Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme

MagazínTereza Běhalová22. října 20213 minuty čtení

Foto: Unsplash

Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.

Není náhoda, že nejčastěji nakupované druhy zboží jsou často rozprostřené po celé ploše supermarketu. Zatímco u vchodu vás uvítá nabídka ovoce a zeleniny, pro mléko musíte dojít až na druhý konec prodejní plochy. A pečivo pak najdete schované třeba až před pokladnami. Proč? Během procházení obchodem je na zákazníky nastražena spousta dalších lákadel, kterým je těžké odolat. Často se pak stane, že i když jste původně šli jen pro jednu konkrétní věc, v nákupním košíku máte spoustu dalších položek. A protože po čase si všichni stálí zákazníci na uspořádání regálů zvyknou, v pravidelných cyklech dochází v každé prodejně k přeskupení.

Obchodníci chtějí, abyste v supermarketu strávili co nejvíce času. I z tohoto důvodu nejsou prakticky v žádném supermarketu okna, která by propouštěla denní světlo. Stabilní světelné podmínky v kombinaci s pečlivě zvolenou hudbou vytvářejí příjemné prostředí, ze kterého se nikomu nechce odejít. Proč by to dělal, když je všude hromada pečlivě vyskládaných výrobků, s krásnými barevnými etiketami, čerstvě vypadající potraviny a lákavé slevy. To všechno dohromady způsobuje vyplavování hormonu štěstí dopaminu. My jako zákazníci se tak cítíme spokojeně a rádi se vracíme.

Abyste v supermarketu doopravdy ušetřili, musíte si vždy vybrat cenově výhodnější balení. Cena přepočtená na množstevní jednotku je sice u potravin napsaná, ovšem tak malým písmem, že se častěji necháme zlákat akční slevou. Například 150 gramů jogurtu v akci za 9,90 Kč stojí ve skutečnosti více, než půlkilové balení identického výrobku za 25 Kč. Samozřejmě, že roli zde hraje i cena obalového materiálu, ale to nemusí být vždy pravidlem. Někdy je to totiž přesně naopak – velké rodinné balení může být mnohem dražší než čtyři kusy menšího.

Aby nás obchodníci do supermarketu přilákali, často opakují slevové akce na stále stejné druhy zboží. Dobře vědí, že kromě akčního pracího prášku a instantní kávy nakoupíme i něco navíc. Skvělým způsobem, jak si své klienty zavázat, jsou i tzv. body za nákup. Nejenže díky nim obchodníci přesně vědí, co nejčastěji nakupujete, ale ještě mají jistotu, že k nim budete chodit pravidelně.

Samostatnou kapitolou je pak umístění samotného zboží v regálech. To nejdražší (nebo nejvýnosnější pro obchodníka) bývá nejčastěji umístěno v úrovni očí, zatímco levnější se častěji skrývá úplně dole. Nástraha v podobě čokolád, bonbonů a nejrůznějších snacků pak číhá na samém konci supermarketu u pokladen, kde po nich při čekání ve frontě na placení sáhne čas od času úplně každý.

Zdroj: https://www.buzzfeed.com/josieayre1/supermarket-psychology, https://thewest.com.au/lifestyle/health-wellbeing/psychological-tricks-supermarkets-use-to-make-you-spend-more-ng-b88737696z, https://www.irishtimes.com/news/consumer/twenty-two-ways-supermarkets-trick-you-into-spending-more-money-1.4393323

Nepřehlédněte

Recept na štěstí je jednoduchý. Vědci ho shrnuli do čtyř bodů • Snad každý člověk si přeje být v životě šťastný, i když ne každému se to daří. Podle odborníků Kalifornské univerzity přitom recept na štěstí není zase tak složitý. Na celou problematiku se podívali z vědeckého hlediska a závěry své práce shrnuli do čtveřice jednoduchých bodů.

Duše potřebuje každodenní péči. Zásady psychohygieny mnoho lidí zanedbává • Více než 21 milionů obyvatel USA podle výzkumů trpí depresemi nebo dlouho přetrvávající špatnou náladou. Není pochyb, že i v našich končinách bude toto číslo vysoké. Mnozí si přitom cestu k životní radosti a vyrovnanosti zcela zbytečně uzavírají nesprávnými návyky. Co tedy dělat, abychom měli dostatek energie a cítili se šťastní?

Samomluva může být příznak duševní choroby • Snad každý člověk si čas od času mluví sám pro sebe. Říkat nahlas své myšlenky, aniž by byl v okolí někdo jiný, je podle psychologů do určité míry zcela normální. Pokud je ale samomluva častá, může jít o příznak závažné psychické poruchy.

Samomluva může být známkou vážné nemoci.

Životního partnera poznáte podle chování. Na některé lidi si dávejte pozor • Jak poznat životního partnera, se kterým zestárnete? Kdyby na to existoval jednoznačný návod – to by bylo na světě dobře! Ale bohužel nic takového nemáme, a tak nezbývá, než se spolehnout na vlastní instinkt a také na generacemi prověřené zkušenosti.

Vyrovnat se s rozchodem bývá obtížné. Řešení naštěstí existuje • Rozchod nebo rozpad manželství bývají náročnou životní zkouškou. O to víc, pokud jste ztrátě partnera nebo partnerky chtěli za každou předejít, ale všechny vaše snahy byly marné. Jak zvládnout situaci, která vás v příštích týdnech a měsících čeká? Tady je několik tipů.

Co všechno o člověku prozradí jeho vlastní nepořádek • Nepořádek má mnoho podob. Známe to všichni. Tady rozložené časopisy, o kousek dál počmárané papírky s „důležitými“ poznámkami, mezi nimi hrnky od kávy. Přes židli pak pohozené oblečení, v knihovně roky nečtené knihy a půda plná starého harampádí. Každý máme ten svůj uklízecí nešvar. Víte ale, co můžete ze svého nepořádku vyčíst?

Nepořádek jako zrcadlo naši mysli.

Zažeňte špatnou náladu. I v karanténě můžete prožívat štěstí • Pandemie koronaviru opět zahnala většinu lidí do domácí izolace. Současná situace představuje velký nápor na psychiku. Není přitom výjimkou, že se s ní těžce vyrovnávají i jinak odolní jedinci. Co dělat, abyste se doma nezbláznili?

Potlačovaný vztek poznáte snadno. Zakročte včas a vyhněte se fatálním následkům • Více než když jindy jsme vystaveni enormnímu tlaku. Světová pandemie, rozdělená společnost a nastupující ekonomická krize způsobují rozvrat dosavadního společenského života. A když se k tomu nyní přidává ještě nevlídné zimní počasí a nedostatek slunečního světla, máme ty nejlepší předpoklady prožívat návaly vzteku. Jenomže ne všichni se s nimi vyrovnávají stejně.

Sny o pavoucích: Symbolika, lidové pověry, snáře a moderní psychologie • Sny jsou fascinující okna do naší podvědomé mysli, která nám často představují různé obrazy, situace a bytosti. Jedním z neobvyklých a mnohdy děsivých snových symbolů jsou pavouci. Ti dokážou vyvolat šok, odpor nebo dokonce strach, a tak není divu, že mnoho lidí se zajímá o to, co tyto sny mohou znamenat.

Jeden druh snů značí dobré duševní zdraví a vyrovnanost • Lidské sny patří stále mezi vědou ne zcela probádané oblasti. Nevíme přesně, proč vlastně v noci sníme. Podle některých se jedná o výsledek náhodné činnosti neuronů, jiní sny považují za okno do našeho podvědomí a přisuzují jim velký význam.

Zdánlivě banální slova, která mohou rozbít manželství • Odborníci na vztahy se shodují, že pro spokojené soužití dvou lidí je základním předpokladem dobrá komunikace. Pokud vám na vztahu záleží, měli byste se snažit pozitivně rozvíjet konverzaci a zároveň se vyhnout několika velmi toxickým slovům.

Jeden zaměstnanec s depresí ubere firmě 32 pracovních dní. Jak pečovat o duševní zdraví svých zaměstnanců? • Na 10. října připadá Světový den duševního zdraví. Tomu dle odborníků svědčí práce, na druhou stranu však samo zaměstnání nebo pracovní prostředí může k psychickým problémům napomáhat. Světová zdravotnická organizace odhaduje, že například depresí trpí celosvětově až 300 milionů lidí, kvůli čemuž přichází světová ekonomika každý rok o 1 bilion dolarů. Jak mohou zaměstnavatelé pomoci ke zlepšení či udržení duševního zdraví svých pracovníků?

S dárky pro děti to nepřehánějte. Můžete jim zkazit celý život, varuje psycholog • Blíží se Vánoce a snad každý rodič touží dopřát svým potomkům jen to nejlepší. Děti tak často pod stromečkem nachází tolik dárků, že často ani nevědí, co s nimi. Psychologové ovšem varují, že je to velká chyba.

Příliš dárků může dětem zkazit život, varuje psycholog.

K čemu slouží žlábek mezi nosem a ústy na lidské tváři • Přemýšleli jste někdy, odkud se vzal kožní žlábek mezi horním rtem a nosem? A jakou vlastně plní funkci? Těmito zapeklitými otázkami se lidstvo zabývalo odjakživa a vznikla díky tomu i řada nejrůznějších poetických vysvětlení. Spolehlivou odpověď přinesli vědci až v minulém století.

Emocionální upíři zpočátku vypadají jako příjemní lidé. Naučte se je odhalit • Udržovat vztahy s druhými lidmi patří mezi nejzákladnější lidské potřeby. Vědci potvrzují, že kvalitní sociální vazby utužují zdraví, prodlužují život a jsme díky nim celkově šťastnější. Problém ale nastává, když se ve vašem okolí objeví jeden nebo více tzv. emocionálních upírů.

IKEA bude mít pobočku na Václavském náměstí. Otevírá už ve čtvrtek • Společnost IKEA otevírá ve čtvrtek 20. září první pop-up studio v Česku. Nachází se v centru Prahy na adrese Václavské náměstí 16 a ponese jméno IKEA Point. IKEA se chce novým konceptem obchodu přiblížit svým zákazníkům a nabídnout jim prostor plný inspirace, pohodlné plánovací studio i oblíbenou kavárnu jako místo pro setkávání s přáteli i pořádání různých aktivit pro zákazníky. Podle zástupců společnosti vznikl IKEA Point jako dočasný prostor, kterým si chtějí otestovat nový koncept menších prostor v centru měst. „Obchodní domy budou stále v srdci IKEA a vždy budou místem, kam zákazníci přijdou načerpat inspiraci, prohlédnout si celý náš sortiment, vyzkoušet si ho a nakoupit vybavení do domácnosti. Chceme být ale našim zákazníkům blíž a setkávat se s nimi na více místech. Jedním z nich je právě IKEA Point na Václavském náměstí,“ vysvětluje Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, jak nový koncept zapadá do strategie IKEA. [gallery size="full" columns="1" ids="12807"] IKEA Point poskytne zákazníkům téměř 800 m² inspirace zaměřené na sortiment obývacích pokojů, který bude doplněný o aktuální limitované kolekce. Zákazníci zde mohou s pomocí odborníků z řad IKEA pohodlně plánovat své kuchyně, šatní a úložné systémy a obývací stěny. Kromě plánování bydlení a inspirace je jim k dispozici i příjemná kavárna v prvním patře IKEA Point. [gallery size="full" columns="1" ids="12813"] Design IKEA Point je pojatý v minimalistickém skandinávském duchu. Zákazníci zde najdou novinky v sortimentu, limitované kolekce i ikonické produkty, které však v prostředí pop-upu vystupují v novém světle.  V plánovacím studiu jsou veškeré vzorky materiálů v různých barevných kombinacích včetně podpůrných výrobků, jako jsou dvířka, zásuvky nebo úchytky. Zákazníci si můžou vytvořit vlastní koláž produktů a lépe si tak představit a naplánovat celkový vzhled interiéru. [gallery size="full" columns="1" ids="12812"] Pop-up je součástí globální strategie IKEA, která tento koncept testuje v několika zemích. „Pop-up je už dle názvu dočasný projekt a z naší zkušenosti z jiných zemí a průběžných výsledků víme, že podobný formát je mezi zákazníky ve světě velmi oblíbený. Budou nás velmi zajímat reakce zákazníků. Na základě výsledků projekt v průběhu roku vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké budou naše další kroky,“ uvádí lídr projektu Peter Tichý. Investice do inspirace v centru města činila 17 milionů korun. Pracovní místo zde najde 30 zaměstnanců, kteří budou zákazníkům k dispozici každý den od 9 do 21 hodin.

Novoroční předsevzetí chytře a s rozmyslem. Jak to udělat, abyste v příštím roce byli skutečně lepší • Nový rok se blíží a s ním i čas bilancování, ale i plánování věcí budoucích. Pokud nechcete, aby vaše novoroční předsevzetí opět skončilo jen ve fázi ušlechtilých představ, zkuste na to jít tentokrát chytřeji.

Jak bojovat s únavou a vyčerpaností ze života? Zkuste tyto jednoduché hacky • V dnešní uspěchané době mnoho z nás bojuje s únavou, otráveností a pochybováním o smyslu života. Tyto pocity mohou být vyvolány mnoha různými faktory a negativně ovlivňují naši každodenní realitu. I když je někdy těžké najít řešení, existuje několik doporučení, která mohou pomoct.

Sebevraždy podle profesí. Kdo chce ukončit život nejčastěji? • Lidé vykonávající určité profese mohou být více ohroženi rizikem případné sebevraždy. Ukázala to analýza, kterou si nechala vypracovat americká vláda kvůli vzrůstajícímu počtu sebevražd v zemi.

Nízké sebevědomí je řešitelný problém. Musíte ale udělat první krok • „Nestojím za nic, vypadám příšerně, nic se mi nedaří, nikoho nezajímám. Proč vlastně na tomhle světě jsem?“ To je jen malý výčet myšlenek, které nosí v hlavě lidé s nízkým sebevědomím. O problému se mluví méně, než by bylo potřeba. Přitom by svět mohl být mnohem lepší místo, kdybychom s tím všichni začali něco dělat.

Nízké sebevědomí může být příčinou úzkostí a deprese