Dopřejte si kvalitní spánek. Stačí dodržovat správné zásady a ráno budete jako znovuzrození

LifestyleTereza Běhalová18. března 20192 minuty čtení
Kvalita spánku se výrazně podepisuje i na kvalitě života.

Kvalita spánku se výrazně podepisuje i na kvalitě života.

Foto: Archiv

Potíže se spánkem trápí přes 40 % populace. Řada lidí nemůže vůbec usnout, během noci se často budí a nespí dostatečně tvrdě. Pro mnohé je v takové situaci nejjednodušším řešením vzít si prášek proti nespavosti. Odborníci ale varují, že to není ideální cesta. Na lécích totiž může vzniknout silná závislost. Co tedy dělat, abyste se dobře vyspali?

Potřeba spánku je u každého jedince individuální. Uvádí se, že dospělý člověk by měl denně spát přibližně 6-8 hodin. Pokud našemu tělu dlouhodobě nedopřáváme dostatečný odpočinek, výrazně se to podepíše na fyzickém i duševním zdraví. Jaké jsou tedy nejdůležitější zásady správné spánkové hygieny?

Už od pozdního odpoledne (přibližně 4 až 6 hodin před usnutím) vůbec nepijte kávu, černý čaj, colu nebo různé energy drinky. Pití těchto nápojů omezte už během dne. Kofein sice dokáže povzbudit, ale kvalitu spánku výrazně zhoršuje. To samé platí i o alkoholu.

Podobné povzbuzující účinky jako kofein má i nikotin, před spaním tedy rozhodně nekuřte. Večer již vynechte těžká jídla, poslední pokrm zařaďte 3 až 4 hodiny před ulehnutím. Kvalitě spánku prospěje krátká procházka po večeři, ale rozhodně se vyhněte intenzivnímu cvičení.

Po večeři již neřešte náročná témata, která vás mohou rozrušovat. Relaxujte, snažte se nějakou příjemnou činností zbavit stresu a připravit se tak na spánek. Vynechte sledování televizi a nepoužívejte mobil, tablet, počítač nebo další zařízení, která vyzařují modré světlo. To má v době před spaním zásadní vliv na tvorbu melatoninu, což může negativně ovlivnit fyziologické procesy v organismu a v důsledku způsobovat spánkové poruchy, psychické problémy a další navazující onemocnění.

Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku. Z ložnice odstraňte televizi, v posteli nejezte, nečtěte si a přes den zde ani neodpočívejte. Mozek si pak toto místo lépe zafixuje jako místo určené výhradně pro spánek. V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu okolo 18 až 22º C)

Snažte se také každý den včetně víkendů usínat a vstávat přibližně ve stejnou dobu. Po probuzení se snažte vstát z postele co možná nejdříve.

Jak jste na tom se spánkem vy? Dělá vám problém usnout? Jak tyto potíže řešíte? Máte nějakou vlastní osvědčenou metodu? Podělte se o ni v komentářích!

Nepřehlédněte

Brzy můžeme být za vodou, říká Jaroslav Flegr. Je ale nutná jedna podmínka • Evoluční biolog a parazitolog Jaroslav Flegr často na sociálních sítích komentuje situaci kolem koronavirové pandemie. Část lidí mu za jeho názory tleská, další by byli nejraději, kdyby mlčel.

Rychlé usnutí do dvou minut. Zkuste metodu amerických vojáků • Máte problémy s usínáním? Převalujete se dlouhé desítky minut v posteli, přestože byste už nejraději byli v říši sladkých snů? Možná vám pomůže usínací technika, kterou údajně využívají vojáci americké armády.

Chřipka zabila v Praze už deset lidí. Hygienici radí, jak onemocnění předcházet • Na území hlavního města Prahy se situace hlášených onemocnění chřipkou v uplynulém týdnu téměř nezměnila. Ve věkové skupině školních dětí a mladých dospělých (6–14 let a 15–24 let) a také ve skupině 60+ došlo k mírnému vzestupu počtu hlášených onemocnění, v ostatních věkových skupinách nemocnost naopak klesla. Významně klesl podíl onemocnění chřipkou vůči onemocnění ostatními respiračními viry. Za letošní chřipkovou sezónu má Hygienická stanice hlavního města Prahy dosud hlášeno 30 těžkých průběhů chřipky s nutností hospitalizace nemocných na ARO a JIP a bohužel i 10 úmrtí. Ohroženi jsou především senioři „Hospitalizaci si vyžádalo onemocnění u dětí do 14 let v 6 případech, u dospělých do 59 let v 6 případech a v 18 případech u dospělých nad 60 let věku. Úmrtí byla zaznamenána 1 x ve věku do 59 let a 9 x ve věku nad 60 let,“ sdělila ředitelka protiepidemického odboru Hygienické stanice hlavního města Prahy MUDr. Zdeňka Jágrová. [related-post id="6207"] Chřipka není viróza „Na rozdíl od běžné virózy vás u chřipky zaskočí její rychlý nástup – náhle nemůžete udělat ani krok, příšerně vás bolí klouby a teplota je nad 38 stupni C. Ostatní příznaky chřipky jsou podobné viróze. Chřipka je jedním z nejčastějších lidských onemocnění, ale nikdy by se neměla podceňovat. Za loňskou chřipkovou sezónu zemřelo jen v Praze 29 osob," říká šéf pražských hygieniků Jan Jarolímek. [related-post id="6255"] Jak se nenakazit? Hygienici doporučují vyhýbat se místům s větší koncentrací lidí. Důlěžité je dodržování základních pravidel, jako je kýchání do kapesníku nebo mytí rukou po jízdě hromadnou dopravou. Od běžné virózy se chřipka odlišuje rychlým nástupem, bolestí kloubů a horečkou nad 38 stupňů.

Chřipkové onemocnění ohrožuje nejvíce seniory.

Účinky jahod na lidské zdraví. Proč se vyplatí jíst je v sezóně? • Sezóna jahod je v plném proudu. České zahrádky v těchto dnech obsypávají červené plody, které znali již staří Římané. Možná vás překvapí, že pro širokou konzumaci se jahody začaly používat až v pozdním středověku, kdy byly pěstovány převážně mnichy.

Zdrogované Česko. Nelegální látku vyzkoušel každý třetí člověk. Závislým nově pomáhá infolinka • Národní linka pro odvykání rozšiřuje poskytované služby. Specializovaná telefonická poradna, provozovaná Českou koalicí proti tabáku, již delší dobu nabízí bezplatnou pomoc klientům bojujícím se závislostí na kouření, alkoholu a patologickém hraní. Od letošního srpna se nově zaměří také na pomoc uživatelům nelegálních drog – marihuany, extáze, nových syntetických drog, kokainu, pervitinu, opioidů a dalších.

Rozvod rodičů poznamená člověka celoživotně, potvrdila studie • Životy dětí z rozvedených rodin se značně liší od těch, jejichž rodiče stále žijí spolu. Zdaleka přitom nejde jen o praktickou stránku věci, jako je například oddělené trávení času s každým rodičem zvlášť. Nová vědecká studie potvrdila, že následky rozvodu si děti přenáší i do dospělosti a do svých vztahů.

Obratlovci měli zuby dříve, než se myslelo. Dokazují to pražské zkameněliny • Moderní technologie a nový výzkum zkamenělin z jihozápadního okolí Prahy, které jsou součástí sbírek Národního muzea, zásadně mění pohled na evoluci zubů. Vědci totiž objevili zuby u zkamenělin dávných čelistnatých obratlovců (akantotoracidů) starých 409 milionů let. Až doposud se zuby u těchto živočichů nikdy dříve nenašly a předpokládalo se tedy proto, že je vůbec neměli.

Co všechno zahrnuje preventivní prohlídka u praktického lékaře • Češi nechodí na preventivní prohlídky. Přestože jsou pravidelné návštěvy praktického lékaře s přibývajícím věkem stále důležitější, podle průzkumů je ignoruje až 60 % dospělé populace. Mnozí lidé přiznávají, že lékaře nenavštěvují hlavně ze strachu, co je při prohlídce čeká.

Dvojčata se rodí nejvíce v historii. Vědci znají důvod • Každý rok se na světě narodí 1,6 milionu párů dvojčat, což je nejvíce ve známé historii. Každé čtyřicáté druhé narozené dítě je tak dvojčetem. Vědci nyní přišli s vysvětlením, proč k tomuto jevu dochází.

Potraviny, které posilují imunitu organismu • V současné situaci, kdy počet lidí nakažených koronavirem každým dnem roste, je více než kdy jindy důležité zvyšovat přirozenou obranyschopnost našeho těla. Není přitom nutné utrácet za předražené vitamínové doplňky, stejnou službu vám poskytnou i některé běžně dostupné potraviny.

Varovné signály těla na nedostatek vlákniny. Mnohé prozradí stolice • Vláknina je základním předpokladem dobrého trávení. Kromě toho působí preventivně proti vzniku onemocnění cévního a trávicího systému. Řada z nás jí ale v potravě přijímá málo. Nedostatek vlákniny lze naštěstí snadno rozpoznat a dnes si představíme hlavní příznaky.

Časovaná bomba HIV viru tiká v Česku. Nákaza se šíří i mezi heterosexuály. Příznaky nejdřív nemusíte poznat • Nemoc, kterou zpočátku nerozeznáte od běžné chřipky, ale nakonec vám může způsobit krutou smrt v bolestech. Počty nakažených v Česku (a zejména v Praze) stále rostou. Otázka je, jak moc rychle. Kdy se tento trend konečně zastaví?

Předávkování vitamínem A může mít fatální následky. V ohrožení jsou hlavně kosti • V oblasti zdravého stravování platí víc než kdekoli jinde, že všeho moc škodí. Příkladem může být nadměrná konzumace a následné předávkování vitamínem A. Ten sice potřebujeme ke správnému fungování našeho těla, ale podle vědců ve velkém množství hodně škodí.

Předávkování vitamínem A může mít fatální následky.

Paměť potřebuje každodenní trénink • Všichni si přejeme zůstat co nejdéle mladí nejen fyzicky, ale také duševně. Důležitou roli v našem životě hraje paměť. Díky dobré paměti si snadněji osvojujeme nové informace, déle uchováme ty, které jsme už nabyli, a budeme si lépe vybavovat ty, které v dané chvíli potřebujeme.

Lidský mozek.

Bolest kloubů nemusíte léčit jen syntetickými látkami. Existují i alternativní způsoby • Bolavé klouby trápí drtivou většinu seniorů, nevyhýbají se však ani mladším ročníkům. A zdravotníci často varují, že kvůli stále se snižující fyzické aktivitě dětí a mladých bude v budoucnu hůř. Prevencí kloubových onemocnění je zejména správná životospráva – udržování si zdravé váhy a vhodný pohyb. Pokud vás i tak tyto obtíže dostihnou, nemusíte se pro úlevu obracet jen na syntetické prostředky. Bolavým kloubům dlouhodobě pomůže i voda obohacená o molekulární vodík, kryoterapie nebo třeba jóga.

Vánoce s léky a alkoholem? Raději to nezkoušejte, koledujete si o vážné následky • Také patříte k těm ,,šťastným“, kteří na vánoční svátky onemocněli, a lékař jim předepsal antibiotika? Znamená to pro vás strávit Vánoce na suchu bez kapky alkoholu, nebo si můžete přece jen nějakou tu skleničku dopřát? Pro některé z vás máme možná dobrou zprávu.

Horko lépe zvládnete s vhodným oblečením i úpravou jídelníčku • Teploty v těchto dnech atakují třicítku, což už představuje zvýšenou zátěž pro organismus. Problémy mohou pociťovat zejména oslabení jedinci, ale občas se nevyhýbají ani zcela zdravým lidem. Co dělat, abychom se v horkých letních dnech cítili stále skvěle?

Nástup demence může ovlivnit kvalita jídelníčku. Některé potraviny raději úplně vynechte • Nesprávný výběr potravin a životospráva mohou zásadně ovlivnit kvalitu života. Anglickým vědcům se v rozsáhlé studii podařilo prokázat, že obezita vede k úbytku šedé kůry mozkové a může se podílet i na rozvoji demence a Alzheimerovy choroby. Které potraviny tedy vybírat pro správné fungování mozku a celého organismu? A čeho se naopak vyvarovat?

Jahody jako elixír mládí, ochrana před nemocemi a skvělá pochoutka • Nastává doba dozrávání jahod. Matka příroda si dala záležet, když vymýšlela jejich podobu. Neotřelý design v kombinaci s osvěžující chutí láká v letním období i ty, kteří jinak ovoci příliš neholdují. Pravidelná konzumace těchto plodů má navíc i řadu blahodárných účinků na naše zdraví a krásu. Pojďme si je představit.

Zázračná jarní cibulka. Chrání před chorobami a v kuchyni má široké využití • Jarní cibulka je považována za královnu kuchyně. Je to vlastně mladá cibule, která je sbírána ještě předtím, než zcela dozraje. Neplatí u ní, že pokud ji sklidíme dříve, bude nevhodná ke konzumaci. Je tomu totiž přesně naopak.