Rok 1891: Létací stroj na elektřinu podle Edisona. Bude možné ho někdy sestrojit?

MagazínKristián Vích2. ledna 20213 minuty čtení

První let bratrů Wrightových, 17. prosince 1903

Foto: John T. Daniels, Wikimedia Commons CC0

Lidé od nepaměti snili o tom, že se naučí létat. Na konci 19. století už sice existovaly vzducholodě a horkovzdušné balóny. Úvahy mnohých ale tehdy směřovaly k efektivnějším strojům, které by byly rychlejší a dostupnější.

V roce 1891 se novináři zeptali Thomase Edisona, jestli někdy bude možné sestrojit létající stroj na elektřinu. Slavný vynálezce jim řekl, že snad možná v některém z příštích století ano, ale že prý je v této otázce spíše skeptický. Přitom už o 12 let později (1903) bratři Wrightové poprvé vzlétli se svým motorovým kluzákem. A za dalších 36 let (1939) vzlétlo do vzduchu první proudové letadlo.

Pravda, dnešní letadla sice na elektřinu nelétají. Možná se to ale v následujících letech změní. Přečtěte si nyní článek z Národních listů z 8. ledna 1891, ve kterém Thomas Edison vysvětluje svůj názor na elektrické létající stroje.

Edison a létací stroje

Na otázku, jež mu onehdy byla předložena: »Nepřemýšlel jste nikdy na to, vynalézt létací stroj, jenž by byl hnán silou elektrickou?«, odpověděl Edison: »Konal jsem některé pokusy v tomto oboru. Čmelák jest pěkným modelem pro předběžná studia k létacímu stroji. Čím více však jej pozoruji, tím spletitější zdá se mi být otázka létacího stroje. Čmelák lítá jedině pomocí hybné síly, to jest, jest výhradně odkázán na rychlé pohyby svých křídel. Ani vítr ani pera nehrají ta nijakou úlohu. Má křídla malá, jež nejsou v nijakém poměru k jeho velkému, těžkému tělu, a každému pozorovateli musí být nápadno, že se pohybují s ohromnou rychlostí, jakmile čmelák se dá v let. Proto jest tento hmyz zcela přirozeně modelem létacího stroje, poněvadž jest odkázán jedině na vlastní sílu. Avšak čmelák na př. nedovede unést dvojnásobnou tíži svého těla v letu a kdyby se vynalezl létací stroj dle tohoto principu, nedovedl by bezpochyby také více, než zvednout vlastní tíži. Křídla létacího stroje musila by býti malá, aby umožnila rychlý pohyb. Mohlo by se snad docílit, aby nesl jednoho člověka, ale i to s užitím značné hybné síly. U ptáků děje se létání jinak. Vezměme na př. racka. Pták ten má zase křídla poměrně velká, jichž hnací síla opět jest nepoměrně malá a pták dá se odnášet spíše větrem, jako papírový. Málokdy vidíte racka pohybujícího křídly, většinou plyne majestátně ku předu. To by se nedalo létacím strojem nikdy dosáhnout, aspoň ne v tomto pokolení, poněvadž nám je skryto tolik přírodních zákonů. Já sám, co se týče létacích strojů, nejsem optimistou, poněvadž nám příroda klade jisté meze. Snad zůstane to vyhraženo příštím stoletím. Ale s budoucností nemám co dělat a nedovedu si také učinit představu o věcech, jež sáhají mimo obor mého ducha.«

– Národní listy, 8. 1. 1891. Autor neuveden.

Nepřehlédněte

11. 8. 1890: Těžce ranění dělníci a sebevražda nemocné ženy na Žižkově • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

1. 3. 1890: Nebezpečná střelba, zraněná dělnice a pokus o sebevraždu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Aktivisté zahájili stavbu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí • Akademický sochař Petr Váňa a jeho spolupracovníci ve středu dopoledne na Staroměstském náměstí odkryli dlažební kostky v místě, kde v minulosti stával Mariánský sloup. Tvrdí, že tímto krokem zahájili jeho obnovu. Na výrobě kopie dávno zničené památky pracují přes dvacet let.

Toaletní papír tu nebyl odjakživa. Lidé místo něj používali různé bizarní věci • Toaletní papír je jednou z věcí, které používáme hned několikrát denně. Ale napadlo vás, jak tato zdánlivě banální věc vlastně přišla na svět? A jak lidé řešili hygienu v dřívějších dobách? Předsudky nyní nechme stranou, tohle totiž bude hodně zajímavý výlet do dávné i nedávné historie.

2. 1. 1869: Zima zatím nedorazila. V Praze panuje neobvykle teplé počasí • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

1. 1. 1869: Pražané oslavili Sylvestrovu noc v kostelích a hostincích • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Češi v letadle stále tleskají pilotům. Na letiště chodí raději s předstihem • Letiště Praha očekává v hlavní letní sezóně více než 5% nárůst počtu cestujících. Odbaví více zahraničních turistů, ale také Čechů mířících na dovolenou. Podle výsledků průzkumu banky ING „Češi a létání“ létají Češi nejčastěji právě na dovolenou, méně často využívají letecké dopravy k návštěvám rodiny či přátel a v rámci pracovních povinností.

Děsivé detaily o popravách popisoval na přednáškách kat ve výslužbě • Stát se profesionálním popravčím není nic, co po čem by normální člověk toužil. Přesto to svým způsobem bývalo řemeslo jako každé jiné. Jeden penzionovaný kat z Velké Británie přišel na počátku minulého století na to, jak si ke svému důchodu slušně přivydělat. Pořádal přednášky o popravách. Přečtěte si původní článek z Národních listů ze srpna 1901.

Přednášky o popravách

2. 3. 1890: Nebezpečné cesty v Praze, pošta na Pankráci a chřipková epidemie • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

27. 8. 1890: Podpora chorvatského průmyslu, nové hodiny a zloděj svíček • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Rok 1891: Hejno kobylek usmrtilo francouzského badatele • Hrozivá smrt postihla jednoho francouzského přírodovědce v roce 1891 v Alžírsku. Obrovské hejno kobylek ho ve spánku obklopilo a následně usmrtilo. Přečtěte si, jak o tragédii informovaly tehdejší české noviny.

3. 1. 1869: Třicetiletý muž spáchal sebevraždu. Ještě před smrtí stihl říct důvod • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

6. 3. 1890: Nový bořící přístroj, krádeže v knihovně a náhlé úmrtí mladého muže • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

VIDEO: Stádo muflonů přebíhalo přes silnici u Thomayerovy nemocnice • Areál Thomayerovy nemocnice v Krči je už řadu let oblíbeným útočištěm stáda muflonů, kteří sem přicházejí z blízkého kunratického a krčského lesa.

Rekonstrukce Koněvovy ulice bude po zimní přestávce pokračovat • V pondělí 1. března bude v ulici Koněvova zahájeno pokračování 1. etapy kompletní rekonstrukce, která bude z důvodu zachování maximální možné obslužnosti území rozdělena na dvě části, a to na úsek Rokycanova – Ostromečská (1. 3. – 29. 8. 2021) a úsek Ostromečská – Černínova (30. 8. –30 . 11. 2021).

Tramvajová trať v ulicích Na Veselí a Soudní projde rekonstrukcí • V sobotu 19. září 2020 odstartuje dvouměsíční rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu – konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní.

Vybrané pražské autobusy budou jezdit jen do 22 hodin • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od této soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončí provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00.

Bude to druhé Národní, pronesl ředitel Vinohradského divadla při slavnostním otevření • Nádherná secesní budova Vinohradského divadla stojí na svém místě už více než 112 let. Na její kráse se sice trochu podepsal zub času (zejména v interiéru), ale to by měla v příštích letech vyřešit kompletní rekonstrukce. Poté snad bude tato stavba stejně krásná, jako při slavnostním otevření dne 24. listopadu 1907. Jak se můžeme dočíst v dobovém tisku, tehdejší společnost neskrývala nadšení z nového kulturního svatostánku

27. 7. 1890: Nové podniky v Praze a náhlé úmrtí květinářky • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Výstava Sluneční králové prodloužena až do června • Národní muzeum vyjednalo prodloužení světové výstavy Sluneční králové. Jakmile to epidemická situace dovolí, budou moci návštěvníci obdivovat artefakty nevyčíslitelné hodnoty až do začátku června 2021. Jedinečnost výstavy, jejíž pojistná hodnota je 1 miliarda Kč, podtrhuje fakt, že ještě nikdy nebylo z Egypta do zahraničí zapůjčeno takové množství významných artefaktů.

Výstava Sluneční králové