jízda historickou tramvají

Nepřehlédněte

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

Milan Rastislav Štefánik. Spoluzakládal republiku, zemřel strašlivou smrtí • Patřil mezi skupinku mužů, bez nichž by samostatná Československá republika nevznikla. Jeho život ale předčasně ukončila letecká tragédie. Šlo o náhodu, nebo úmysl? Milan Rastislav Štefánik (* 21. července 1880), rodák z vesnice Košariská na západním Slovensku. Astronom, vojenský letec a brigádní generál ozbrojených složek Francouzské republiky. Muž, bez něhož by samostatné Československo možná ani nevzniklo. Věděli jste, že i Štefánik působil v našem hlavním městě? Když ke konci 19. století maturuje na sarvašském lyceu s vyznamenáním, je rozhodnutý pro studium v Praze na technické univerzitě, obor stavební inženýrství. Na školu je přijat a posléze začíná jeho působení v metropoli Českého království. Školu ale nedokončuje, jelikož ho zaujala astronomie. Ta se toho času vyučuje na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde jako řádný profesor působil Tomáš Garrigue Masaryk. Zde se nechává Štefánik zapsat a stává se stoupencem Masarykovy myšlenky. Detvan a láska k národu V Praze působí v době jeho studia slovenský spolek Detvan, který velkou měrou přispívá k rozvoji národního povědomí pražských slovenských studentů. Na začátku nového století je zvolen za předsedu tohoto spolku. Společně s Vavro Šrobárem a dalšími se snaží informovat českou společnost o Slovensku a pomaďaršťování slovenského etnika. Zde začíná Štefánik svou redaktorskou činnost, díky které myšlenka česko-slovenské vzájemnosti nadále nabírá na popularitě v české společnosti. [gallery size="full" columns="1" link="none" ids="13567"] Astronom Největším Štefánikovým snem je však Paříž a kariéra vědce v oboru astronomie. V roce 1904 proto odchází z Prahy a v Paříži se zařazuje jako vědecký pracovník. Ze začátku ho trápí existenční problémy, ale vše se díky pomoci přátel a vlastnímu úsilí brzy zlepšuje. V jeho nejúspěšnějším roce 1906 vydává hned 7 vědeckých prací a jeho renomé začíná stoupat. Příchod války Příchodem války je Štefánik nucen respektovat tento stav a nastoupit na frontu. Kvůli svému zdravotnímu stavu to však není možné hned. Nejprve tedy nastupuje na vojenskou leteckou školu, kde získává diplom pilota a hodnost desátníka. Poté je vyslán na západní frontu. Bojuje s nasazením pro věc, ví totiž, že tato válka může být příležitostí k osamostatnění Slováků a Čechů. Nějaký čas bojuje i na srbské frontě. Organizátor Československé národní rady Po návratu do Paříže v druhé polovině války se seznamuje s vícero vlivnými osobnostmi francouzské politiky a naprosto se ztotožňuje s myšlenkami Masaryka a Beneše. Díky konexím jim domlouvá schůzky s francouzskými politiky, kteří mohou pomoci uspíšit vznik samostatného států Čechů a Slováků. On sám se zasloužil především o vytvoření zárodků československého vojska a o působení československých odbojových organizací. Udržuje diplomatické styky napříč politickým spektrem tehdejší Evropy. [gallery size="full" columns="1" link="none" ids="13566"] Atentát? Po válce se má stát ministrem ozbrojených sil, avšak 4. května 1919 při svém návratu do již samostatného Československa umírá při tragické nehodě svého letadla v obci Ivanka pri Dunaji u Bratislavy. Dodnes se spekuluje, zda to nebyla ze strany československých elit záměrná likvidace. Podle jiných teorií se měl stát obětí střetu francouzských a italských geopolitických zájmů ve střední Evropě. Nepřímým důkazem atentátu má být údajně pitevní zpráva, průběh nehody i fakt, že svědecké výpovědi z místa tragédie byly vyšetřujícími orgány ignorovány. Velmi pravděpodobným důvodem nehody byl nešťastný omyl obsluhy protiletadlové obrany. Tato verze popisuje sestřelení letadla vlastní protivzdušnou obranou, neboť Československo bylo tou dobou ve válečném stavu s Maďarskem a letadlo se Štefánikem na palubě bylo označeno italskou trikolórou, jež je identická s maďarskou.

Ze Štefánikova letadla zůstaly jen trosky.

Změny v MHD v září: Nové zastávky, ale i škrtání spojů • Od 1. září čekají Prahu drobné změny ve vedení autobusových linek. Někde dojde k posílení provozu, u jiných linek naopak k rušení spojů. Jsou zřízeny další zastávky a některé současné se nově objeví v režimu na znamení.

Po Praze jezdí další speciální tramvaj. Tentokrát „kulturní“ • Do pražských ulic dnes vyjela speciální „kulturní tramvaj“. Po celý tento rok v ní cestující najdou tipy na zajímavé kulturní akce. Zároveň kulturu sama do ulice přiveze. Příležitostně totiž poslouží jako pojízdné pódium.

Otevřeno. Vchod do stanice metra Karlovo náměstí září novotou • Po více než deseti měsících prací dnes Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) otevřel pro veřejnost zmodernizovaný vestibul a eskalátory ve stanici Karlovo náměstí na lince metra B. Projekt se podařilo uspíšit a díky 24 hodinovému režimu prací mohou cestující výstup směr Karlovo náměstí využívat od dnešní 11. hodiny, o týden dříve, než byl původní plán.

3. 6. 1890: Úprava Josefského náměstí a elektrické osvětlení na venkově • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících • Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

6. 10. 1889: Křivé obvinění, zastřelené dítě a nástěnný kalendář na příští rok • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu • Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Prázdninový provoz MHD: Některé tramvajové linky vůbec nepojedou • Každý rok cestuje o letních prázdninách pražskou hromadnou dopravou méně cestujících. Řada Pražanů je na dovolených, žáci a studenti na prázdninách a tento počet cestujících zdaleka nedorovná rostoucí počet turistů, kteří do hlavního města přijíždějí. Téměř jedinou možnost, jak si vzít volno, má i skupina několika tisíc řidičů metra, tramvají i autobusů. Právě z těchto důvodů jsou prázdniny obdobím, kdy dochází k mírnému prodloužení intervalů na většině linek PID a současně probíhá větší množství rekonstrukcí komunikační i kolejové sítě. Díky letnímu omezení bude možné naopak posílit dopravu například v předvánočním období, kdy je naopak poptávka po cestování z celého roku nejvyšší. Úpravy v jízdních řádech o letošních prázdninách jsou takřka shodné s těmi, které proběhly v loňském roce. K prodloužení intervalů dochází zejména v období přepravních špiček pracovních dnů, kdy je patrný největší pokles poptávky. Metro Na všech linkách dojde v pracovní dny k prodloužení intervalů o 1–2 minuty. Počátkem července (od 5. 7. do 8. 7.) bude uzavřen na lince C úsek mezi stanicemi Kačerov a Pražského povstání. Bude zavedena náhradní autobusová doprava XC a posíleny budou autobusové linky 135 (interval) a 196 (kloubové vozy). O víkendu 21. 7. – 22. 7. bude na lince A uzavřena obousměrně stanice Muzeum. Tramvaje Po dobu prázdnin nebudou vůbec v provozu doplňkové linky 4, 13 a 21. Na páteřních linkách 9, 16, 17 a 22 bude ve špičkách pracovních dnů prodloužen interval ze 4 na 5 minut, kolem poledne pak z 5 na 6 minut. U ostatních linek dojde k úpravě intervalů ve špičkách pracovních dnů z 8 na 10 minut a kolem poledne z 10 na 12 minut. Provoz tramvají ovlivní v létě také několik výluk, které chystá Dopravní podnik hl. m. Prahy: Palmovka – Kobylisy (2. 1. – listopad 2018), Vinohradská ulice: Želivského – Muzeum – I. P. Pavlova (1. 7. – podzim 2018, dle jednotlivých etap). Autobusy K úpravě jízdních řádů na prázdninový provoz dojde na většině městských autobusových linek . U páteřních linek se v ranní špičce pracovních dnů prodlouží interval z 6 na 7,5 minuty, odpoledne ze 7,5 na 10 minut. Na lince 236 bude na letní prázdniny posílen provoz v pracovní dny odpoledne mezi Bohnicemi a Zoologickou zahradou sezónními vloženými spoji. Na lince 168 bude v úseku Nové Butovice – Nemocnice na Homolce prodloužen interval v přepravních špičkách pracovního dne z 15 minut na 30 minut. O letních prázdninách nebudou v provozu školní spoje ani autobusové linky 343, 451 a 465 (školní linka 305 bude trvale zrušena od 30. 6. 2018). Školní linky vyjedou opět až 3. září. I autobusů se bude týkat zvýšený počet uzavírek a výluk, jak na území Prahy tak Středočeského kraje. Nejzásadnější letní omezení bude v Praze v ulici Českobrodská mezi Újezdem nad Lesy a Běchovicemi. Vlaky Vlakové linky v rámci PID pojedou o letních prázdninách podle platných jízdních řádů, prázdninová omezení se jich netýkají (jen v ojedinělých případech je zrušen školní spoj).

Rok 2020? Lidstvo už zažilo mnohem horší časy. Umíraly desítky miliónů lidí • Na uplynulý rok 2020 zřejmě nikdo z nás nezapomene. Svět se doslova ze dne na den změnil a pro mnohé bohužel k horšímu. Při příchodu nového roku si tentokrát všichni navzájem přáli, aby ten příští byl už konečně lepší a normálnější. Ale objektivně vzato si lidstvo zatím naštěstí nežije zase tak špatně. V nepříliš vzdálených dějinách totiž byly i horší etapy.

7. 8. 1889: Dluhy v hostincích, upozornění pro pejskaře a zabavené doutníky • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

8. 7. 1890: Špatná sklizeň ovoce, nehoda na železnici a prudký liják • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Unikátní bunkr Folimanka se o víkendu opět otevírá pro veřejnost • Nejen milovníci historie se mohou v sobotu 14. září 2019 opět vydat na prohlídku jednoho z největších krytů civilní ochrany na území hlavního města. Unikátní prostory si můžete prohlédnout od 9 do 15 hodin.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

Dopravním ředitelem DPP zůstává i nadále Ladislav Urbánek • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na svém červencovém zasedání potvrdilo k 18. srpnu 2020 Ladislava Urbánka ve funkci místopředsedy představenstva a dopravního ředitele DPP.

Nová tramvajová trať propojí Kobylisy a Bohnice • Pražská tramvajová síť se rozroste o více než 3 kilometry. Radní schválili záměr výstavby nového úseku Kobylisy – Bohnice, který propojí konečnou stanici připravované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stanicí metra Kobylisy na lince C. Po zprovoznění nabídne obyvatelům Bohnic např. přímé spojení tramvají na Palmovku k Úřadu městské části Praha 8 či do Libně. Novou trať postaví Dopravní podnik hl. m. Prahy (Dopravní podnik hl. m. Prahy). Výběr projektanta proběhne na začátku příštího roku na ni vybere projektanta.

13. 11. 1868: Sotva mladíka propustili z káznice, už zase páchá neplechy • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

U Nehvizd vyroste terminál vysokorychlostní železnice • Správa železnic představila vítězný návrh podoby terminálu vysokorychlostní železnice, který by v budoucnu měl vyrůst u Nehvizd za Prahou. Do soutěže se zapojilo 21 českých i zahraničních architektonických kanceláří. Porota nakonec vybrala práci autorské dvojice Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

15. 4. 1868: Mladíka otrávil jed, který si koupil v obchodě • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Krádež mazanců Velkonoční nehoda stíhla v noci na neděli malostranského pekaře p. R. Pekl po celou noc, jak obyčejně mazance, by jimi kupce své darem podělil. Že živnost jeho těší se odbytu rozsáhlému, napekl jich pro zákazníky své množství veleznačné, a nechal je, jak zvykem to bývá ve vchodní síni vystydnouti. Leč ještě snad mazance ani dobře nevystydly, když jakýs nedočkavý a dosud neznámý „kunt“ nedbaje že si prsty popálí, mazance šťastně všecky odtud odklidil. – Národní listy, 15. 4. 1868 Svatokrádež Kostel sv. Jakuba zvláštní těší se pozornosti dlouhoprsťákův. Nedávno ukraden tam zvonek od sakrystie, o vzkříšení však udála se tam nová krádež. Přepona na lavici mezi hlavní lodí presbyteří se nacházející, byla o samé slavnosti vzkříšení neznámým pachatelem ukradena. – Národní listy, 15. 4. 1868 [related-post id="9412"] Otrávení 27 let starý dělník Jaromír R. na Smíchově, vraceje se s týdenní skromnou svou mzdou z továrny, koupil si na Malé straně za 18 kr. kyseliny sirkové, kterouž všecku ihned vypil. Křečmi přemožen sklesl k zemi a dopraven, jsa ještě živ, do nemocnice, kdež na jeho uzdravení se pochybuje. Po vlastním seznání učinil zoufalec krok ten pro nesváry domácí. – Národní listy, 15. 4. 1868 Nepovedená slavnost Národní slavnost »SIamník« každoročně v Bubenči odbývaná, za včerejšího deštivého počasí se úplně zmařila. Slavnost tato, k níž tisíce obecenstva do rozkošných bubenečských sadů se scházejí, se tudiž praslabé návštěvy dočkala, ač již předvčírem v tamějších oborách u lučinách rozličné přípravy k uvítání a obveselení účastníků se dály. Tak na jedné louce bylo zřízeno několik besídek k pohoštění příchozích. Jinde opět bylo vztýčeno loubí, jež bylo samými zajíci ověšeno a ušáky těmito měl býti odměněn nejlepší střelec do terče. Všechny tyto přípravy včerejším nepříznivým počasím přišly na zmar. Ve Stromovce taktéž bylo vše uchystáno ku přijetí hostů pod širým nebem, z nichž ovšem z Prahy ani jeden se nedostavil. Hudební vojenská kapela pěšího pluku arciknížete Karla, jež za včerejšího odpůldne svou hrou hosti baviti měla, se ani nedostavila. Deštivé toto počasí v přispěje též nemálo ku zkažení dnešní národní slavnosti »Fidlovačky« v Nůslích, kde blátivá půda na lukách a rozmoklé cesty nebudou podporovati kratochvíle sešlého se obecenstva, byť i počasí samo příznivější bylo než včerejšího dne. – Pražský denník, 15. 4. 1868

Žena vypila žíravinu a doufala, že z tohoto světa odejde.

7. 3. 1890: Dobročinný zloděj, koňské dostihy a náhlé úmrtí na Letné • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.