Opravy na Karlově náměstí budou po zimní pauze pokračovat

ZprávyKristián Vích14. dubna 20211 minuta čtení

Foto: IPR Praha

Po zimní přestávce se na Karlovo náměstí vrátí dělníci. V pondělí 19. dubna odstartuje další část rekonstrukce místních vozovek a chodníků.

V této etapě, která navazuje na loňský rok, bude v koordinaci s úpravami světelných signalizačních zařízení na křižovatkách Karlovo náměstí x Ječná, Karlovo náměstí x Žitná a Karlovo náměstí x Odborů provedena rekonstrukce komunikace a chodníků v prostoru těchto křižovatek a navazujících úseků.

Nároží křižovatek budou upravena tak, aby se zkrátila délka vybraných přechodů pro chodce. Dále bude upraveno šířkové uspořádání dopravního prostoru a doplněno integrační opatření pro cyklistickou dopravu.

Obnoveny a upraveny budou i uliční vpusti pro odvodnění komunikačních ploch a jejich přípojky. V rámci stavby se budou řešit i vyvolané úpravy stávajících inženýrských sítí.

Vozovka bude s asfaltovým krytem, parkovací zálivy budou nově z velké žulové dlažby, chodníky na straně zástavby budou obnoveny z vápencové mozaiky a na straně parku s asfaltovým krytem.

Veškeré práce jsou rozděleny do šesti etap a skončit by měly 30. října.

Nepřehlédněte

Stavba terminálu na Smíchově začne v roce 2024. Město vybralo projektanta • Pražští radní schválili výběr generálního projektanta dopravního terminálu Smíchov. Vítězné sdružení firem SUDOP PRAHA, SUDOP EU, Metroprojekt a A69 – architekti vypracuje kompletní projekt budoucího moderního dopravního hubu. Pokud vše půjde bez problémů, samotná stavba začne v roce 2024 po získání územního rozhodnutí a pravomocného stavebního povolení na základě dokumentací, které zajistí schválený generální projektant.

Úplná uzavírka části ulice Koněvova potrvá až do konce října • Rekonstrukce Koněvovy ulice postupuje do další fáze. Od pondělí 24. srpna 2020 bude pro veškerý provoz úplně uzavřena část této komunikace v úseku Rokycanova – Prokopova.

Praha testuje chytré veřejné hodiny. Oproti klasickým mají několik výhod • Na začátku léta začala městská společnost Technologie hl. m. Prahy (THMP) pilotně testovat provoz veřejných hodin se vzdáleným dohledem.

Mramorová dáma z Karlova náměstí vypráví svůj příběh • Praha je plná soch, které připomínají významné osobnosti naší historie. Možná už jste poznali ženu na fotografii. Znáte ale i její životní příběh? Zkusili jsme s ní chvilku pobýt. A při té příležitosti se zeptali, co se jí právě v těchto dnech honí hlavou.

Karlův most už opět svítí naplno. Část světel procházela opravou • Karůl most a jeho bezprostřední okolí opět osvětluje všech dvě stě třicet svítidel. Část z nich musela být v říjnu minulého roku dočasně vyřazena z provozu, probíhala totiž jejich plánovaná oprava. Světla na ledolamech navíc oslňovala lodě proplouvající pod mostními oblouky, městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) proto nechala navrhnout speciální clony pro eliminaci oslnění.

Nový městský park vznikne v Holešovicích. Radnice zveřejnila podobu • Radní Prahy 7 schválili výsledky urbanisticko-krajinářské soutěže o návrh nového parku na severním nábřeží Vltavy, který vznikne mezi holešovickým přístavem a mostem Barikádníků. Cílem soutěže bylo navrhnout revitalizaci prostoru, známého jako park U Vody, aby zde mohlo vzniknout místo vhodné pro sport, pikniky, procházky a komunitní využití. Autorem vítězného návrhu je ateliér YYYY.

V Grébovce platí noční zákaz alkoholu. Vandalové opakovaně ničili stromy • Nový návštěvní řád oblíbeného pražského parku Havlíčkovy sady, známého také jako Grébovka, zakazuje konzumaci alkoholu po 22. hodině s výjimkou provozoven, jejich předzahrádek a akcí povolených MČ Praha 2.

Průmyslový palác se dočká obnovy. Praha získala stavební povolení • Po deseti letech od zničujícího požáru získalo hlavní město pravomocné stavební povolení na obnovu levého křídla Průmyslového paláce a kompletní rekonstrukci pravého křídla a střední haly. Náměstek primátora Pavel Vyhnánek chce ještě letos vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele stavby a v průběhu příštího roku začít se stavbou. V dolní části Výstaviště se do té doby dokončí hlavní část obnovy tak, aby měl areál Pražanům co nabídnout i po celou dobu rekonstrukce paláce.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Část ulice Karla Engliše se bude opravovat. Připravte se na uzavírku • V pondělí 11. května 2020 začíná oprava části ulice Karla Engliše, a to v úseku Stroupežnického – Radlická v délce 110 m.

Startuje rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje nutnou rekonstrukci tramvajové trati v ulici Vinohradská v celkové délce cca 2,6 km. V první etapě proběhne modernizace úseku Hradecká – Želivského letos o letních prázdninách, úsek Škrétova – Sudoměřická bude zmodernizován mezi březnem a červencem příštího roku. Při vyloučení tramvajového provozu DPP zajistí náhradní autobusovou dopravu. „Zastaralé koleje musíme neodkladně opravit, letní prázdniny jsou k tomu ideální příležitostí. Klíčová dopravní tepna ve Vinohradské ulici si zkrátka zaslouží moderní tramvajovou trať. Na tuto investiční akci předpokládáme stavební náklady ve výši zhruba 250 mil. Kč,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. „Počítáme zde s dvoufázovou rekonstrukcí tramvajové trati. Letos o letních prázdninách opravíme 0,7 kilometru v úseku Hradecká – Želivského, v roce 2019 od března do ervence zrekonstruujeme 1,9 kilometru mezi Škrétovou a Sudoměřickou ulicí,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že na trati nově přibyde i zatravněný tramvajový svršek v celkové délce cca 258 m dvoukolejně včetně automatického zavlažování svršku. V rekonstruovaných úsecích se nachází celkem šest tramvajových zastávek – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad, Radhošťská, Olšanské hřbitovy a Želivského (u Strojimportu). Zastávka Italská směrem do centra a zastávky Olšanské hřbitovy a Želivského v obou směrech zůstanou nástupními ostrůvky, budou zvýšeny a nově budou opatřeny zábradlím s vodící funkcí pro nevidomé a slabozraké. Zastávky Italská ve směru z centra a Vinohradská tržnice v obou směrech budou postaveny jako provizorní mysy v místě budoucích definitivních mysů. Zastávky Jiřího z Poděbrad a Radhošťská, obě v obou směrech, budou provizorně ponechány ve stávajících místech. Jedná se o nástupní ostrůvky. Dále dojde k obnově připojení osvětlených zastávkových označníků u definitivních zastávek a k realizaci připravenosti na budoucí informační systém. „Rozhodně nezapomínáme ani na handicapované, provedeme bezbariérové úpravy přechodů pro chodce a jejich vybavení signálními a varovnými pásy. Součástí prací budou v nutném rozsahu i pravy chodníků,“ dodává Tomáš Kaas.

Metro D změní Nové Dvory. Chystá se územní studie • Pražskou lokalitu Nové Dvory čeká v budoucnu proměna. Území spadající pod MČ Praha 4 a MČ Praha 12, které se stane jednou ze spádových oblastí připravované nové linky metra D, prověří nová územní studie. Do její tvorby se zapojí obě dvě městské části, které budou spolupracovat již na jejím zadání. Studie má být dokončena v roce 2022. Zhotovitele dokumentu chce vedení Prahy vybrat do konce letošního roku.

Praha chystá proměnu zanedbaného brownfieldu Bubny. Hledají se architekti • Hlavní město vypsalo výběrové řízení na územní studii, která povede k revitalizaci dlouho zanedbávaného brownfieldu Bubny – Zátory. Územní studie poslouží jako recept, jak z lokality postupně vytvořit plnohodnotnou městskou čtvrť. Studie bude zahrnovat budovu filharmonie na Vltavské i administrativně správní centrum v okolí stanice Nádraží Holešovice. Zájemci se mohou přihlašovat do 11. 6. Vítěz výběrového řízení bude znám v červnu, studie by měla být hotová v září. „Bubny a Zátory řeší Praha už přes 20 let. Je to dlouhá doba, ale není neobvyklá. Například londýnské nádražíKing's Cross, celosvětově uznávaný úspěšný příklad revitalizace brownfieldu, se připravoval na transformaci od počátku 90. let a dokončení je plánováno na rok 2020. Přitom King's Cross má 4x menší rozlohu než Bubny,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje (IPR). Součástí zadání územní studie je i realizace koncertního sálu u metra Vltavská a prověření rozvoje okolí Holešovického nádraží. Důraz je kladen na synergii bydlení, pracovních příležitostí, obchodu, kultury a služeb. To vše při zajištění komfortní dopravy, jak osobní, tak i hromadné. [related-post id="8216"] Studie bude jakýmsi hracím polem a podkladem pro změnu územního plánu. Na filharmonii, stavby veřejného vybavení, veřejná prostranství nebo na administrativní centrum budou poté vypisovány architektonické soutěže. „Území je z hlediska vlastnictví velmi nekompaktní, jsou tu desítky vlastníků pozemků, se kterými nyní hledáme širší shodu,“ dodává Boháč. Bubny jsou transformační území o velikosti 110 ha, což je jen o něco méně než rozloha pražského Starého města. Nová čtvrť by měla propojit Holešovice a Letnou a dobře navazovat na oblasti za řekou. Území je dnes vymezené jako velké rozvojové území, platí na něm tzv. stavební uzávěra, tudíž se v území nesmí stavět. Podmínkou sejmutí stavební uzávěry je právě vznik podrobnější dokumentace, tedy například územní studie.

Zažít město jinak. Sousedské slavnosti v září opět oživí pražské ulice • Jubilejní 15. ročník sousedských slavností Zažít město jinak oživí v sobotu 19. září 2020 desítky ulic v Praze i v dalších městech.

Začala další fáze oprav Koněvovy ulice. Auta i MHD musejí objíždět • V sobotu začala další fáze rekonstrukce Koněvovy ulice. Až do 23. srpna budou dělníci pracovat v úseku Rokycanova – Ostromečská.

Petřínský vrch se má proměnit. Praha pro něj chystá novou koncepci • Praha začíná řešit budoucnost Petřína. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracoval návrh zadání pro vznik koncepce, která určí podobu jednotlivých zahrad a parků, a také vyřeší správu a péči o území. Do celého procesu se mají zapojit i občané.

Městský mobiliář by měl být v budoucnu jednotný. Chystá se katalog • Pražští radní zadali Institutu plánování a rozvoje (IPR) vypracovat katalog doporučených prvků veřejných prostranství. Cílem je sjednotit již existující dokumenty, které se věnují každému typu prvku zvlášť, nebo pro něj dokonce žádná pravidla neexistují.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Nová workoutová hřiště vybuduje do konce roku MČ Praha 4 • Městská část Praha 4 vybuduje ještě v letošním roce pět stanovišť vybavených workoutovými prvky. Budou v areálech již existujících dětských hřišť v ulicích V Pláni, V Štíhlách, Jaurisova, Jílovská a Hvězdova. Rozhodla o tom Rada městské části.

Bělehradskou ulici protne nová lávka, po které místní roky volali • Dlouhodobé přání obyvatel Prahy 2 se stane skutečností. Nová lávka propojí Vinohrady a Nové Město. Na jedné straně z ulice U Zvonařky, na druhé z Wenzigovy ulice.