Stříbrný šíp slaví 80. narozeniny. Dochoval se jediný prototyp, jeho výrobu zastavila válka

20. března 2019, 15:53 PražskýDEN.cz
Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

V mnoha ohledech jedinečný motorový vlak „Stříbrný šíp“ letos slaví kulaté narozeniny. Výroba prototypu byla dokončena na začátku roku 1939. Dne 17. února 1939 vykonal mezi Prahou a Kolínem technicko-policejní zkoušku, při které dosáhl rychlost 130 km/h a přesně před 80 lety byl oficiálně představen veřejnosti a tisku. Se zástupci sdělovacích prostředků se vydal na zvláštní jízdu 14. března 1939 z Prahy do Pardubic. Trať tehdy urazil za 68 minut. Dnešní expresy tuto trať ujedou za 52 minut.

Rychlíky tažené elegantními parními lokomotivami „mikádo“ řady 387.0 tehdy potřebovaly na stejnou trasu skoro jeden a půl hodiny. „Stříbrný šíp“ tak při své předváděcí jízdě novinářům demonstroval svou hlavní přednost, pro kterou měl být nasazen na důležité expresní vlaky – rychlost.

ČSD v čele motorizace železnic

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“. V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 km/h. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 h. 18 minut.   

Foto: Martin Navrátil, České dráhy a. s.

„Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst, které byly nezřídka vyprodány. ČSD tak přemýšlely o zavedení dalších rychlých motorových expresů, které by nabídly větší počet míst. K tomu ale potřebovaly nové motorové vozy, ke kterým by bylo možné připojit další vozy.

V roce 1938 tak vznikl motorový vůz, který měl tyto požadavky splnit. Měl navrženou, podobně jako „Slovenská strela“, aerodynamicky řešenou skříň ovšem doplněnou o klasické nárazníky a spřáhlo, což by umožnilo připojit další vagóny. Maximální rychlost byla navržena na 130 km/h, ale protože se ukázaly brzdy prototypu jako málo účinné, byla mu rychlost omezena na 90 km/h. Tomu odpovídalo i „kryšpínovo“ označení vozu používané u ČSD M 260.0.

Foto: Michal Málek, České dráhy a. s.

Při konstrukci vozu bylo použito mnoho zcela nových prvků, které však nebylo možné v běžném provozu dostatečně ověřit a před sériovou výrobou zdokonalit. Den po předvedení vozu 15. března 1939 obsadila Čechy německá armáda, byl zřízen Protektorát Čechy a Morava a za krátko vypukla 2. světová válka. V těchto podmínkách nebyl prostor pro další zkoušky, vývoj a nakonec ani pro sériovou výrobu nových motorových vozů. Do provozu se pak vrátil na krátkou dobu až po roce 1945 a podle dostupných údajů najezdil asi více kilometrů na lokálkách než na hlavních tratích, pro které byl původně určen. Definitivně dojezdil v roce 1953, kdy neměl na svém kontě ani 50 000 kilometrů.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Nebývalý komfort pro cestující

Nejen v technické části konstrukce motorového vozu bylo využito množství moderních řešení. Komfortně byl řešen také interiér tehdejší 3. třídy. Zatímco o něco starší „Modré šípy“ byly ještě vybaveny dřevěnými lavicemi jen drobně čalouněnými u zádové opěrky, nabízel „Stříbrný šíp“ pohodlná kůží potažená křesla s podhlavníky a opěrkami rukou v uspořádání 2+2 se středovou průchozí uličkou a s místy proti sobě. Cestující měly k dispozici také stahovací rolety, které chránily před ostrým sluncem. Mnoho detailů, např. madla, kliky a další součásti byly vyrobeny chromované a vozu dodávaly elegantní až luxusní vzhled. Ten podtrhovalo i barevné řešení ve stříbřité a vínověčervené barvě. Použitá stříbrná stojí také za označením „Stříbrný šíp“.

Navzdory tomu, že byl vyroben jen jediný kus, který navíc nenajezdil ani mnoho kilometrů, stal se „Stříbrný šíp“ legendou. Toho dosáhl během další pohnuté historie, kdy sloužil jako sklad, šatna, nebo jako klubovna železničních modelářů. Kdy ho množství železničních fanoušků obdivovalo při cestě na východ republiky a vzpomínalo na úspěchy českého železničního průmyslu při průjezdu Ústím nad Orlicí, kde byl řadu let odstaven na kusé koleji. A v neposlední řadě se stal legendou díky tomu, že představuje jeden z mála dochovaných a navíc také úspěšně rekonstruovaných rychlíkových motorových vozů ČSD ze 30. let minulého století. Tedy ze slavného období předválečné motorizace našich železnic.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Znovu se narodil v Nymburce, jako bájný Fénix

Úvahy a snahy o záchranu provázejí „Stříbrný šíp“ doslova od jeho vyřazení z provozu. Díky péči desítek bezejmenných fandů z různých míst republiky se několik desetiletí dařilo bránit rychlému chátrání vozu a provádět menší opravy. Teprve v roce 2011 se na základě dohody Českých drah a jejích dceřiných firem VUZ Praha a nymburského provozu DPOV podařilo zahájit náročnou a kompletní opravu do provozuschopného stavu.

Náročná byla už příprava opravy, která znamenala zmapování celé konstrukce vozu a prakticky jeho nové vyprojektování. Množství zničených, ztracených nebo nefunkčních dílů muselo být znovu vyrobeno podle původních vzorů a zcela nově bylo nutné vyprojektovat řízení a pohon vozu. Ten v současnosti zajišťují dva agregáty TEDOM TD 242 RV TA 25, které pohánějí vůz prostřednictvím hydromechanické převodovky.

Foto: Jan Chaloupka, České dráhy a. s.

Nové motory rekonstruovaného vozu byly poprvé nastartovány 14. ledna 2016 a 15. března 2016, tedy skoro přesně po 77 letech od své první prezentace byl vůz v areálu nymburských dílen slavnostně představen. Od té doby představuje „Stříbrný šíp“ vlajkovou loď muzejních vozidel moderních trakcí ve skupině České dráhy. Je ozdobou mnoha železničních akcí, historických oslav.

Výlet „Stříbrným šípem“ si mohou objednat i jednotlivci a skupiny např. při cestě na svatbu, při oslavě životního jubilea, pro firemní akce a výlety nebo při organizaci nevšední cesty pro domácí i zahraniční turisty po krásách naší země. Vůz se už představil také na velkých mezinárodních akcích například v Drážďanech nebo v Budapešti, kde budil velký zájem u zahraničních železničních fanoušků.

Základní parametry „Stříbrního šípu“ M 260.0 (původní provedení)

  • Spořádání pojezdu: (1A)´(A1)´
  • Přenos výkonu: mechanický
  • Výkon: 2 x 168 kW
  • Max. rychlost povolená: 90 km/h
  • Max. rychlost konstrukční: 130 km/h
  • Hmotnost: 39 tun
  • Délky přes nárazníky: 22,45 m
  • Šířka: 2,985 m
  • Počet míst k sezení: 64

420 let od první veřejné pitvy v Praze. Tělo patřilo oběšenému zločinci

V prostorách dnes již neexistující Rečkovy koleje v dnešní ulici Karolíny Světlé se přesně před 420 lety uskutečnila první veřejná pitva v Praze. Od 8. do 12. června roku 1600 tady Jan Jessenius „za velkého shromáždění slavných a učených mužů, vědychtivých a vzdělaných měšťanů“ prováděl něco, co středověká metropole dosud neznala – pitval mrtvé tělo. Na tehdejší dobu raritní úkon měl přilákat pozornost veřejnosti a napomoci obnově výuky lékařství na pražské univerzitní půdě. Pražská lékařská fakulta byla […]

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra

Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin. Mobilní služby ve standardu LTE mohou cestující v současnosti využívat již ve 22 stanicích a přilehlých tunelech pražské podzemní dráhy. Nejpozději od poloviny letošního června bude signálem pokrytý úsek Florenc – Invalidovna na lince B díky rozšíření do stanic Florenc B a Palmovka. V úseku Křižíkova – Invalidovna byla síť […]

Noční uzavírky tunelů potrápí v červnu pražské řidiče

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů proběhne v noci ze čtvrtka 4. června na pátek 5. června od 23:00 do 5:00 hod. úplná uzavírka tunelového komplexu Blanka. Objížďka bude vedena po trase Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Dukelských Hrdinů – U Výstaviště – Partyzánská – Trojský most. Údržbové práce na několik nocí omezí provoz i ve Strahovském tunelu. Od 6. června do 14. června vždy v noci od 23:00 do 5:00 hod. bude uzavřena západní tunelová […]

Rekonstrukce další pražské tramvajové tratě začíná už tento čtvrtek

Ve čtvrtek v časných ranních hodinách odstartuje rekonstrukce tramvajové tratě v ulicích Starostrašnická a V Olšinách. Práce potrvají do konce letních prázdnin. Cestující v této oblasti musejí počítat s několika dočasnými změnami. První etapa rekonstrukce v části křižovatky u vozovny Strašnice začala už v polovině května a skončí tuto středu. V rámci ní byl opraven vjezd do tzv. horních vrat vozovny Strašnice a vyměněna kolejová konstrukce v křižovatce Vinice od Starostrašnické ulice. V rámci druhé a hlavní etapy, která odstartuje ve čtvrtek ráno, nahradí stávající […]

Na Černém Mostě vzniká záchytné parkoviště pro 880 automobilů

V pondělí ráno začaly přípravné práce ke stavbě nového P+R parkovacího domu Černý Most III. Ten vznikne na místě současného parkoviště Černý Most I, bude však rozšířen na kapacitu až 880 automobilů. Dokončen by měl být příští rok. Během června se uskuteční demolice povrchů, provádění sond, rozebírání chodníků, zemní a další práce. Samotná stavba pak odstartuje v červenci. Nové třípatrové P+R parkoviště s kapacitou až 880 míst bude stát na ploše u Chlumecké ulice, […]

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem

Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850. „Rekonstrukce historického mostu z poloviny 19. století se řadí mezi unikátní stavební projekty Správy železnic. Šlo o první takto velkou opravu v jeho 170 let dlouhé historii. V tomto případě se dá bez nadsázky říct, že nezůstal kámen na kameni. Výsledek ale stojí za to, což ocení nejen obyvatelé a návštěvníci […]

Provoz metra bude od pondělí posílen. Roušky v MHD jsou povinné i nadále

Provoz pražského metra bude od pondělí 1. června posílen. Kvůli koronavirové krizi dosud fungovalo v prázdninovém režimu. Od počátku příštího týdne bude pražské metro v ranní špičce jezdit v intervalu 180 vteřin na lince A, 160 vteřin na lince B a 130 vteřin na lince C. V odpolední špičce budou nově intervaly 210 vteřin na lince A, 180 na lince B a 155 na lince C. Během dopoledne mimo špičky bude Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) […]

420 let od první veřejné pitvy v Praze. Tělo patřilo oběšenému zločinci

V prostorách dnes již neexistující Rečkovy koleje v dnešní ulici Karolíny Světlé se přesně před 420 lety uskutečnila první veřejná pitva v Praze. Od 8. do 12. června roku 1600 tady Jan Jessenius „za velkého shromáždění slavných a učených mužů, vědychtivých a vzdělaných měšťanů“ prováděl něco, co středověká metropole dosud neznala – pitval mrtvé tělo. Na tehdejší dobu raritní úkon měl přilákat pozornost veřejnosti a napomoci obnově výuky lékařství na pražské univerzitní půdě. Pražská lékařská fakulta byla […]

Řidiči MHD už nebudou automaticky otevírat dveře

Od pondělí 8. června obnovuje Dopravní podnik hl. m. Prahy standardní režim odbavování cestujících na všech městských autobusových i tramvajových linkách. Cestující budou moci do vozidel opět nastupovat i předními dveřmi a uvolní se pro ně doposud zablokované přední řady sedadel, což dosud v rámci protiepidemiologických opatření nebylo možné. Řidiči MHD od pondělí už také nebudou automaticky otevírat dveře v každé zastávce, cestující si pro výstup či nástup a otevření dveří budou muset zmáčknout příslušné tlačítko. Zároveň dojde k obnovení večerního provozu autobusových […]

Prostitutky jako OSVČ. Piráti chtějí novou regulaci trhu se sexuálními službami

Na červnovém zasedání zastupitelstva hl. m. Prahy budou Piráti žádat zastupitele o podporu materiálu, který vyzývá Poslaneckou sněmovnu ČR ke zrušení Úmluvy o potlačování a zrušení obchodu s lidmi a využívání prostituce druhých osob. Bez jejího zrušení podle nich nemůže Česká republika začít legislativně řešit toto problematické téma a regulovat prostituci na území Prahy. „Největší klub v Praze zaměřený na poskytování těchto služeb má roční návštěvnost vyšší než zámek Konopiště. Stát se ale stále tváří, že se […]

V centru Prahy stojí socha bronzového nosorožce v brnění

Se začátkem června přichází do Prahy i dalších měst v republice již tradiční sochařský festival Sculpture line. Jeho cílem je proměnit parky, náměstí, ulice i jiná veřejná prostranství v galerii pod širým nebem. První novou instalací letošního šestého ročníku se stal bronzový Nosorožec v brnění od Jaroslava Róny, kterého můžete potkat na Jungmannově náměstí. Socha symbolicky poukazuje na nutnost světové ochrany zvířat z africké divočiny. Před budovou Skupiny ČEZ v Michli zase nově stojí socha Osvícení od […]

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra

Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin. Mobilní služby ve standardu LTE mohou cestující v současnosti využívat již ve 22 stanicích a přilehlých tunelech pražské podzemní dráhy. Nejpozději od poloviny letošního června bude signálem pokrytý úsek Florenc – Invalidovna na lince B díky rozšíření do stanic Florenc B a Palmovka. V úseku Křižíkova – Invalidovna byla síť […]

KOMENTÁŘ: Zrušení předkupního práva urychlí prodeje bytů. Změna vstoupí v platnost za měsíc

Prodeje bytů, s nimiž funkčně souvisí spoluvlastnický podíl na jiné jednotce zahrnující nebytový prostor, by měly už za necelý měsíc výrazně zrychlit. Právě 1. července vstupuje v účinnost novela občanského zákoníku, která v podstatě ruší předkupní právo spoluvlastníků. To v minulém období výrazně komplikovalo hlavně prodeje bytů s garážemi, sklepy či předzahrádkami, které byly součástí společných prostor. Novela však přináší také další změny, například přechod dluhů na zálohách za služby z původního na nového vlastníka bytu. Předkupní právo, […]

Noční uzavírky tunelů potrápí v červnu pražské řidiče

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů proběhne v noci ze čtvrtka 4. června na pátek 5. června od 23:00 do 5:00 hod. úplná uzavírka tunelového komplexu Blanka. Objížďka bude vedena po trase Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Dukelských Hrdinů – U Výstaviště – Partyzánská – Trojský most. Údržbové práce na několik nocí omezí provoz i ve Strahovském tunelu. Od 6. června do 14. června vždy v noci od 23:00 do 5:00 hod. bude uzavřena západní tunelová […]

Zloděje motorky přistihl policista v civilu. Při zatýkání pomohla jeho fena

K poměrně kurióznímu případu došlo minulý týden v pátek na Praze 4. Dva mladí muži se pokoušeli ukrást luxusní motorku. K jejich smůle si jich ale všiml policista v civilu, který právě venčil svého psa. Zloději tlačili v parku oranžový vyleštěný motocykl značky Harley Davidson. To však neušlo pozornosti policisty z Ochranné služby. „Vzhledem k jeho předchozím zkušenostem si byl téměř jistý, že mužům motorka nepatří, proto je začal sledovat a zároveň zavolal na tísňovou linku 158. […]

Rekonstrukce ulic Novodvorská a Jungmannova je u konce

Dělníci dokončili rekonstrukci Jungmannovy ulice v centru Prahy. Stavbu si v pondělí převzala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). V pátek se po čtyřech měsících vrátí provoz i na ulici Novodvorská. Oprava Jungmannovy ulice probíhala za plného provozu, jen s lokálním omezením. Práce začaly v loňském roce a týkaly se rekonstrukce chodníku a uličních vpustí v úseku Palackého – Vodičkova. „Po zimní přestávce se pokračovalo v úseku Vodičkova – Jungmannovo náměstí. Zde byla provedena nová konstrukce vozovky a chodníků, osazení obrub, […]

Limit počtu návštěvníků zoologických zahrad se od čtvrtka zvýší

Od čtvrtka 4. června bude mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví navýšen maximální denní počet návštěvníků zoologických a botanických zahrad na 250 lidí na jeden hektar plochy zařízení. Pro Zoo Praha to činí 14 500 návštěvníků během dne. Opakovat by se tak již neměla situace ze soboty 30. května, kdy byla zahrada nucena uzavřít své brány dalším návštěvníkům už hodinu po poledni, protože byl naplněn původní denní limit 8 500 lidí. Velký zájem byl zapříčiněn slavnostním otevřením Darwinova kráteru, nové […]

X Zavřít