Vyrovnat se s rozchodem bývá obtížné. Řešení naštěstí existuje

1. září 2021 ∙ 10:48
Ivana Kratochvílová
Foto: Unsplash

Rozchod nebo rozpad manželství bývají náročnou životní zkouškou. O to víc, pokud jste ztrátě partnera nebo partnerky chtěli za každou předejít, ale všechny vaše snahy byly marné. Jak zvládnout situaci, která vás v příštích týdnech a měsících čeká? Tady je několik tipů.

Dejte truchlení prostor

Lidé mívají často problém přiznat svůj smutek a žal. I když nám podmínky v našem okolí často nedovolují o těchto emocích otevřeně mluvit, jsou to zcela normální a zdravé reakce na ztrátu.

Každý z nás v různých obdobích svého života prožije smutek. Přijměte, že je to normální, a dopřejte si čas na jeho zpracování. Pokud se vás někdo, komu důvěřujete, zeptá, jak se vám daří, je v pořádku, když se s ním podělíte o skutečnou pravdu. Možná dokonce zjistíte, že se s vámi dokáže ztotožnit více, než si myslíte.

Poznejte rozdíl mezi smutkem a depresí

Pokud po rozchodu prožíváte depresí, nejste v tom sami. Podle Světové zdravotnické organizace trpí depresí 300 milionů lidí na celém světě. Deprese se však od smutku liší. Když jste smutní, obvykle to souvisí s konkrétní událostí, osobou nebo zážitkem. Smutek je emoce, která přichází a odchází a má tendenci se časem stávat méně silnou a všudypřítomnou. Uprostřed smutku můžete zároveň prožívat pozitivní emoce, jako je radost, štěstí, vděčnost a naděje.

Oproti tomu deprese zahrnuje dlouhodobý smutek, často bez příčiny nebo navzdory tomu, že vše ostatní je normální a v pořádku. A zatímco smutek může být konstruktivní emocí, která vede k obnovení úcty k životu, deprese má tendenci připravovat lidi o motivaci a schopnost vážit si toho, co mají.

Cítit se smutně po rozchodu je zdravé a normální, ale měli byste si dávat pozor na příznaky deprese. V případě, že je pociťujete soustavně, vyhledejte pomoc lékaře nebo odborníka na duševní zdraví.

Mezi časté příznaky deprese patří:

  • potíže se soustředěním a pamětí
  • únava
  • pocity viny, bezcennosti a bezmoci
  • pesimismus a beznaděj
  • nespavost, ranní bdění nebo příliš mnoho spánku
  • podrážděnost
  • neklid
  • ztráta zájmu o věci, které byly dříve příjemné, včetně sexu
  • přejídání nebo ztráta chuti k jídlu
  • bolesti hlavy nebo křeče, které nechtějí odeznít
  • trávicí obtíže, které se nezlepšují ani po léčbě
  • sebevražedné myšlenky, plány nebo pokusy o sebevraždu

I když se vám může zdát, že je situace beznadějná, deprese se s léčbou zlepšuje. Váš lékař nebo odborník na duševní zdraví s vámi může probrat strategie, které by mohly pomoci, včetně léků, terapie rozhovorem nebo alternativní medicíny.

Rozvíjejte nové návyky

Lidé jsou společenské bytosti. Výzkumy ukazují, že náš mozek se vyvíjí a podmiňuje pozorováním a interakcí s druhými. Pokud jste měli s předchozím partnerem vybudovanou nějakou rutinu, vytvořila strukturu a návyky, kterými se řídil váš každodenní život. Odchod jakékoli konzistentní postavy naruší běžné mozkové vzorce a zanechá pocit, že nám něco chybí.

Jedním ze způsobů, jak pomoci mozku uzdravit se z tohoto narušení, je vytvořit si nové návyky a rutiny, které nahradí ty staré. Rozchod je vhodnou příležitostí, abyste se zamysleli, jak si vybudovat životní styl, který vás posílí a učiní šťastnějšími.

Využijte příležitosti a zamyslete se nad hlavními životními cíli, které máte – třeba nad změnou kariéry nebo nad koníčkem, kterému jste se vždy chtěli věnovat. Bez ohledu na to, čeho chcete dosáhnout, může zařazení nových aktivit do vašeho života zmírnit pocit ztráty a pomoci vám posunout se vpřed.

Zvažte skupinovou terapii

Pokud je pro vás obtížné otevřít se přátelům a rodině ohledně svých pocitů po rozvodu nebo rozchodu, může vám skupinová terapie poskytnout prostor, kde můžete své pocity zpracovat. Ačkoli tuto možnost využívá jen malé procento lidí, výzkumy ukazují, že je často stejně účinná jako individuální.

Skupinová terapie nabízí několik výhod – např. cenová dostupnost, příležitost k budování sociálních dovedností, emočně bohaté a dynamické prostředí, které vám pomůže zpracovat, vyjádřit a tolerovat silné emoce před ostatními lidmi, včetně možnosti vyslechnout si různé úhly pohledu od různorodých lidí.

Část lidí se zpočátku ke skupinové terapii staví odmítavě, ale mnoho pacientů, kteří vyzkoušeli jak skupinovou, tak individuální terapii, uvádí, že dávají přednost skupinové terapii. Chcete-li prozkoumat skupinovou terapii, promluvte si s kvalifikovaným terapeutem a zeptejte se ho, zda by pro vás skupinová terapie mohla být vhodná.

Prozkoumejte svou spiritualitu

Pokud byla spiritualita v minulosti důležitou součástí vašeho života, může být nyní vhodná doba k tomu, abyste se k ní vrátili. Výzkumy ukazují, že spiritualita může lidem, kteří procházejí stresující životní událostí, přinášet mnohé výhody. Vědci konkrétně zjistili, že lidé s příznivým vztahem k náboženství mají tendenci cítit se méně osaměle, depresivně a úzkostně, a to i během životních událostí, které by většina ostatních považovala za velmi stresující.

Identifikujte spouštěče smutku

Ačkoli pojem „recidiva“ si spojujeme se zneužíváním návykových látek, je možné, že při překonávání rozchodu dojde k recidivě deprese – zvláště o svátcích, jako je Valentýn, kdy jsou spouštěče všude. Mějte na paměti rizikové spouštěče a pamatujte, že je v pořádku vyhýbat se místům a situacím, které vám připomínají vašeho bývalého partnera nebo partnerku. Zejména pokud k rozchodu došlo nedávno a citové rány jsou ještě čerstvé.

Co pomohlo překonat krizi po rozchodu vám? Podělte se s námi o zkušenosti v diskuzi pod tímto článkem!

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Depression_(mood), https://en.wikipedia.org/wiki/Sadness, https://en.wikipedia.org/wiki/Spirituality, https://americanaddictioncenters.org/therapy-treatment/group-individual, https://www.mentalhelp.net/stress/religious-spiritual-practice-for-stress-reduction/

X Zavřít