Stříbrný šíp slaví 80. narozeniny. Dochoval se jediný prototyp, jeho výrobu zastavila válka

20. března 2019, 15:53 – PražskýDEN.cz

Zdroj: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

V mnoha ohledech jedinečný motorový vlak „Stříbrný šíp“ letos slaví kulaté narozeniny. Výroba prototypu byla dokončena na začátku roku 1939. Dne 17. února 1939 vykonal mezi Prahou a Kolínem technicko-policejní zkoušku, při které dosáhl rychlost 130 km/h a přesně před 80 lety byl oficiálně představen veřejnosti a tisku. Se zástupci sdělovacích prostředků se vydal na zvláštní jízdu 14. března 1939 z Prahy do Pardubic. Trať tehdy urazil za 68 minut. Dnešní expresy tuto trať ujedou za 52 minut.

Rychlíky tažené elegantními parními lokomotivami „mikádo“ řady 387.0 tehdy potřebovaly na stejnou trasu skoro jeden a půl hodiny. „Stříbrný šíp“ tak při své předváděcí jízdě novinářům demonstroval svou hlavní přednost, pro kterou měl být nasazen na důležité expresní vlaky – rychlost.

ČSD v čele motorizace železnic

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“. V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 km/h. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 h. 18 minut.   

Foto: Martin Navrátil, České dráhy a. s.

„Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst, které byly nezřídka vyprodány. ČSD tak přemýšlely o zavedení dalších rychlých motorových expresů, které by nabídly větší počet míst. K tomu ale potřebovaly nové motorové vozy, ke kterým by bylo možné připojit další vozy.

V roce 1938 tak vznikl motorový vůz, který měl tyto požadavky splnit. Měl navrženou, podobně jako „Slovenská strela“, aerodynamicky řešenou skříň ovšem doplněnou o klasické nárazníky a spřáhlo, což by umožnilo připojit další vagóny. Maximální rychlost byla navržena na 130 km/h, ale protože se ukázaly brzdy prototypu jako málo účinné, byla mu rychlost omezena na 90 km/h. Tomu odpovídalo i „kryšpínovo“ označení vozu používané u ČSD M 260.0.

Foto: Michal Málek, České dráhy a. s.

Při konstrukci vozu bylo použito mnoho zcela nových prvků, které však nebylo možné v běžném provozu dostatečně ověřit a před sériovou výrobou zdokonalit. Den po předvedení vozu 15. března 1939 obsadila Čechy německá armáda, byl zřízen Protektorát Čechy a Morava a za krátko vypukla 2. světová válka. V těchto podmínkách nebyl prostor pro další zkoušky, vývoj a nakonec ani pro sériovou výrobu nových motorových vozů. Do provozu se pak vrátil na krátkou dobu až po roce 1945 a podle dostupných údajů najezdil asi více kilometrů na lokálkách než na hlavních tratích, pro které byl původně určen. Definitivně dojezdil v roce 1953, kdy neměl na svém kontě ani 50 000 kilometrů.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Nebývalý komfort pro cestující

Nejen v technické části konstrukce motorového vozu bylo využito množství moderních řešení. Komfortně byl řešen také interiér tehdejší 3. třídy. Zatímco o něco starší „Modré šípy“ byly ještě vybaveny dřevěnými lavicemi jen drobně čalouněnými u zádové opěrky, nabízel „Stříbrný šíp“ pohodlná kůží potažená křesla s podhlavníky a opěrkami rukou v uspořádání 2+2 se středovou průchozí uličkou a s místy proti sobě. Cestující měly k dispozici také stahovací rolety, které chránily před ostrým sluncem. Mnoho detailů, např. madla, kliky a další součásti byly vyrobeny chromované a vozu dodávaly elegantní až luxusní vzhled. Ten podtrhovalo i barevné řešení ve stříbřité a vínověčervené barvě. Použitá stříbrná stojí také za označením „Stříbrný šíp“.

Navzdory tomu, že byl vyroben jen jediný kus, který navíc nenajezdil ani mnoho kilometrů, stal se „Stříbrný šíp“ legendou. Toho dosáhl během další pohnuté historie, kdy sloužil jako sklad, šatna, nebo jako klubovna železničních modelářů. Kdy ho množství železničních fanoušků obdivovalo při cestě na východ republiky a vzpomínalo na úspěchy českého železničního průmyslu při průjezdu Ústím nad Orlicí, kde byl řadu let odstaven na kusé koleji. A v neposlední řadě se stal legendou díky tomu, že představuje jeden z mála dochovaných a navíc také úspěšně rekonstruovaných rychlíkových motorových vozů ČSD ze 30. let minulého století. Tedy ze slavného období předválečné motorizace našich železnic.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Znovu se narodil v Nymburce, jako bájný Fénix

Úvahy a snahy o záchranu provázejí „Stříbrný šíp“ doslova od jeho vyřazení z provozu. Díky péči desítek bezejmenných fandů z různých míst republiky se několik desetiletí dařilo bránit rychlému chátrání vozu a provádět menší opravy. Teprve v roce 2011 se na základě dohody Českých drah a jejích dceřiných firem VUZ Praha a nymburského provozu DPOV podařilo zahájit náročnou a kompletní opravu do provozuschopného stavu.

Náročná byla už příprava opravy, která znamenala zmapování celé konstrukce vozu a prakticky jeho nové vyprojektování. Množství zničených, ztracených nebo nefunkčních dílů muselo být znovu vyrobeno podle původních vzorů a zcela nově bylo nutné vyprojektovat řízení a pohon vozu. Ten v současnosti zajišťují dva agregáty TEDOM TD 242 RV TA 25, které pohánějí vůz prostřednictvím hydromechanické převodovky.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Nové motory rekonstruovaného vozu byly poprvé nastartovány 14. ledna 2016 a 15. března 2016, tedy skoro přesně po 77 letech od své první prezentace byl vůz v areálu nymburských dílen slavnostně představen. Od té doby představuje „Stříbrný šíp“ vlajkovou loď muzejních vozidel moderních trakcí ve skupině České dráhy. Je ozdobou mnoha železničních akcí, historických oslav.

Výlet „Stříbrným šípem“ si mohou objednat i jednotlivci a skupiny např. při cestě na svatbu, při oslavě životního jubilea, pro firemní akce a výlety nebo při organizaci nevšední cesty pro domácí i zahraniční turisty po krásách naší země. Vůz se už představil také na velkých mezinárodních akcích například v Drážďanech nebo v Budapešti, kde budil velký zájem u zahraničních železničních fanoušků.

Základní parametry „Stříbrního šípu“ M 260.0 (původní provedení)

  • Spořádání pojezdu: (1A)´(A1)´
  • Přenos výkonu: mechanický
  • Výkon: 2 x 168 kW
  • Max. rychlost povolená: 90 km/h
  • Max. rychlost konstrukční: 130 km/h
  • Hmotnost: 39 tun
  • Délky přes nárazníky: 22,45 m
  • Šířka: 2,985 m
  • Počet míst k sezení: 64

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc

Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun. „Je to obrovský krok a přesně za měsíc zahájíme geologickým průzkumem stavbu nové linky. Když jsem před půl rokem projekt přebíral, bylo chvílemi těžké uvěřit, že bychom mohli dnes být tam, kde jsme,“ uvedl na Facebooku radní pro […]

vydáno před 17 hodinami
Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Záhadná hvězda prvorepublikových filmů Truda Grosslichtová. Nikdo netuší, jak přežila nacistické běsnění

Patřila k nejobsazovanějším, nejkrásnějším a nejpopulárnějším herečkám. V dobách první republiky natočila téměř tři desítky filmů. Působila nejen v Československu, ale i v zahraniční. Její jméno tehdy znali skoro všichni. Přesto se na herečku Trudu Grosslichtovou později téměř zapomnělo. Objevovala se po boku Huga Haase i Vlasty Buriana. Patřila mezi největší hvězdy meziválečné kinematografie. V dnešní době si na ni ale už skoro nikdo nevzpomene. Kam se po válce ztratila […]

vydáno před 1 týdnem
Truda Grosslichtová.

Rychlejší vlaky z Prahy do Budějovic. Trasu v budoucnu urazí v rekordním čase

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se díky tomu mohla v budoucnu opět o něco zkrátit. Zakázku na stavbu koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora za téměř 3,9 miliardy Kč bez DPH bude realizovat sdružení firem Soběslav – Doubí, které tvoří společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CS a […]

vydáno před 1 týdnem

Tramvajová vozovna v Kobylisích slaví 80 let od zahájení provozu

Již 80 let funguje tramvajová vozovna v pražských Kobylisích. Provoz zahájila 30. dubna 1939. Svojí kapacitou (200 motorových vozů) nahradila v té době bezmála čtyřicetiletou vozovnu Centrála, která se nacházela v areálu holešovické elektrárny. Ta měla kapacitu jen 90 vozů a její budovu naléhavě pro svoji potřebu potřebovala elektrárenská část Elektrických podniků hlavního města Prahy. Na dvoře vozovny Kobylisy bylo v době zahájení provozu položeno celkem 1 245 m kolejí […]

vydáno před 3 týdny
Interiér vozovny Kobylisy v prvním období provozu.

Lobotomie mozku. Drastická lékařská metoda dělala z lidí mrzáky

Desítky tisíc lidí po celém světě podstoupily od 30. do 80. let minulého století lobotomii. Při tomto operativním neurochirurgickém zákroku jsou přerušena nervová vlákna spojující mozkový lalok s ostatními částmi mozku. Část pacientů se sice zbavila duševních nemocí, většinu z nich ale kontroverzní metoda nadosmrti zmrzačila. Odkud se lobotomie vzala a jaké drastické následky způsobovala? Píše se rok 1935 a v Londýně právě probíhá neurologický kongres. Lékaři Carlye Jacobson a […]

vydáno před 1 měsícem
Některým pacientům lobotomie údajně pomohla. Vlevo je snímek ženy před zákrokem, vpravo stejná žena o nějaký čas později.

Přidejte si náš boxík na homepage Seznam.cz

Teď už vám nic neunikne! Stačí kliknutí a boxík se zprávami z webu PražskýDEN.cz se začne zobrazovat na Vaší personalizované domovské stránce Seznamu.

Přidat na Seznam.cz

Malá Jenny z filmu Forrest Gump vyrostla. Jak vypadá a co dělá dnes

Letos uplyne přesně 25 let od chvíle, kde jsme měli poprvé možnost vidět film Forrest Gump režiséra Roberta Zemeckise. Příběh o prostém muži, který na pozadí velkých společenských změn ve druhé polovině 20. století v USA hledá své životní štěstí, si získal srdce miliónů diváků po celém světě. Zemeckisova hořkosladká komedie proměnila celkem šest oscarových nominací ze třinácti, včetně ceny pro nejlepší film roku. Za jeden ze svých životních výkonů […]

vydáno před 14 hodinami

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc

Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun. „Je to obrovský krok a přesně za měsíc zahájíme geologickým průzkumem stavbu nové linky. Když jsem před půl rokem projekt přebíral, bylo chvílemi těžké uvěřit, že bychom mohli dnes být tam, kde jsme,“ uvedl na Facebooku radní pro […]

vydáno před 17 hodinami
Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Světová zdravotnická organizace varuje před vlivem obrazovek na děti

Světová zdravotnická organizace (WHO) vydala doporučení týkající se denního režimu u dětí mladších pěti let. Jde o vůbec první takové doporučení, které WHO oficiálně publikovala. Doporučení obsahují například radu, aby v prvních dvou letech života dítě nevysedávalo před televizní obrazovkou či nehrálo počítačové hry, v dalších třech letech by dle názoru WHO takové aktivity neměly zabírat více než hodinu denně. WHO naopak vyzdvihuje význam pohybu a kvalitního spánku pro zdravý […]

vydáno před 18 hodinami

Rodinná výzva v Centrálním parku prověří pohybové dovednosti dětí i rodičů

V sobotu 25. května proběhne na ploše Centrálního parku u stanice metra Háje tradiční zábavná akce Rodinná výzva. Děti a rodiče zde budou moci poměřit síly v 24 soutěžních disciplínách a jako rodina vyhrát hodnotné ceny. Návštěvníkům bude k dispozici stánek s odbornou FYZIOporadnou. Sportovní den, včetně doprovodných služeb fyzioterapeutů, je zdarma. Povinná registrace rodinných týmů probíhá on-line. „Populární akci pořádáme dvakrát do roka. Na podzim si v Centrálním parku zasoutěžilo […]

vydáno před 18 hodinami

Praha 7 vypraví pohřeb pro osamělé zemřelé

Tuto středu se na hřbitově ve Strojnické ulici uskuteční uložení ostatků čtyř zemřelých z Prahy 7. Městská část pořádá již třetí důstojné rozloučení s lidmi bez příbuzných či blízkých, kteří by se postarali o jejich pohřeb. Pohřbívat se budou také dvě urny, které se našly při rekonstrukci domu ve sklepě pod podlahou. Obce mají ze zákona povinnost vypravovat zesnulým, jejichž příbuzné se nepodaří dohledat, takzvané sociální pohřby. Městské části kremaci proplácí stát. Zákon však […]

vydáno před 19 hodinami
X Zavřít