Nebyli jste spokojeni v restauraci? Služby můžete v některých případech reklamovat

8. ledna 2020, 00:05 Tomáš Marný
Foto: Unsplash

Když vám prasknou boty nebo přestane hrát televize, pravděpodobně je budete reklamovat. Co když vám ale v restauraci nechutná jídlo nebo víno, které jste si objednali? Víte, kdy je v pořádku se ozvat, a za co si naopak můžete sami?

Poskytování restauračních služeb je obchodní činnost jako každá jiná a řídí se úplně stejnými pravidly jako kterákoliv jiná služba za úplatu. Vy jste spotřebitel a objednáním pokrmu nebo nápoje uzavíráte s restaurací v podstatě kupní smlouvu. A jako spotřebitel máte právo na to, aby předmět plnění, v tomto případě jídlo nebo nápoj, vám byly dodány v řádné kvalitě, množství a ve sjednaném čase. Kdy tedy takový pokrm nebo nápoj můžete reklamovat?

Máte právo na bezvadné a chutné jídlo

Restaurace odpovídá za kvalitu pokrmu, který vám bude servírován. Je-li v jídelním lístku uvedeno složení, pak by mu měl pokrm plně odpovídat, pokud jste dopředu nebyli informováni o nějaké odlišnosti a neodsouhlasili jste ji. Typicky třeba pokud je určitý druh masa vyprodán a číšník vám nabídne jiné. Objednáním takového pokrmu ztrácíte nárok reklamovat pokrm z důvodu použití takové jiné suroviny.

Foto: Unsplash

Co naopak reklamovat můžete je případ, kdy se s číšníkem dohodnete na určité úpravě pokrmu a pokrm takto, po jeho odsouhlasení, upravený není. Příkladem může být propečení steaku. Zde restaurace ručí za to, že takový pokrm bude odpovídat obecné povaze a zvyklostem. Objednáte-li si tedy steak rare, tedy téměř syrový, a dostanete místo něj zcela propečený hnědý podpatek od boty, je reklamace plně na místě a restaurace ji musí uznat. V případě zjevné senzorické vady, kdy pokrm zapáchá, je velmi překořeněný nebo velmi slaný, máte nárok na reklamaci vždycky.

Stejně tak je to i s množstvím. Dřívější zákon na ochranu spotřebitele vyžadoval, aby na jídelním lístku byla vždy uvedena váha masa v syrovém stavu. To již dnes požadováno není, ale spotřebitel musí být na vyžádání seznámen s váhou a složením pokrmu. Tedy vyžádáte-li si to, restaurace je povinna vám předložit kalkulaci pokrmu a na přání pokrm převážit.

Je-li jídlo studené a není to způsobeno vaší vinou, kdy jídlo 10 minut po položení na stůl fotíte ze všech možných úhlů, pak máte také plné právo na reklamaci. Každý teplý pokrm totiž v okamžiku musí mít minimálně 60°C. To platí i v případě, kdy vám číšník v době, kdy jste například na WC, bez předchozího upozornění položí jídlo na stůl.

Jak je to s alergeny?

Restaurace mají povinnost, dle nařízení Evropské rady, uvádět u jednotlivých pokrmů seznam konkrétních alergenů. Těch základních je celkem 14 a v restauraci by měly být vyvěšeny, nebo k dispozici u obsluhy. Restaurace má pak konkrétní alergeny uvádět u jednotlivých pokrmů. Obecným konstatováním, že všechna jídla obsahují všech 14 alergenů, uvedeným v zápatí jídelního lístku, se restaurace odpovědnosti nezbavuje.

Zde je třeba předem obsluhu upozornit, že jste na nějakou konkrétní surovinu alergický. Je následně povinností obsluhy vás upozornit, že vámi vybraný pokrm je pro vás nevhodný. Pokud tak obsluha neučiní a objednávku přijde a vy následně zjistíte, že hotový pokrm alergenní látku obsahuje, je na místě okamžitá reklamace a takový pokrm vám musí být vyměněn nebo odúčtován.

Co když vám nechutná víno?

Objednáte-li si lahev vína, máte možnost ji vrátit v případě senzorické vady. Tedy například pokud je ve víně cítit korek, síra, víno je nápadně jiné barvy, obsahuje velké množství sraženin, nebo je zoctovatělé. Na výměnu vína za jiné nemáte nárok v případě, kdy je víno v pořádku a prostě vám jen nechutná. To platí i v případě, kdy vám číšník lahev otevře a nalije vám degustační porci. I v tomto případě máte možnost víno vrátit jen a pouze, pokud není v bezvadné kvalitě. Na váš osobní špatný výběr obchodní zákoník nemyslí.

Foto: Archiv

A co podměrečné pivo?

Množství piva se měří po opadnutí pěny, a pokud pivní sklenice má označení množství ryskou, pak k této rysce má sahat hladina piva. Zde není zákonem daná žádná tolerance a vy máte plné právo na to, abyste dostali čistou a správnou míru. Různé „hladinky“, „šnýtky“, „čochtany“ a podobné „blbiny“, které řada restaurací nabízí, musí mít někde viditelně uvedenou míru, jinak je to porušením zákona na ochranu spotřebitele.

Kuvéry, příplatky, automatické spropitné a jiné „kradné“

Že na každou konzumaci musíte dostat účtenku, je vám asi jasné. Účtenku z EET systému nemusíte dostat v případě, kdy se jedná o take away, tedy prodej s sebou, který není spojen s konzumací na místě a daní se nižší sazbou DPH. Našli jste na účtence položky, které jste si neobjednali? Nejste-li předem seznámeni v jídelním lístku nebo obsluhou, že k vašemu účtu budou připočteny další položky jako kuvér, pečivo a podobně, pak rozhodně není vaší povinností je platit.

Stejně tak se liší názory na automatické započítání spropitného. Dát spropitné je slušnost ale rozhodně ne vaše povinnost. Dle obecného výkladu české obchodní inspekce se jedná o porušení zákona, nicméně v řadě případů se setkáváme s tím, že řada restaurací účtuje automaticky servisní poplatek například u rezervací nad 10 osob. Pokud jste s takovou platbou seznámeni prokazatelně předem a akceptujete ji, pak to asi není nic proti ničemu.

Kam jít, když vás pošlou „do háje“

Určitě nemá smysl dělat v restauraci dramatické scény. Pokud pokrm neodpovídá tomu, co jste si objednali, nebo nedej bože zapáchá, vždy jej ihned reklamujte a v případě neúspěšné reklamace si nechte zavolat nadřízeného pracovníka. Reklamujte ihned, ne když sníte většinu pokrmu. To už vám těžko někdo uvěří, že vám nechutnalo.

Při reklamaci máte vždy nárok na přiměřenou slevu, která je úměrná vadě pokrmu a také můžete požadovat nový pokrm. Nicméně pokud ve zbývající části pokrmu objevíte cizí předmět, kámen, vlas a podobně, pak klidně reklamujte i tu zbylou část, jedná se totiž o skrytou vadu a také potom máte právo na novou porci nebo přiměřenou slevu.

Nelze-li vadu na vašem jídle nahradit, pak máte plné právo od smlouvy odstoupit. V tom případě pravděpodobně odejdete bez placení. Není-li vám takový odchod umožněn, vše si pečlivě zdokumentujte na mobilní telefon, zapište si jména, časy a podejte podnět na Českou obchodní inspekci.

Pohanka prospívá cévám, chrání před rakovinou a neobsahuje lepek. Příprava je velmi snadná

Pohanka je téměř zázračná surovina. Nemá žádný lepek, takže ji můžete konzumovat, i když trpíte celiakií. Funguje také jako účinná prevence proti kornatění cév a tepen. Obsahuje zinek, měď, mangan, selen a především přírodní rutin, který zvyšuje elasticitu cévních stěn. A její příprava navíc není ani trochu náročná. Pohanky jsou jednoleté a vytrvalé byliny s bílými a růžovými květy v hroznech a lichoklasech. Jejich plodem je nažka. Na našem území […]

vydáno před 4 dny
Pohanka

Předávkování vitamínem A může mít fatální následky. V ohrožení jsou hlavně kosti

V oblasti zdravého stravování platí víc než kdekoli jinde, že všeho moc škodí. Příkladem může být nadměrná konzumace a následné předávkování vitamínem A. Ten je sice nezbytný pro správné fungování našeho těla, ale podle vědců může ve velkém množství hodně uškodit. Je obecně známo, že vitamín A chrání zrak a posiluje imunitu. Zároveň prospívá pokožce, snižuje sklony k zánětům, podporuje činnost rozmnožovacího ústrojí, podílí se na procesu specializace buněk v […]

vydáno před 1 týdnem
Předávkování vitamínem A může mít fatální následky.

Čajový sáček vznikl omylem. Měl ušetřit peníze, ale dnes šetří hlavně čas

Čaj v nejrůznějších podobách pijí lidé po celém světě. Někdo s citrónem, někdo s mlékem, někdo k snídani, někdo dopoledne, někdo odpoledne „o páté“, někdo večer před usnutím. Obvykle využíváme onu pohodlnou variantu čajových sáčků, které zalijeme horkou vodou a necháme vylouhovat. Tato nejpoužívanější verze však vznikla víceméně náhodou. V roce 1904 chtěl jistý obchodník Thomas Sullivan z New Yorku ušetřit peníze. Svým zákazníkům dosud zasílal vzorky čaje v kovových krabičkách. To mu ale přišlo drahé […]

vydáno před 2 týdny

Paměť potřebuje každodenní trénink

Všichni si přejeme zůstat co nejdéle mladí nejen fyzicky, ale také duševně. Důležitou roli v našem životě hraje paměť. Díky dobré paměti si snadněji osvojujeme nové informace, déle uchováme ty, které jsme už nabyli, a budeme si lépe vybavovat ty, které v dané chvíli potřebujeme. Jak však paměť trénovat, aby nám dlouho sloužila podle našich představ? Podívejme se na konkrétní způsoby tréninku paměti, které můžete bez problému provádět každý den. Čtení s […]

vydáno před 2 dny
Lidský mozek.

Poloha při spánku může ovlivnit, jaké sny se vám budou zdát

Během spánku nás sny zavádějí do úplně jiného světa, vytvořeného naším podvědomím. Čínští výzkumníci před časem přišli s překvapivým tvrzením o úzkém propojení obsahu snů s polohou, v níž se během snění nacházíme. Studie se zúčastnilo přes 700 dospělých osob. Zjištění výzkumného týmu z univerzity v Hongkongu pod vedením Calvina Kai-Ching Yua ukázaly, že až 40 % z těch, kteří spí na levém boku, zažívá v noci zlé sny a […]

vydáno před 3 dny

Cizinci pašovali do Prahy skoro 100 kg tabáku do vodních dýmek

Ruzynští celníci mají na svém kontě dva další velké úlovky. Minulý víkend zadrželi na letišti dva muže a jednu ženu cizí státní příslušnosti, kteří se snažili ve svých zavazadlech propašovat celkem 94,3 kg tabáku do vodní dýmky. Celníci objevili kontraband při kontrole zavazadel cestujících. Zavazadla 25leté cizinky a 34letého cizince, kteří přicestovali na pravidelné lince Dubaj-Praha, nejprve podrobili kontrole rentgenem. Zájem celníků vzbudilo velké množství podezřelých předmětů v útrobách cestovních […]

vydáno před 4 dny
X Zavřít