Mražení potravin má svá pravidla. Některé do mrazáku vůbec nepatří

MagazínTomáš Marný18. března 20203 minuty čtení

Foto: Unsplash.com

Mražené potraviny nám usnadňují život už téměř jedno století. Přesně před 90 lety s nimi přišel přírodovědec Clarence Birdseye z amerického městečka Springfield ve státe Massachusetts. Do té doby se potraviny uchovávaly převážně zavařováním do skla nebo do konzerv, případně sušením. 

Birdseye objevil, že nejlepších výsledků v chuti a kvalitě potravin dosáhne prudkým zmrazením na velmi nízkou teplotu kolem minus 50 stupňů Celsia. Na nápad s uchováním mražených potravin přišel náhodou, když rybařil v Kanadě s domorodými Eskymáky. Ti chytají ryby v extrémně nízký teplotách a takové ryby po vytažení z vody prakticky ihned zmrznou. Clarence Birdseye zjistil, že znovu rozmrazené ryby chutnají skoro tak dobře jako čerstvé a nápad s mraženými potraviny byl na světě.

Postupně začal nabízet mražený hrášek, kukuřici, mrkev nebo špenát i různé druhy ovoce, později přidal ústřice. Novinka ale zákazníky příliš nenadchla. Lidé byli zpočátku vůči mraženým potravinám nedůvěřiví a první Birdseyeova firma zbankrotovala. 

Dařit se mu začalo až ve třicátých letech, kdy na vynálezu mražených potravin konečně zbohatl. Jejich rozšíření významně pomohla i druhá světová válka, kdy bylo v obchodech málo konzerv a lidé tak začali nakupovat právě mražené potraviny.

Opravdovému rozmachu mražených potravin pak v 50. a 60. letech napomohla televize. Lidé začali měnit svůj životní styl a hledali jídlo, které se dá rychle připravit. Své samozřejmě sehrálo i rozšíření mikrovlnné trouby.

Zásady správného mražení

Mražené potraviny si zachovávají dobrou kvalitu po dlouhý čas, jejich uchování a následné zpracování má však přesná pravidla, a pokud je porušíme, můžeme si způsobit závažné zdravotní problémy.

Především platí, že již zakoupené mražené potraviny musíme co nejdříve dostat do domácího mrazáku. Takové potraviny musíme až do jejich použití uchovat při teplotě –18 °C. Již jednou rozmrazené potraviny nikdy nezmrazujte znovu! Pokud se vám mražená potravina cestou ze supermarketu rozmrazí, musíte ji už bohužel rovnou zpracovat. Mráz sice zastaví množení bakterií, ty se ale nezničí. Při rozmrznutí se opět rozmnoží a s narušenou strukturou potraviny po rozmrazení se množí i mnohem rychleji.

Foto: Unsplash.com

Pokud rozmrazujete maso, vždy jej rozmrazujte pozvolna v chladničce a to v nejnižší polici, podložené hlubokou nádobou. Vytékající tekutina z masa nám může znehodnotit další potraviny. Pokud naopak maso zamrazujete, pak je nutné jej rozdělit do menších částí a nechat je zmrazit co nejrychleji. Pokud maso krájíte na plátky, pak je třeba každý plátek proložit fólií.

Všechny potraviny před mražením dobře uzavřete a snažte se, aby okolo nich bylo co nejméně vzduchu. Čím menší porce mrazíte, tím lépe, potravina se rychleji promrazí až k jádru. Myslete také na to, jaké množství potravin mrazíte. Je určitě lepší si zamrazit malé porce bylinek, které budete poté přidávat postupně do polévek, než velký sáček, který budete vyndávat často z mrazničky a z něj odebírat. Taková potravina se ničí.

Potraviny si také označte datem, kdy jste je zamrazili. Obecně se tvrdí, že potraviny vydrží v domácím mrazáku až 18 měsíců. To ale neplatí vždy. Například tučné maso bychom měli spotřebovat do dvou měsíců, bylinky do šesti měsíců. Nejdéle v mrazáku vydrží jahody nebo hrášek. 

A co do mrazničky vůbec nepatří? Především je to měkké pečivo, to po rozmrazení začne plesnivět v řádu několika hodin. Stejné je to s měkkými knedlíky. Takové potraviny musí být ihned po vyndání z mrazničky zpracovány a zbytky raději vyhoďte. Do mrazničky také nepatří uvařená rýže, v té se po rozmrazení mohou množit mikroorganismy mimořádně rychle. 

Nepřehlédněte

Zázračná jarní cibulka. Chrání před chorobami a v kuchyni má široké využití • Jarní cibulka je považována za královnu kuchyně. Je to vlastně mladá cibule, která je sbírána ještě předtím, než zcela dozraje. Neplatí u ní, že pokud ji sklidíme dříve, bude nevhodná ke konzumaci. Je tomu totiž přesně naopak.

Nejstarší ženy světa prozradily tajemství dlouhověkosti • Noviny a časopisy jsou plné zaručených návodů na dlouhověkost. Často se zmiňuje především význam jídla a nastavení mysli. Pravdou je, že složení jídelníčku může hodně ovlivnit délku i kvalitu života. Některé případy stoletých lidí ale dokazují, že ne vždy jsou tyto zdravé rady neomylné.

Bramborový salát před sto lety Češi skoro neznali. Odkud se vzal? • Vánoce bez bramborového salátu si většina z nás nedokáže představit. Ještě před 100 lety byste přitom tuto pochoutku hledali na naší vánoční tabuli marně. Odkud se vlastně vzal? A proč ho Češi začali jíst?

RECEPT: Nejlepší bramborová kaše • Kdo by neměl rád bramborovou kaši. Ať už s rybou na přírodno, smaženým řízkem nebo třeba s dušenou zeleninou. Kaše je jednoduše příloha, která potěší chuťové buňky dítěte i dospěláka. Jak se ale taková nejlepší bramborová kaše připravuje? Základem je vhodný typ brambor. Pak také množství másla, druh mléka a pár dalších maličkostí, na které si posvítíme v tomto článku.

Bramborová kaše

Zázrak jménem ovesné vločky. Proč se vyplatí jíst je každý den • Ovesné vločky můžeme zařadit mezi nejzdravější potraviny ze všech. Oblíbili si je sportovci, doporučují je výživoví poradci. Pokud jste jim ale ještě nepřišli na chuť, přesvědčíme vás, že byste to měli napravit.

Nenápadná zpráva ze světa vědy, která ale ovlivní podobu jídelníčku nás všech • Aktuální boj s pandemií a ekonomické dopady drastických omezení zcela zastínily velmi důležitou zprávu posledních dnů, která ovlivní budoucnost lidstva na dlouhá desetiletí dopředu. Ptáte se, cože je tou důležitější zprávou? Není jí nic jiného než to, jak si lidstvo zajistí potřebné zdroje potravin.

RECEPT: Lahodný mrkvový krém • Nejen v chladném zimním období přijde vhod teplá polévka na prohřátí. Pokud máte rádi mrkev, můžete si z ní připravit lahodný mrkvový krém. Nejen že zasytíte hladový žaludek, ale ještě tělu dopřejete pořádnou dávku živin.

Mrkvový krém

Konzumace brambor je v některých případech vysoce nebezpečná • Brambory si vydobyly pevné místo v české kuchyni i v našem jídelníčku již před stovkami let. A přestože v poslední době se do popředí zájmu dostávají i různé „nové“ netradiční přílohy, bramborám stále ani zdaleka nesahají tzv. „po kotníky“. Občas ale jejich konzumace může být velmi nebezpečná.

Předávkování vitamínem A může mít fatální následky. V ohrožení jsou hlavně kosti • V oblasti zdravého stravování platí víc než kdekoli jinde, že všeho moc škodí. Příkladem může být nadměrná konzumace a následné předávkování vitamínem A. Ten sice potřebujeme ke správnému fungování našeho těla, ale podle vědců ve velkém množství hodně škodí.

Předávkování vitamínem A může mít fatální následky.

Chipsy, hranolky, káva, chléb i sušenky. Tady všude číhá nebezpečná rakovinotvorná látka • Milujete smažené pokrmy z brambor? Možná ani netušíte, že jejich častou konzumací se vystavujete riziku vzniku rakoviny. Za všechno může látka zvaná akrylamid. Špatná zpráva je, že se mu téměř není možné vyhnout. Naštěstí ale můžeme snížit jeho množství v potravě na minimum.

Vyrobte si domácí jogurt. Stačí jen dvě suroviny • Přemýšlíte, jak se v těchto dnech zabavit v kuchyni? Už jste si vyrobili domácí droždí a upekli vlastní pečivo? Možná je nyní čas na výrobu domácího jogurtu.

Zázrak jménem červená čočka. Vykouzlete rychlé a zdravé pokrmy bez nadýmání • Červená čočka je méně známá příbuzná klasické čočky, která má v našich zemích dlouhou tradici. Pochází z Turecka a jedli ji už lidé v neolitu. A i když se zatím u nás netěší příliš velké oblibě, přesvědčíme vás, že byste jí měli dát šanci. Je totiž úžasná v mnoha ohledech!

Červená čočka

Některá jídla jsou pro pejsky smrtelně nebezpečná • Dokud jsem si nepořídila pejska, věděla jsem toho o výchově jen málo. Nějakou mlhavou představu má pochopitelně každý. Ale na spoustu věcí jsem přišla až postupně. Třeba na to, která jídla mohou být pro naše čtyřnohé kamarády nebezpečná.

Nejlepší drinky tohoto léta? Gin a tonik v nových podobách • Gin, destilát, který zachutnal už královně Viktorii, zažívá v posledních letech renesanci. Zároveň v kombinaci s tonikem tvoří skvělý letní drink. Patříte mezi ty, kdo propadli chuti osvěžující kombinace ginu s tonikem? Letošní léto přináší do této nesmrtelné kombinace opět nové trendy.

Levná a chutná jídla z brambor. Recepty, které budete chtít hned zkusit • Brambory jsou označovány za „poklad chudých“. Na světě totiž není příliš mnoho potravin, které nestojí moc peněz a zároveň dokážou dostatečně zasytit. Přinášíme vám přehled těch nejlepších bramborových receptů.

Spaghetti Aglio e Olio: Chuť italské jednoduchosti • V srdci Itálie, kde se ulicemi nese vůně čerstvě upečeného chleba a vzduch naplňuje zvuk smíchu, se skrývá pokrm tak jednoduchý, ale přitom tak hluboký ve své chuti: Spaghetti Aglio e Olio. Tento pokrm v překladu znamená "špagety s česnekem a olejem" a ztělesňuje podstatu italské kuchyně - minimum ingrediencí, maximum chuti.

Smoothie z brokolice pomáhá snížit krevní tlak a chrání před rakovinou • Brokolice patří mezi neprávem opomíjené druhy zeleniny. Pokud jste jí zatím ještě nepřišli na chuť, přesvědčíme vás, že si zaslouží dostat druhou šanci. Díky velkému množství nejrůznějších látek má totiž blahodárný vliv na naše zdraví.

Skladování bramborového salátu má svá pravidla. Majonéza není hlavní problém • Štědrovečerní večeři bez bramborového salátu si dokáže představit jen málokdo. Tuto oblíbenou pochoutku Češi doslova milují. Podle průzkumu o Vánocích nechybí v 95 procentech domácností. Ne všichni ale dodržují hygienické zásady při přípravě a následném skladování. V čem nejčastěji chybujeme?

Pohanka prospívá cévám, chrání před rakovinou a neobsahuje lepek. Příprava je velmi snadná • Pohanka je téměř zázračná surovina. Nemá žádný lepek, takže ji můžete konzumovat, i když trpíte celiakií. Funguje také jako účinná prevence proti kornatění cév a tepen. Obsahuje zinek, měď, mangan, selen a především přírodní rutin, který zvyšuje elasticitu cévních stěn. A její příprava navíc není ani trochu náročná.

Pohanka

Dejte kapustě druhou šanci. Neprávem zavrhovaná zelenina má řadu benefitů • V zimním období se řada z nás může cítit vyčerpaně a unaveně. Blížící se Vánoce, stres a každodenní povinnosti oslabují naši imunitu. Jedním z pomocníků na její posílení může být obyčejná kapusta. Ta totiž blahodárně působí nejen na naše tělo, ale i mysl.