Vyrovnat se s rozchodem bývá obtížné. Řešení naštěstí existuje

LifestyleIvana Kratochvílová1. září 20214 minuty čtení

Foto: Unsplash

Rozchod nebo rozpad manželství bývají náročnou životní zkouškou. O to víc, pokud jste ztrátě partnera nebo partnerky chtěli za každou předejít, ale všechny vaše snahy byly marné. Jak zvládnout situaci, která vás v příštích týdnech a měsících čeká? Tady je několik tipů.

Dejte truchlení prostor

Lidé mívají často problém přiznat svůj smutek a žal. I když nám podmínky v našem okolí často nedovolují o těchto emocích otevřeně mluvit, jsou to zcela normální a zdravé reakce na ztrátu.

Každý z nás v různých obdobích svého života prožije smutek. Přijměte, že je to normální, a dopřejte si čas na jeho zpracování. Pokud se vás někdo, komu důvěřujete, zeptá, jak se vám daří, je v pořádku, když se s ním podělíte o skutečnou pravdu. Možná dokonce zjistíte, že se s vámi dokáže ztotožnit více, než si myslíte.

Poznejte rozdíl mezi smutkem a depresí

Pokud po rozchodu prožíváte depresí, nejste v tom sami. Podle Světové zdravotnické organizace trpí depresí 300 milionů lidí na celém světě. Deprese se však od smutku liší. Když jste smutní, obvykle to souvisí s konkrétní událostí, osobou nebo zážitkem. Smutek je emoce, která přichází a odchází a má tendenci se časem stávat méně silnou a všudypřítomnou. Uprostřed smutku můžete zároveň prožívat pozitivní emoce, jako je radost, štěstí, vděčnost a naděje.

Oproti tomu deprese zahrnuje dlouhodobý smutek, často bez příčiny nebo navzdory tomu, že vše ostatní je normální a v pořádku. A zatímco smutek může být konstruktivní emocí, která vede k obnovení úcty k životu, deprese má tendenci připravovat lidi o motivaci a schopnost vážit si toho, co mají.

Cítit se smutně po rozchodu je zdravé a normální, ale měli byste si dávat pozor na příznaky deprese. V případě, že je pociťujete soustavně, vyhledejte pomoc lékaře nebo odborníka na duševní zdraví.

Mezi časté příznaky deprese patří:

  • potíže se soustředěním a pamětí
  • únava
  • pocity viny, bezcennosti a bezmoci
  • pesimismus a beznaděj
  • nespavost, ranní bdění nebo příliš mnoho spánku
  • podrážděnost
  • neklid
  • ztráta zájmu o věci, které byly dříve příjemné, včetně sexu
  • přejídání nebo ztráta chuti k jídlu
  • bolesti hlavy nebo křeče, které nechtějí odeznít
  • trávicí obtíže, které se nezlepšují ani po léčbě
  • sebevražedné myšlenky, plány nebo pokusy o sebevraždu

I když se vám může zdát, že je situace beznadějná, deprese se s léčbou zlepšuje. Váš lékař nebo odborník na duševní zdraví s vámi může probrat strategie, které by mohly pomoci, včetně léků, terapie rozhovorem nebo alternativní medicíny.

Rozvíjejte nové návyky

Lidé jsou společenské bytosti. Výzkumy ukazují, že náš mozek se vyvíjí a podmiňuje pozorováním a interakcí s druhými. Pokud jste měli s předchozím partnerem vybudovanou nějakou rutinu, vytvořila strukturu a návyky, kterými se řídil váš každodenní život. Odchod jakékoli konzistentní postavy naruší běžné mozkové vzorce a zanechá pocit, že nám něco chybí.

Jedním ze způsobů, jak pomoci mozku uzdravit se z tohoto narušení, je vytvořit si nové návyky a rutiny, které nahradí ty staré. Rozchod je vhodnou příležitostí, abyste se zamysleli, jak si vybudovat životní styl, který vás posílí a učiní šťastnějšími.

Využijte příležitosti a zamyslete se nad hlavními životními cíli, které máte – třeba nad změnou kariéry nebo nad koníčkem, kterému jste se vždy chtěli věnovat. Bez ohledu na to, čeho chcete dosáhnout, může zařazení nových aktivit do vašeho života zmírnit pocit ztráty a pomoci vám posunout se vpřed.

Zvažte skupinovou terapii

Pokud je pro vás obtížné otevřít se přátelům a rodině ohledně svých pocitů po rozvodu nebo rozchodu, může vám skupinová terapie poskytnout prostor, kde můžete své pocity zpracovat. Ačkoli tuto možnost využívá jen malé procento lidí, výzkumy ukazují, že je často stejně účinná jako individuální.

Skupinová terapie nabízí několik výhod – např. cenová dostupnost, příležitost k budování sociálních dovedností, emočně bohaté a dynamické prostředí, které vám pomůže zpracovat, vyjádřit a tolerovat silné emoce před ostatními lidmi, včetně možnosti vyslechnout si různé úhly pohledu od různorodých lidí.

Část lidí se zpočátku ke skupinové terapii staví odmítavě, ale mnoho pacientů, kteří vyzkoušeli jak skupinovou, tak individuální terapii, uvádí, že dávají přednost skupinové terapii. Chcete-li prozkoumat skupinovou terapii, promluvte si s kvalifikovaným terapeutem a zeptejte se ho, zda by pro vás skupinová terapie mohla být vhodná.

Prozkoumejte svou spiritualitu

Pokud byla spiritualita v minulosti důležitou součástí vašeho života, může být nyní vhodná doba k tomu, abyste se k ní vrátili. Výzkumy ukazují, že spiritualita může lidem, kteří procházejí stresující životní událostí, přinášet mnohé výhody. Vědci konkrétně zjistili, že lidé s příznivým vztahem k náboženství mají tendenci cítit se méně osaměle, depresivně a úzkostně, a to i během životních událostí, které by většina ostatních považovala za velmi stresující.

Identifikujte spouštěče smutku

Ačkoli pojem „recidiva“ si spojujeme se zneužíváním návykových látek, je možné, že při překonávání rozchodu dojde k recidivě deprese – zvláště o svátcích, jako je Valentýn, kdy jsou spouštěče všude. Mějte na paměti rizikové spouštěče a pamatujte, že je v pořádku vyhýbat se místům a situacím, které vám připomínají vašeho bývalého partnera nebo partnerku. Zejména pokud k rozchodu došlo nedávno a citové rány jsou ještě čerstvé.

Co pomohlo překonat krizi po rozchodu vám? Podělte se s námi o zkušenosti v diskuzi pod tímto článkem!

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Depression_(mood), https://en.wikipedia.org/wiki/Sadness, https://en.wikipedia.org/wiki/Spirituality, https://americanaddictioncenters.org/therapy-treatment/group-individual, https://www.mentalhelp.net/stress/religious-spiritual-practice-for-stress-reduction/

Nepřehlédněte

Zažeňte špatnou náladu. I v karanténě můžete prožívat štěstí • Pandemie koronaviru opět zahnala většinu lidí do domácí izolace. Současná situace představuje velký nápor na psychiku. Není přitom výjimkou, že se s ní těžce vyrovnávají i jinak odolní jedinci. Co dělat, abyste se doma nezbláznili?

7 vět, které manipulátoři neslyší rádi • Manipulátoři jsou zvláštní druh tvorů. Milují, když jim lidé slepě věří a plní jejich přání. Ale co se stane, když se jim postavíme a vyslovíme věty, které jim nedovolí ovládat náš život? Naše slova se promění v šípy, které jejich manipulační triky zasáhnou ve zranitelném místě. Přinášíme vám seznam sedmi vět, které manipulátoři neslyší rádi.

Nadčasová pouta lásky. Charakteristiky vztahu, který přetrvá celý život • Krátkodobé vztahy nejsou v dnešní době ničím neobvyklým. Zdá se být stále těžší najít takový, který je nejen trvalý, ale také naplňující. I když je každý vztah jedinečný, existují určité znaky, které dokazují, že má potenciál vydržet dlouho, možná až do konce života. V tomto článku si probereme pět hlavních znaků takového šťastného a spokojeného vztahu.

Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme • Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.

S dárky pro děti to nepřehánějte. Můžete jim zkazit celý život, varuje psycholog • Blíží se Vánoce a snad každý rodič touží dopřát svým potomkům jen to nejlepší. Děti tak často pod stromečkem nachází tolik dárků, že často ani nevědí, co s nimi. Psychologové ovšem varují, že je to velká chyba.

Příliš dárků může dětem zkazit život, varuje psycholog.

Pozor na toxické přátele. Od takových lidí se držte co nejdál • Přátelství je krásná věc, která často vydrží celý život. Mezilidské vztahy by však měly být vyvážené, což v řadě konkrétních případů neplatí. Mnoho lidí se často nevědomky obklopuje tzv. „toxickými“ přáteli. Jak je poznat?

S určitým typem lidí bychom měli přátelství raději ukončit.

Nemocný muž obtěžuje zápachem obyvatele domu. Odpadky z popelnic si nosí do bytu • Obyvatelé některých činžovních domů se potýkají s problémovými sousedy, kteří svou nemocí ohrožují sebe i druhé. Tzv. „sběrači“ shromažďují ve svých bytech obrovské množství odpadků a starého harampádí. Ostatní sousedé pak musí trpět neustálý zápach ve společných částech domu. Řešení přitom často v podstatě neexistuje.

Lidé trpící Diogenovým syndromem hromadí ve svých bytech neužitečné harampádí a odpadky (ilustrační foto).

Samomluva může být příznak duševní choroby • Snad každý člověk si čas od času mluví sám pro sebe. Říkat nahlas své myšlenky, aniž by byl v okolí někdo jiný, je podle psychologů do určité míry zcela normální. Pokud je ale samomluva častá, může jít o příznak závažné psychické poruchy.

Samomluva může být známkou vážné nemoci.

Sny o mravencích symbolizují naše touhy i momentální přetížení • Sny jsou fascinujícím fenoménem, který nám umožňuje zažívat neuvěřitelná dobrodružství, navštěvovat různé světy a prozkoumávat nejtajnější hlubiny naší mysli. Často jsou plné záhadných symbolů, které nám poskytují náhledy do našich vnitřních pocitů a podvědomí. Jedním z těchto symbolů bývají často i mravenci. Co tedy mohou tito drobní tvorové znamenat v našem snovém světě?

Umíte si stanovit vlastní hranice? Naučit se říkat „NE“ je mimořádně důležité • Každý z nás se v průběhu života dostane do situací, ve kterých je nezbytné vyjádřit své vlastní hranice, potřeby a preference. Naučit se říkat jasné „NE“ je dovedností, která je pro mnoho lidí obtížná. Přestože se může zdát, že je snadné odmítnout žádost nebo nabídku, ve skutečnosti se často bojíme negativního ohlasu, zklamání druhých nebo pocitu viny.

Máte vzdorovité dítě? Podle psychologů je to jedině dobře • Trápí vás neustálé odmlouvání vašich potomků? Podle amerických psychologů byste za to měli být spíše rádi. Hodné a poslušné děti totiž podle nich v dospělosti mnohem častěji podléhají alkoholu a drogám, nedokáží se výrazněji prosadit a jejich život tak může být celkově méně kvalitní.

Umění stanovit osobní hranice. Základní průvodce autentickým životem • V orchestru světa má každý člověk od přírody stanovenou svou vlastní partituru. Ale ne všichni jsme naladěni na hudbu, kterou chceme hrát. Někdy se kymácíme v rytmu někoho jiného jen proto, že je to jednodušší, nebo možná proto, že se bojíme vyčnívat. V rámci každodenních interakcí je proto klíčové stanovit si osobní hranice, abychom zůstali věrní své vlastní melodii.

Kamila (86): Vánoce mě děsí. Nikoho už nemám a letos budu zase sama • Vánoce jsou časem klidu, míru a lásky. Ovšem ne pro každého, jak dokládá smutný životní příběh paní Kamily z Prahy. Také letošní svátky bude trávit sama. A přestože přiznává, že je to daň za vědomé rozhodnutí, které kdysi udělala, vánoční smutek ji velmi tíží. Toto je její vyprávění...

Nízké sebevědomí je řešitelný problém. Musíte ale udělat první krok • „Nestojím za nic, vypadám příšerně, nic se mi nedaří, nikoho nezajímám. Proč vlastně na tomhle světě jsem?“ To je jen malý výčet myšlenek, které nosí v hlavě lidé s nízkým sebevědomím. O problému se mluví méně, než by bylo potřeba. Přitom by svět mohl být mnohem lepší místo, kdybychom s tím všichni začali něco dělat.

Nízké sebevědomí může být příčinou úzkostí a deprese

Bára (32): Kolaps mě naučil změnit přístup k životu. Člověk musí myslet nejdřív sám na sebe • Dlouhodobý stres a nepřiměřené nároky mohou po čase vést až k celkovému vyčerpání a kolapsu. Své o tom ví asistentka Bára (32), která se nejdřív musela dostat na úplné dno, aby pak mohla úspěšně otočit kormidlem života a vydat se lepší cestou.

Spánek je mnohem důležitější, než si myslíme, potvrdil výzkum vědců • Cítíte se neustále otrávení a frustrovaní? Rozčílíte se snadno i kvůli nepodstatné malichernosti? Pokud na vás tento popis sedí, přestože vaše povaha byla od malička spíše mírná, měli byste se zaměřit na kvalitu spánku.

Čtyřdenní pracovní týden si na měsíc vyzkouší statisíce Čechů • Pracovní trh v příštích deseti letech výrazně změní nastupující automatizace, digitalizace a umělá inteligence. Řada profesí úplně zanikne a poptávka po lidské práci se částečně sníží. Takové jsou alespoň prognózy některých expertů. Po celém světě si už nějaký čas všichni lámou hlavu, jak na tyto změny reagovat. Jednou z variant je zavedení čtyřdenního pracovního týdne, případně zkrácení pracovního dne o jednu až dvě hodiny. Část Čechů si přitom již brzy vyzkouší, jaké to je pracovat pouze 4 dny v týdnu.

Osamělost je epidemie moderní doby. Výrazně zvyšuje riziko demence a řady dalších nemocí • Demence je závažné duševní onemocnění, které postihuje především lidi ve vyšším věku. Projevuje se postupným ubýváním kognitivních funkcí – paměti, intelektu a motivace. Odborníci nyní zjistili, že na rozvoji této choroby může mít zásadní vliv i dlouhodobý pocit osamělosti.

Sapiosexuály krásou neohromíte. Vyhledávají jiné kvality • Výběr ideálního partnera se řídí mnoha faktory. Většinu lidí přitahuje na první pohled fyzický vzhled, případně i povaha nebo stav bankovního konta. Existuje ale skupina lidí, kterou namísto toho zajímá něco úplně jiného.

Co by extroverti měli vědět o introvertech • Ve společnosti se setkáváme s nejrůznějšími typy lidí. Jedni jsou za každých okolností středem pozornosti, druzí raději sedí tiše v koutě. Právě introverti jsou kvůli své povaze, kdy příliš moc nemluví a dávají si na čas, aby se uvolnili, často považováni extrovertnějším okolím za arogantní, namyšlené a náladové. To však vůbec není pravda. Introvertní lidé mají jen jiný pohled na život a mezilidské vztahy. Co by měli extroverti vědět o introvertech?