Potápěči ve Vltavě zjišťovali technický stav Palackého mostu

ZprávyPražskýDEN.cz5. dubna 20192 minuty čtení

Foto: TSK hl. m. Prahy

Pod Palackého mostem se v uplynulých dnech pravidelně potápěla desítka průzkumníků. Zjišťovali stav založení mostu u pilířů a to, zda je v těchto místech most podemletý. Potápěčský průzkum je součástí kompletní diagnostiky mostu, kterou v letošním roce zahájila Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). Most, spojující Karlovo náměstí se Smíchovem, čekají ještě statické zatěžovací zkoušky, kopané sondy a vrtané práce. Výsledky by měly být k dispozici na podzim letošního roku.

Během celého března probíhal ve Vltavě u Palackého mostu potápěčský průzkum. „Zaměřili jsme se především na zjištění aktuálního stavu kamenného záhozu u pilířů, ve kterém je most upevněn, na spáry v obložení a kameny. Zároveň jsme ověřovali, jestli most není podemletý,“ říká Petr Mulač, náčelník Záchranné potápěčské služby ČR.

Na Palackého mostu TSK provádí diagnostické práce od letošního února a pokračovat bude až do léta.

„Od začátku roku stihl náš dodavatel diagnostiky, společnost INSET, nainstalovat 24 teploměrů do mostní konstrukce, které sledují, jak se most chová při takzvaných teplotních cyklech. Zároveň do sloupků zábradlí a do obrubníků umístil nivelační body, pomocí kterých sledujeme pohyby v jednotlivých částech mostu,“ popisuje Petr Smolka, generální ředitel TSK.

Foto: TSK hl. m. Prahy

Hotové je už i geodetické měření a 3D skenování, z něhož do konce dubna vzejde model mostu pro statické výpočty. Na potápěčský průzkum plynule naváže kontrola technického stavu vnitřních prostor mostu.

„Kamerovými prohlídkami zkontrolujeme odvodnění mostu a zajistíme místa, kde by případně do konstrukce mohlo zatékat,“ říká Ludvík Hegrlík ze společnosti INSET a dodává: „I ke dnu bychom se ale ještě rádi vrátili a prověřili jeho stabilitu. V současné době proto jednáme s Povodím Vltavy o možnosti využití sonaru dna kolem mostu pomocí měřicího remorkéru.“

Některé diagnostické práce se také rovnou spojí s rekonstrukcí říms a s opravami poklopů ve vozovce, aby se proces zbytečně neprotahoval a doprava se omezovala co možná nejméně.

Foto: TSK hl. m. Prahy

Na víkendy 11. až 12. května a 8. až 9. června TSK naplánovala ještě statické zatěžovací zkoušky, kvůli kterým bude most vždy v noci uzavřen. O dopravních omezeních bude TSK včas informovat.

Nepřehlédněte

Praha nejspíš zbourá Libeňský most, oprava by se nevyplatila • Vedení Prahy obdrželo expertní zprávu Kloknerova ústavu ČVUT o stavu Libeňského mostu. Výsledky hovoří jasně – stav mostu je havarijní a město se bude muset rozhodnout, jak s ním v budoucnu naloží.

Co bude dál s Libeňským mostem?

Trojská lávka je téměř dokončena. Brzy se otevře pro veřejnost • Dělníci dokončili stavbu nové Trojské lávky. Před uvedením do provozu je ale ještě potřeba provést zatěžkávací zkoušky. Statická část proběhla již v úterý. V následujících třech dnech bude mostní konstrukce podrobena dynamické části testu. Pro veřejnost by se lávka měla otevřít v říjnu tohoto roku.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Startuje další etapa rekonstrukce Českobrodské ulice. Opravy se dočká úsek v Běchovicích • Příští týden odstartuje další etapa plánované rekonstrukce Českobrodské ulice. Tentokrát se opraví zhruba 300 metrů dlouhý úsek ve středu Běchovic. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) v uzavřeném místě kompletně opraví vozovku i okolní terén a tím zlepší také přehlednost v celém úseku. Řidiči mohou využít objízdných tras. Předpokládané zdržení se bude ve špičkách pohybovat mezi 20 a 30 minutami. Práce by měly být dokončeny v červnu.

Rekonstrukce Českobrodské ulice vstupuje do další fáze.

V Praze kdysi stával nádherný most. Museli ho ale zbourat • Předchůdce dnešního mostu Legií – most Františka I. – byl nejkrásnější stavbou své doby. Mimo jiné výrazně napomohl rozvoji Smíchova. Po 57 letech provozu však musel být stržen. Proč?

Řetězový most císaře Františka I.

Nová lávka přes Botič bude sloužit chodcům i cyklistům • Technická správa komunikací hl. m. Prahy zprovoznila novou lávku pro pěší a cyklisty přes potok Botič v Praze 10.

Cena nového mostu je necelých 7 mil. Kč.

Ledolamy chránící Karlův most čeká kompletní výměna • Na počátku června odstartovaly přípravné práce výměny dřevěných ledolamů na Karlově mostě, které chrání všech sedm mostních pilířů. Samotná instalace nových ledolamů z pevného, tentokrát českého dubu (dub evropský) začne v polovině června a potrvá až do konce letošního roku. Jedná se o akci velké běžné údržby. Plánuje se také pokračování velké „dvacetileté“ opravy, zahájené v roce 2007 a přerušené v roce 2010.

Staré ledolamy již dosloužily.

Rekonstrukce ulic Novodvorská a Jungmannova je u konce • Dělníci dokončili rekonstrukci Jungmannovy ulice v centru Prahy. Stavbu si v pondělí převzala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). V pátek se po čtyřech měsících vrátí provoz i na ulici Novodvorská.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Silničáři v Praze hlásí, že na zimu jsou připraveni • Přestože venku stále panuje podzimní počasí, silničáři se již chystají na zimu. Technická správa komunikací (TSK) vypracovala plán zimní údržby komunikací v Praze, který přesně definuje rozsah a postupy prací v období od listopadu 2020 do konce března 2021 tak, jak ukládá zákon.

Povrch Hlávkova mostu bude předlážděn. Řidiče čeká omezení • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) předláždí vozovku Hlávkova mostu. Práce začnou v sobotu 26. června a skončí nejdéle do konce října tohoto roku.

Noční uzavírka Brusnického a Dejvického tunelu kvůli pravidelné údržbě • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu.

Dělníci podepřou most v Bubenské ulici. Počítejte s dopravním omezením • Na začátku příštího týdne odstartují práce na podepření mostu X022 v Bubenské ulici u stanice metra Vltavská. Podepřou se kritická místa mostu, aby se pod most vrátila tramvajová doprava v plném rozsahu a zároveň mohl být most bezpečně používán, než se rozhodne o jeho dalším osudu. Některé práce si ale během února vyžádají řadu dopravních omezení.

Havarijní zajištění mostu v Bubenské ulici.

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let • Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu.

Praha bude mít nový most přes Vltavu za miliardu korun • Pražští radní schválili vítězný návrh Dvoreckého mostu, který časem spojí břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Kromě zlepšení automobilového provozu by měl nový most pomoci také tramvajové dopravě mezi Prahou 4 a Prahou 5. Stavba bude stát přibližně miliardu korun.

Hlávkův most slaví narozeniny. Jako první v Čechách byl postaven z betonu • Uběhlo již 107 let od slavnostního otevření mostu spojujícího pražské části Karlín a Holešovice přes ostrov Štvanice. Přestože výstavbu Hlávkova mostu komplikovaly spory dvou tehdejších stavebních škol, vznikla jedinečná stavba dokládající urbanistický rozvoj hlavního města. V minulosti most sloužil jako hlavní dopravní tepna do holešovických jatek, dnes je páteřní komunikací pražské dopravy. V příštích letech jej čeká, stejně jako další mosty přes Vltavu, rozsáhlá rekonstrukce.

Průběh stavby most zachycuje fotografie z roku 1910.

Hlávkův most prochází diagnostickou zatěžovací zkouškou • Hlávkův most, spojující Karlín a Holešovice, prochází v těchto dnech další etapou průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstal nepřerušen, pouze chodci musí v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.

Ulice Karla Engliše prošla kompletní rekonstrukcí. Čekalo se na ni řadu let • O dva týdny dříve skončila rozsáhlá rekonstrukce části ulice Karla Engliše, kterou měla na starosti Technická správa komunikací hl.m Prahy (TSK). Byť se nejedná o dlouhý úsek ani o významnou pražskou dopravní tepnu, její stav trápil obyvatele Prahy 5 řadu let. Původní předpoklad ukončení prací byl 15. srpna 2020.

Praha bude mít devatenáctý most. Stavba začne na konci léta • Městské části Praha 4 a Praha 5 budou mít propojení přes Vltavu. Projekt Dvoreckého mostu získal veškerá potřebná stavební povolení. Nyní už se čeká jen na podpis smlouvy města se zhotovitelem stavby.

Nový most u metra Nové Butovice byl otevřen pro veřejnost • Technická správa komunikací uvedla do provozu nový most na Praze 13. Ten spojuje úroveň vstupu do stanice metra Nové Butovice s pěším koridorem směrem k poliklinice a Úřadu městské části. Po pouhých osmi měsících od demolice původního mostu se sem vrátí cyklisté a pěší.

Most v Nových Butovicích.