Některé ořechy podporují imunitu, jiné chrání před rakovinou

17. srpna 2020 ∙ 05:30
Ivana Kratochvílová
Foto: Unsplash.com

Výživoví poradci již delší dobu doporučují zařadit do jídelníčku ořechy. Jejich pravidelná konzumace v určitém množství nejenže dokáže snížit cholesterol, ale funguje i jako prevence rakoviny a dalších onemocnění.

Prospěšné účinky ořechů na lidské zdraví potvrdilo již několik vědeckých studií. Například 30 gramů vlaškých ořechů denně dokáže snížit hladinu cholesterolu až o 0,3 mmol/l za jediný měsíc.

Kešu oříšky zase dodají tělu železo, které prostřednictvím červených krvinek pomáhá roznášet kyslík. Jeho nedostatek přitom vede k celkové únavě a vyčerpání organismu, ale i ke znatelnému poklesu duševních schopností.

Prospívají i další ořechy

Jiné ořechy dodají tělu tolik potřebné vitamíny a minerály. Například už s pěti pekanovými ořechy denně přijmete šestinu doporučené dávky zinku. Ten je potřeba pro správné fungování bílých krvinek, důležitých stavebních kamenů imunitního systému.

Velice prospěšné jsou lískové oříšky, které obsahují velké množství vitamínu E, chránícího buňky. Srdci prospějí mononenasycenými tuky. A ostatním orgánům vašeho těla jistě přijde vhod bohatá dávka vlákniny, horčíku, vápníku a kyseliny listové.

Ořechy překvapují účinky na lidské zdraví. Foto: Unsplash.com

Pacientům s cukrovkou nejvíce pomohou mandle. Obsahují hodně vlákniny a žádné sacharidy. Kromě toho v sobě ukrývají hořčík. Ten hraje velkou roli při regulaci hladiny cukru v krvi.

Ořechy jako prevence rakoviny

Výzkum vědců z univerzity v Yale potvrdil, že konzumace ořechů nejenže snižuje riziko úmrtí na rakovinu tlustého střeva, ale dokonce i pomáhá lidem, kteří už s touto chorobou boují.

Do studie bylo zahrnuto celkem 826 onkologických pacientů. Ti, kteří konzumovali 30 gramů ořechů denně, měli o 42 % vyšší šanci na úplné uzdravení. Ke zlepšení zdravotního stavu došlo u 57 % pacientů.

Zřejmě nejúčinnější jsou v tomto ohledu para ořechy. Už dva denně poskytnou doporučenou denní dávku selenu, který chrání buňky a snižuje riziko rakoviny močového měchýře nebo prostaty.

Pochopitelně, že samotná konzumace ořechů není samospásná. Jídelníček by měl být pestrý a ruku v ruce s ním by se měly dodržovat i další notoricky známé zásady zdravého životního stylu. Ořechy v přiměřeném množství ale podle všeho mohou být jeho důležitou součástí.

X Zavřít