Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře

ZajímavostiKristián Vích11. června 20202 minuty čtení

Foto: Aktron, Wikipedia.org

Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

Po dokončení modernizace budou ve stanici dvě dvojice výtahů. První z nich vyveze cestující z nástupiště do cca 60 metrů dlouhé přestupní chodby, na jejímž konci bude druhá dvojice výtahů, která je dopraví do uliční úrovně. Kolem obou dvojic výtahů vzniknou úniková schodiště.

Naprostá většina prací na budování bezbariérového zpřístupnění bude probíhat za plného provozu stanice, jen s lokálním záborem na nástupišti, ve vestibulu či uliční úrovni. Pouze při prorážce stropu stanice bude provoz metra omezen na nezbytně dlouhou dobu.

Samotnou stanici Jiřího z Poděbrad následně čeká rozsáhlá revitalizace. Vymění se veškeré silové rozvody, osvětlení i vzduchotechnika. Opraveny budou průsaky v celém rozsahu stanice a poškozené části obkladů a dlažby. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) současně využije revitalizace k nasazení jednotného systému dálkového řízení osvětlení a nového informačního systému.

„Svítidla na nástupišti již nebudou na samostatných závěsech, ale nově integrována do obkladu stanice. Kompletní revitalizací stanice metra Jiřího z Poděbrad položíme základy k přestavbě a modernizaci celého náměstí,“ popisuje Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Ve třetí fázi dojde na výměnu stávajících eskalátorů za nové. Vzhledem k tomu, že Jiřího z Poděbrad je stanice s jedním vstupním vestibulem, v době od odstranění současných pohyblivých schodů až do zprovoznění nových eskalátorů nebude možný vstup z vestibulu na nástupiště a naopak. Po tuto nezbytně dlouhou dobu, která by neměla překročit 10 měsíců, budou soupravy metra stanicí pouze projíždět. Kdy přesně k uzavírce dojde ale DPP zatím neupřesnil.

„Připravovaná modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad je co do rozsahu a délky prací i velikosti investic jednou z největších, do kterých jsme se za posledních několik let pustili. Uvažovali jsme rozdělení modernizace na samostatné etapy, což by ale notně prodloužilo stavební práce na několik let a dlouhodobě znepříjemňovalo obyvatelům Prahy 3 život,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP s tím, že celý projekt vyjde na 1,3 miliardy korun.

Nepřehlédněte

Nástupiště ve stanici metra Muzeum A pro směr Depo Hostivař opět v provozu • Dopravní podnik hl. m. Prahy v úterý 12. prosince 2017 uvedl opět do provozu nástupiště ve stanici metra Muzeum A ve směru Depo Hostivař. Na nástupišti ve směru Nemocnice Motol začnou práce 3. ledna a potrvají necelých pět měsíců.

Stanice metra Muzeum.

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

Pražský dopravní podnik testuje hybridní autobus Solaris • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. 

Autobus SAutobus Solaris Urbino 12 Hybrid.olaris Urbino 12 Hybrid

Unikátní protiatomový bunkr Folimanka se o víkendu opět otevře pro návštěvníky • Jeden z největších krytů civilní ochrany na území hlavního města Prahy se v sobotu 13. července 2019 opět otevře pro veřejnost. Unikátní prostory si zájemci budou moci prohlédnout od 9 do 15 hodin.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu • Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Dopravní podnik loni hospodařil se ziskem. Efektivitu chce v budoucnu zvýšit třeba omezením duplicitních spojů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dosáhl za loňský rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. To je o více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka. Podepsaly se na tom především rostoucí náklady. Společnost to uvedla v tiskové zprávě.

Děti do 15 let mohou po Praze cestovat zdarma. Svůj věk ale musí prokázat • Děti od 6 do 15 let mohou pro své cesty po Praze v rámci Pražské integrované dopravy (PID) uplatnit nárok na bezplatnou přepravu. K tomu ovšem při odbavení potřebují prokázat svůj věk.

Oválná okna v letadle mají svůj důvod • Ať už cestujete letadlem často, nebo spíš jen příležitostně, určitě už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jsou všechna okénka v kabině oválná. Nejedná se o žádný výstřelek designerů. Hranatá okna by totiž mohla způsobit katastrofu.

DPP postaví novou budovu vozovny Hloubětín. Současná nesplňuje technické požadavky • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen rozšířit omezení provozu v deponační hale vozovny Hloubětín, kde je již přes čtyři roky provoz částečně omezen z důvodu závad konstrukce střechy. Od pondělí 15. ledna 2018 je z bezpečnostních důvodů toto opatření rozšířeno na celou halu odstavů tramvají, která je uzavřena pro veškerý pravidelný provoz.

VIDEO: Na prvního máje znásilnil mladou dívku. Policisté prosí o pomoc • Kriminalisté prvního oddělení druhého policejního obvodu vyšetřují znásilnění čtyřiadvacetileté dívky, ke kterému došlo v úterý 1. května časně ráno na pražských Vinohradech. Policistům se už podařilo zjistit několik podstatných informací a důkazů. Díky kamerovým záběrům přesně vědí, odkud a kam násilník dívku pronásledoval. Poškozené byl v patách už od ulice Ječná a z očí ji nespustil ani ve chvíli, kdy zašla do provozovny rychlého občerstvení na rohu Jugoslávské ulice a Tylova náměstí. S ohledem na poškozenou nechtějí policisté prozradit, kde přesně k samotnému znásilnění došlo. I přes všechna dosavadní zjištění se zatím nepodařilo pachatele trestného činu vypátrat a zadržet, a proto se vyšetřovatelé obrací na širokou veřejnost s prosbou o pomoc. Pokud máte o muži v modré bundě a modrých kraťasech jakékoliv informace, předejte je prostřednictvím linky tísňového volání 158. [gallery size="full" columns="1" ids="10215"]

Žižkovský vysílač je symbol Prahy. Přinášíme 10 zajímavostí • Žižkovský televizní vysílač patří již dvě desítky let k nepřehlédnutelným symbolům Prahy, přesto ještě stále občas budí vášnivé diskuze. Přinášíme vám přehled nejzajímavějších faktů, které jste o této unikátní stavbě možná nevěděli.

Žižkovský vysílač byl zprovozněn v roce 1992.

Letadla z Prahy se nad letištěm budou otáčet dříve. Sníží se hluk i emise • Letiště Václava Havla od července dočasně upravilo postupy pro odlety letadel. Stroje se budou smět dříve točit, což povede ke snížení hlukové zátěže, zkrácení letové doby a snížení emisí.

Tramvajová trať v ulicích Na Veselí a Soudní projde rekonstrukcí • V sobotu 19. září 2020 odstartuje dvouměsíční rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu – konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní.

Na I. P. Pavlova nainstalovali nové odpadkové koše • Městská část Praha 2 nechala v těchto dnech rozmístit nové koše na zástavce městské hromadné dopravy I. P. Pavlova. Jsou větší než ty stávající a horní část je uzpůsobena pro odkládání cigaretových nedopalků. Radnice tak reagovala na stížnosti lidí, že původní koše byly neustále přeplněné.

Stavba tramvajové tratě z Modřan do Libuše má zelenou • Tramvajová síť v Praze se v dohledné době prodlouží o další necelé dva kilometry. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž pro tramvajovou trať Modřany – Libuš získal pravomocné stavební povolení.

Praha 2 schválila rozpočet na rok 2021. Část výdajů pokryjí úspory • Hospodaření městské části Praha 2 bude i v letošním roce vyrovnané. Plánované výdaje na aktivity městské části, investice a opravy se snižovat nebudou. Nejvíce peněz, podobně jako v předcházejících letech, půjde do oblasti školství, dále pak do sociální oblasti, na péči o veřejná prostranství, o zeleň a na obnovu bytového fondu v majetku městské části.

Palmovecký kopec se promění. Praha 8 už má konkrétní návrhy • Praha 8 plánuje proměnu lokality palmoveckého kopce, známé také jako U Libeňského plynojemu. Oblast by se v budoucnu měla stát plnohodnotnou součástí Libně.

Možná budoucí podoba palmoveckého kopce.

Nákladové nádraží Žižkov poskytne domov pro 23 tisíc lidí. Budoucnost čtvrti ukazuje výstava • Návštěvníci výstavy Žižkovské nádraží: druhý život? mají příležitost nahlédnout do budoucnosti i bohaté minulosti 60 hektarového území. Výstava představuje aktuální informace o území bývalého nákladového nádraží na Žižkově a přilehlého okolí, kde se v současnosti plánuje nebo už probíhá realizace velkých veřejných i soukromých investic.

Cestoval tramvají sem a tam. A když to šlo, vytáhl přirození a ukájel se • Pražští kriminalisté pátrají po muži, který v úterý 11. září od 8 hodin ráno do půl jedné odpoledne cestoval tramvajemi na lince 22 mezi zastávkami Břevnov a Malá Strana.

Praha představila novou studii Nákladového nádraží Žižkov • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil urbanistickou studii s prvky regulačního plánu pro Nákladové nádraží Žižkov. Opuštěný brownfield by se měl v budoucnu proměnit v novou městskou čtvrť s byty, obchody, školou a parky.