Oválná okna v letadle mají svůj důvod

26. srpna 2020 ∙ 17:43
Ivana Kratochvílová
Foto: Unsplash.com

Ať už cestujete letadlem často, nebo spíš jen příležitostně, určitě už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jsou všechna okénka v kabině oválná. Nejedná se o žádný výstřelek designerů. Hranatá okna by totiž mohla způsobit katastrofu.

Když se v polovině 20. století začaly hojně rozšiřovat komerční linky, stroje musely začít létat ve vysokých nadmořských výškách, kde je řidší vzduch. Díky tomu se snížil odpor a tím pádem i spotřeba paliva. Kromě toho jsou lety ve vyšších hladinách plynulejší a pro pasažéry příjemnější.

Výrobci letadel se však museli novým podmínkách přizpůsobit – mj. třeba natlakovat kabinu, aby lidé na palubě mohli bezpečně dýchat. A změnil se i celkový tvar letadel. Na jednu věc ale inženýři tak trochu zapomněli.

Havárie kvůli hranatým oknům

V 50. letech došlo k haváriím tří amerických letounů De Havilland Comet. Trupy strojů se při neštěstí roztrhaly na kusy. O život přišly desítky lidí. Vyšetřování ukázalo, že příčinou byla čtvercová okna.

Ve vysoké nadmořské výšce dochází k mírnému rozdílu mezi atmosférickým tlakem a tlakem v letadle. Kabina se kvůli tomu během letu mírně roztahuje a na materiál tak vzniká nápor. Nejsilnější je přitom právě v oblasti okenních rámů. Když tlak u čtvercových oken přesáhne určitou míru, může materiál prasknout a způsobit katastrofu.

Inženýři proto museli přijít s řešením. Na základě mnoha pokusů a měření se ukázalo, že právě oválná okna jsou nejbezpečnější, protože tlak v jejich okolí se rozprostírá rovnoměrně.

Proč některá sedadla nemají okénko

Pokud létáte často, určitě jste si všimli, že rozmístění sedadel vůbec neodpovídá okénkům. Zatímco počet sedadel v letadle si určuje letecká společnost, která chce logicky v jednom stroji přepravit co nejvíce zákazníků, počet oken je pevně stanoven konstruktérem. Tudíž se často stává, že ne každý pasažér se může kochat krásným výhledem.

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry

Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje mají pokrýt inflaci, ale i zvýšené náklady na MHD a její rostoucí kvalitu. V tiskové zprávě to uvedl pražský magistrát s tím, že výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Jednorázová jízdenka na 30 minut […]

Souprava pražského metra

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá

S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách. Pražské metro jezdí od 19. dubna podle stejného grafikonu jako na konci letošního února, tj. před zavedením lockdownu a omezením pohybu mezi okresy. Intervaly v ranních špičkách na lince A jsou zkráceny na 180 sekund, na lince B na 160 sekund a na lince C na 130 sekund. Minulý týden […]

Odběrové místo na Mariánském náměstí provádí PCR testy ze slin

Na Mariánském náměstí v Praze 1 bylo otevřeno nové odběrové místo. Testovat se zde mohou lidé jak pomocí antigenní metody, tak i formou PCR testu neinvazivní metodou odběrem vzorku ze slin. Provoz centra zajišťuje Městská poliklinika Praha ve spolupráci s Českým červeným křížem. „Otevřením dalšího odběrového centra hlavní město Praha reaguje na vývoj epidemické situace, která v České republice stále není příznivá. Virová nálož v populaci je stále vysoká a […]

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek

Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce. Mezi plánovanými stavbami je letos například nosná konstrukce propustku na vltavské pravobřežní cyklostezce A2 k překonání Ohrobeckého potoka nebo na bezbariérové propojení ulic na Klárově pod Mánesovým mostem. Dílčí opravy, prodloužení či rozšíření čeká i cyklostezky Satalice–Vinoř nebo Staroklánovická. […]

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů

Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení. Vítěz zakázky by měl být známý letos na podzim. Dodání prvního vozidla k otestování na nové infrastruktuře Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) očekává v létě 2022. Zbylá vozidla by […]

X Zavřít