Jak si úspěšně vypěstovat depresi, aby vám vydržela do konce života

4. dubna 2019 ∙ 13:01
Tereza Běhalová
Foto: Archiv

Smutek je nedílnou součástí života. Funguje jako nutný ventil extrémních zátěžových podnětů, kterým jsme čas od času vystavováni. Bez smutku by navíc člověk ani nevěděl, co jsou pravé opaky – pocity radosti a štěstí. Když ale špatná nálada trvá příliš dlouho, může se jednat o závažné onemocnění zvané deprese. Část odborníků přitom zastává názor, že někteří lidé si mohou za vznik depresí sami.

Každého z nás definuje soubor řady věcí – např. co a jak děláme, jak se chováme, co máme a nemáme rádi, jak přemýšlíme a co si myslíme, jaké hodnoty zastáváme, jaké lidi vyhledáváme… S některými těmito vlastnostmi se už narodíme, jiné získáváme (nebo se proměňují) postupně s věkem.

I z dříve veselého a pozitivně naladěného člověka se může po nějaké době stát vyhaslá troska, v níž nezbylo žádné životní světlo. Někdy s námi osud skutečně zamává tak, že se už nedokážeme zvednout. Mnoho lidí se ale do stavu duševní vyčerpanosti dostala pouze nesprávným způsobem života. Prostě žili špatně. Přečtěte si 7 nejčastějších návyků, které mohou vést k rozvoji hluboké deprese.

Rozhozený spánek

Pokud tělu nedopřáváte dostatečný odpočinek, chodíte spát nepravidelně v různé časy a různě se i probouzíte, nedivte se, že se to podepisuje na vaší náladě. Deprese může úzce souviset se spánkovými návyky. Jedním z největších prohřešků, kterým většina lidí dosud příliš nepřikládalo žádnou váhu, je večerní sledování obrazovek vyzařujících modré světlo.

Nedostatek slunečního světla

Je nad slunce jasné, že denní světlo má na naši náladu ohromný vliv. Vědci v minulosti opakovaně potvrdili, že sluneční záření se významně podílí na vyplavování hormonu štěstí serotoninu do krve. Slunce navíc podporuje tvorbu vitaminu D, který je pro naši duševní pohodu rovněž zcela zásadní. Pokud se tedy zdržujete spíše doma a ani v těchto krásných jarních dnech nevycházíte ven, koledujete si o velký průšvih.

Málo fyzické aktivity

Nedostatek pohybu se rovněž výrazně projevuje na vaší náladě. Úroveň energie úměrně klesá s fyzickou aktivitou. Neznamená to ale, že se musíte každý den trápit v posilovně. Stačí i zcela obyčejná hodinová procházka, případně lehčí sportovní aktivita. Pohyb by vám měl přinášet radost. Věřte tomu, že se skutečně dostaví, ale nesmíte nechat zvítězit lenost.

Nezdravé jídlo

Co jste dnes měli k obědu? Pokud se vaše strava skládá převážně z cukrů, smažených a výživově prázdných jídel, na vašem duševním i fyzickém zdraví se to rychle projeví. Ne nadarmo se říká, že jsme to, co jíme. Dopřejte si dostatek základních potravin v syrovém stavu – jezte hodně ovoce a zeleniny. Klíčem k překonání problémů s náladou mohou být tzv. omega-3 mastné kyseliny, které se vyskytují zejména v rybách. Tuto důležitou látku si ale můžete zajistit třeba i konzumací lněných, chia a slunečnicových semínek.

Špatní přátelé

Jedním z dalších tajemství šťastného, spokojeného a naplněného života jsou i lidé, se kterými trávíme čas. Pokud se obklopujete nevyléčitelnými negativisty – energetickými upíry – vlastníte jednosměrnou jízdenku do pekel. Vyhledávejte jen ty, se kterými si máte co dát a je vám s nimi dobře. Neřešte nikoho jiného, nepřátelům a zlým lidem nevěnujte ani špetku pozornosti. Nerozčilujte se nad jednáním lidí, které znáte například jen z televize či médií.

Programová samota

Občas je člověku tak smutno, že si ze všeho nejvíc přeje být úplně sám. Samota může být čas od času skvělá věc, ale pokud v ní budete přetrvávat dlouhodobě, přestože kolem sebe máte lidi, kterým na vás záleží, jedině si tím ublížíte. Člověk je nastaven na to, aby žil ve společnosti druhých lidí. Rodina a dobří přátelé vám pomohou přečkat špatné časy a přivedou vás na veselejší myšlenky.

Negativní myšlenky

Tohle je snad jasné úplně každému. Pesimismus je semínko deprese. Řada lidí říká: „Nejsem pesimista, jsem jenom realista.“ Pravda je ovšem taková, že ten, kdo z pohodlnosti nehledá to hezké na životě, a ještě má tu drzost nazývat tuto vlastní neschopnost objektivní realitou, je ve výsledku skutečně předurčen k tomu, aby se cítil čím dál hůř.

Nezapomínejme, že naše životy jsou jako hodinové stroje. Dokud se všechna kolečka otáčí, není žádný problém. Ale jakmile se jedno jediné zasekne, všechna ostatní dříve či později přestanou pracovat taky. Jeden zádrhel vytváří dalších pět, a ty pak další a další. Dbejme proto na údržbu. I nepatrné vychýlení se může velmi brzy nebezpečně projevit.

X Zavřít