Stříbrný Šíp

Nepřehlédněte

29. 6. 1890: Šťastně zachránění dělníci a řádění profesionálních zlodějů • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné platit kartou. DPP začal s instalací terminálů • Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné zakoupit jednorázovou jízdenku za pomoci bezkontaktní platební karty. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech do souprav instaluje platební terminály. Všechny tramvaje jimi mají být osazeny nejpozději do konce dubna.

18. 8. 1889: Uzenáři proti hostinským, výzdoba kavárny a paroplavba na Vltavě • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Odkud přišel Halloween? Původně keltská tradice ovládla celý svět • Blíží se Halloween. V posledních letech se tento anglosaský svátek stále více prosazuje i u nás. Víte ale, proč se vlastně slaví a jaká je jeho historie? Vydejte se s námi to zjistit!

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

Přísný režim studentek na Oxfordu. Feministky by dnes zuřily • Světoznámá univerzita v anglickém Oxfordu umožnila ženám studium teprve v 70. letech 19. století. Až do roku 1920 ale nebyly brány jako plnohodnotné členky. Směly sice navštěvovat přednášky, nemohly však počítat s tím, že by na konci získaly vysokoškolský diplom a titul. Jejich studentský život byl navíc oproti mužským protějškům omezen i v dalších ohledech. Podrobně o tom líčil český dobový tisk v roce 1898.

12. 2. 1890: Ženy v Belgii budou smět nově provozovat činnost lékárnic • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Provoz metra na lince C bude čtyři dny omezen. Stanici Dejvická čeká uzavírka • Během prodlouženého červencového víkendu dojde k plánovaným omezením provozu pražského metra na linkách A a C. Od zahájení provozu ve čtvrtek 5. července až do ukončení provozu v neděli 8. července 2018 bude kvůli probíhající modernizaci uzavřena stanice metra Dejvická na lince A. Soupravy budou stanicí pouze projíždět. Ve stejném termínu dojde k obousměrnému přerušení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov na lince C. „Ve stanici metra A Dejvická provedeme v rámci nezbytné modernizace instalace hlavních kabelů pro napájení rozvaděčů, instalace nových osvětlovacích těles, rastru podhledů a dále například montáž nové bezpečnostní linie pro nevidomé na nástupišti,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že u stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. „Prodloužená víkendová výluka nám umožní věnovat se potřebným činnostem na obou linkách celé čtyři dny. Kromě uvedených prací na lince A musíme mezi stanicemi na lince C vyměnit dosluhující dřevěné pražce za betonové, a to ve 2. koleji úseku Pankrác – Budějovická, zatímco ve zbylých částech vyloučeného úseku linky C budou mobilní operátoři připravovat nezbytné instalace k pokrytí tunelů mobilním signálem,“ uvedl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a místopředseda představenstva DPP. DPP zajistí pro cestující na lince metra C náhradní autobusovou dopravu. V denním provozu bude zavedena náhradní autobusová linka XC v trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Z důvodu chybějícího bezbariérového výstupu ze stanic Kačerov a Pražského povstání DPP doporučuje pro bezbariérové cestování využít autobusovou linku č. 135. Všechny spoje posílených autobusových linek budou zajištěny nízkopodlažními vozy. [related-post id="11096"] Změny v provozu autobusů Po dobu výluky bude posílen provoz linek č. 135 a 196. Pro linku č. 134 se přemísťuje zastávka Pražského povstání (pro směr Zelený pruh přibližně o 25 metrů vpřed, pro směr Podolská vodárna přibližně o 20 metrů zpět). Pro linky č. 138, 189 a 215 se přemísťuje zastávka Kačerov (pro směr Nemocnice Krč vpřed do zastávky linky 106). Informační opatření V souvislosti s uvedenými omezeními připravil DPP pro cestující řadu informačních opatření pro usnadnění orientace. Je připraveno několik typů informačních letáků, které budou k dispozici v informačních vitrínách ve stanicích metra od 2. 7. Po dobu výluky (od cca 8:00 hod. do cca 21:00 hod. podle konkrétního místa a dne) bude u uzavřených stanic metra a v jejich bezprostředním okolí nasazen dostatečný počet informátorů v reflexních vestách, kteří budou na místě připraveni poradit cestujícím aktuální dopravní spojení (nejen v češtině, ale i v angličtině). Od 3. 7. bude upozorňovat na připravovaná omezení také hlášení ve všech stanicích metra a hlásit se bude i během výluky. Dále je připraveno 60 informačních tabulí se schematickým nákresem a základními textovými informacemi v češtině i angličtině.

Britští muži dávali najevo své bohatství podivnou úpravou nehtů • Pokud si říkáte, že žijeme ve zvráceném světě sociálních sítí, kde řada lidí nemá žádnou soudnost, možná vás překvapí článek z roku 1901. Národní listy přinesly zprávu o zvláštní módě, která se rozšířila mezi bohatými britskými muži.

Pražské letiště na hranici provozní kapacity. Cestující se musí připravit na dočasné snížení komfortu • Letiště Václava Havla loni odbavilo nejvíce cestujících v historii. Celkem jím prošlo 17 804 900 osob, což je asi o jeden milion více než v roce 2018. Vzrůstající trend počtu cestujících pokračuje již několikátý rok v řadě. Pro letiště to ale znamená, že se letos nejspíš dostane za hranici provozní kapacity.

Letiště stoplo tendr na taxislužbu. Chce ho vypsat znovu • Letiště Václava Havla Praha zrušilo koncesní řízení na nového poskytovatele taxislužby. Rozhodlo se tak po zvážení připomínek některých uchazečů, které vznesli na základě výkladu legislativy ze strany Ministerstva dopravy ČR. Zpochybňují podstatné aspekty, konkrétně realizování elektronické objednávky přímo u řidiče a na přepážce. 

Lanovka na Petřín dva dny nepojede. Vozy dostanou nová kola • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně vyměnit kola na obou vozech lanovky na Petřín. První výměna proběhne ve čtvrtek 25. listopadu od 8:00 do 23:00, druhá ve čtvrtek 16. prosince ve stejném čase. Z tohoto důvodu bude po oba uvedené dny přerušen provoz lanovky na Petřín. Výměnu kol na zbylých dvou nápravách DPP dokončí v průběhu plánované údržby v březnu 2022.

16. 2. 1868: Žena sebrala cennosti a utekla od nevlastního bratra • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

12. 4. 1868: Kočka zemřela steskem po své paničce • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Věrni i v smrti V Malkově u Kadaně zemřela koncem března stařena v 93. roce věku svého. Měla po dlouhá leta kočku, kterou nade vše si oblíbila. Když zemřela, nechtěla se kočka z postele zemřelé ani hnouti a o pohřbu nalezli oddané to zvíře pošlé v jednom koutku světnice. – Pražský denník, 12. 4. 1868   Stavba divadla Na staveništi národního divadla počne se už v úterý se stavbou základů v průčelí do Ferdinandovy třídy. Teprvé ve hloubce čtyř sáhů a třech stop pod dlažbou ulice dokopali se pevné půdy, na kteréž se základy položiti mohou. Do slavnosti svatojanské budou základy v průčelí položeny až po roveň ulice a do zdě portiku (výstupku) položen bude kámen základní. – Pražský denník, 12. 4. 1868 [related-post id="9240"] Navrátilí vystěhovalci V pátek ráno přijely po drážďanském vlaku do Prahy tři osoby, kteréž před 6 lety z Malína u Hory Kutné do Ameriky se byly vystěhovaly. Anaž prý v Americe všecka práce vázne, museli za posledních dob přisaditi, co si dřív uspořili a takž raději se zbytkem vrátili se do vlasti. – Pražský denník, 12. 4. 1868 Velikonoční nadílka Chudým u sv. Bartoloměje dostalo se k návrhu insšpektora pana Huleše za příčinou velkonočních svátků mimo obyčejnou stravu také koláčů, vepřové pečeně, kávy a piva. – Pražský denník, 12. 4. 1868

18. 10. 1868: Dělníci na stavbě objevili velké ložisko kostí • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Pomatenec Sběh lidu spůsobil předevčírem večer jistý muž v mostecké ulici podivným svým chováním. Probíhal tam tudy bos a napolo oblečen ulici a do každého krámu vstoupiv mumlal nesrozumitelná slova. Brzo byl obklopen houfem lidu a mládeže, která počala podivína pronásledovati a po něm pokřikovati. Podrážděný muž jal se holí oháněti škubající jej mládež a vida se čím dále tím těsněji obklíčována, dal se na útěk přes kamenný most na ostrov Kampu, kde později od strážníka byl zachycen a na policii odveden. Tam jej odevzdali do lékařského ošetřování, an se na něm patrné známky šílenosti jevily. – Pražský denník, 18. 10. 1868 Ložiska kostí V prostřední jirchářské ulici kopají se základy k novému velkému domu. Prací touto zaměstnaní dělníci přišli v hloubi několika stop na veliké ložisko kostí, tak že je takřka lopatami nabírati mohli. Kosti tyto jsou promíchány s lidskými, větší však jich část pochází z hovězího dobytka. Okolnost, že v půdě se nalezly též pozůstatky z rakví, svědčí, že jindy hřbitov v těchto místech se nalezal. – Pražský denník, 18. 10. 1868 [related-post id="13821"] Velká úroda Vína v Uhřích se letos nesmírně mnoho urodilo. To dokazuje vývoz jeho nejen do ostatních krajin rakouských, nébrž i do ciziny. Tak do Prahy se každodenně dováží po železnici na sta košů s hrozny, jež někdy i víc liber váží. Že i do ciziny se náramně rozmáhá vývoz uherských hroznů, vysvítá z toho, že jeden peštský spolek zavázal se smlouvou 1400 centnýřů hroznů vyvezti do Ruska. – Pražský denník, 18. 10. 1868

Státní symboly, jak je možná neznáte. Startuje nová výstava v Národním muzeu • Státní symboly reprezentují naši republiku, vycházejí z jejích tradic, historie a kultury. Národní muzeum připravilo jako první výstavu po ukončení nouzového stavu výstavu Symboly. Ta se věnuje všem státním symbolům České republiky, ukazuje jejich původ, zajímavosti jejich vzniku a zejména pak jejich proměnu od roku 1918 po současnost.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Tramvaje na Libeňském mostě už nebudou zpomalovat • Tramvajový provoz na Libeňském mostě se vrátí do běžného režimu. Provedené diagnostické zkoušky vyloučily riziko nepřípustných rezonancí konstrukce. Soupravy tak budou moci po mostě opět jezdit nesníženou rychlostí až do 50 km/h.

Tajný ženský spolek na špehování nevěrných manželů • Žárlivost je stejně stará jako samotná láska. Snad každá žena i muž má své vlastní taktiky, jak případnou nevěru včas odhalit. Kuriózně ale působí zpráva z dobového tisku o jistém spolku berlínských žen. Jejich cílem bylo posvítit si společnými silami na záletné muže. Přečtěte si článek, který vyšel v Národních listech v srpnu 1892.

Triedr

9. 5. 1868: Stařena se udávila knedlíkem. Přivolaný lékař už jen konstatoval smrt • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Udávila se knedlíkem Ve čtvrtek večer jedla jistá 63letá stařena, vdova, knedlíky a jeden kus jí tak nešťastně uvázl v hrdle, že dřív než pomoc přišla, udávení následovalo. Lékař nalezl již jen mrtvolu. – Pražský denník, 9. 5. 1868 Upozornění O slavnosti národního divadla bude celé Františkovo nábřeží, hned od mlýnů počínaje a Ferdinandova střída až ku klášteru Voršilskému od 8 hodin ráno po celou dobu průvodu uzavřeno obecenstvu; také na železném mostě bude přechod zastaven. Průvod vyjde od invalidovny v 9 hodin. Dosud přihlášeno bylo k slavnosti této 133 pěveckých spolků, 170 hudebních sborů a přes 2000 koní. – Pražský denník, 9. 5. 1868 [related-post id="9939"] Výprava z Budějovic K slavnosti národního divadla do Prahy odeberou se z Budějovic po lodi dne 10. t. m. tamní dámy a vezmou do základu k národnímu divadlu kámen z Trocnova, kde se vůdce husitů Jan Žižka narodil. Z Doudleb se zašle též základní kámen a z plavských mohyl něco země. – Pražský denník, 9. 5. 1868 Pokus sebevraždy Včera večer vypila mladá jedna dívka ve svíčkové ulici značnou částku vitriolu, že ji byl milý její opustil. Byla odnešena do nemocnice, kdež pochybují, že by při životě byla zachována. – Pražský denník, 9. 5. 1868