci. Prioritou je nyní zajistit průjezdnost MHD Seifertovou ulicí. Apelujeme na řidiče, aby respektovali dopravní značení v ulicích. Zvláště nesprávným parkováním na náhradních autobusových zastávkách komplikují plynulost provozu,“ uvedla radnice ve svém oficiálním prohlášení. Foto: fb Pražské tramvaje pic.twitter.com/bGvdool4fm

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.

VIDEO: Do Prahy přilétá největší vzducholoď na světě. Zdrží se týden • Na letišti v pražských Letňanech v pátek odpoledne přistála největší vzducholoď světa. Několik následujících dní se bude plavit nad hlavami Pražanů. Vzducholoď Zeppelin LZ NT07-101 vylétla z německého Friedrichshafenu a do Prahy by dorazila kolem třetí hodiny odpoledne. V hlavním městě se Zeppelin zdrží týden, během kterého bude sedmkrát denně provádět vyhlídkové lety nad Prahou s partnery společnosti Zeppelin CZ. Spatřit ji tak bude moci každý Pražan. [gallery link="none" size="large" columns="1" ids="10604,10602"] Zeppelin NT Vzducholoď poprvé vzlétla 18. září 1997. D délkou 75 metrů a objemem 8 425 m³ je v současné době největší polopevnou vzducholodí na světě. Loď pohání tři motory Textron Lycoming o výkonu 147 kW, maximální rychlost je 125 km/h. Do kabiny se kromě pilota a stevarda vejde až 12 pasažérů.

Vzducholoď Zeppelin NT.

Parkování v celé Praze bude o víkendu zdarma • Na území hlavního města Prahy nebudou v sobotu a neděli fungovat parkovací zóny. Důvodem je technologická odstávka informačních systémů, které zajišťují chod celého systému zón. Parkování v Praze tak bude od půlnoci z pátka na sobotu do půlnoci z neděle na pondělí zcela zdarma. Ve středu o tom informovala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). Kvůli navyšování kapacit celého systému nebude v uvedený čas fungovat ani portál www.parkujvklidu.cz a nepůjde tak například podat žádost o prodloužení parkovacího oprávnění. Pokud si někdo zaplatí parkování na dvě hodiny v pátek ve 23 hodin, zbylá hodina se mu automaticky převede na pondělí. Systém parkovacích zón aktuálně funguje v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7 a v částech Prahy 4, 5, 6, 8, 13, 16 a 22. První zóny vznikly v roce 1996 v Praze 1.

Pražská MHD dostane nový navigační systém. Má být jednotný a srozumitelný • Praha se chystá zmodernizovat orientační systém veřejné dopravy. Cestující by měl provést od nástupiště v metru, přes vestibuly až ke stanicím vlaků a zastávek autobusů i tramvají. Stávající systém pochází ze 70. a 80. let minulého století a podle vedení města již neodpovídá současným požadavkům.

Nová tramvajová trať propojí Kobylisy a Bohnice • Pražská tramvajová síť se rozroste o více než 3 kilometry. Radní schválili záměr výstavby nového úseku Kobylisy – Bohnice, který propojí konečnou stanici připravované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stanicí metra Kobylisy na lince C. Po zprovoznění nabídne obyvatelům Bohnic např. přímé spojení tramvají na Palmovku k Úřadu městské části Praha 8 či do Libně. Novou trať postaví Dopravní podnik hl. m. Prahy (Dopravní podnik hl. m. Prahy). Výběr projektanta proběhne na začátku příštího roku na ni vybere projektanta.

Tajemství stoletých lidí není zase tak záhadné. Musíte ale dodržovat všechny zásady • Věčný život je snem mnoha lidí, ale co kdybychom vám řekli, že existuje sedm jednoduchých věcí, které vás mohou přiblížit k této metě? Ano, je to možné! Zde jsou tipy, které byste měli začít praktikovat hned teď, abyste se mohli dožít neuvěřitelných 100 let plných zdraví a radosti.

76letý senior pašoval do Prahy kokain. Dopadli ho ruzyňští celníci • Ruzyňští celníci odhalili na letišti Václava Havla v Praze zásilku kokainu. Drogu pašoval ve svém zavazadle 76letý Čech, který přicestoval na lince Saul Pulo – Lisabon – Praha.

Běchovice a Horní Počernice spojuje nová cyklostezka • Praha slavnostně otevřela nově vybudovanou cyklostezku mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích zhruba 300 metrů od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Její délka je 1 433 m, šířka 3 m a povrch má z asfaltového betonu. „Výstavba nové cyklostezky byla zahájena na začátku loňského října a jsme rádi, že se nám podařilo stihnout její otevření s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu. Občané Prahy ji tak mohou začít využívat již nyní na samotném začátku cyklistické sezóny,“ říká Matěj Fichtner, náměstek generálního ředitele TSK, a. s. [related-post id="10352"] Otevření nové cyklostezky si nenechali ujít ani náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a starosta MČ Prahy Běchovic Ondřej Martan, kteří se zástupci TSK a zhotovitelem spol. Strabag zahájil její provoz. „Běchovice jsou jednou z opravdu dynamicky se rozvíjejících městských částí Prahy a jsem rád, že se nám daří naši městskou část neustále zvelebovat a zpříjemnit tak život a cestování nejen místních, ale i ostatních obyvatel Prahy,“ říká starosta Běchovic Ondřej Martan. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích, cca 300 m od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Součástí výstavby cyklostezky jsou také úpravy stávajících zastávek MHD, dopravního značení i sadové úpravy a přeložky veřejného osvětlení. [related-post id="10628"] „Pro tento rok se nám podařilo prosadit zásadní navýšení finančních prostředků pro rozvoj cyklistiky v Praze. Zájem o tento způsob přepravy neustále roste a naším úkolem je zajistit, co nejlepší podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu. Jsem tedy velice rád, že se nám to daří a tato nová cyklostezka je toho důkazem,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. Prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. investovala Praha v loňském roce více než 33 milionů korun do projektů, které zlepšily podmínky pro cyklisty na celém území Prahy. Dalších 17,6 milionů korun poskytla městským částem jako účelovou dotaci na přípravu nebo na samotnou opravu povrchů či výstavbu nových cyklostezek a v letošním roce se počítá s investicemi ve výši téměř 100 milionů korun.

Pražská MHD mění kabát. V ulicích jezdí první tramvaj v nové podobě • V pražských ulicích jezdí od poloviny května první tramvaj, která je opatřena novým barevným řešením v podobě červených a bílých pruhů. V budoucnu mají mít všechny vozy v systému Pražské integrované dopravy (PID) stejnou vizuální identitu.

Cvičením proti roztroušené skleróze. Do maratonu nepřetržitého cvičení se zapojily stovky lidí • Více něž 440 lidí z Prahy a okolí přišlo podpořit pacienty s roztroušenou sklerózou. V pátek a v sobotu se cvičením zapojili do osmého ročníku čtyřiadvacetihodinového Maratonu s roztroušenou sklerózou (MaRS). Z dobrovolných příspěvků vybrali organizátoři přes 62 tisíc korun, které poputují na fyzioterapii a nákup rehabilitačních pomůcek pro nemocné.

Objevte blahodárné účinky zeleného čaje. S vaším tělem dokáže divy • Šálek horkého čaje umí nejen zahřát, ale také prospívá zdraví. Nejnovější výzkumy zeleného čaje naznačují, že se vyplatí pít ho každý den. Skoro až zázračný nápoj pomáhá posilovat imunitu a předcházet rakovině. Je to ale skutečně pravda?

Léto se naposledy vrátí. Meteorologové slibují tropické teploty • Srpen se sice překulil do druhé poloviny, ale to neznamená, že léto řeklo své poslední slovo. I když teploměr v těchto dnech ukazuje přes den maximálně 24 stupňů, podle meteorologů ještě budeme mít příležitost užít si dosyta tropické teploty. I když pro tento rok už to nejspíš bude naposledy.

Používáte opalovací krém správně? Vyhněte se nejčastějším chybám • Léto je v plném proudu a my si tak můžeme dosyta užívat hřejivých slunečních paprsků. Všichni víme, že bez opalovacího krému se vystavujeme velkému riziku. V ohrožení jsou ale i ti, kteří opalovací krém používají špatně. Na co je potřeba při opalování myslet?

Chuť jako nejdůležitější smysl. Funguje už před narozením a zásadně se mění s věkem • Jediný lidský smysl, při jehož absenci můžeme snadno zemřít, i když si to vůbec neuvědomujeme. V průběhu života se mění a může nás pořádně potrápit. Není to zrak, ani sluch, které vás asi napadnou jako první.

Chipsy, hranolky, káva, chléb i sušenky. Tady všude číhá nebezpečná rakovinotvorná látka • Milujete smažené pokrmy z brambor? Možná ani netušíte, že jejich častou konzumací se vystavujete riziku vzniku rakoviny. Za všechno může látka zvaná akrylamid. Špatná zpráva je, že se mu téměř není možné vyhnout. Naštěstí ale můžeme snížit jeho množství v potravě na minimum.

Horko lépe zvládnete s vhodným oblečením i úpravou jídelníčku • Teploty v těchto dnech atakují třicítku, což už představuje zvýšenou zátěž pro organismus. Problémy mohou pociťovat zejména oslabení jedinci, ale občas se nevyhýbají ani zcela zdravým lidem. Co dělat, abychom se v horkých letních dnech cítili stále skvěle?

Přibývá dětí s cukrovkou. Za posledních 20 let se jejich počet ztrojnásobil • Stále více dětí onemocní diabetem 1. typu, jehož léčba je možná za pomocí inzulínu. Jen ve FN Motol byla od začátku roku cukrovka zjištěna u 30 pacientů. Příčiny tohoto trendu, se kterým se potýká i mnoho dalších zemí v Evropě, se dosud nepodařilo uspokojivě objasnit. Podle jedné z možných hypotéz (tzv. hygienická hypotéza) se tak děje z toho důvodu, že v kojeneckém a batolecím věku se dítě nedostává do styku s běžnými patogeny, které se přirozeně vyskytují v jeho okolí. V současné době existují nepřímé důkazy, že pokud se imunitní systém v raném věku nesetkává s běžnými infekty, může selhat ve své hlavní roli rozpoznávání mezi vlastním a cizím a způsobit následně některé z autoimunitních onemocnění, jako je například diabetes 1. typu. „Čistota za každou cenu a neúměrný strach, aby se dítě něčím nenakazilo, pak pro něj mohou mít zcela opačný efekt,“ říká prof. MUDr. Zdeněk Šumník, Ph.D., vedoucí lékař Diabetologického centra Pediatrické kliniky 2. LF UK a FN Motol. Diabetes neboli cukrovka v současné době postihuje přibližně každé pětisté české dítě. Nejčastějším typem je diabetes 1. typu, což je autoimunitní, na obezitě nezávislé onemocnění, které vyžaduje celoživotní léčbu inzulínem. To, že se cukrovka objevuje již v raném věku, představuje pro malého pacienta do budoucna opravdu závažný problém. Přibývá totiž těch, kteří prožijí prakticky celý život s diabetem, neobejdou se bez pravidelné aplikace inzulínu a je u nich větší pravděpodobnost pozdních komplikací, z nichž nejobávanější je postižení ledvin, očí a nervů. [related-post id="11244"] Zamezit rozvoji těchto závažných komplikací lze prostřednictvím dlouhodobého udržování hladiny krevního cukru v takové výši, aby co nejpřesněji kopírovala hodnoty zdravého člověka. To je však v praxi extrémně složité, protože diabetes 1. typu je u dětí velmi labilní. „Dochází k tomu, že krevní cukr často kolísá bez zjevných příčin a rodiče dětí musí reagovat na okamžitou situaci přidáním dávky inzulínu v případě vzestupu, nebo naopak dodáním rychlých cukrů při rychlém poklesu glykémie. Proto byli někteří rodiče nuceni měřit svým dětem krevní cukr glukometrem i 15x denně, což pro celou rodinu představovalo významnou zátěž organizační i psychickou,“ říká profesor Šumník. Tuto situaci se lékařům daří postupně účinně zlepšovat. Díky technologickému pokroku i částečné úhradě zdravotních pojišťoven se stále více v léčbě diabetu 1. typu uplatňují tzv. kontinuální monitory glykémie. Jde o malé přístroje, které měří koncentraci glukózy v těle pomocí senzoru zavedeného podkožně, a které pravidelně informují své nositele o aktuálních hodnotách. Údaje je možné přenést přes mobilní telefon k rodičům, kteří jsou informováni o aktuálním vývoji a mohou v případě potřeby včas zasáhnout. Systém má v sobě také zabudované alarmy, které dítě s diabetem upozorní, že se jeho krevní cukr dostává mimo doporučené rozmezí. Pokud je senzor navíc spojen s inzulínovou pumpou, může do určité míry automaticky ovládat dávkování inzulínu. [related-post id="11202"] Přesná klíčová data o léčbě českých diabetických dětí poskytuje národní registr dětského diabetu ČENDA, který byl spuštěn v roce 2013. Z jeho dat vyplývá, že za posledních 5 let se zlepšila kontrola diabetu u dětí natolik, že riziko vzniku pozdních komplikací pokleslo o více než 30 %. Klíčové parametry získané z registru ČENDA ukazují vynikající kvalitu péče a kontrolu diabetu zcela srovnatelnou s nejlepšími světovými centry. Nikoli náhodou bylo absolutně nejlepšího výsledku dosaženo v roce 2017, kdy se do praxe začaly zavádět kontinuální monitory glykémie. Na základě analýz je tak nezpochybnitelné, že tato nová technologie má na zlepšujícím se trendu významný podíl. Přestože zkušenost s touto technologií mělo dosud pouze 40 % českých dětí s diabetem 1. typu, z nichž přibližně 15 % ji využívá trvale, zlepšení u nich bylo zcela zásadní, skokové. To ukazuje na velký potenciál této metody při dalším zlepšování prognózy dětí s diabetem 1. typu.

Bezdotykové tlačítko pro chodce se testuje na Dvořákově nábřeží • Už řadu let si mohou chodci na přechodech zkrátit čekání na zelenou stisknutím mechanického žlutého tlačítka. V Praze se nyní testuje i bezdotyková varianta.