jízda metrem bez kalhot

Nepřehlédněte

Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století • Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli.

Metro C čeká čtyřdenní výluka a Dejvická bude úplně uzavřena • Dopravní podnik hl. m. Prahy kvůli opravám trati o prodlouženém velikonočním víkendu obousměrně přeruší provoz metra na lince C v úseku Pražského povstání – Kačerov. Cestující mohou využít od pátku 30. března do pondělí 2. dubna 2018 náhradní autobusovou dopravu. Ve stejném termínu dojde kvůli nezbytným stavebním úpravám v rámci modernizace i k uzavření stanice metra A Dejvická. „Mezi stanicemi metra C Pražského povstání a Kačerov budou vyměněny dosluhující dřevěné pražce za betonové. Přípravné práce probíhají již od cca poloviny března i během nočních přepravních výluk. Vzhledem k nižší přepravní poptávce bude výluka metra realizována o velikonočních svátcích,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že po celou dobu výluky daného úseku metra C bude zajištěna náhradní autobusová doprava. Náhradní doprava V denním provozu bude jezdit linka XC na trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Po dobu výluky Dopravní podnik také posílí autobusové linky č. 135 a 196. U stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. [related-post id="5335"] Po dobu výluky u uzavřených stanic metra C a u přestupů na náhradní autobusovou dopravu pomohou cestujícím informátoři v reflexních vestách, kteří jim poradí (v češtině i v angličtině) aktuální dopravní spojení. Informátoři budou vybaveni informačními letáky. Cestující budou upozorňováni rovněž prostřednictvím hlášení ve všech stanicích metra.

Prázdninový provoz MHD: Některé tramvajové linky vůbec nepojedou • Každý rok cestuje o letních prázdninách pražskou hromadnou dopravou méně cestujících. Řada Pražanů je na dovolených, žáci a studenti na prázdninách a tento počet cestujících zdaleka nedorovná rostoucí počet turistů, kteří do hlavního města přijíždějí. Téměř jedinou možnost, jak si vzít volno, má i skupina několika tisíc řidičů metra, tramvají i autobusů. Právě z těchto důvodů jsou prázdniny obdobím, kdy dochází k mírnému prodloužení intervalů na většině linek PID a současně probíhá větší množství rekonstrukcí komunikační i kolejové sítě. Díky letnímu omezení bude možné naopak posílit dopravu například v předvánočním období, kdy je naopak poptávka po cestování z celého roku nejvyšší. Úpravy v jízdních řádech o letošních prázdninách jsou takřka shodné s těmi, které proběhly v loňském roce. K prodloužení intervalů dochází zejména v období přepravních špiček pracovních dnů, kdy je patrný největší pokles poptávky. Metro Na všech linkách dojde v pracovní dny k prodloužení intervalů o 1–2 minuty. Počátkem července (od 5. 7. do 8. 7.) bude uzavřen na lince C úsek mezi stanicemi Kačerov a Pražského povstání. Bude zavedena náhradní autobusová doprava XC a posíleny budou autobusové linky 135 (interval) a 196 (kloubové vozy). O víkendu 21. 7. – 22. 7. bude na lince A uzavřena obousměrně stanice Muzeum. Tramvaje Po dobu prázdnin nebudou vůbec v provozu doplňkové linky 4, 13 a 21. Na páteřních linkách 9, 16, 17 a 22 bude ve špičkách pracovních dnů prodloužen interval ze 4 na 5 minut, kolem poledne pak z 5 na 6 minut. U ostatních linek dojde k úpravě intervalů ve špičkách pracovních dnů z 8 na 10 minut a kolem poledne z 10 na 12 minut. Provoz tramvají ovlivní v létě také několik výluk, které chystá Dopravní podnik hl. m. Prahy: Palmovka – Kobylisy (2. 1. – listopad 2018), Vinohradská ulice: Želivského – Muzeum – I. P. Pavlova (1. 7. – podzim 2018, dle jednotlivých etap). Autobusy K úpravě jízdních řádů na prázdninový provoz dojde na většině městských autobusových linek . U páteřních linek se v ranní špičce pracovních dnů prodlouží interval z 6 na 7,5 minuty, odpoledne ze 7,5 na 10 minut. Na lince 236 bude na letní prázdniny posílen provoz v pracovní dny odpoledne mezi Bohnicemi a Zoologickou zahradou sezónními vloženými spoji. Na lince 168 bude v úseku Nové Butovice – Nemocnice na Homolce prodloužen interval v přepravních špičkách pracovního dne z 15 minut na 30 minut. O letních prázdninách nebudou v provozu školní spoje ani autobusové linky 343, 451 a 465 (školní linka 305 bude trvale zrušena od 30. 6. 2018). Školní linky vyjedou opět až 3. září. I autobusů se bude týkat zvýšený počet uzavírek a výluk, jak na území Prahy tak Středočeského kraje. Nejzásadnější letní omezení bude v Praze v ulici Českobrodská mezi Újezdem nad Lesy a Běchovicemi. Vlaky Vlakové linky v rámci PID pojedou o letních prázdninách podle platných jízdních řádů, prázdninová omezení se jich netýkají (jen v ojedinělých případech je zrušen školní spoj).

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů • Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky.

Souprava pražského metra

Praha už ví, jak budou vypadat nové stanice metra D • Výtvarnou podobu stanic metra D Nemocnice Krč, Nádraží Krč a Nové Dvory navrhnou umělci Jiří Černický, Stanislav Kolíbal a Vladimír Kopecký. Jejich práce zvítězily v soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie.

Pokus o znásilnění v metru. Policie hledá mladého útočníka, zachránkyni i svědky • Pražští kriminalisté pátrají po mladém muži, který se pokusil znásilnit ženu v pražském metru. Ze sevření útočníka ji vysvobodila náhodná spolucestující. I tu ale policisté hledají, aby pomohla objasnit celý incident.

Stavba metra D slavnostně zahájena. Na Pankráci startuje geologický průzkum • Po mnoha letech vyjednávání a plánování začala výstavba čtvrté trasy pražského metra. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního metru pro budoucí tunely linky metra D vedoucí ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice. Práce by měly být dokončeny asi za osm let a stát budou přibližně 70 miliard korun.

Dopravní podnik prodává respirátory ve vybraných stanicích metra • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začal od úterý na 40 místech prodávat respirátory. Cestující si je mohou zakoupit pro osobní potřebu za jednotnou cenu 10 Kč za kus. Prodejní místa jsou označena speciální samolepkou.

Neznámý útočník brutálně zmlátil cestujícího v metru. Pátrá po něm policie • Pražští kriminalisté vyšetřují bezdůvodné brutální napadení cestujícího v pražském metru. K incidentu došlo začátkem září ve stanici Skalka na lince A. Policistům se dosud nepodařilo útočníka vypátrat, a proto se nyní obracejí na veřejnost s prosbou o pomoc.

Část pražského metra o víkendu nepojede. Proběhne výměna nosníků ve stanici • Obyvatelé i návštěvníci metropole by se měli připravit na víkendovou výluku na části linky C pražského metra. Důvodem je pokračování rekonstrukce stropní desky ve stanici Florenc.

Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů • Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře • Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících • Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra • Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin.

Dějiny metra: Pražané mohli mít podzemní dráhu už na konci 19. století • Při pohledu na dobové fotografie Prahy z konce devatenáctého a počátku dvacátého století se může zdát, že život v ní byl tehdy jedna velká idylka. Ve skutečnosti však Praha v té době byla spíš začouzeným městem plným továren, kde nebylo zrovna nejzdravější pobývat.

Pařížské metro začalo jezdit v roce 1900.

Praha může požádat o stavební povolení na metro D. Vlastníci pozemků stáhli žaloby • Vlastníci pozemků v oblasti Nemocnice Krč stáhli díky dohodě s hlavním městem a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) žalobu proti územnímu rozhodnutí stavby metra D. DPP tak může připravit žádost o stavební povolení na pět stanic v celém úseku Pankrác - Nové Dvory. Náměstek primátora hl. m Prahy pro dopravu Adam Scheinherr chce, aby ji DPP podal do konce tohoto roku.

Vizualizace stanice Nemocnice Krč na trase D.

Svezte se historickou soupravou metra! Připomene 40. výročí provozu linky A • Dopravní podnik hlavního města Prahy v neděli 12. srpna 2018 stylově oslaví 40. výročí zahájení provozu na lince metra A. Při této příležitosti vypraví do provozu původní historickou soupravu 81-71, dobově upravenou do tehdejší čtyřvozové podoby. První jízda soupravy proběhne v 11:45 hodin ze stanice Dejvická (tehdejší stanice Leninova) do stanice Náměstí Míru. Tato trasa připomene první úsek I.A, který je v provozu právě od 12. srpna 1978. Poslední výjezd soupravy je naplánován na 15.10 hodin ze stanice Dejvická směr Náměstí Míru. Již tradičně budou všechny jízdy soupravy doprovázeny hlášením staničního rozhlasu a vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových uniformách, spadajících do období let zahájení provozu. Pro cestu tímto metrem postačí běžné jízdenky či časové kupony. [gallery size="full" columns="1" ids="11499"] Legendární soupravy 81-71 Sovětské soupravy metra 81-71 představují, nejen svým vzhledem, nejtypičtějšího zástupce v provozu pražského metra. Technické specifikace a požadavky, které soupravy splňovaly, umožnily jejich provoz na všech třech trasách pražského metra (na rozdíl od předchůdce – soupravy Ečs, které byly provozovány pouze na trase C). Celkově bylo do Prahy dodáno 201 čelních a 299 vložených vozů. A ve spojení s architektonicky velice líbivého úseku I.A se na dlouhá léta staly doslova ikonou hlavního města (jejich vyobrazení můžeme najít na nespočetně pohlednicích, prospektech a dalších upomínkových předmětech). [gallery size="full" columns="1" ids="11496"]

DPP úplně uzavře stanici metra Muzeum na lince A • Z důvodu probíhající rekonstrukce bude od soboty 14. dubna 2018 (od zahájení provozu) do neděle 15. dubna 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Dělníci během dvou víkendových dnů provedou stavební práce, které nelze realizovat v rámci noční přepravní výluky. Půjde o demontáž osvětlení a montáž provizorního osvětlení eskalátorového tunelu přímého výstupu, montáž kamenného obkladu na čelní stěně středního staničního tunelu u výtahu, dále montáž a rovnání částí nosného systému hliníkového obkladu ve středním staničním tunelu včetně montáže kazet. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 12. dubna 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="9235"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání.