Potápěči ve Vltavě zjišťovali technický stav Palackého mostu

ZprávyPražskýDEN.cz5. dubna 20192 minuty čtení

Foto: TSK hl. m. Prahy

Pod Palackého mostem se v uplynulých dnech pravidelně potápěla desítka průzkumníků. Zjišťovali stav založení mostu u pilířů a to, zda je v těchto místech most podemletý. Potápěčský průzkum je součástí kompletní diagnostiky mostu, kterou v letošním roce zahájila Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). Most, spojující Karlovo náměstí se Smíchovem, čekají ještě statické zatěžovací zkoušky, kopané sondy a vrtané práce. Výsledky by měly být k dispozici na podzim letošního roku.

Během celého března probíhal ve Vltavě u Palackého mostu potápěčský průzkum. „Zaměřili jsme se především na zjištění aktuálního stavu kamenného záhozu u pilířů, ve kterém je most upevněn, na spáry v obložení a kameny. Zároveň jsme ověřovali, jestli most není podemletý,“ říká Petr Mulač, náčelník Záchranné potápěčské služby ČR.

Na Palackého mostu TSK provádí diagnostické práce od letošního února a pokračovat bude až do léta.

„Od začátku roku stihl náš dodavatel diagnostiky, společnost INSET, nainstalovat 24 teploměrů do mostní konstrukce, které sledují, jak se most chová při takzvaných teplotních cyklech. Zároveň do sloupků zábradlí a do obrubníků umístil nivelační body, pomocí kterých sledujeme pohyby v jednotlivých částech mostu,“ popisuje Petr Smolka, generální ředitel TSK.

Foto: TSK hl. m. Prahy

Hotové je už i geodetické měření a 3D skenování, z něhož do konce dubna vzejde model mostu pro statické výpočty. Na potápěčský průzkum plynule naváže kontrola technického stavu vnitřních prostor mostu.

„Kamerovými prohlídkami zkontrolujeme odvodnění mostu a zajistíme místa, kde by případně do konstrukce mohlo zatékat,“ říká Ludvík Hegrlík ze společnosti INSET a dodává: „I ke dnu bychom se ale ještě rádi vrátili a prověřili jeho stabilitu. V současné době proto jednáme s Povodím Vltavy o možnosti využití sonaru dna kolem mostu pomocí měřicího remorkéru.“

Některé diagnostické práce se také rovnou spojí s rekonstrukcí říms a s opravami poklopů ve vozovce, aby se proces zbytečně neprotahoval a doprava se omezovala co možná nejméně.

Foto: TSK hl. m. Prahy

Na víkendy 11. až 12. května a 8. až 9. června TSK naplánovala ještě statické zatěžovací zkoušky, kvůli kterým bude most vždy v noci uzavřen. O dopravních omezeních bude TSK včas informovat.

Nepřehlédněte

Tramvaje na Libeňském mostě už nebudou zpomalovat • Tramvajový provoz na Libeňském mostě se vrátí do běžného režimu. Provedené diagnostické zkoušky vyloučily riziko nepřípustných rezonancí konstrukce. Soupravy tak budou moci po mostě opět jezdit nesníženou rychlostí až do 50 km/h.

Silničáři v Praze hlásí, že na zimu jsou připraveni • Přestože venku stále panuje podzimní počasí, silničáři se již chystají na zimu. Technická správa komunikací (TSK) vypracovala plán zimní údržby komunikací v Praze, který přesně definuje rozsah a postupy prací v období od listopadu 2020 do konce března 2021 tak, jak ukládá zákon.

Železniční most na Výtoni bude uzavřen pro chodce až do odvolání • Pěší lávky přes železniční most na Výtoni budou od pátku 15. prosince uzavřeny až do odvolání. Důvodem je jejich havarijní stav.

Vyšehradský železniční most byl postaven v letech 1900–1901.

Stavba nové Trojské lávky začala. Hotovo by mělo být už příští rok • Už v příštím roce se budou moci Pražané dostat ze Stromovky k zoologické zahradě přes novou lávku. Zhotovitel stavby na začátku týdne zahájil přípravu staveniště a budování zázemí. Jako první přijde na řadu práce pilířích a jejich hlubinném založení. Původní lávka z roku 1984 se zřítila 2. prosince 2017 kvůli špatnému technickému stavu.

Trojská lávka je téměř dokončena. Brzy se otevře pro veřejnost • Dělníci dokončili stavbu nové Trojské lávky. Před uvedením do provozu je ale ještě potřeba provést zatěžkávací zkoušky. Statická část proběhla již v úterý. V následujících třech dnech bude mostní konstrukce podrobena dynamické části testu. Pro veřejnost by se lávka měla otevřít v říjnu tohoto roku.

Nový most u metra Nové Butovice byl otevřen pro veřejnost • Technická správa komunikací uvedla do provozu nový most na Praze 13. Ten spojuje úroveň vstupu do stanice metra Nové Butovice s pěším koridorem směrem k poliklinice a Úřadu městské části. Po pouhých osmi měsících od demolice původního mostu se sem vrátí cyklisté a pěší.

Most v Nových Butovicích.

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let • Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu.

Praha bude mít devatenáctý most. Stavba začne na konci léta • Městské části Praha 4 a Praha 5 budou mít propojení přes Vltavu. Projekt Dvoreckého mostu získal veškerá potřebná stavební povolení. Nyní už se čeká jen na podpis smlouvy města se zhotovitelem stavby.

Rekonstrukce ulic Novodvorská a Jungmannova je u konce • Dělníci dokončili rekonstrukci Jungmannovy ulice v centru Prahy. Stavbu si v pondělí převzala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). V pátek se po čtyřech měsících vrátí provoz i na ulici Novodvorská.

Nová lávka přes Botič bude sloužit chodcům i cyklistům • Technická správa komunikací hl. m. Prahy zprovoznila novou lávku pro pěší a cyklisty přes potok Botič v Praze 10.

Cena nového mostu je necelých 7 mil. Kč.

Hlávkův most prochází diagnostickou zatěžovací zkouškou • Hlávkův most, spojující Karlín a Holešovice, prochází v těchto dnech další etapou průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstal nepřerušen, pouze chodci musí v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Noční uzavírka Brusnického a Dejvického tunelu kvůli pravidelné údržbě • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu.

Praha nejspíš zbourá Libeňský most, oprava by se nevyplatila • Vedení Prahy obdrželo expertní zprávu Kloknerova ústavu ČVUT o stavu Libeňského mostu. Výsledky hovoří jasně – stav mostu je havarijní a město se bude muset rozhodnout, jak s ním v budoucnu naloží.

Co bude dál s Libeňským mostem?

Ulice Karla Engliše prošla kompletní rekonstrukcí. Čekalo se na ni řadu let • O dva týdny dříve skončila rozsáhlá rekonstrukce části ulice Karla Engliše, kterou měla na starosti Technická správa komunikací hl.m Prahy (TSK). Byť se nejedná o dlouhý úsek ani o významnou pražskou dopravní tepnu, její stav trápil obyvatele Prahy 5 řadu let. Původní předpoklad ukončení prací byl 15. srpna 2020.

Praha bude mít nový most přes Vltavu za miliardu korun • Pražští radní schválili vítězný návrh Dvoreckého mostu, který časem spojí břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Kromě zlepšení automobilového provozu by měl nový most pomoci také tramvajové dopravě mezi Prahou 4 a Prahou 5. Stavba bude stát přibližně miliardu korun.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Část ulice Karla Engliše se bude opravovat. Připravte se na uzavírku • V pondělí 11. května 2020 začíná oprava části ulice Karla Engliše, a to v úseku Stroupežnického – Radlická v délce 110 m.

Ledolamy chránící Karlův most čeká kompletní výměna • Na počátku června odstartovaly přípravné práce výměny dřevěných ledolamů na Karlově mostě, které chrání všech sedm mostních pilířů. Samotná instalace nových ledolamů z pevného, tentokrát českého dubu (dub evropský) začne v polovině června a potrvá až do konce letošního roku. Jedná se o akci velké běžné údržby. Plánuje se také pokračování velké „dvacetileté“ opravy, zahájené v roce 2007 a přerušené v roce 2010.

Staré ledolamy již dosloužily.

Karlín a Holešovice propojí nová lávka. Praha vypíše zakázku na stavbu • Pražští radní odsouhlasili vypsání veřejné zakázky na výstavbu lávky propojující Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice za necelých 200 milionů korun. Výběrové řízení by se mělo konat na začátku příštího roku. Pražané by se po nové lávce mohli projít nebo projet už na konci roku 2022. Bude dlouhá 285 metrů a šířka mezi zábradlími bude čtyři metry.