Letišti Václava Havla se nadále daří. Kam se loni z Prahy létalo nejčastěji?

ZprávyKristián Vích21. ledna 20192 minuty čtení

Foto: Letiště Praha

Letiště Václava Havla Praha od roku 2013 setrvale roste. Podle nejnovějších provozních výsledků odbavilo v loňském roce přesně 16 797 006 cestujících, což znamená 9% meziroční nárůst. Nejvytíženější byly v loňském roce linky do Velké Británie. Z destinací nejvíce cestujících směřovalo již tradičně do Londýna. Nejvyšší meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenala Barcelona. Výrazně posílily také dálkové linky, které vloni využilo o téměř čtvrt milionu cestujících více než v roce předchozím.

V loňském roce prošlo Letištěm Václava Havla Praha téměř 16,8 milionů odbavených cestujících a uskutečnilo se zde celkem 155 530 vzletů a přistání. Pokračoval tak pozitivní trend, kdy počet odbavených cestujících rostl o 9 %, zatímco počet leteckých pohybů pomaleji, konkrétně o necelých 5 %.

„Rok 2018 byl na Letišti Praha ve znamení dalšího nárůstu počtu cestujících i počtu pravidelných linek. Své lety z Prahy zahájily tři nové letecké společnosti a létat se začalo do celkem sedmi nových míst. Výrazně se nám dařilo posilovat spojení do dálkových destinací, a to v navyšování počtu frekvencí, kapacit i otevírání zcela nových linek. Díky tomu využilo dálková spojení s Prahou vloni o 250 tisíc cestujících více, což představuje 24% nárůst,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Nejrušnějším měsícem roku 2018 byl červenec s 1 877 369 odbavenými cestujícími. Denně prošlo pražským letištěm vloni v průměru přibližně 46 tisíc cestujících. Celkem operovalo své lety z Prahy 69 dopravců, a to do celkem 171 destinací. Mezi nimi se nově objevila Filadelfie, Kutaisi, Belfast, Ammán, Marrákeš, Šardžá a Jerevan.

[related-post id=“15232″]

Nejvíce cestujících využilo pravidelné linky do Velké Británie, Itálie, Ruska, Španělska a Německa. Z destinací byl v roce 2018 nejvytíženější Londýn, následovala Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt. Skokanem v počtu odbavených cestujících se stala v meziročním srovnání Barcelona. Dále pak Budapešť, Londýn/Stansted, Madrid a Antalya. Z čistě dovolenkových destinací využilo nejvíc cestujících linky do Antalye, Heraklionu, Hurghady, Burgasu a Marsa Alam.

TOP 5 zemí v roce 2018

  1. Velká Británie – 2 061 865 cestujících (+13, 1 % oproti 2017)
  2. Itálie – 1 343 164 cestujících (- 0,8 % oproti 2017 oproti 2017)
  3. Rusko – 1 198 445 cestujících (- 0,1 % oproti 2017)
  4. Španělsko – 1 190 571 cestujících (+ 23,3% oproti 2017)
  5. Německo – 1 156 998 cestujících (- 7,7% oproti 2017)

TOP 5 destinací v roce 2018

  1. Londýn – 1 357 406 cestujících (+8,8 % oproti 2017)
  2. Paříž – 828 622 cestujících (-2,2 % oproti 2017)
  3. Moskva – 823 394 cestujících (- 0,1 % oproti 2017)
  4. Amsterdam – 690 855 cestujících (+ 4,9 % oproti 2017)
  5. Frankfurt – 524 458 cestujících (+ 0,7 % oproti 2017)

Nepřehlédněte

DPP postaví novou budovu vozovny Hloubětín. Současná nesplňuje technické požadavky • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen rozšířit omezení provozu v deponační hale vozovny Hloubětín, kde je již přes čtyři roky provoz částečně omezen z důvodu závad konstrukce střechy. Od pondělí 15. ledna 2018 je z bezpečnostních důvodů toto opatření rozšířeno na celou halu odstavů tramvají, která je uzavřena pro veškerý pravidelný provoz.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Lanovka na Petřín prochází údržbou. Nepojede skoro tři týdny • Téměř tři týdny se Pražané i návštěvníci metropole musí obejít bez lanové dráhy na Petřín. Ta totiž od pondělí prochází pravidelnou jarní výlukou.

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.

Z Prahy se nejčastěji léta do Londýna, nejvzdálenější destinací je Šanghaj • Letiště Václava Havla Praha dosáhlo v minulém roce historického rekordu 15 milionů odbavených cestujících. Nejvíce z nich prošlo letištěm 23. června, a to více než 64 tisíc. Jde tak z hlediska provozu letiště o nejvytíženější den roku 2017.

Děti do 15 let mohou po Praze cestovat zdarma. Svůj věk ale musí prokázat • Děti od 6 do 15 let mohou pro své cesty po Praze v rámci Pražské integrované dopravy (PID) uplatnit nárok na bezplatnou přepravu. K tomu ovšem při odbavení potřebují prokázat svůj věk.

Na Černém Mostě vzniká záchytné parkoviště pro 880 automobilů • V pondělí ráno začaly přípravné práce ke stavbě nového P+R parkovacího domu Černý Most III. Ten vznikne na místě současného parkoviště Černý Most I, bude však rozšířen na kapacitu až 880 automobilů. Dokončen by měl být příští rok. Během června se uskuteční demolice povrchů, provádění sond, rozebírání chodníků, zemní a další práce. Samotná stavba pak odstartuje v červenci.

Běchovice a Horní Počernice spojuje nová cyklostezka • Praha slavnostně otevřela nově vybudovanou cyklostezku mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích zhruba 300 metrů od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Její délka je 1 433 m, šířka 3 m a povrch má z asfaltového betonu. „Výstavba nové cyklostezky byla zahájena na začátku loňského října a jsme rádi, že se nám podařilo stihnout její otevření s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu. Občané Prahy ji tak mohou začít využívat již nyní na samotném začátku cyklistické sezóny,“ říká Matěj Fichtner, náměstek generálního ředitele TSK, a. s. [related-post id="10352"] Otevření nové cyklostezky si nenechali ujít ani náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a starosta MČ Prahy Běchovic Ondřej Martan, kteří se zástupci TSK a zhotovitelem spol. Strabag zahájil její provoz. „Běchovice jsou jednou z opravdu dynamicky se rozvíjejících městských částí Prahy a jsem rád, že se nám daří naši městskou část neustále zvelebovat a zpříjemnit tak život a cestování nejen místních, ale i ostatních obyvatel Prahy,“ říká starosta Běchovic Ondřej Martan. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích, cca 300 m od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Součástí výstavby cyklostezky jsou také úpravy stávajících zastávek MHD, dopravního značení i sadové úpravy a přeložky veřejného osvětlení. [related-post id="10628"] „Pro tento rok se nám podařilo prosadit zásadní navýšení finančních prostředků pro rozvoj cyklistiky v Praze. Zájem o tento způsob přepravy neustále roste a naším úkolem je zajistit, co nejlepší podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu. Jsem tedy velice rád, že se nám to daří a tato nová cyklostezka je toho důkazem,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. Prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. investovala Praha v loňském roce více než 33 milionů korun do projektů, které zlepšily podmínky pro cyklisty na celém území Prahy. Dalších 17,6 milionů korun poskytla městským částem jako účelovou dotaci na přípravu nebo na samotnou opravu povrchů či výstavbu nových cyklostezek a v letošním roce se počítá s investicemi ve výši téměř 100 milionů korun.

Památník letců z 2. světové války na ruzyňském letišti dostal novou podobu • Pomník obětem druhé světové války v Ruzyni se dočkal po více jak 43 letech rekonstrukce. Za své náklady jej nechalo opravit Letiště Praha. Nový památník vytesaný z české Vahlovické žuly upomíná na významné hrdiny letectví. Ti se v bojích druhé světové války nejen zasloužili o vítězství Spojenců nad nacistickým Německem, ale i na vybudování civilního letectví u nás. Památník je umístěn v areálu JIH Letiště Praha naproti Úřadu civilního letectví.

Výstup z metra směr Karlovo náměstí bude za několik dní znovu otevřen • Od 9. října 2018 byl kvůli výměně pohyblivých schodů omezen vstup a výstup ze stanice metra Karlovo náměstí na lince B do ulice Resslova. K 16. srpnu výluka končí. Na dotaz serveru Tram-bus.cz to potvrdila MČ Praha 2. Po dobu uzavírky museli cestující využívat jen západní vestibul ve směru Palackého náměstí. Taktéž došlo k modernizaci veřejných toalet v metru.

Aplikace nově ukazují skutečný čas příjezdu tramvají • Skutečný čas odjezdu všech tramvajových spojů z jednotlivých zastávek, za jak dlouho tramvaj přijede i jaké je její aktuální zpoždění. Všechny tyto informace jsou nově cestujícím k dispozici v pilotním provozu ve vyhledávačích spojení na webových stránkách DPP, PID, IDOS a také v aplikaci PID Lítačka.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra • Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin.

Hybridní autobus Volvo vyjíždí do pražských ulic. Zatím jen zkušebně • Od 6. února bude v pražských ulicích možné vídat kloubový autobus značky Volvo s označením 7900 LAH. Vůz švédského výrobce si Dopravní podnik hl. m. Prahy vypůjčil, aby mohl ověřit jízdní vlastnosti a míru úspory pohonných hmot.

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH.

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem • Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850.

Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu • Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Pražský Semmering čeká velká oprava mostů. Vlaky nepojedu několik měsíců • Dva památkově chráněné mosty na trati Praha-Smíchov a Praha-Jinonice, známé jako Pražský Semmering, projdou rozsáhlou rekonstrukcí. Na začátku září začnou hlavní práce na železničním svršku u obou mostů, celá rekonstrukce potrvá jedenáct měsíců a bude stát 63,7 milionu Kč. Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav. „Hlavním cílem rekonstrukce je významně prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Pokud bychom nyní k rekonstrukci nepřistoupili, hrozilo by v budoucnu riziko snížení rychlosti nebo omezení některých spojů na této trati,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, pocházejí z roku 1872. První tvoří půlkruhové klenby, jejichž průčelní věnce jsou z pískovce a výplň mezi věnci tvoří pálené cihly. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva opěr, pilířů a kleneb nebo sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Budou se lokálně přezdívat cihelné klenby, očistí se veškeré zdivo, nahradí se poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí. [related-post id="11069"] Druhý most tvoří nosná konstrukce o pěti zděných klenbách z přírodního kamene (pískovce), opěry jsou z pískovce a vápence. V rámci stavební činnosti bude na obou mostech provedena demontáž železničního svršku a náhrada kolejového lože. Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnova nyní neprovozovaných železničních výhyben Praha-Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Součástí akce, která má být hotová v květnu příštího roku, je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích.

Praha možná přejmenuje názvy 17 stanic metra. Jak se vám líbí Perštýn, Klárov nebo Aréna Libeň? • Příští stanice Perštýn. Toto hlášení by mohli už za pár let slýchávat cestující v pražském metru. Alespoň podle navrhovaného plánu rozvoje pražské integrované dopravy v letech 2019 až 2029, který projednávali pražští radní.

Polykači kokainu dopadeni. Zásilka z jejich těl vyšla po třech dnech • Celníci na pražském letišti Václava Havla v Ruzyni odhalili dvojici polykačů kokainu. Jednalo se o dva cizince ve věku 25 a 35 let, kteří přicestovali do Prahy ze Saul Paula přes Lisabon. Ke kontrole byli polykači celníky vytipováni na pravidelné lince ze Saul Paula. Prvotní podezření na pašování drog bylo celníky detekováno díky neobvyklému chování kurýrů. Při důkladné kontrole jejich zavazadel a osobních prohlídkách nebyly drogy nalezeny, proto byla provedena následná lékařská CT vyšetření. Během tří dnů vyšlo z těl pašeráků 141 a 61 kontejnerků naplněných bílým práškem. Chemická látka při provedení detekční zkoušky pozitivně reagovala jako kokain. Celková hmotnost všech kapslí včetně drogy byla 1 057 gramů Zajištěný kokain byl podroben znaleckému zkoumání na Kriminalistickém ústavu Praha, které potvrdilo, že se jedná o směs kokainu a lavamisolu s velmi vysokou koncentrací kokainu přesahující 80 %. Zda byla droga určena na český trh nebo k distribuci v jiné zemi, je předmětem dalšího šetření. Cizinci byli předáni Národní protidrogové centrále Policie ČR k zahájení trestního stíhání pro podezření ze zvlášť závažného zločinu nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami. V případě prokázání viny jim hrozí trest odnětí svobody v délce 2 až 10 let.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.