České dráhy

ČD kupují nové motorové vlaky za 3 miliardy. Nasadí je do regionů • České dráhy podepsaly kontrakt na dodávku 33 nových bezbariérových motorových jednotek se společností PESA Bydgoszcz SA. Nové motoráky jsou typově podobné vlakům stejného dodavatele, které cestující znají pod označením RegioShark.

České dráhy dočasně ruší všechny spoje do Německa • V souvislosti se zpřísněnými protiepidemickými opatřeními německých úřadů bude od tohoto víkendu přerušen provoz mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Německem. Opatření se týká všech dálkových i regionálních spojů Českých drah (ČD) a jejich partnerů na všech hraničních přechodech do Bavorska a Saska a platí do odvolání.

Vozy CityElefant nabídnou zásuvky a připojení k internetu • České dráhy se pustily do modernizace vozů CityElefant, které jsou součástí Pražské integrované dopravy. Ve vylepšených vlacích bude v budoucnu možné dobíjet mobilní telefony a notebooky nebo se připojit přes palubní Wi-Fi síť k internetu.

Legendární „žabotlam“ dnes vyjede na svou poslední pravidelnou jízdu • Končí éra úspěšných elektrických jednotek řad 451/452, se kterými jsou spojeny přezdívky pantograf, emilka nebo žabotlam(a). Pátek 11. srpna 2018 se zapíše do historie českých železnic jako poslední den pravidelného provozu poslední jednotky 451.025-26. V sobotu 11. srpna se vydá na cestu do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Staré končící pantografy představují velmi úspěšnou konstrukci vlaků, která v 60. letech minulého století předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Výrazně překročily svou původně plánovanou životnost a odvedly velké množství práce v příměstské i regionální dopravě. V 80. letech stály u zavedení taktové dopravy a po roce 1989 u založení Pražské integrované dopravy. Rozloučková jízda U příležitosti posledního dne provozu se odpoledne vypraví do Prahy také muzejní jednotka 451.045-46 ze Šumperka, která pojede jako zvláštní vlak s přepravou cestujících. V pátek v podvečer proběhne společné fotografování posledních dvou provozních jednotek ve stanici Praha-Libeň. V sobotu 11. srpna se uskuteční poslední společná jízda obou jednotek z Prahy-Libně do Chomutova. Mimořádný rychlík pojede v 9:05 z Prahy-Libně, v 9:12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice (10:41), Ústí nad Labem západ (11:05) do Chomutova (12:15), kde svou jízdu ukončí. Jednotka 451.025-26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea. Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova (15:00) přes Ústí nad Labem západ (16:05) a Lovosice (16:40) do Prahy-Holešovic (18:47) a Prahy-Libně (18:54). [related-post id="11678"] Žabotlamy nahradí moderní jednotky Elektrické jednotky 451/452 se v posledních letech uplatnily hlavně v Pražské integrované dopravě na území hlavního města a Středočeského kraje. Na těchto linkách byly postupně nahrazeny moderními dvoupodlažními jednotkami CityElefant s klimatizací. Posledním útočištěm „žabotlamů“ byla v pracovní dny tzv. městská linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Na této lince je dočasně nahradí jiná bezbariérová vozidla z parku Českých drah, např. motorové jednotky RegioNova. Pokud získají České dráhy dlouhodobý kontrakt na provoz linky i po roce 2019, pak na ní během plnění tohoto kontraktu nasadí moderní elektrické bezbariérové jednotky. [related-post id="11664"] Praha by se bez nich neobešla Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62 kusů. Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc - Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města. Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století. Ještě v roce 2005 by se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29 oproti pouze 17 CityElefantům (451/452 – 63 % el. vozidel v PID), v roce 2010 již převažovaly v provozu moderní City Elefanty, ale staré pantografy měly stále velký podíl na provozu hlavně ve špičkách. Kvůli rychle rostoucí dopravě v Praze a okolí a přibývajícím spojům hlavně ve špičce pracovních dní jich bylo v provozu stále 23, CityElefantů už ale bylo v provozu 38 (451/452 – stále ještě 38 % el. vozidel v PID). Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním výkonem tzv. městská linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň.

České dráhy neposkytly informace o Radmile Kleslové. Tají snad něco? • Česká pirátská strana vyhrála další spor o informace. Soud dal za pravdu předsedovi pražských zastupitelů za Piráty Adamovi Zábranskému, který se bránil proti obstrukcím Českých drah. Ty mu totiž opakovaně odmítly poskytnout detailnější informace o smluvním vztahu s bývalou starostkou Prahy 10 Radmilou Kleslovou. Piráti si informace vyžádali poté, co vyšlo najevo, že Radmila Kleslová má uzavřené smlouvy na právní poradenství a konzultace s několika státními firmami. Tato bývalá funkcionářka ČSSD a následně pravá ruka Andreje Babiše v Praze si spolu s dalšími funkcemi, které zastávala, vydělávala několik stovek tisíc korun měsíčně, aniž by bylo zřejmé, co za ty peníze dělá. „Chtěl jsem si ověřit, že kumulátorka funkcí Radmila Kleslová reálně ve státních firmách za ty nemalé peníze odváděla nějakou práci. Proto jsem si od každé z nich vyžádal informace o smluvních vztazích. České dráhy mi informace poskytnout odmítly, proto jsem byl donucen je zažalovat,“ vysvětluje Adam Zábranský, který ve stejné věci zažaloval ještě státní firmu ČEPRO. České dráhy proti Pirátům využily známou obstrukční taktiku, tzv. „administrativní ping-pong“. Ta spočívá v neustálém vydávání odmítavých rozhodnutí a následném rušení těchto rozhodnutí nadřízeným orgánem, takže proces se zacyklí donekonečna. Řešení této chyby v zákoně přinesla až soudní judikatura. České dráhy nyní musejí o žádosti znovu rozhodnout, protože nebyly schopny dostatečně odůvodnit odmítavé rozhodnutí. Jejich nesmyslné obstrukce podle Pirátů jen v tomto případě daňové poplatníky stály desítky tisíc korun na nákladech řízení a práci soudců a právníků Českých drah.

Cesta vlakem z Prahy do Berlína zrychlí na rekordní 4 hodiny • Cesta vlakem mezi Prahou a Berlínem se zrychlí. Po letní změně jízdního řádu překonají vlakové soupravy vzdálenost mezi oběma hlavními městy za rekordní cestovní čas 4 hodiny 5 minut, resp. 4 hodiny 8 minut opačným směrem. To je o více než 10 minut méně než dosud. V minulosti přitom byla běžná cestovní doba mezi Prahou a Berlínem 6 až 7 hodin. „Zrychlení vlaků umožní nasazení moderních lokomotiv Vectron pod značkou Českých drah. Tyto lokomotivy se už nebudou vyměňovat za jiné v Drážďanech, a tak se výrazně zkrátil pobyt vlaků v saské metropoli a zrychlí cestování do Berlína a Hamburku,“ vysvětluje důvody zrychlení Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu. Spoje EuroCity na lince Praha - Drážďany - Berlín - Hamburk nabízejí vedle rychlé cesty také vysoký komfort. Soupravy jsou klimatizované, cestující mají k dispozici elektrické zásuvky a USB porty pro napájení drobné elektroniky, WiFi připojení k internetu, ve vlaku jsou místa pro cestující na invalidních vozících i pro cestující s malými dětmi v kočárcích. Ty mají i zvláštní uzavřený oddíl, aby malé děti nerušily ostatní spolucestující. Pro cykloturisty je vyhrazen vůz s místy pro jízdní kola, vlaky totiž sledují trasu oblíbené mezinárodní dálkové Labské cyklotrasy. Samozřejmostí je také restaurační vůz s bohatou nabídkou jídel a nápojů, která jsou v plném sortimentu servírovaná i ve voze 1. třídy. Ve vozech 2. třídy mají cestující k dispozici roznášku drobného občerstvení. Cesta z Prahy do Berlína bude nově trvat přibližně 4 hodiny, do Hamburku se zkrátí na přibližně 6 a půl hodiny. Cena Včasné jízdenky Německo pro trasu z Prahy do Berlína lze pořídit již od 369 Kč a z Prahy do Hamburku od 501 Kč. [related-post id="10997"] Historický rekord Cestování vlakem mezi Prahou a Berlínem nebylo nikdy tak rychlé a pohodlné. Ve 30. letech minulého století trvala cesta přibližně 6 hodin. Cestovní čas 6 až 7 hodin pak vydržel mezistátním expresům od počátku 50. let až do konce 80. let minulého století. Teprve po roce 1989 začalo docházet k postupnému zrychlování díky modernizovaným tratím a novým vozidlům. Před 25 lety se cestovní čas zkrátil asi o hodinu na přibližně 5 hodin a nyní je kratší o další hodinu.

Nepřehlédněte

Rok 1891: Létací stroj na elektřinu podle Edisona. Bude možné ho někdy sestrojit? • Lidé od nepaměti snili o tom, že se naučí létat. Na konci 19. století už sice existovaly vzducholodě a horkovzdušné balóny. Úvahy mnohých ale tehdy směřovaly k efektivnějším strojům, které by byly rychlejší a dostupnější.

Z Prahy do Spojených arabských emirátů bude létat pětkrát týdně nová linka • Letecká společnost Air Arabia spustí novou pravidelnou linku mezi Prahou a Šardžá, třetím největším městem ve Spojených arabských emirátech. Nové spojení bude v provozu pětkrát týdně od 11. prosince tohoto roku a dopravce bude do této destinace létat s Airbusem A320 pro 168 cestujících v ekonomické třídě. „Vítáme rozšíření nabídky letů do Spojených arabských emirátů, o které je mezi cestujícími velký zájem. Nová linka do Šardžá umožní cestujícím také přestup v rámci sítě letecké společnosti Air Arabia do dalších destinací v rámci Blízkého východu nebo Afriky. Očekáváme, že novou linku využije přibližně 97 tisíc cestujících za rok v obou směrech,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Šardžá je třetím největším městem Spojených arabských emirátů.

Dopravní podnik prodává respirátory ve vybraných stanicích metra • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začal od úterý na 40 místech prodávat respirátory. Cestující si je mohou zakoupit pro osobní potřebu za jednotnou cenu 10 Kč za kus. Prodejní místa jsou označena speciální samolepkou.

V pražských tramvajích probíhá plošná dezinfekce ozónem • Kvůli probíhající chřipkové epidemii zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dezinfekci interiérů všech tramvajových vozů ozónem. Tato metoda účinně odstraňuje viry, bakterie, houby i nejrůznější původce zápachu – je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které DPP při úklidech tramvají denně používá.

Tramvaj v Praze.

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

Boeing 787 Dreamliner bude od podzimu pravidelně létat do Prahy • Na pravidelné lince Praha–Dauhá bude od podzimu létat jeden z nejmodernějších dopravních letounů současnosti – Boeing 787-8 Dreamliner. Informaci oznámila letecká společnost Qatar Airways. Dreamliner s kapacitou 254 cestujících bude od 28. října nasazen na odpolední linku QR292 do hlavního města Kataru. Na ranní lince bude i nadále létat Airbus A320 s kapacitou pro 132 cestujících. Obě letadla cestujícím nabídnou ekonomickou i business třídu. Díky navýšené kapacitě se očekává, že obě stávající denní linky využije v obou směrech přibližně ročně o 75 tisíc cestujících více než doposud. „Potenciál pro využití většího typu letadla na lince Qatar Airways do Dauhá jsme sledovali dlouhodobě. Jsme proto rádi, že se vedení letecké společnosti k tomuto kroku rozhodlo a na jednu ze svých denních frekvencí nasadilo jedno z nejmodernějších letadel světa Boeing 787 Dreamliner. Qatar Airways se tak stane prvním provozovatelem tohoto typu stroje na pravidelných denních linkách z Prahy. S větším letadlem dojde také k navýšení kapacit na trase o téměř polovinu, což znamená, že ještě více českých cestujících bude moci využít pohodlného leteckého spojení nejen na Blízký Východ, ale také dále do vzdálenějších destinací Asie a Austrálie,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. [gallery size="full" columns="1" ids="12019"] Cestující si spojení do Dauhá oblíbili K nasazení většího letadla určeného pro dlouhé tratě přistupuje Qatar Airways po zhruba roce provozu přímé denní linky mezi Prahou a Dauhá. Ta byla zahájena 21. srpna 2017. K navýšení na dvě denní frekvence došlo již téměř po čtyřech měsících provozu v prosinci loňského roku. [related-post id="11319"] Konkurence obřích Airbusů Boeing 787 Dreamliner je dvoumotorové proudové širokotrupé dopravní letadlo, využívající mnoha technických vylepšení proti starším modelům. Dreamliner by měl nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767, konkuruje typům Airbus A350, Airbus A330 a A330neo. Model 787 je v současnosti nabízen ve třech variantách, základní 787-8 s kapacitou až 242 pasažérů, protáhnutý 787-9 s kapacitou až 290 pasažérů a 787-10 s kapacitou až 310 pasažérů.

Stavba nové tramvajové tratě ze Sídliště Barrandov do Holyně odstartovala • Praha bude mít další novou tramvajovou trať. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) u smyčky Sídliště Barrandov začal stavět 1 kilometr dlouhý úsek do Holyně. Jedná se o první etapu nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Její výstavba potrvá 10 měsíců a budou na ní dva páry zastávek: Kaskády a Holyně.

Lanovka na Petřín obnovuje provoz v omezeném režimu • V pondělí 11. května v 9 hodin ráno zahájí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provoz lanové dráhy na Petřín v omezeném režimu, který vyplývá z platných mimořádných opatření vlády ČR.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Noční uzavírka Brusnického a Dejvického tunelu • Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě • Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

Rekonstrukce tramvajové tratě omezila provoz na Bělohorské a Karlovarské • Od včerejška je na deset dní přerušen provoz tramvají v oblasti smyčky Bílá Hora. To s sebou přináší i komplikace v dopravě. Ulice Bělohorská a Karlovarská jsou pro automobilovou dopravu průjezdné jen ve směru z centra. Snahou radnice Prahy 6 je, aby tímto omezením byli co nejméně postiženi obyvatelé Bílé hory. Proto došlo k umístění zátarasů, které mají zamezit tranzitní dopravě zkracování a objíždění uzavřeného úseku oblastní Malého Břevnova.

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác • Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Oprava vozovky na Jižní spojce si vyžádá omezení dopravy • V úterý 12. ledna 2021 provede Technická správa komunikací (TSK) nutnou havarijní opravu nebezpečných výtluků na Jižní spojce. Jedná se o část pravého (pomalého) jízdního pruhu v místě těsně za lanovým mostem ve směru do centra (směr na Prahu 4 a Barrandovský most).

Velikonoční výluka metra nakonec bude • Kvůli výměně dřevěných pražců za betonové bude od čtvrtka 9. dubna od 20:00 hod. do úterý 14. dubna do 14:00 hod. obousměrně přerušen provoz metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.